Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Els89
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-11-13

Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 23:47

Hallo iedereen,

Hopelijk staat dit op zijn goede plaats...
Ik had graag even jullie mening gehoord, over wat jullie in mijn plaats zouden doen.
Mijn pony (wandelpony) is 17 jaar en al enkele malen hoefbevangen geweest.

Deze keer viel ze enorm af op korte termijn (pijn).
De dierenarts vermoede Cushing.
Vandaag is dit vermoeden bevestigd.
Ook is er een kanteling (rotatie) van het hoefbeen te zien op de foto's.

De dierenarts stelt behandeling voor met medicatie en een hoefoperatie of euthansie.
Hebben jullie hier (combinatie Cushing-hoefbevangenheid) ervaring mee?

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Re: Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:49

het is bekend dat hoefbevangenheid bij cushing hoort
ik denk dat je voor jezelf moet bekijken of het nog de moeite is om een operatie te laten doen of dat voor het paard veel meerwaarde gaat geven

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:53

Ik weet niet hoe goed je band met het paard is, maar euthanasie vind ik het meest fair. Eventueel eerst aankijken hoe ze het doet op medicatie...

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Re: Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:02

Je heb daar hele goede medicijnen voor hoor kost wel wat €1.30 per pil per dag maar het wil niet zeggen dat ze een hele pil per dag moet hebben hoor.
Daarnaast moet ze op gewicht komen dus zeker niet te dun maar ook zeer zeker niet te dik gewoon op gewicht.
Ook moet ze van hoogwaardig gras af en moet je het voer aan gaan passen dus speciaal voor met weinig tot geen suikers!!
En ook geen rijk hooi!!
En uiteraard geen appels brood en andere dingen waar suikers in zitten!!
Verdiep je in ppid (zo heet hetz0 en je zou zien dat er nog een heel leuk en paardwaardig bestaan kan zijn!!
Oja en hou ze in beweging (zolang het kan ze moet niet kreupelen)

Succes ermee!!!

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:05

Je zal het misschien niet graag horen, maar ik heb mijn pony met cushing (en daardoor vaak hoefbevangen) 3 weken geleden laten inslapen... Ik gaf haar al een hele tijd elke dag een pil, maar ze reageerde er niet op, en het werd steeds moeilijker om ze te geven (merrie met karakter :') ).
Het was gewoon het eerlijkste tegenover haar... Ze heeft mij 10 mooie jaren gegeven, dus nu mocht ik niet egoïstisch zijn.

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:06

Geen idee of het nog iets voor je paard zou zijn.
Maar ik heb onze Lady laten bekappen door een smid via de site : hoefnatuurlijk.be
Het natuurlijk bekappen heeft haar hoefje zodanig gevormd dat ze weer goed kan stappen.
Ok, het is een pony van 33 jaar en wordt ook niet meer bereden, maar ze kan tenminste zonder pijn verder.
Ze leeft ondertussen ook alweer 16 jaar met haar cushing.
Wat je ook beslist, je moet er rekening mee houden dat de cushing ook vaak hoefbevangenheid veroorzaakt, bij de ene al vaker dan bij de andere.
Verder moet je erg oppassen met de dingen die hoefbevangenheid veroorzaken : suikers, eiwitten enz... omdat cushing paardjes daar extra gevoelig aan zijn.
Afvallen is ook eigen aan cushing, de meeste zijn moeilijker op gewicht te houden.

Pony (D maat) van een kennis is ook hoefbevangen geweest, vrij ernstig, maar vrij van cushing.
Zij is ook bekapt door een smid van hoefnatuurlijk en wordt nog recreatief gereden na een half jaar in behandeling te zijn geweest.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:07

Ik heb hier een pony staan met exact dezelfde klachten. Meerdere dierenartsen hebben gezegd dat het klaar was met haar. Echter met een hoefsmid die wat wilde proberen loopt ze nu prima.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:09

Mijn pony heeft ook lang cushing gehad. En een poos medicijnen. Nadat hij toch weer hoefbevangen is geworden en ook het hoefbeen was gekanteld heb ik hem in laten slapen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:56

