Paard kreupel, geen ooraak te vinden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Paard kreupel, geen ooraak te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:39

Sinds zo'n 2 weken staat mijn 17 jarige merrie kreupel. Na een paar dagen hebben we er een dierenarts bijgehaald omdat het niet beterde en we zelf absoluut geen idee hadden wat het zou kunnen zijn. Ze liep/loopt ontzettend stijf vanvoor en echt duidelijk mak. De dierenarts heeft toen ook niets gevonden. In beweging is ze kreupel op rechts, maar als ze stilstaat ontlast ze links juist.
Het lijkt bijna of ze hoefbevangen is, zo stijf loopt ze, maar daar zijn verder geen symptomen van. Ze reageerde ook nergens op de tang, dus hoefzweren waren ook uitgesloten, pezen waren het niet,...
We hebben een pijnstillend poeder gekregen om een week te geven en dat heeft niets geholpen.

Nu is ze vandaag verder onderzocht. Ze hebben foto's genomen en die waren verbazingwekkend goed. Er was niets van artrose te zijn, terwijl ze wel iets verwacht hadden aangezien ze een dagje ouder wordt. Er waren ook geen scheurtjes/breuken te vinden, haar hoefbeen stond goed (paard is ooit hoefbevangen geweest, maar heeft hier dus niets aan over gehouden). Er was dus geen oorzaak te vinden op foto. Het enige was dat haar zool van haar linkerhoef nogal dun was, dus misschien dat ze daarom gevoelig is daarop. Maar dan loopt ze rechts nog steeds kreupel.
Ook heeft ze wat last van rotstraal, vooral rechts, maar ze reageert eigenlijk niet op de tang. Dus zou het wel apart zijn als ze daar zo kreupel op loopt.

Toen hebben ze de rechterhoef uitverdooft om te zien of dat effect had en daarna liep ze bijna goed. Het probleem zit dus echt beneden in de hoef. Terug naar binnen om extra foto's te maken langs alle kanten maar er was nog steeds niets op te vinden.

We hebben dus wel veel kunnen uitsluiten, dat er geen breuken of artrose is, dat het probleem in de hoef zit en niet hoger,... Maar een oorzaak is er nog niet. Het enige dat zou kunnen is een combinatie van rotstraal en een dunne zool, maar ze geeft helemaal niets aan en loopt echt veel te kreupel daarvoor. Voor andere dingen zou de pijnstiller eigenlijk geholpen moeten hebben...

Nu gaan we de rotstraal behandelen en hebben we iets pijnstillend en tegen de stijfheid meegekregen om te zien dat dat effect heeft, maar als dat niet is is het een raadsel wat er wel aan de hand is.
Wat ze dan kunnen doen is maar een deel van de hoef verdoven om nog beter te zien waar het zit, maar wat is is weten ze dan nog niet.

Heeft iemand hier misschien ideeen wat het zou kunnen zijn, andere inzichten,... ?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:47

Ik denk toch dat je richting hoefbevangenheid / gevoelige zool moet gaan zoeken inderdaad...Poedertjes pijnstilling die niet helpen, stijf lopen...doet bij mij een belletje rinkelen...
Heb hier ook zo'n gevalletje...merrie is ooit hoefbevangen geweest, alles weer ok nu, maar als ze bijv een ijzer aftrapt, is ze direct kreupel en staat ze ook haar ene been te ontlasten terwijl ze aan haar andere kreupelt...heel bizar ! Terwijl ze vroeger ( dus voor de bevangenheid ) nooit een pas kreupel gelopen heeft, ook niet na herhaaldelijk ijzers af te lopen :7
Staat jouw paardje op de weide ? Ik vraag dit maar omdat het fructaangehalte vorige week heel erg hoog was...

