Beschermen van de hoef tegen water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Beschermen van de hoef tegen water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 10:55

Dag bokkers.

Ik denk dat iedereen er wel last van heeft, natte weilanden en natte paddocks... Maar hoe gaan jullie ermee om?

Mijn paard heeft tot 1 november nog dagelijks op het land gelopen. Land was bij het hek één grote modderpoel. Maar de rest van het land was wel te doen. Naast weidegang, stond hij dan ook nog in de paddock. Helaas is de paddock niet verhard voor een gedeelte, en is het dus één grote natte bende als het even geregend heeft en moeten ze dus verplicht in de modder/plassen staan.
Nu de weidegang afgelopen is, omdat het land nu toch echt te nat werd, staat hij dus weer alleen in de paddock. (alleen in de zin van zonder weidegang, hij heeft gewoon een vriendinnetje bij hem staan hoor)

Lord heeft snel last van rotstraal en zeker met dit weer en met deze natte ondergronden is het dweilen met de kraan open (Hoe toepasselijk dat gezegde :)). Smid behandeld het vaak als hij komt met een speciaal spulletje (ben de naam vergeten). Ik heb al eens gevraagd of ik dat van hem kan kopen, zodat ik dat zelf ook dagelijks/wekelijks/andere frequentie kan gebruiken, maar hij zei dat het heel duur was, en dat ik zelf beter preventief met teer kon gaan werken. Goedkopere oplossing en ook effectief.
Lord heeft momenteel geen rotstraal, wel zijn zijn stralen wat zacht aan het worden en zijn zijn hoeven natuurlijk elke dag nat van de paddock.
Teer vind ik maar niks. Het stinkt, je krijgt het niet van je huid af en het is een rotklusje. Als het echt helpt en zinvol is dan blijf ik het natuurlijk doen, maar ik ben eigenlijk opzoek naar een andere oplossing.

Ik gebruik nu ook vaak teer in spray-vorm van van Rijs. Alleen heb ik niet het idee dat dit net zo effectief werkt als de gewone smeer-teer.

Hoefschoenen gaat ook niet werken denk ik en zal een duur grapje zijn als ik er daar 4 van moet kopen.
Maar hoe doen jullie dat met gevoelige hoeven en nattigheid? Toch elke dag teren?
In een ander topic zag ik dryfeet en Hypozin langskomen. Kan iemand mij daar meer informatie over geven?

Don't worry, ik ga niet zomaar overstappen op iets anders. Voorlopig zal ik gewoon nog blijven teer-smeren.
Ik wil eerst meer informatie en als ik overtuigd raak van een bepaald middel, ga ik dat eerst overleggen met mijn hoefsmid alvorens ik dat ga gebruiken...

Alvast bedankt voor het doorlezen van dit topic. Hopelijk kunnen jullie mij helpen..

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:02

Zoek eens op hoofsolution van Kevin bacon. Echt een wondermiddel :) mijn paard had ook regelmatig last van rotstraal, maar na een of twee keer smeren was het gewoon zo goed als weg. Het is vrij duur, maar het werkt dan ook veel beter. Het doodt de bacteriën en laat wel lucht door, maar droogt de straal wel uit, in tegenstelling tot teer. Als je teer gebruikt terwijl er nog bacteriën zitten dan sluit je deze op en kunnen ze alsnog lekker hun gang gaan.

Verder is nattigheid lang niet zo erg als mest en ammoniak. Mijn paard had rotstraal toen hij nog dagelijks op stal stond 's nachts. Nu dat hij 24/7 buiten staat heeft hij er al jaren geen last meer van, ook al is de paddock en wei drijfnat op het moment.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:44

8nnemiek schreef:
Zoek eens op hoofsolution van Kevin bacon. Echt een wondermiddel :) mijn paard had ook regelmatig last van rotstraal, maar na een of twee keer smeren was het gewoon zo goed als weg. Het is vrij duur, maar het werkt dan ook veel beter. Het doodt de bacteriën en laat wel lucht door, maar droogt de straal wel uit, in tegenstelling tot teer. Als je teer gebruikt terwijl er nog bacteriën zitten dan sluit je deze op en kunnen ze alsnog lekker hun gang gaan.

