pony verliest steeds alle ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

pony verliest steeds alle ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 14:54

Omdat mijn hoefsmit en ik er niet uitkomen stel ik mijn vraag hier maar eens

Mijn jonge pony staat nu sinds het voorjaar op ijzer het hele jaar hebben we geen problemen gehad en stond ze ong. 8 a 9 weken op haar ijzers.

5 weken geleden heb ik sneeuwbeslag eronder laten leggen en was ze na 2 dagen haar linkervoorijzer kwijt, oke geen probleem ijzer er weer onder en weer verder gaan.

Twee weken later heeft mevrouw het voor elkaar gekregen om allebei haar achterijzers eraf te trappen en een dag later was ze ook allebei haar voorijzers kwijt.. dus toen had ze geen enkele ijzer meer om. Toen dacht ik misschien komt het door het sneeuwbeslag want dit is toch wel iets zwaarder.

Toen weer gewoon beslag eronder laten zetten en ging weer prima voor twee weken, maar toen heeft ze het weer voor elkaar gekregen om alle 4 haar ijzers in een dag eraf te trappen.. niet grappig want eigenlijk moet ze op ijzers ivm losse hoefwanden. Nu overleg met de hoefsmit gehad om haar toch maar ijzerloos te laten staan en de scheuren goed in de gaten te houden.

toch zou ik haar graag op ijzers hebben aangezien ik vaak lange ritten op de weg maak en van de zomer moet ze gewoon op ijzers omdat ik dan proppen erin wil draaien en hoop dus niet dat ze deze zomer dit elke keer ook flikt.

nu dus de vraag of iemand dit herkent en wat hier aan te doen is, een stalgenoot kwam met het idee dat ze ze misschien haar ijzers er expres aftrapt maar dat kan ik me bijna niet voorstellen omdat ze van de zomer ook gewoon 8 weken haar ijzers er onder hield.


eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: pony verliest steeds alle ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 15:59

pony is tot nu toe altijd bij dezelfde smid beslagen geweest net als de rest van mijn pony's.
Ik heb deze hoefsmid al ruim 6 jaar en nog nooit problemen gehad en hij is toch een kundige hoefsmit.

ze is eerst zonder lippen aan de voorkant beslagen geweest ivm losse hoefwand en hierbij bleven de ijzers ook gewoon zitten, maar het rare vind ik dat ze haar achterijzers er ook af krijgt.

Ik ga niet aan springschoenen beginnen, vind ik niet prettig voor de pony en ik heb ze niet aan huis staan om ze af te doen als ze binnen komt en met rijden heeft zij wel springschoenen om en alsnog kon zij zichzelf aantikken.

Ik denk dat het toch een probleem is dat het land heel nat is en daardoor de ijzers losweken, ze blijft nu gewoon ijzerloos staan moet alleen haar hoefwanden goed in de gaten houden dat deze niet verder scheuren.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 17:18

nee ik ga niet naar een andere hoefsmid heb in die 6 jaar eigenlijk nooit ijzers eraf gehad heel af en toe en dat bij verschillende pony's.

Hij is ook al op zoek naar een oplossing en kijkt wat we er eventueel aan kunnen doen, ik wil haar in het voorjaar weer laten beslaan als het land weer wat droger is misschien dat dat helpt, met de sneeuw etc. heb ik ze toch liever van de ijzers af.

Mocht het in het voorjaar weer gebeuren dan gaan we zeker opzoek naar een andere oplossing ik zal zoiezo bespreken met hem over de kortere takken, al moet ik zeggen dat ze na de laatste keer beslaan eigenlijk niet meer aantikte.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers