Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:46

Dani heeft 2 weken geleden injecties gekregen ivm hoefkatrolontsteking. Nu is het advies van de dierenarts om 3 weken te stappen. Ik heb haar verhuisd naar een stal met uitloop, zodat ze zichzelf ook een beetje beweging kan geven als ik er niet ben. Nu geeft zij zichzelf behoorlijk wat beweging. Ze verveelt zich dood: bijt aan het hout, graaft kuilen, loopt te ijsberen en is vandaag compleet door het lint gegaan in haar paddock. Ze is toen op het beton uitgegleden en hard gevallen waarna ze stond te trillen en te trekken met haar achterbenen.

Qua voeding staat ze al redelijk minimaal (alleen wat muesli voor sobere rassen en wat extra vitaminen), maar ik ga dat nu beperken tot alleen hooi. Wat kan ik nog meer doen? Ze heeft nog geen deken op (ze is niet geschoren), zou dat bijvoorbeeld schelen zodat ze het warm heeft en misschien minder de behoefte heeft om te rennen en te bokken? Helpt in dit geval een jollybal of ander speelgoed? Of geeft ze nu gewoon aan dat het tijd is om weer aan het werk te gaan? Zit met m'n handen in het haar. %)

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:52

Ik zou me aan het advies van de DA houden, anders is je injectie voor niets geweest.
Ik zou haar in stal houden, dus niet zelf laten bewegen en aan de hand met haar stappen en dan eventueel met een sedatiepasta, zodat ze zich rustig houdt.
Dadelijk gebeuren er ongelukken en ben je verder van huis.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 01:19

De stal met uitloop, staat ze daar met of direct naast andere paarden?

Obsession74
Berichten: 13
Geregistreerd: 23-10-13
Woonplaats: Brunssum

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 01:45

Heb je niet de mogelijkheid ze op een stuk wei te zetten? Ze zeggen wel altijd beperken, maar als een paard dan onrustig wordt, wordt je er ook niet blij van en zij ook niet. Op een wei is het misschien een blije boksprong en dan dan is het goed. Mijn paard heeft zelf hoefkatrol en artrosse en gaat dagelijks de wei op. Dat is ff gek doen en dan is rust. Dat ijsberen en ronddraaien op een paddock is ook niet goed.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 01:49

ik zou het dier sowieso niet in een stal gaan proppen, arm ding wordt dan helemaal knettergek vrees ik.

Verder, doorbloeding is cruciaal voor genezing die krijg je in een stal niet.

Nog iets, wist je dat bij Natuurlijk bekappen (en paarden in het wild) er géén hoefkatrolontsteking voorkomt? Dit komt namelijk door de manier van bekappen/hoefijzers waardoor een paard foutief land en hierdoor dus hoefkatrolontsteking krijgt. Wellicht is dat ook interessant om te weten. Succes verder met je paard

veersche
Berichten: 1051
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 02:03

Advies opvolgen.
Maar waarom moet jou paard stilstaan en wat voor injecties heeft hij gekregen?
Mijn paard heeft ook hoefkarol maar heeft nooit injecties gekregen.
Of heb je het gewricht laten inspuiten?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 02:33

Hoe vaak voer je hooi nu?
Hoe lang is ze daarmee bezig?

Ik zou kijken naar de mogelijkheid om een slowfeeder te maken oid, en kijken hoelang je haar zoet kan houden met het eten.
Als ze het eet zou je het ook met stro kunnen mengen.
Misschien zelfs 2 feeders, als je een beetje goedkope leuke constructies hebt, 1 op stal, en 1 in paddock

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 07:44

Veel ruwvoer. Vooral omdat ze ook nog moet wennen hier.
Mijn pony is ook ingespoten, maar niet voor hko. Omdat ik levenskwaliteit heel belangrijk vind heb ik duidelijk aangegeven geen dingen te willen waar boxrust noodzakelijk voor is. Dat hoefde dan ook niet. Ze lie gewoon op wei en grote paddock. Alle ruimte, maar ze was rustig op een uitspatting na.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:02

Wat mij veel verbaasd is dat veel DA nog steeds denken dat een paard zich rustig zal houden als ze boxrust voorschrijven. En dat sommige eigenaren dit te letterlijk opnemen. En eigenlijk geen idee hebben hoe hun paard zijn karakter in elkaar zit.