Piepdruif
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-10
Woonplaats: Hart en ziel op stal, lichaam in een rijtjeshuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:53

Wat ook een modelijkheid is, is dat er precies op de kroonrand een wondje zit. Paard bij ons op stal had een soort gelijk probleem. Er was ook helemaal niks te vinden, totdat een oude rot in het vak met de suggestie kwam dat het paard wel eens een klein wondje ergens op de kroonrand kon hebben, veroorzaakt door bv een hooivork. En inderdaad, er bleek bij dat paard precies zoń klein wondje te zitten, licht ontstoken. Antibioticumkuurtje en klaar!
Dus controleer ook even de kroonrand van het kreupele been heel goed, je kan nooit weten.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:56

Een 'hoge' ontsteking in de hoef lijkt mij het waarschijnlijkst.
Deze komt er op een gegeven moment wel uit bij de kroonrand; dan is de pijn meestal over.
(Piepdruif: jouw verhaal dus... maar dat is dan meestal geen externe verwonding, maar een ontsteking die omhoog komt)

Ubz_paard
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:02


Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: Paard kreupel, geen ooraak te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 23:00

Bedankt voor het meedenken allemaal. Hoefbevangen is het zeker niet. Daar had de dierenarts zelf aan gedacht, maar buiten het stijf lopen heeft ze geen enkele symptomen. Er is in 2 weken ook helemaal niets veranderd aan haar manken, terwijl ze wel nog gewoon op de wei staat.

Kan het een hoefzweer na 2 weken nog totaal niet wordt aangegeven? Want de da heeft vorige keer goed gecheckt met een tang, en vandaag ook weer.

Ubz_paard: bedankt voor de link, die ga ik even doorlezen :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:10

Ik heb ooit iets dergelijks gehad. Paard bleef maar kreupel en stijf voor en de veearts kon niet zeggen wat het was. Het verschil met jou was dat ik er bij was toen mijn paard kreupel werd. Hij stapte op een steentje wat wegrolde onder zijn hoef. Daardoor schoof zijn hoef te veel naar buiten. En dat kan niet, voorbeen kan naar voren, naar achteren, beperkt naar binnen bewegen maar niet zijwaards.

Dit soort kreupelheid noemen ze boegkreupelheid. Een verrekking of scheuring van de banden en spieren in de boeg. Met boeg wordt bedoelt borst, schouder eerste ribben.
Deze kreupelheid duurt lang maar herstelt zich meestal vanzelf. Toen bij mijn paard de stijfheid er af was ben ik hem weer gaan rijden, maar alleen op het rechte want in de bochten had hij er duidelijk nog last van. In totaal zijn we er een week of zeven mee zoet geweest.
Vraag eens aan je VA of dit mogelijk aan de hand is....

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:12

De DA van TS heeft met uitverdoven de kreupelheid al gelokaliseerd in de hoef/hoefgewricht.

Een hoefzweer zou makkelijk te vinden moeten zijn. Heeft de DA dat niet al uitgesloten?
Verrekking van de collaterale bandjes in het hoefgewricht is een mogelijkheid, maar ook een blessure van de diepe buiger op de aanhechting (in de hoef). Die is heel moeilijk te vinden. Gek dat je DA dat niet als mogelijkheid heeft genoemd.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Paard kreupel, geen ooraak te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:34

Mijn haf die loopt linksvoor niet helemaal lekker, we hebben foto's en een scan laten maken en daar kwam niks uit, nu vertelde de osteopaat dat ze waarschijnlijk gaat compenseren ze heeft namelijk in haar achterbenen opgerekte kniebanden. Dus wellicht dat het bij jou paard ook ergens anders niet helemaal goed zit?

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Paard kreupel, geen ooraak te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:41

Mijn paard was ook kreupel, op de foto's was lichte artrose te zien (niet noemens waardig), en achter had ie spat dus heeft ie tildren gehad. Hij had speciale ijzers, 2000 euro verder was ie nog steeds kreupel.
We hebben rhonda den hamer gebeld en geloof het of niet maar na 2 behandelingen was er niks meer te zien! Van een ongelukkig paard is ie veranderd in een blij paard en heeft nergens meer pijn aan gehad :D
Ze heeft mij ook behandeld en wat een wereld van verschil, ik kan het navertellen haha.
1 behandeling kost wel 250 euro maar wat ze doet is echt een wonder!

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:01

Lijkt heel erg op wat ik bij mijn merrietje had. Liep duidelijk stijf, niet goed, maar op foto niets te zien.
Was volgens mij overbelasting van de hoef. Die liep dan ook een stuk beter als de hoeven verdoofd werden.
Mocht na een 2 tal weken op ontstekingremmers terug opbouwen en met heel duur speciaal beslag. Het werd toen alleen maar erger en heb toen, na fysio, osteo en supplementen die niets uitmaakten de ijzers er af gehaald en ze een periode op rust gezet in een kudde. Stond toen ook op een stal waar de paarden zo goed als niet buiten konden en dat was toch allemaal niet zo gezond. Na een jaartje rust ben ik terug beginnen opbouwen en heb ik tot nu toe geen problemen meer gehad met haar. Ze liep de eerste maanden in de kudde wel nog gevoelig net of ze op sommige dagen op eieren liep, maar het was het wachten dubbel en dik waard, want na een jaartje waren haar hoeven een stuk beter qua kwaliteit en had ze er ook terug heel veel zin in.

