Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 11:18

Hallo,

Ik had dus een vraag,
2 weken geleden is mijn paard bij de hoefsmid geweest, nu loopt die sinds woensdag zo kreupel als een rietje dus toen heb ik de dierenarts laten komen.
Het bleek dat Radar veelste kort beslagen is en dat de nagel van ze ijzer dus te diep in ze hoef is gezet en daardoor niet goed loopt.
Dat heeft de dierenarts tegen mij vertelt, Nu heb ik medicijnen gekregen en was me paard ze been ingepakt om verdere ontstekingen voor te gaan...

Denken jullie dat ik me recht sta als ik ga kijken om dit vergoed te krijgen ?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:04

is het ijzer er ook afgehaald?

Ik zou gewoon even je smid bellen met het verhaal. helaas komen dit soort dingen gewoon voor, lijkt mij dat het gewoon valt onder risico van het vak, in dit geval, voor jou dus.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:06

Valt dit niet onder de verzekering van de hoefsmid? Paard van een oud-stalgenootje heeft een keer het bekapmes in z'n achterbeen gehad, volgens mij is dit toen ook (grotendeels) vergoed door de verzekering van de hoefsmid. Zou ik eventueel na kunnen vragen.

Esmee1988
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:07

ik zou wel even aan je dierenarts vragen of ze het zwart op wit wil zetten dan sta je altijd sterker. het is inderdaad risico van het vak maar vind wel dat de hoefsmit jou tegemoet mag komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:07

Ik zou in eerste instantie contact opnemen met je hoefsmid. Fouten maken kan iederen over komen en wie weet is het de hoefsmid niet op gevallen. Kan gebeuren. Als je dit met hem overlegd kun je ook het ook over de kosten hebben.

Ik weet van mijn hoefsmid dat hij zijn fouten kosteloos repareert.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:08

vernagelen zie je toch heel snel? Hier is 1,5 week overheen gegaan begrijp ik?

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:08

Ik vind het een beetje een vreemd verhaal eigenlijk. Voor zover ik weet, is een vernageld paard (want dat is het gewoon als de nagel in het gevoelige deel van de hoef zit) direct kreupel. Ook van te kort bekappenn hebben ze juist de eerste weken ontzettend veel last. Hoe kan je paard hier dan eerst anderhalve week mee gelopen hebben? Ben je zeker dat ze niet iets heeft dat helemaal niet gerelateerd is aan het bekappen?

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door 0000 op 20-08-12 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:11

Mijn smid zegt altijd dat er altijd iets fout kan gaan. Maar die wil dan wel graag zelf gebeld worden en dan eventueel samen met een veearts ernaar kijken. Mag hij niet zelf kijken, dan betaald hij ook de kosten niet. Maar ik vind dat wel logisch. Ik gooi ook een jas niet weg waar een gat in zit, dat breng ik terug naar de winkel zodat ze zelf kunnen kijken.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:12

mee eens. en inderdaad ben ik ook benieuwd naar hoe en wat met die eerste anderhalve week. een vernageld paard zou inderdaad direct kreupel moeten zijn. hoewel het natuurlijk niet onmogelijk is dat een nagel nét het levende deel geschampt heeft, wat is gaan ontsteken en zodoende nu pas pijnlijk wordt.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:32

Ik vind het ook jammer dat je je smid niet de kans geeft om het zelf even te beoordelen. Iedereen kan een foutje maken dus geef hem tenminste een mogelijkheid om het zelf te bekijken. Als je paard pas na 1,5 week gaat kreupelen vind ik niet dat het direct de schuld van je smid is.. Bij veel te kort bekappen zou je paard direct gevoelig moeten lopen als hij op ijzers staat. Bij vernagelen moet je, in dit geval, inderdaad denken aan een " schamp gevalletje".. Niet echt een grove fout...

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:46

Ook ik vind de klachten wat laat komen voor zowel te dunne zolen als vernageling. Wat heb je in de tussentijd gedaan? Kan het niet zijn dat je paard op een steen is gaan staan oid?
Verder kán zelfs bij de beste smid zoiets een keertje voorkomen. Bij die van mij is het in 20 jaar tijd 1x gebeurd (ook een 'schampgevalletje'). IJzer eraf, sodabadjes, en toen het weer over was is 'ie het ijzer er kosteloos onder komen zetten. Maar goed, ik had dus wel eerst de smid zelf erbij gehaald, en niet de dierenarts. Kan me indenken dat de gemiddelde smid, aan de hand van dit verhaal, niet gelijk aan komt rennen om de dierenartskosten te betalen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:59

ik bel ook meestal eerst mijn smid als ik denk dat het daaraan ligt, en als de DA dat denkt bel ik liever ook ter plekke de smid voor overleg

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:07

Met vernagelen zijn ze direct kreupel, ook te kort bekapt lopen ze metten gevoelig op dus als dit na anderhalve week is dan vraag ik me af of de DA het wel bij het huiste eind heeft.