Als een paard gewent is om de hele dag buiten te lopen met zijn vriendjes en daarbij misschien 3 min uit zijn dak gaat. Is dat vaak veel minder dan dat ze uit de routine gehaald worden en alleen moeten staan (soms extreem en alleen op stal met een wandeling aan de hand).

Mijn vorige moest ook op rust vanwege een groot gat in de pees. Ze was gewent om overdag met haar vriendjes op de wei te staan. Heb haar wel appart gezet in een doolhof weiland, maar wel direct naast haar vriendjes. Ik kende dat paard goed, wist als ik haar op stal zou zetten, zoals de DA voorschreef, ze met wandelen compleet uit haar dak zou gaan. Omdat ik het zo heb gedaan is ze met wandelen nooit uit haar dak gegaan, het ritme van haar dag was het zelfde alleen de hoeveelheid/soort arbeid was minder. De DA was verbaasd over d'r snelle en goede genezing.

Dus mijn vraag TS hoe zag de dag er uit van je paard en hoe was hij in zijn gedrag? En wat heb je nu allemaal veranderd sinds hij op rust moet.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 11:31

Hippotha schreef:
Ik zou me aan het advies van de DA houden, anders is je injectie voor niets geweest.
Ik zou haar in stal houden, dus niet zelf laten bewegen en aan de hand met haar stappen en dan eventueel met een sedatiepasta, zodat ze zich rustig houdt.
Dadelijk gebeuren er ongelukken en ben je verder van huis.

In stal is geen optie met HKO en neemt de oorzaak van het probleem niet weg, want dan frustreert ze zich alleen maar meer en verveelt ze zich nog meer.

Angela schreef:
De stal met uitloop, staat ze daar met of direct naast andere paarden?

Direct naast andere paarden en mogelijkheid tot contact met elkaar.

Obsession74 schreef:
Heb je niet de mogelijkheid ze op een stuk wei te zetten? Ze zeggen wel altijd beperken, maar als een paard dan onrustig wordt, wordt je er ook niet blij van en zij ook niet. Op een wei is het misschien een blije boksprong en dan dan is het goed. Mijn paard heeft zelf hoefkatrol en artrosse en gaat dagelijks de wei op. Dat is ff gek doen en dan is rust. Dat ijsberen en ronddraaien op een paddock is ook niet goed.

In principe mogen de paarden nu niet meer in de wei, maar als dit probleem zich voor blijft doen, zal ik deze optie serieus overwegen en met de staleigenaar bespreken.

Maartje1990 schreef:
ik zou het dier sowieso niet in een stal gaan proppen, arm ding wordt dan helemaal knettergek vrees ik.

Verder, doorbloeding is cruciaal voor genezing die krijg je in een stal niet.

Nog iets, wist je dat bij Natuurlijk bekappen (en paarden in het wild) er géén hoefkatrolontsteking voorkomt? Dit komt namelijk door de manier van bekappen/hoefijzers waardoor een paard foutief land en hierdoor dus hoefkatrolontsteking krijgt. Wellicht is dat ook interessant om te weten. Succes verder met je paard

Was ik inderdaad van op de hoogte, dankjewel. En ja, ze wordt knettergek op stal ja, ze is pas 6.

veersche schreef:
Advies opvolgen.
Maar waarom moet jou paard stilstaan en wat voor injecties heeft hij gekregen?
Mijn paard heeft ook hoefkarol maar heeft nooit injecties gekregen.
Of heb je het gewricht laten inspuiten?

Nee ze moet niet stilstaan, ze mag niet werken. Hoe meer ze stapt hoe beter. Misschien is de titel misleidend. Ze heeft ontstekingsremmers gehad in het gewricht, in haar voeten en knieen.

siskeh schreef:
Hoe vaak voer je hooi nu?
Hoe lang is ze daarmee bezig?

Ik zou kijken naar de mogelijkheid om een slowfeeder te maken oid, en kijken hoelang je haar zoet kan houden met het eten.
Als ze het eet zou je het ook met stro kunnen mengen.
Misschien zelfs 2 feeders, als je een beetje goedkope leuke constructies hebt, 1 op stal, en 1 in paddock

Ze heeft de hele dag door kleine beetje hooi. Is ze wel redelijk snel klaar mee. Slowfeeders zijn een goede, en twee ook omdat ze dan zelf kan bepalen waar ze wil eten. Al krijgt ze nu ook wilgentakken en daar niet zoveel mee doet.

