Bodemwijde stand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Bodemwijde stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 20:31

Ik kon heel weinig topic's hierover vinden maar ik ben eens benieuwt.

Ik rij nu een paard met een bodemwijde stand aan de voorbenen en ben benieuwt wie nog meer een paard hebben of rijden met een bodemwijde stand. Ik wil graag het paard overkopen maar hoe lief het paard zal zijn, ik wil geen paard met been problemen die misschien gaan komen.

Het schijnt dat de kootgewricht en spronggewricht onregelmatig slijten. Waardoor er een versnelde kans is op beengebreken en bij deze afwijking hebben de paarden vaak een zwakke achterhand.

Nu merk ik inderdaad dat paard een zwakke achterhand heeft aangezien die vaak door zijn achterhand zakt. Zo'n 3 jaar geleden heeft paard voor een ernstige peesblesure opgelopen en na een lange tijd, dacht een jaar, op het land voor rust te hebben gestaan is hij weer helemaal opgeknapt maar het zal zijn zwakke plek blijven. Ik ben hem nu rustig aan het oppakken en door trainen dus bebaalde spieren zal die ook missen. Staat 24/7 op een groot weiland.

Wat doe je dan voor training, is dat aangepast of normaal? Speciaal bekappen of beslag? Draagt je paard bebaalde beenbescherming ter steun?

Ik zou er graag wat meer 'persoonlijke' informatie over willen van mensen zelf zodat ik weet waar ik op moet gaan letten, wat ik wel en / of zeker niet moet doen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen! Alvast bedankt!

Voor fot's hoe zijn stand eruit ziet graag pb'en. Aangezien het niet mijn paard is zet ik liever niet openbaar een foto neer.

[o]


PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 20:06

troi schreef:
Waarom bel je niet een lokale da? Die kan je vast vertellen wat eventueel zwakke plekken zijn en of dit dier voor jouw doel geschikt is. Sowieso zal dit tijdens een keuring ter sprake komen. Ik neem tenminste aan dat je een paard laat keuren als je die wilt kopen.

Ik kan niet even een dierenarts bellen omdat het 'nog' niet mijn paard is. Het gesprek overkopen is nog niet aanbod geweest en daar doen we rustig over. Maar ik wou alvast wat informatie inwinnen over deze stand.

Natuurlijk laat ik het paard uiteindelijk keuren mist de koop door gaat endergelijke!

[o]

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 20:14

Elisa2 schreef:
Geen paard is perfect..ik zou me meer zorgen maken over dat hij door zn achterhand zakt dan de bodemwijde stand.De peesblessure zal een zwakke plek blijven...en wellicht is het verstandiger je geld te spenderen aan een gezonder exemplaar.

Wat betreft de afwijkende beenstanden,voor ieder paard geldt dat als je traint met beleid en verstand de slijtage wel meevalt.Ja het kan iets sneller bij een afwijkende stand...kan,maar hoeft niet.


Ik snap dat geen een paard perfect is. :)
Zou je wat meer kunnen vertellen over het zorgen maken van de achterhand? Wat kan ik me hierbij bedenken?

[o]

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Bodemwijde stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 20:20

Bedankt xSlvna, het door de achterhand zakken is wel pas als ik een paar keer achter elkaar gereden heb. De ene keer sneller dan de andere keer dat wel.

Met longeren is er niets aan de hand. Paard staat 24/7 op de weide en krijgt niets bijgevoerd. Meestal zodra ik meerdere keren achter elkaar rij merk ik dat hij moe aan het worden is. Dan let hij minder op mijn been en zakt hij ook vaker door zijn achterhand.

[o]

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Bodemwijde stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 20:27

Dan bedoel ik 3 dagen rijden, ik rij meestal maar een half uurtje per dag omdat ik met zijn conditie rekening hou, kan namelijk niet wekelijks komen dus als ik weet dat ik meer dagen kom bouw ik de training op en af zodat het niet zoon grote klap is omdat hij dan weer een week stil, op het land, dan staat.

[o]

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Bodemwijde stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 20:36

Paard is bijna 10.

Wel is van de week een weidegenoot, die verkocht was paar weken geleden en is daar beleerd, ingeslapen omdat zij (toeval?) atactisch was... Na het werk ging ze zwiepen met de achterhand en kreeg verlammingsverschijnselen. was alleen na het werk. Nooit eerder gezien omdat ze hier nog niet beleerd was.

Ze zeiden dat het kwam omdat ze te lang te dik is geweest.
Dit paard is ook goed dik al een tijd. Word nu weer minder.

[o]

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 21:36


[o]

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Bodemwijde stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 14:57

Wat is weekgekoot?

Ik neem aan dat jullie iets meer ervaring hierin hebben dan ik! Ik kan misschien een filmpje van zijn draf/stap/galop sturen bij interesse? (Wel via pb)

Overigens ben ik erover uit deze knappert niet te kopen (áls het zover is en na de keuring beslis ik natuurlijk echt) maar blijf hem tot nu toe wel verzorgen en informeer ik me graag in!

[o]


PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Bodemwijde stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 11:10

Bedankt hiervoor! Is duidelijk..

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mar_M en 54 bezoekers