paard heeft gallen boven de knieen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

paard heeft gallen boven de knieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 15:09

Hallo,

Ik ben opzoek naar mensen die hiermee ervaring hebben.
Paard staat onder controle van de da het gaat enkel om ervaringen van andere mensen om te kijken hoe het bij hun verliep.

Het gaat om een merrie van 5 jaar die zowel onder het zadel als aangespannen loopt. Sinds maart 2012 in ons bezit en was al ingereden. Ze is in december 2012 voor het eerst beslagen en beleerd voor de koets. In maart 2013 is ze opnieuw beslagen en 2 dagen later had ze gallen boven de knieeen aan de zijkant.
Rust hielp niet en minder eiwitten ook niet dus zijn we naar de da gegaan. Paard was er niet kreupel door.

Conclusie onderzoek da:
knie kan goed buigen en aanspannen is niet pijnlijk
stap is ze rad
draf op harde en zachte bodem ook rad
buigproeven negatief
röntgenfoto's : beginnende artrose (haakje)
Diagnose: slijting van ijzers laat zien dat paard afgelopen maanden op een gedwongen niet passende stand heeft gelopen dit kan deze reactie geven.
Advies: ijzers eraf en voorlopig zonder beslag en ze heeft een injectie met depocort gehad.

Paard week op rust en daarna aan de hand stappen. Rechts verdween de bult met 2 dagen link ongeveer 5 dagen. Eerste 2 weken na de behandeling waren ze weg maar erna begon er links weer een bult te komen. Opnieuw afspraak met de da gemaakt. Hij heeft de beurs aangeprikt en leeg laten lopen. Het was dradentrekkende synovia wat goed nieuws was want dat gaf aan dat de artrose nog mee viel. Ze heeft weer een injectie met depocort gehad. Nu moest ze een week op rust en daarna weer beginnen met rustig aanrijden. De behandeling is nu 5 weken geleden. We hebben met haar aan de hand gestapt en in de bak laten stappen en paar keer in de wei onder het zadel. De bulten bleven weg tot ze 2 weken geleden met het rijden in de wei 5 bokkesprongen maakte. De volgende dag had ze aan beide knieen weer bulten, links meer dan rechts. Met paar dagen waren deze weer weg. Verleden week was ze zelf als een dolle door de wei aan het rennen en bokken en toen bleven ze weg. Nu gisteren had ze links weer iets een bult zitten.

Binnenkort heb ik weer overleg met de da over het verloop

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en ben dan heel benieuwd te lezen wat jullie behandelplan is en het verloop ervan.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:05

Heb je foto's? Kan het niet wat anders zijn?

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 16:53

Ik heb op dit moment geen foto's. Wat zou het anders kunnen zijn. Ik pieker me suf en kijk veel rond op internet maar kan niks vinden wat hiermee overeenkomt. Sinds vorige week maandag zijn we weer begonnen met rijden. Op advies van de da moest ik nu een vast schema nemen. We beginnen met een buitenrit van 20 minuten. Maar met de dag worden de vochtbulten groter. En dan voornamelijk links waarmee ze ook bij iedere stap iets naar buiten zakt in de knie. Ik ben bang dat het doorzakken in de knieen de oorzaak is . Dit is in het laatste jaar toegenomen.

Anoniem

Re: paard heeft gallen boven de knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:57

Gallen boven de knieën heb ik nog nooit gezien eerlijk gezegd. Ik ga je topic met interesse volgen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:22

Ik ook niet, daarom vroeg ik naar foto's.

Kan geen OCD zijn?? Spat? Weet ik veel.......... :o

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard heeft gallen boven de knieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 12:05

gisteren weer bij de da geweest. Zeer slecht nieuws. buigproeven enz liep ze goed op. Alleen longe op harde kon je er iets aan zien. Echter lieten de foto's zien dat de atrose in 2 maand tijd is verergert. Niks meer aan te doen ze zakt ook steeds verder door de knie naar buiten. Draait haar been zeg maar met haar knie helemaal na buiten toe weg. Om haar nog verdere pijn te besparen hebben we de keuze gemaakt ermee te stoppen. Ik zal kijken of ik straks nog foto's kan maken van haar benen. Wil ook nog wat afscheid foto's maken. Bedankt iig voor het meedenken.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:09

Jeetje wat balen zeg. Wat is het dan ineens hard gegaan.

Ik ben benieuwd naar de foto's. Gewoon als leermoment zeg maar.

Mijn merrie heeft ook verhoogde kans op atrose ivm 2 OCD operaties die ze heeft gehad. Ik ben dus alert.

Heel veel sterkte en laat anders een goede fotograaf komen om mooie foto's te maken. Heb je in ieder geval mooie herinneringen.

Sterkte!! :(:)

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 16:24

Hierbij de foto's ik hoop dat je er zo een beetje een beeld van kunt krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:28

Ik kende het ook niet.
Wat een nare uitslag.. Veel sterkte :(:)

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard heeft gallen boven de knieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 16:34

dankje wel

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:35

Aaaaaaah wat ZUUR dit....5 jaar nog maar.
Oneerlijk dit, sterkte TS!!!

Anoniem

Re: paard heeft gallen boven de knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:38

Jeetje wat een rotnieuws joh... Ik wens je heel veel sterkte...

debje18

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:28

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Heb jaren geleden ook proberen info er over te zoeken, maar kon toen ook weinig tot niks vinden. Mijn paard is nu ruim 10 jaar oud en heeft het vanaf dat hij ong 4 jaar oud is. Nooit kreupel gelopen daardoor. Met 5jaar toch naar de DA geweest om foto's te maken, was nog niks op de zien. De DA zei wel dat vocht daar gewoon niet hoort en mijn paard waarschijnlijk wel snel versleten zal zijn. Nu na al die jaren nog geen pas kreupel gelopen daarop. Ik merk wel dat hij echt moet opstarten met rijden, het is echt een dieseltje zeg maar. Geen idee of het daardoor komt. Maar zolang hij verder niet kreupel gaat worden, laat ik het zo. Maar dit is het eerste paard waarbij ik zie dat die hetzelfde als mijn paard heeft. Precies dezelfde bulten op precies dezelfde plek. Maar jammer dat het bij die van jou zo heeft moeten lopen en zo jong nog !

iloveDreamer

Berichten: 93
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Urk/Dronten

Re: paard heeft gallen boven de knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:11

Oh wat naar, en dat op 5 jarige leeftijd.. Heb ook nog nooit gallen boven de knie gezien

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard heeft gallen boven de knieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 22:45

Als het inderdaad alleen devocht bulten maar waren geweest was het voor ons ook geen probleem geweest. Maar helaas ook zeer snel groeiende atrose erbij en een been wat helemaal doorzakte. Zat laatst nog de laatste foto's door te kijken en daarop is het heel goed te zien dat de knie doorzakte naar buiten.