Japeloup schreef:
Wat mij veel verbaasd is dat veel DA nog steeds denken dat een paard zich rustig zal houden als ze boxrust voorschrijven. En dat sommige eigenaren dit te letterlijk opnemen. En eigenlijk geen idee hebben hoe hun paard zijn karakter in elkaar zit.

Als een paard gewent is om de hele dag buiten te lopen met zijn vriendjes en daarbij misschien 3 min uit zijn dak gaat. Is dat vaak veel minder dan dat ze uit de routine gehaald worden en alleen moeten staan (soms extreem en alleen op stal met een wandeling aan de hand).

Mijn vorige moest ook op rust vanwege een groot gat in de pees. Ze was gewent om overdag met haar vriendjes op de wei te staan. Heb haar wel appart gezet in een doolhof weiland, maar wel direct naast haar vriendjes. Ik kende dat paard goed, wist als ik haar op stal zou zetten, zoals de DA voorschreef, ze met wandelen compleet uit haar dak zou gaan. Omdat ik het zo heb gedaan is ze met wandelen nooit uit haar dak gegaan, het ritme van haar dag was het zelfde alleen de hoeveelheid/soort arbeid was minder. De DA was verbaasd over d'r snelle en goede genezing.

Dus mijn vraag TS hoe zag de dag er uit van je paard en hoe was hij in zijn gedrag? En wat heb je nu allemaal veranderd sinds hij op rust moet.

DA heeft geen boxrust voorgeschreven. Concludeer je nu eigenlijk dat ik niet weet hoe mijn paard haar karakter, die ik vanaf veulen af aan elke dag zie en observeer en diverse communicatie en NH trainingen mee heb gedaan, in elkaar zit? Ik kan je een hele analyse voorleggen en een uitleg geven over hoe zij in elkaar zit, maar dat zal ik je besparen om niet teveel offtopic te gaan. Ik schiet daar immers helemaal niks mee op en kan niet zoveel met dit soort uitspraken die zijn gebaseerd op nul komma nul kennis van eigenaar en paard.

Om verder ontopic te antwoorden op je vraag: Mijn paard stond dag en nacht op stal, kwam 2 keer per dag haar stal uit om in de paddock te staan of in de molen te lopen. Daarnaast reed ik haar dressuurmatig, ongeveer 4 keer per week. De andere dagen deden we grondwerk, stukje lopen, buitenritje of longeren. Soms ook helemaal niks, er gewoon zijn is soms ook voldoende.
Wat er nu veranderd is, is dat zij een stal heeft met daaraan vast een uitloop. Ze kan met andere paarden in contact komen en vrijer bewegen. Op dit moment stap ik alleen maar met haar, erop of ernaast. Ik zet haar wel eens los in een grotere paddock, maar daar rent ze heel veel en hinnikt ze naar de andere paarden. Ik ben van biks naar muesli overgestapt en nu dus helemaal gestopt met welke vorm van krachtvoer dan ook. Ze heeft alleen hooi, met lijnzaadkorrels en vitamine E/selenium. En een liksteen.

Dani is flegmatiek, niet snel onder de indruk en verhuizen naar een andere stal is ook niet de oorzaak van haar onrust. Ze is 6, ze wil graag werken en dringt ook erg aan als ik er ben. We trainden veel en met resultaat, ze vond het fijn en deed goed haar best. Van alleen een beetje stappen wordt ze niet gelukkig, is niet bevredigend voor haar. Ik rij wel eens buiten, maar kan doordat haar ijzers eraf zijn niet al te veel op het harde lopen. Wat ik nog kan doen is haar in het weekend meenemen naar bos of strand met de trailer voor de afwisseling, en dan alleen stappen. :j

marjoleinvb

Berichten: 37
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: dongen

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:34

Probeer eens of je haar uitloop wat uitdagender kan maken met verschillende toevoegingen, bijvoorbeeld een jollybal e.d.

Undercover04
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-08-13

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:32

Heb je al eens gekeken naar de ConCord Leader? Ik ben toevallig afgelopen woensdag bij een demonstratie geweest hiervan. Verschillende paarden zien stappen aan de hand met de Concord Leader, zelf een wildebras van 3 kwam redelijk snel in ontspanning en de juiste houden. Wel schoot hij af en toe weg maar daarbij drukte hij zijn rug niet helemaal weg.