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:28

mijn hoefsmid was op dat moment niet bereikbaar die was op vakantie...

De dierenarts heeft gezegd, misschien had je paard wel al een gevoelige hoef maar wou die zich niet laten kennen en is gewoon braaf door gegaan zonder enige pas kreupel te lopen.
Maar omdat het toch ging irriteren op een gegeven moment, kon die niet anders dan kreupel lopen, dat hoef je dus niet meteen direct te zien!
Toen de Da er was, heeft die naar ze hoeven gekeken en gekeken waar de pijn vandaan kwam, en het was duidelijk dat het door een vernageling was...
Toen het ijzer er namelijk onder vandaan gehaald was was die iets minder gevoelig op de nagel plaats...
Het komt zeker uit ze hoef want de Da heeft daar allemaal testjes voor gedaan om het te beoordelen...

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:53

ik heb het vorig jaar gehad, paar liep na beslaan niet goed weg,niet mijn smid maar zijn knecht had hem beslagen,moest het 2a3 dgn aankijken en als het niet beter was bellen
was op woe beslagen, vrijdag liep hij onzuiver en heb ik gebeld
op zo kon hij niet meer op het been staan en is de DA gekomen, ma smid geweest en ijzer verlegt helaas werd het erger en is hij op vrij weer geweest en een leertje onder beide voorijzers
,2 uur later trapte hij dat ijzer eraf, is hij za weer geweest en ijzer eronder gezet in overleg met DA die ik op zijn advies gebeld had zodat hij met de DA kon overleggen
via verz van de smid het gedeelte wat niet door mijn verz betaald werd gekregen, dus super netjes opgelost. :j
paard heeft 3 weken op pijnstilling gestaan en het heeft 4 weken geduurd voor hij weer rad was.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:26

Moeilijk verhaal hoor.
Ik zou mijn energie liever steken in het zoeken van een andere smid

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:28

DNIEZE schreef:
mijn hoefsmid was op dat moment niet bereikbaar die was op vakantie...

De dierenarts heeft gezegd, misschien had je paard wel al een gevoelige hoef maar wou die zich niet laten kennen en is gewoon braaf door gegaan zonder enige pas kreupel te lopen.
Maar omdat het toch ging irriteren op een gegeven moment, kon die niet anders dan kreupel lopen, dat hoef je dus niet meteen direct te zien!
Toen de Da er was, heeft die naar ze hoeven gekeken en gekeken waar de pijn vandaan kwam, en het was duidelijk dat het door een vernageling was...
Toen het ijzer er namelijk onder vandaan gehaald was was die iets minder gevoelig op de nagel plaats...
Het komt zeker uit ze hoef want de Da heeft daar allemaal testjes voor gedaan om het te beoordelen...

En als je paard zich niet laat kennen, hoe kan je dan van de smid verwachten dat hij kan zien dat het mis is?

Weet je, oliebol happends.. en het is het risico van het vak. Mijn paard heeft hoe dom ook een keer zijn been opengeritst door tijdens het opstaan met zijn linkervoorbeen op zijn rechtervoorbeen te gaan staan.. ja knap, en sick, maar hij heeft het wel gedaan. Hup beetje ijzer laat wel schade achter. Bel ik ook niet de smid dat het door zijn ijzers komt. Heb ook mijn staleigenaar niet aansprakelijk gesteld voor het feit dat er wespen zijn op stal, en blijkbaar mijn paard allergisch voor is. Kon ik mooi het weekend de spoedarts laten komen.

Weet je, ik bel gewoon mijn smid, of zijn vervanger die hij dan achter laat, en laat het door hen bekijken.

En voor hetzelfde geld is je paard ergens op gaan staan, of in gaan staan...waarop baseert de DA dat het een vernageling is geweest? Mijn veearts dacht eerst dat mijn paard getrapt was, bleek uiteindelijk toch wespenallergie.. het kan zelfs een misdiagnose zijn van de DA.