Verder is nattigheid lang niet zo erg als mest en ammoniak. Mijn paard had rotstraal toen hij nog dagelijks op stal stond 's nachts. Nu dat hij 24/7 buiten staat heeft hij er al jaren geen last meer van, ook al is de paddock en wei drijfnat op het moment.


*\o/* _/-\o_

Werkt hier ook als een tierelier, anders pulletjes werkten echt niet, maar dit spul heeft de voetjes van mijn pony gered, smeer het sowieso preventief met nat weer en nu smeer ik het eigenlijk ook wel erg veel om dezelfde reden als jou TS. Zijn stralen worden wat week van het water, wat niet gek is, maardoor dat hij een erg diepe straalgroeve heeft blijft alle viezigheid uit de inloopstal er in zitten, in combinatie met de weke stralen vind ik het een eng idee om er niks aan te doen. Overigens wordt de inloopstal dagelijks gemest en zo ook de verharde en overharde paddock.
En dan vooral diep in de straalgroeves, overal waar je maar komen kan.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:52

Ik heb hetzelfde probleem.
Zolang je nog geen rotstraal hebt zou ik teren en als ik wel rotstraal heb gebruik ik altijd Hypozin dat is echt top spul.
Rotstraal is zo weg.
Ik smeer het op een stokje en smeer dan op de straal en in de groeven waar je altijd zit met de hoevenkrabber.
Ik krijg het via de hoefsmid maar je kan het ook online bestellen!

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:18

Zelf heb ik geen ervaring met ander spul. Mijn vorige (lease)paard heb ik met teer behandeld.
Dat werkte prima, maar daar krijg je inderdaad gratis een smeerboel bij. DE oplossing:

Te koop bij de bouwmarkt: een kwastenhouder!
De teer giet je erin, je kwast gaat in de houder en dan het deksel erop.
Nooit meer vieze vingers :D

Afbeelding

Afbeelding

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Beschermen van de hoef tegen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:05

Wat een super tip! Ik smeer er altijd alles onder zelfs me jas zie je vlekken zo zonde.
Bedankt!

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:08

Ik gebruik Dry-Feet van Cavalor en eventueel (smeer) teer.
Vaak hebben ze in de natte periode dat de ballen van de hoef erg week worden door het water en als je niet oplet komt er zo een pijnlijk scheur tussen. Daarvoor gebruik ik dan de dry feet, paar dagen sprayen en het is weer in orde.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:12

Schijnbaar heb jij nog een smid van de "oude stempel" als hij teer adviseert bij rotstraal. Met eeer sluit je de boel luchtdicht af en kweek je het ideale leefmilieu voor rotstraalbacterien.

Ik gebruik preventief 1 keer per week Equisolid in natte periodes als deze. Hipposol heb ik ook een tijd naar tevredenheid gebruikt.

nikkie722
Berichten: 674
Geregistreerd: 17-12-10
Woonplaats: Putten

Re: Beschermen van de hoef tegen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:56

teer is idd niet het beste middel, ik gebruik hypozin werkt zeer goed. via mijn hoefsmid heb ik deze spuiten.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Beschermen van de hoef tegen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:13

Ik gebruik ook altijd dry feest van cavalor, ik vind het super werken, gebruik het in natte periodes 1 x in de week en heb dan nergens last van. Als je echter al een diepe kloof hebt is het niet zo prettig want het bijt in wondjes.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Beschermen van de hoef tegen water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 18:56

Dank voor de tips en de reacties!

RT, dat is een geniale uitvinding!

Ik ga toch eens wat meer informatie zoeken over het eerst genoemde middel...

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Beschermen van de hoef tegen water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 14:00

Ben ik weer....