Het idee is om paarden in een vriendelijk en ongedwongen manier in de juiste houding te laten lopen. Ook vond ik dat de paarden redelijk snel in ontspanning kwamen en zorg je dat tijdens een lange stapperiode het paard zijn lijf toch op de juiste manier blijft gebruiken. Als je aan je druk uitoefent op de leader dan voel je ook nauwelijks tot geen druk achter de oren, heel apart ik mocht mijn hand onder het touw achter de oren leggen terwijl degene die er mee liep druk uitoefende op het touw(leader).

Ik ga het straks bij mijn eigen paard uitproberen. Ben benieuwd wat hij er van vindt ;-)

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 15:51

Heb even snel gekeken wat het precies is en waarvoor het wordt gebruikt. Ziet er mooi uit, maar aan de hand is ze heel gehoorzaam en ontspannen. Het probleem is echt in de paddock.

Maar ik vind het wel een mooi systeem om straks te gebruiken bij het opbouwen. Eerst ontspanning, dan verder kijken. Maar ik ben ook nog in afwachting van een intructrice die ervaring heeft met HKO paarden in de sport. Misschien zegt zij wel iets heel anders. Dankjewel voor de tip!

Obsession74
Berichten: 13
Geregistreerd: 23-10-13
Woonplaats: Brunssum

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:10

Ik zou zeggen als je je paard goed kent, luister ernaar. Ze geven je vaak aan wat ze kunnen en niet ;) en luister naar je eigen gevoel.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:25

Moeilijk is dat hé, "boxrust"…

Toen mijn Arabje pas verhuisd was naar hier thuis, was ze ook erg onrustig, ondanks het feit dat ze wel met een vriendinnetje stond. Ik heb voor haar toen een jollybal gehaald om zich mee te amuseren en zo'n bal om het voer in te doen. Ik weet niet meer hoe het ding heet, maar je doet er iig de brok/muesli en en telkens ze het verder rollen komt er een beetje voer uit. Zo was ze een stuk langer bezig met haar eten en dat zorgde ook wel voor de nodige afleiding. Zij hield zich dan daar mee bezig, verder hooi en de bal. Mss is zoiets wat?

Veel succes iig en beterschap voor je paard!

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:48

Maartje1990 schreef:
ik zou het dier sowieso niet in een stal gaan proppen, arm ding wordt dan helemaal knettergek vrees ik.

Verder, doorbloeding is cruciaal voor genezing die krijg je in een stal niet.

Nog iets, wist je dat bij Natuurlijk bekappen (en paarden in het wild) er géén hoefkatrolontsteking voorkomt? Dit komt namelijk door de manier van bekappen/hoefijzers waardoor een paard foutief land en hierdoor dus hoefkatrolontsteking krijgt. Wellicht is dat ook interessant om te weten. Succes verder met je paard



Wat een onzin, sterker nog: veel paarden met HKO lopen veel fijner op een goed beslag, zoals break over ijzers.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:40

Elke veearts die zoiets tegen mij zegt kan de pot op.

Zo'n veearts ziet mijn paard voor de eerste of misschien tweede of derde keer van z'n leven. Ik ken dat dier pas een paar jaar en heb wel een klein beetje een beeld wat wel en niet werkt voor 'm. KEN je paard, dan is er niks aan de hand.

Die van mij brengt zichzelf alleen maar meer schade toe als je 'm in een hok zet. Hij gaat rondjes lopen en houdt daar niet meer mee op en sloopt z'n kapotte been alleen nog maar verder. En de andere drie er bij.

Mijn ruin had een jaar of 3 geleden een wat geïrriteerde pees. Veearts die er toen naar had gekeken had ook wel in de gaten dat boxrust niet zou gaan werken. Hij mocht gewoon lekker met z'n vaste gezelschap op de paddock blijven. Hij is volledig hersteld en heeft er alleen een gal aan overgehouden.

Nu heeft hij een kapot hoefbeen. Hij barst van de energie en vindt het helemaal niet leuk dat hij op z'n weitje moet blijven. In z'n eentje, terwijl z'n vriendjes wel gewoon op de track mogen. Als ik 'm nu op de track zet zet hij het op een galopperen en rent zichzelf weer kreupel. Op z'n weitje houdt hij het bij stap. Beweging heeft veel voordelen, niet alleen fysiek (betere doorbloeding van alle benen, zo veel mogelijk voorkomen van overbelasting van het been ernaast en steviger botweefsel wanneer het aangroeit) maar vooral ook mentaal. Mentaal is mijn paard tot dusver onverwoestbaar en dat wil ik graag zo houden. Gelukkig kan ik daar zelf voor zorgen, ik heb geen zin in een kapot en ook nog eens gefrustreerd paard.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 10:18

Heb nu een slowfeeder en een voerbal en daar wordt ze erg vrolijk van.

