Hoefbevangen door nattigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peer12
Berichten: 225
Geregistreerd: 27-01-12

Hoefbevangen door nattigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 20:03

Wat de titel al zegt; kan hoefbevangenheid komen door nattigheid / vochtig weer?

Even vanaf het begin; zaterdag gebeld door eigenaresse van verzorgshets, of ik ff naar een pony wilde kijken, die moeilijk liep. Vrijdag was er nog niets aan de hand geweest, zaterdagochtend liep ze moeilijk. DA was toevallig op stal voor andere pony en heeft gekeken, maar kon 'zo gauw even niets vinden'. Advies was om de hoeven goed na te kijken op rotstraal, zweer, enz. Heb ik dus gedaan, een overzichtje;
(Gaat trouwens om shetland merrie, mogelijk drachtig, in het verleden vaker hoefbevangen geweest)

- Staat stevig op 4 benen, zelf voetje op rust als ze staat te maffen
- Omdraaien en opzij stappen gaat moeizaam, ook het buigen van de hals naar links/rechts gaat moeilijk
- Loopt met gestrekte voorbenen en op de achterhand hangend, tilt voeten nauwelijks op (op harde ondergrond is dit erger)
- Heeft geen warme hoeven/benen en nergens zwellingen
- Zoals gewoonlijk keiharde hoeven, geen scheuren, niks aan de hand, niks te zien
- Reageert niet op druk op de straal of tikken tegen de zool (klinkt ook nergens anders)
- Achter tilt ze netjes voetjes op, voor gaat niet van harte vooral links was een hele strijd (koste bijna m'n rug O:) )
- Heeft geen koorts, eet, drinkt, mest, plast goed, vacht ziet er goed uit en ze is gewoon haar normale eigenwijze zelf

Zoals gezegd, ik dacht dus hoefbevangen, mede omdat ze het meer heeft gehad. Maar het is me een raadsel waar het dan opeens vandaan zou moeten komen. Ze krijgt alleen hooi, water en iedere dag een wortel en heeft altijd een liksteen. Op eet-gebied is er dus niets veranderd. Van 'stress-situaties' is ook geen sprake geweest en is verder niet ziek geweest of iets. Wormspuit is alweer een tijdje geleden en ze heeft geen medicijnen gehad de afgelopen tijd.

Het enige wat ik kan bedenken is het vochtige weer. Het is de laatste tijd nogal regenachtig en mistig en alles is dus zeiknat, incl. de pony's.
Bovenste laag haren is meestal nat, onderste laag niet. Ze lijkt het trouwens niet koud te hebben. Dus mijn vraag, kan dit door het weer komen?
Of zit ik er met mijn conclusie hoefbevangenheid er helemaal naast?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Hoefbevangen door nattigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:22


Peer12
Berichten: 225
Geregistreerd: 27-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:33

Bedankt voor de tip! Had dit topic nog niet gezien.
Toch twijfel ik nog steeds, bij mijn weten heeft ze het niet koud gehad.
Het is steeds alleen de bovenvacht die nat is, ondervacht is mooi droog. Van zweten is niet echt sprake, aangezien mevrouw zich niet zo druk maakt :P

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Hoefbevangen door nattigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:40

Met dit koude weer worden de bloedvaten nauwer, dus de doorbloeding in de hoeven minder goed. En dat kan hoefbevangenheid veroorzaken dacht ik, zeker gezien ze het al eerder heeft gehad..

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Hoefbevangen door nattigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:43

Het kan ook komen door de hoeveelheid voedingsstoffen die het gras in het najaar meekrijgt. Moeder natuur zorgt dan even goed voor de grazers door het gras een extra stoot energie mee te geven. Dat is meestal eind herfst.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hoefbevangen door nattigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:45

Het gras kan wel gestresst zijn van dit weer idd...

Peer12
Berichten: 225
Geregistreerd: 27-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 17:29

Gestrest gras :D
Gras heeft ze de afgelopen tijd niet meer gehad. Weiland is een beetje verzopen en als de pony's 1 sprintje trekken is het ook een grote modderpoel. Ze moeten het dus doen met hooi in de paddock.

Doorbloeding van de hoeven zou idd kunnen ja, daar had ik nog niet echt aan gedacht.
Zou dus eigenlijk betekenen dat ze meer zou moeten bewegen ofzo? (Ojee, hoor nu al protest vanuit de stal!)
Of 'iets' doen om de doorbloeding te verbeteren, anders blijft het terugkomen? Of moet ik dat zo niet zien?