Hoefzweer via kroonrand, help?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoefzweer via kroonrand, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:19

Een aantal weken terug (25/11) stond paardlief van de ene op de andere dag flink kreupel, met een dik been. Aan hetzelfde been heeft ze een peesblessure, dus de DA gebeld maar die constateerde een hoefzweer. DA heeft het uitgesneden uit de zool en ontstekingsremmers gegeven. Daarna heeft de hoef een paar dagen steeds ingepakt gestaan en is tussendoor geweekt, maar paard bleef toch wat kreupel, en eind van de week zelfs weer erger met wederom een dik been.

De smid is toen geweest, de zweer bleek nog veel dieper te zitten dan de DA had geconstateerd en behandeld. De hoefsmid heeft het dus verder uitgesneden in de zool voor zo diep dat mogelijk was, natuurlijk. Hoef weer paar dagen verpakt gezeten, geweekt in de biotex en de zweer is nu eergisteren doorgekomen bij de kroonrand. Hoefsmid er weer bijgehaald, just in case, en die vond het er goed uit zien op zich. De zweer is van onderaf nu mooi dicht, waardoor er geen vuil meer in kan komen, de troep moet er voornamelijk nu uit via de bovenkant. Mocht hij onderaf nog open raken, kan hij een ijzertje met zooltje onder de hoef zetten, maar als het niet nodig is liever niet. We moeten nu nog even twee-drie dagen weken zodat alles eruit is, en daarna laten genezen. Dat doen we nu. Omdat ze ook al wat lichte mok krijgt en de hoef vrij week raakt, adviseerde hij niet te lang te blijven weken en de onderkant van de hoef evt te teren.

Toch vond ik het er vandaag wel wat apart uit zien. Het is wel schoner dan de eerste dag na het doorbreken, maar het vlees lijkt heel licht uit te steken. Is er iemand die een zelfde ervaring heeft gehad, en me kan vertellen of dit er goed of juist niet goed uit ziet? Natuurlijk contact ik morgen direct even de smid en DA, maar tot die tijd vroeg ik me af of hier iemand was die dit er bekend uit vind zien, of mij meer kan vertellen? (geruststellen het liefste := )

Foto van de zweer even in link:
http://img585.imageshack.us/img585/9954/cg51.jpg


(Er zijn allerlei hoefzweertopics te vinden, maar kwam nog even geen soortgelijke situatie/foto tegen, vandaar een nieuw topic)

colinda_

Berichten: 79
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:26

Ik heb dit jaren geleden ook een keer met mijn pony gehad. De zweer kwam er ook van boven uit.
Ik heb toen in overleg met DA en hoefsmid 2 weken lang 2x per dag geweekt in de soda.
Dit was meer als voorzorgsmaatregel, omdat hij er gek genoeg geen dag kreupel op geweest is.

Hierna is het mooi genezen en niks meer van te zien.

Succes met je paardje

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoefzweer via kroonrand, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:29

mijn paard heeft dit vorig jaar gehad, ik heb hem een poos lang iedere dag met z'n voet in een teiltje met water met Badedas (groen) gehad. Het is netjes genezen en inmiddels helemaal uitgegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:31

Bedankt voor de reacties! Mijn smid raadde aan om, nu de zweer al doorgebroken is, niet te lang meer te weken. De hoef is al vrij zacht aan het raken en ze heeft al lichte mokvorming van al het weken in de biotex afgelopen tijd.

Maar de soort van 'wildvlees'vorming (zo lijkt het voor mij), hadden jullie dat ook, zoals op de foto? Hoe lang heeft het geduurd voordat het dicht ging bij jullie? En ook zo open gelaten gewoon, of toch de hoef ingepakt nadat de zweer open was? (Vragenvuur, maar ik ben zo benieuwd naar andermans ervaringen :) )

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoefzweer via kroonrand, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:35

ik heb niks ingepakt, mijn paard heeft megagrote hoeven, daar zijn geen hoefzakken voor.
Hij staat nooit op stal, loopt altijd buiten in de zandbak of in de wei.

Het heeft vrij lang geduurd voor het gat dicht was, maar dat kwam omdat de zweer ook aan de onderkant doorgebroken was en er dus een open kanaal was (met gevaar voor hoornzuil, dat is gelukkig niet gebeurd). Ik heb dat kanaal een hele poos doorgespoten met waterstofperoxide (op advies van de smid).

De Badedastruuk heb ik van de ezelsmid, mijn ezel is van wittelijnziekte genezen mede dankzij Badedas

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Hoefzweer via kroonrand, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:23

Die kroonrand is gewoon gezwollen van het weken, waardoor dit er zo naar uitziet. Als de voet de kans krijgt om op te drogen trekt dat snel bij. Wat hierboven staat is een goede tip. Je kunt bij de apotheek heel goedkoop een doosje met zuurstofwaterpipetjes (=waterstofperoxide) voor eenmalig gebruik krijgen. Dat tuutje duw je in de opening en dan spuit je daarmee de zweer uit. Die bruist dan helemaal schoon.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Hoefzweer via kroonrand, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:12

