kruipel, hoefzweer en mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_VZ
Berichten: 3176
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Weesp

kruipel, hoefzweer en mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 20:44

Omdat ik een beetje hopeloos word van mijn 4 jarige haflinger Mell, hoop ik dat jullie mij tips kunen geven.

Om bij het begin te beginnen: Mell stond alleen voor op ijzers wegens korte en gevoelige hoeven,
2 maanden geleden haalde ik hem stokkreupel uit het weiland. Da erbij gehaald en het was een hoefzweer
met wat medicijnen en zijn hoefje laten weken moest het zo over zijn...
Toen kreeg ik te horen dat zijn ijzer met het buitenzetten scheef onder zijn hoef stond en hij aardig vast zat, een stalgenoot heeft het ijzer eronder vandaan gehaald, best logisch dat er dan een zweer ontstaat.
Maar ondertussen zijn we aantal weken verder, is de hoefzweer er aan 6 verschillende kanten uitgekomen oa
onder zijn hoef, bij zijn kroonrand en bij zijn kogel.
het is ondertussen een week gestopt met 'pussen', en heeft die mok door het weken.

Maar tussen zijn hoef en kogel blijft het dik en warmer dan zijn andere been, qua lopen doet die het in de bak goed
Maar op het harde een stuk minder rechte stukken gaan nog wel met af en toe een onregelmatig pasje.
Op de harde een volte laten lopen en dan vooral linksom ( zweer en mok was/is aan zijn linker been) is een drama.
We hadden het eerst op het erf gedaan maar daar liggen veel steentjes en kuiltjes dus maar even naar gewoon asfalt
gelopen, en hij deed precies het zelfde.
Als vrijdag de mok nog niet over is moet ik weer de da bellen, dan krijgt die een ab kuur.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:05

De mok komt duidelijk door het weken zeg je zelf al, dus ik zou me daar nu niet te veel zorgen om maken. Zodra de zweer weg is zorgen dat de benen goed droog blijven, en zorg dat er geen ammoniak-dampen bij de wondjes komen (dus zo min mogelijk op stal en de stal zo schoon mogelijk houden), en dan komt het wel goed met de mok. Deze mok is waarschijnlijk geen ontsteking, maar een irritatie van de huid, dus antibiotica helpt daar niet tegen, of wil de DA dat geven voor de hoefzweer?

Amber_VZ
Berichten: 3176
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Weesp

Re: kruipel, hoefzweer en mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 21:10

Ja precies dat doe ik zoveel mogelijk en lekker veel stappen dan loopt hij goed, de da wou antibiotica wou hij geven voor de mok, die is al een stuk minder gelukkig.
ik maak me meer zorgen over zijn kreupelheid en warmte van zijn been, kan dat door de mok komen?

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Re: kruipel, hoefzweer en mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:16

Overstappen op natuurlijk bekappen en je problemen zijn binnenkort van de baan.
Nee serieus, ik zou in ieder geval die smid niet meer laten komen, want een ijzer er scheef onder kloppen, dat kan gewoon niet.
Wat ook goed helpt tegen mok (maar eigenlijk niet voor mok dient) is Dog-exema ofzoiets. Ik heb eens een keer maanden lopen sukkelen met mok en met dit goedje was het in een mum van tijd weg.

Amber_VZ
Berichten: 3176
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Weesp

Re: kruipel, hoefzweer en mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 21:21

Oo nee de hoefsmid heeft niks gedaan, het ijzer zat blijkbaar los en mell is er scheef op gaan staan, en 1 zo een lip van het ijzer zat vast in zijn hoef.

Obsession74
Berichten: 13
Geregistreerd: 23-10-13
Woonplaats: Brunssum

Re: kruipel, hoefzweer en mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:41

Ik heb toevallig een paard die net een hoefzweer achter zich heeft en inderdaad door het weken ook mok had, sommige paarden lopen ook daardoor kreupel. Ik heb verschillende zalfjes probeert en heb het nu eindelijk weg door groene leem te gebruiken. Is het warm op de plek waar die mok heeft, loopt hij nu met of zonder ijzers?

Amber_VZ
Berichten: 3176
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Weesp

Re: kruipel, hoefzweer en mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 23:11

Hij staat nu op ijzers indd, tot aan zijn kogel is zijn been nog gevoelig en warm en sinds hij die hoefzweer had is dat ook nooit weggeweest.

Groene leem is ook een goede, dat ga ik ook maar is proberen!