Undercover04
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-08-13

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:13

Succes! Ik hoop dat ze de rust vindt, maar inderdaad boxrust sucks! Als ik een paard was geweest was ik daar waarschijnlijk ook niet mee akkoord gegaan hihi ;-)

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:36

Probeer eens een hooizak op te hangen met hooi? Daar doen ze veel langer mee en verveelt ze zich misschien niet of minder? :)

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:43

mijn pony moest toen wegens peesblessure rust, alle paarden stonden overdag in de groep buiten.
en binnen houden werd geen optie voor mij

dus heb ik een weitje afgezet van 3x3 midden in de merrie groep zodat ze niet alleen was, wat te eten had en zich niet verveelde.

dit ging prima, maar had niet langer dan 6 weken moet duren, laatste week was ze namelijk er al uit ontsnapt :+

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Verplicht op rust, maar gaat uit haar dak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:04

Zoals eerder gezegd, ze heeft GEEEEEEEEEENNNNN boxrust. Rust houdt voor mij in dat ze niet mag werken, maar ze mag wel gewoon lekker naar buiten en veel stappen enzo.

Hooizak = slowfeeder. Heb een huge-ass zak gekocht, past 12 kilo hooi in ;)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:12

Anna_Dani schreef:
DA heeft geen boxrust voorgeschreven. Concludeer je nu eigenlijk dat ik niet weet hoe mijn paard haar karakter, die ik vanaf veulen af aan elke dag zie en observeer en diverse communicatie en NH trainingen mee heb gedaan, in elkaar zit? Ik kan je een hele analyse voorleggen en een uitleg geven over hoe zij in elkaar zit, maar dat zal ik je besparen om niet teveel offtopic te gaan. Ik schiet daar immers helemaal niks mee op en kan niet zoveel met dit soort uitspraken die zijn gebaseerd op nul komma nul kennis van eigenaar en paard.


Beetje onaardig tegen iemand die de tijd en moeite neemt een samenhangend verhaal op basis van eigen ervaringen te delen.
Bovendien was ze blijkbaar in de veronderstelling dat de DA wel boxrust had voorgeschreven, die conclusie trok ik namelijk ook aanvankelijk. Daar reageert ze dan vervolgens op.

Ik sluit me aan bij haar idee dat je het dier zoveel mogelijk probeert in het voor haar/ hem normale ritme te houden van grazen/ buiten/ etc.... met een beperking in ruimte zodat sprinten idd niet kan.
Je kunt graszaadhooi erbij kopen om meer te kunnen voeren zonder dat ze uitklaar klapt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:14

Focussed schreef:
Maartje1990 schreef:
ik zou het dier sowieso niet in een stal gaan proppen, arm ding wordt dan helemaal knettergek vrees ik.

Verder, doorbloeding is cruciaal voor genezing die krijg je in een stal niet.

Nog iets, wist je dat bij Natuurlijk bekappen (en paarden in het wild) er géén hoefkatrolontsteking voorkomt? Dit komt namelijk door de manier van bekappen/hoefijzers waardoor een paard foutief land en hierdoor dus hoefkatrolontsteking krijgt. Wellicht is dat ook interessant om te weten. Succes verder met je paard



Wat een onzin, sterker nog: veel paarden met HKO lopen veel fijner op een goed beslag, zoals break over ijzers.


9 uit 10 keer komt het helaas niet door de wijze van beslaan. Maar foutief, te geforceerd, te intensief trainen.....

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:45

Ninx schreef:
Beetje onaardig tegen iemand die de tijd en moeite neemt een samenhangend verhaal op basis van eigen ervaringen te delen.
Bovendien was ze blijkbaar in de veronderstelling dat de DA wel boxrust had voorgeschreven, die conclusie trok ik namelijk ook aanvankelijk.

Das een kwestie van goed lezen, daar kan ik niks aan veranderen helaas.

Het is overigens al opgelost via PB's, maar bedankt voor je input en tip over graszaadhooi.