Gezien de kanteling van het hoefbeen en daarbij de leeftijd zou ik ook gaan voor inslapen, of in ieder geval inslapen bij een volgende hoefbevangenheid. Je pony gaat niet meer beter worden, en je wilt niet "te laat" zijn. Dan heeft de pony onnodig pijn, en dat wil je voorkomen.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:35

Kijk eens bij medisch in het Cushing topic.

morrighan12
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:31

hoi
ik heb een pony ze heeft cushing,hoefbevangenheiden metabool cyndroom ik zou haar onmiddelijk beginnen behandelen pijnstillers geven en haar voetjes 2 keer per dag in ijskoud water zeker niet opgeven

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:10

Ijskoud water is zeker niet voor elk paard zaligmakend. Bij pris staat dat gegarandeerd voor meer klachten..

morrighan12
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:17

een paard dat hoefbevangen is heeft meestal warme voetjes en daarommoeten de voetjes afkoelen he tmoet ook niet echt ijskoud water zijn :o

morrighan12
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-10-13

Re: Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:05

wat ik nu heb meegemaakt is echt cool mijn pony die cushing heeft en metabool cyndroom heeft over de draad van 150 cm gesprongen

larsolthof
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-11-13

Re: Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:26

ik heb geen idee of het nog iets voor je paard zal zijn.

Farno

Berichten: 28
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Garderen

Re: Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:35

Jeetje wat naar dit:(. Moeilijke keus die je moet maken maar denk inderdaad ook dat euthanasie het meest humaan is.
Heel veel sterkte!

climbs
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:26

Mijn/ons paard is ook hoefbevangen(gevoelig). Ze is nu 22jaar en heeft een gevolg gekregen op de hoefbevangenheid. Ze is stok kreupel geweest, een hoefsweer gehad n nu uit de foto's bleek ze een gekanteld hoef been te hebben. Aangezien het hardstikke duur is om te opereren hebben we gezegt 'zo,ang ze geen pijn heeft laten we haar leven en als ze dan weer wel pijn krijgt, laten we haar inslapen'. Wij hopen nu dus gewoon dat ze zo lang mogelijk 'pijnvrij' blijft. Maar inderdaad zoals hierboven is gezegd als je geen sterke band met hem/haar hebt is het mischien beter als je een een nieuw paard aanachaft en deze laateuthanieseren.

morrighan12
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-10-13

Re: Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:33

ik hoop dat ze pijnvrij blijft veel sterkte

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Re: Hoefbevangeneheid en cushing ... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:29

weet niet waar je vandaan komt maar mijn paard was ten opgegeven door de da maar de deskundige hoefsmid Hans van Maurik van dierenkliniek emmeloord heeft mijn paard zo goed behandeld met per moment bepalend aangepast beslag, mijn paard kan nu zelf weer gereden wordenen heeft plezier in het leven.

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:32

weet niet waar je vandaan komt maar mijn paard was ten opgegeven door de da maar de deskundige hoefsmid Hans van Maurik van dierenkliniek emmeloord heeft mijn paard zo goed behandeld met per moment bepalend aangepast beslag, mijn paard kan nu zelf weer gereden wordenen heeft plezier in het leven.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:37

Heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar als de DA aangeeft dat je haar kan laten opereren kan je dit laten doen, maar daarna is wel altijd de vraag of het geholpen heeft en hoe erg is het wat ze tegen komen... Misschien wel erger dan het eigenlijk is, en dan is de vraag, laat je haar uit haar narcose komen met veel pijn of laat je haar dan toch maar gaan..

Aan de andere kant, je hebt het erover dat ze veel af is gevallen door de pijn, ik vind zelf persoonlijk dat een dier geen pijn verdient en dan ook nog eens op een gevoelige plek.. Ik zou dan voor inslapen kiezen..

Paarden die hoefbevangen zijn geweest zullen er altijd gevoelig voor blijven, cushing gaat volgens mij ook nooit meer weg, maar hief kan een paard goed mee leven (toch?, corrigeer mij als dat niet zo is)..

Daarbij zal ik ook nadenken over het feit dat ze misschien voor altijd aan de medicijnen moet, wil je haar dit aan doen?

Succes met het besluit!