Ik heb gezocht naar het 1e middel wat genoemd werd: hoof solutions van Kevin Bacon's?
Ik krijg alleen buitenlandse sites te zien waar je dus voor zou moeten betalen in ponden. En de winkels hier in de omgeving hebben het niet.
Is het uberhaupt in nederland te koop?

Hypozin heb ik wel kunnen vinden, oa op agradi..

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Beschermen van de hoef tegen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:08

Ja het is zeker nog te koop, overlaatst heeft Jinte op bokt het nog voor mij besteld, anders haar even een pb sturen die weet vast nog wel waar? In Oostburg heeft mijn voormalige hoefsmid het ook in zijn winkel Jeto Horse heet dat, wellicht dat je het ook kan bestellen daar?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beschermen van de hoef tegen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:54


pferdundspas

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-08-13
Woonplaats: Schleiden

Re: Beschermen van de hoef tegen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:59

Dry feet heb ik ook gebruikt (heb nu een gedeelte bestraat). Daar werden de stralen weer goed stevig van.

XladyX

Berichten: 1330
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:49

Mijn ervaring is dat teer inderdaad opsluit, maar icm met een desinfecterend middel zeer effectief. Wat we deden bij de slechtere gevallen is grondig schoonmaken/evt ontsmetten, drogen, hypozin in alle spleten en hoekjes wurmen en daarna een dikke laag teer eroverheen. Het hypozin ontsmet en droogt uit terwijl de teer voorkomen kan dat er niet opnieuw vocht bij komt. Ook als de smid alles uit/weggesneden heeft eerst ontsmetten en daarna drogen en weer goed teer erover. Watten met betadine werken ook maar dat is alleen bij erg diepe rotstraal in de middelste straalgroeve. Bij een stagebedrijf was het ook niet abnormaal om dikke bleek te gebruiken bij rotstraal.. werkte wel maar raad het af want het is een behoorlijk agressief spul en pijnlijk als de rotstraal al vergevorderd is.

nummer13

Berichten: 105
Geregistreerd: 27-09-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:52

ook ik heb goede ervaringen met hypozin!

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:54

AaronYve schreef:
Ik gebruik Dry-Feet van Cavalor en eventueel (smeer) teer.
Vaak hebben ze in de natte periode dat de ballen van de hoef erg week worden door het water en als je niet oplet komt er zo een pijnlijk scheur tussen. Daarvoor gebruik ik dan de dry feet, paar dagen sprayen en het is weer in orde.


Hier hetzelfde, ook een paard dat gevoelig is voor rotstraal en ik gebruik ook deze combinatie, werkt goed!

Angeline1990

Berichten: 383
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:01

Ik gebruik ook een bepaald spul ik zal vanavond even kijken hoe het heet. Dat werkt ook super mijn paard heeft er geen last van gehad.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:08

Ik maak de hoeven gewoon goed schoon met een harde borstel en water met wat dettol of betadine erin en daarna teer ik ze. Werkt super. Teren doe ik altijd met wegwerp handschoenen aan dan heb je geen last van vlekken. :)

DanaDeen
Berichten: 350
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:13

Iedere dag behandelen met Dettol, gewoon met kwast of spuitje er op smeren, wel zorgen dat het niet op de huid van je paard komt, werkt prima.
Laatst bijgewerkt door DanaDeen op 12-11-13 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:14

Ik gebruik hoof and sole hardener weet het merk niet uit mijn hoofd is een spuitbus met een tuut eraan zodat je in de straal kan spuiten. Werkt geweldig.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Beschermen van de hoef tegen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:23

Ik had dit probleem ook, gebruikte toen hoof and sole harderner (op aanraden hoefsmid) maar na tijdelijke verbetering ging het telkens weer net zo slecht (wel echt rotstraal).
Was telkens inderdaad in de natte periodes.

Uiteindelijk ben ik qua bodem bedekker overgegaan op vlas, en omdat dat veel beter vocht afvoerend is dan stro droogde haar hoeven snachts telkens mooi op, en was de rotstraal ook ineens voorbij.....