Mijn paard heeft een hoefzweer bij de kroonrand en een grote aan de onderkant gehad. Bij beide niet na geweekt. Paard heeft geen stal en staat 24/7 buiten, is heel mooi en snel genezen. Bij de diepe aan de onderkant heeft even een ijzer met hennep ondergezeten voor wat bescherming tegen vuil in de weide maar die was er met een week af in de blubber. Is zonder problemen mooi genezen (was ik ook wel wat bezorgt over...). Ik vind de foto er niet vreemd uitzien, denk inderdaad van weken dat het wat opbolt... Denk inderdaad dat het goed om op een gegeven te stoppen omdat de boel wel heel week wordt dan. Mijn ervaring is dat bewegen, stappen aan de hand of liefst zelf in de weide heel goed is bij een hoefzweer door de druk blijft het vuil er goed uitgaan, en op een gegeven moment is het gewoon dicht en over.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hoefzweer via kroonrand, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:44

Heel herkenbaar. Mijn paard heeft ook een hoefzweer gehad die er bij de kroonrand uit kwam. Trekzalf heeft bij mijn paard heel goed gewerkt.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:57

colinda_ schreef:
Ik heb dit jaren geleden ook een keer met mijn pony gehad. De zweer kwam er ook van boven uit.
Ik heb toen in overleg met DA en hoefsmid 2 weken lang 2x per dag geweekt in de soda.
Dit was meer als voorzorgsmaatregel, omdat hij er gek genoeg geen dag kreupel op geweest is.

Hierna is het mooi genezen en niks meer van te zien.

Succes met je paardje



Precies mij verhaal. Geen dag kreupel geweest.
Ik heb de eerste dagen een springschoen omgedaan om het vuil weg te houden, maar het toch niet afsluit.
Genezen duurde erg lang, maar is wel goed gegaan, nu zie je er amper wat van.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:07

ziet er normaal uit hoor op de foto!!

Wat al gezegd is beetje schoonbruisen met waterstofperioxide helpt goed. Ik zou m niet meer weken verder in een zak als de zweer er al uit is. Dat schoon bruisen is voldoende. Ik zou wel zorgen dat hij in een schone stal staat enz tot dat het echt dicht is.

Anoniem

Re: Hoefzweer via kroonrand, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:24

Heel erg bedankt voor alle tips! De springschoen was ook een goed idee geweest en ga ik onthouden voor de volgende keer, evenals de waterstofperoxide.

Ze staat overigens gewoon 24/7 buiten en het zag er op dag drie al veel mooier uit. (https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 7033_n.jpg) Inmiddels is het echt dicht aan de bovenkant en inderdaad ook niet zo gezwollen en week meer, het wondje.
Ik heb het niet meer afgesloten verder, maar nog wel goed schoon gehouden dagelijks en daarna ingesmeerd met Vetramil wondzalf. (Haar been raakte ook erg dik van die hoefzak, dus die heb ik er liever niet om als het niet nodig is). Ze loopt ook weer 100% goed nu en er zijn geen warmteverschillen meer tussen linker- en rechterhoef. Volgens mij gaat het helemaal goedkomen dus +:)+

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Hoefzweer via kroonrand, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:33

Wou net zeggen, het ziet er normaal uit. Nergens om druk over te maken :)
En de tips zijn al gegeven. Waterstofperoxide is fijn als het echt ontstoken is maar in dit geval had ik het niet gebruikt ziet er mooi rustig uit

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:37

WildWings schreef:
Heel erg bedankt voor alle tips! De springschoen was ook een goed idee geweest en ga ik onthouden voor de volgende keer, evenals de waterstofperoxide.

Ze staat overigens gewoon 24/7 buiten en het zag er op dag drie al veel mooier uit. (https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 7033_n.jpg) Inmiddels is het echt dicht aan de bovenkant en inderdaad ook niet zo gezwollen en week meer, het wondje.
Ik heb het niet meer afgesloten verder, maar nog wel goed schoon gehouden dagelijks en daarna ingesmeerd met Vetramil wondzalf. (Haar been raakte ook erg dik van die hoefzak, dus die heb ik er liever niet om als het niet nodig is). Ze loopt ook weer 100% goed nu en er zijn geen warmteverschillen meer tussen linker- en rechterhoef. Volgens mij gaat het helemaal goedkomen dus +:)+


Ziet er goed uit hoor!
Mijn paard staat ook 24/7 buiten dus omdat k geen schone stal had, springschoen eromheen gedaan. Al had ik het "geluk" dat het zomer was en hij dus op het land stond ipv de modderbende nu :')

farichta
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:41

Hi TS,

Zou je een foto willen plaatsen hoe dat voetje er nu uit ziet? :D Alvast bedankt!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Hoefzweer via kroonrand, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:26

dit heeft mijn merrie ook gehad mijn hoefsmid is er geloof ik een keer of 4 geweest (kosteloos) echt super die begeleiding
heb haar elke dag even in de soda gezet met haar voet kwam het er ook boven uit bij de kroonrand

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoefzweer via kroonrand, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 04:18

Mijn merrie heeft dat nu. Eerst aan de onderkant, grote zweer. Leek beter te gaan en na vier dagen opeens toch weer op drie benen. Bleek bij de kroonrand het er ook uit te komen. Vandaag is e voor het eerst weer zuiver. Die kroonrand was veel dikker nog dan op je foto voor het weken en na het weken sluit het mooi weer. Wanneer ga je weer rijden? As het helemaal dicht is of als het paard zuiver loopt? Ik heb geen haast maar vroeg me dat nog af.