Feit is, je paard liep niet kreupel, maar pas na anderhalve week. Je smid heeft geen röntgen mee om alles van binnen te bestuderen. De mijne zou niet betalen.. absoluut niet, niet als ik hem niet eerst zou bellen of zijn vervanger en gelijk heeft ie.

Anoniem

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:37

Als de klacht "gegrond" is en het probleem is werkelijk ontstaan door een "fout" van de hoefsmid, dan kun je de smid daarvoor aansprakelijk stellen.
En bijv. de dierenarts kosten en de kosten voor zalfjes, etc. op de smid verhalen.

Maar persoonlijk vind ik dat vrij ver gaan.
En lastig te bewijzen...

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 15:47

Waarom oordelen de meeste mensen gelijk zo heftig ? Ik vraag om raad en jullie doen nu net alsof ik één of ander mongool ben die zich iets raars in der hoofd neemt en het op de hoefsmid wil schuiven...
Ik vertrouw mijn dierenarts volledig, en ik geloof zijn verhaal zeker weten!

Ik ben eruit ik laat het erbij, ik ben toch verzekerd bedankt ;)

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:51

DNIEZE schreef:
Waarom oordelen de meeste mensen gelijk zo heftig ? Ik vraag om raad en jullie doen nu net alsof ik één of ander mongool ben die zich iets raars in der hoofd neemt en het op de hoefsmid wil schuiven...
Ik vertrouw mijn dierenarts volledig, en ik geloof zijn verhaal zeker weten!

Ik ben eruit ik laat het erbij, ik ben toch verzekerd bedankt ;)


Nou nou, niemand zegt hier dat jij iets verkeerd hebt gedaan volgens mij. En je moet ook zeker op je DA kunnen vertrouwen, maar feit blijft gewoon dat er heel veel tijd tussenzit. Anderhalve week is echt heel, heel erg lang om kreupel te gaan lopen na beslaan.

Misschien dat de reacties vooral ook voortkomen uit het feit dat je vooral naar een vergoeding vraagt. Zeker omdat je smid geen kans heeft gehad om het op te lossen, valt dat bij veel mensen een beetje verkeerd. Als je had gevraagd: 'is het mogelijk dat deze kreupelheid door het beslaan is gekomen' en niet was begonnen over vergoedingen, had je heel andere antwoorden gehad denk ik. Althans, in toon, dan nog is niet te zeggen dat het daarvan komt, laat staan dat het te bewijzen valt.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:53

Jouw paard kan dan wel een harde zijn, een zeer been is een zeer been, dat zie je. Dus als hij pas na anderhalve week kreupel is gaan lopen van het beslaan dan lijkt mij dat vergezocht, misschien wel mogelijk en prima dat je je da vertrouwd. Dat moet ook maar ik heb er vraagtekens bij. Misschien kan er wel vlakbij het gevoelige deel genageld zijn en is daar een kleine ontsteking bij gekomen, veel sterkte met je paard en laat even weten hoe het afloopt. Kunnen we misschien nog wat van leren.

Lousje22

Berichten: 894
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Rozenburg (Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:34

Zo gek is het toch niet als je met kosten komt te zitten door een evt. 'fout' van de smid dat je gaat kijken of het te verhalen valt :? Gebeurd is gebeurd, maar als een paard er iets blijvends aan over zou houden weet ik zeker dat sommige bokkers wel anders praten dan 'kan gebeuren'.

teugeltje
Berichten: 305
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: paardencity

Re: Vergoeding kunnen krijgen? Door Hoefsmid DA kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:06

Wij hebben dit soort actie 's ook meegemaakt tekort bekappen / vernagelen loop der jaren bij onze paarden
Beunhazen heb je er tussen zitten!
Een van onze paarden was zo erg kort bekapt...dat we er ook mee naar de uithof in Utrecht moesten!
Was zelfs door een erkend hoefsmid gebeurt....discussie niet mogelijk zelfs op de uithof wilde ze geen commentaar geven over hun "collega" aldus bedankt en wij zitten met de ellende...
Hoefsmid is een vrijberoep...ts altijd op hoop en zegen dat kundigheid goed verloopt?!

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:55

Over het algemeen word de hoef dan ook aardig warm :j , tenminste bij mijn paard toen wel en dat was direct een dag later. Kan het zijn dat je paardje zich verstapt heeft of misschien op een steen getrapt heeft ofzo ?? Inderdaad is het een beetje vreemd dat dit pas na anderhalve week optreedt.
Succes ermee.