Hoe staat ze gestald en hoe zien haar hoeven er verder uit ?

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: Paard kreupel, geen ooraak te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 20:51

Hoefzweren en hoefbevangenheid zijn uitgesloten volgens de da, dat moet op 2 weken tijd echt wel te zien zijn. Het probleem zit ook echt in de hoef aangezien ze na het uitverdoven veel beter liep. Ergens anders last van hebben kan dus niet.

Wie of wat is rhonda den hamer? Op google vind ik niet meteen ist, buiten dierenoppas/hondensit...

Paardje staat dag en nacht buiten, in een kudde van 6. Overdag mogen ze op de wei en 's nachts staan ze in de padock, op een verhard stuk en aan de stal (waar ze overdag ook gewoon kunnen komen). Haar hoeven zien er verder goed uit, niets speciaal aan te zien.

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Paard kreupel, geen ooraak te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:06

Rhonda is een soort natuurgeneeskundige. Sommige geloven er niet in maar het helpt echt!
Dr site heet eco-energetica. Als je de site ziet zou ik het ook niet geloven maar ik had het al bij paarden op stal gezien dat het werkt en dit was het laatste wat ik zou proberen want voor mn paard was het niet leuk meer. Het is nu weer het meeste blije paard ooit haha.

Joyvankan
Berichten: 48
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Paard kreupel, geen ooraak te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:13

Is je paard pas bekapt of beslagen? Of ben je pas van Smith veranderd ofzo? Mijn paard had ik voor de tweede keer laten beslaan, en na een week liep ze opeens kreupel, na 4 weken kreupelen en niemand die wist wat er aan de hand was heb ik de zoveelste da laten komen. Ook mijn paard stond in stilstand gewoon op rust maar had in beweging enorm veel pijn, ze zette haar been niet eens meer neer. De da pakt een tang en haalt haar ijzer er onder uit, hij vijlt haar hoef op een bepaalde manier en het was over. Wat blijkt nou mijn paard heeft een scheef blokvoetje die de Smith verkeerd bekapt had. Nu heeft ze al een half jaar geen ijzers onder en ze heeft prachtige hoeven en is niet meer kreupel geweest

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:23

Najoveh schreef:
Hoefzweren en hoefbevangenheid zijn uitgesloten volgens de da, dat moet op 2 weken tijd echt wel te zien zijn. Het probleem zit ook echt in de hoef aangezien ze na het uitverdoven veel beter liep. Ergens anders last van hebben kan dus niet.

.


Een goede hoefsmid weet vaak weer andere dingen dan een DA, is mijn ervaring.
Dus het lijkt mij verstandig om er eens een smid bij te halen.

Elmyh
Berichten: 163
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: yn it griene gers yn e greide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:19

Ik zit in dezelfde situatie, al weken een kreupel paard, Fries van bijna 16 jaar. Begon stiekum, zo van loopt ze nu niet goed of...
Na aantal dagen duidelijk erg kreupel, het rechter voorbeen steeds gestrekt en op puntje van de hoef laten staan. Duidelijk pijn, dat merk en zie je aan je paard. Niets aan t been te zien, nergens warm. Hoefsmid: geen enkele reactie op pijnprikkels, bekapt, afwachten, na week opnieuw wat dieper hoef ingesneden en weken in biotex om een evt diepe hoefzweer te laten doorbreken. Geen enkel resultaat. DA erbij, deze kon helemaal niets vinden. Inmiddels had ik haar wel al aan de pijnstillers, kon t niet aanzien. Maandag jl. naar de kliniek, na 1maal uitverdoven direct duidelijk, probleem zit in / bij kogel of lager. Op de foto,s. Niets afwijkend te zien, op zich mooi, ze is de jongste niet meer. Volgende week gaan ze verder met de echo kijken, ondertussen staat ze alleen in de bak, verder doen we dus al heel lang niets.