Enig idee, Kreupel/harde bult op haflingervoet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Enig idee, Kreupel/harde bult op haflingervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 21:39

Hallo allemaal :wave:

De haflinger die ik momenteel 'verzorg' heeft sinds twee maanden een harde bult op haar voet.
Daarnaast loopt ze op dit been de ene dag slecht de andere dag beter en soms ook gewoon goed.
Wanneer je haar vraagt 'door te lopen', gaat het eigenlijk per volte beter en wordt het mank lopen ook steeds minder maar het blijft wel zichtbaar.

En dan die harde bult op haar voet, voor jullie idee heb ik even aan plaatje van google gepakt aan met rood aangegeven op welke hoogte deze bult zit.

Afbeelding

Deze bult is ongeveer een 5 eurocent groot, en is hard.
Niet warm niet koud gewone lichaamstemperatuur, het enige wat er veranderd is wanneer ze in een wat langer tijd in beweging is dan wordt deze wat week....

Het is mij eigenlijk wel duidelijk dat ze kreupel is door of van die bult.
Ze laat alleen geen pijn of wat dan ook zien als je er aan zit of haar been buigt.

Ik ben benieuwd of jullie dit eerder hebben gezien of toevallig enig idee hebben wat het zou kunnen zijn?!

Daarnaast wel even het volgende:
Aangezien het vanzelfsprekend is dat als dit paard van mijzelf was, ik er zelf een dierenarts bij zou hebben gehaald.
Maar helaas is deze haflinger niet van mijzelf en kan ik niet in de eigenaar zijn portemonee kijken en kan beslissen wat hij met zijn geld doet. Uiteraard blijf ik wel aandringen dat hij met haar naar een DA gaat.


Ik hoop dat er geen, althans weinig opmerkingen komen van ik kan je niet helpen de dierenarts wel, ik hoop dat jullie hiervoor begrip hebben en jullie eventuele tips met z'n alle aangeven!

Groetjes Anouk

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Enig idee, Kreupel/harde bult op haflingervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:41

Ik verplaats dit topic van MD naar BEH.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Enig idee, Kreupel/harde bult op haflingervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 21:42

Ok dankje, ik was al niet zeker dat dit hier goed stond !
Excuses :)

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:49

Is moeilijk te zeggen zonder het paard gezien te hebben maar ik kende een paard die dat ook had dit bleek op de foto atrose te zijn. Ze noemen het ook wel een lage overhoef.
Aangezien ze regelmatig kreupel loopt lijkt me het verstandig dit aan de eigenaar te melden en te stoppen met rijden en longeren.

Atrose laat wel een beeld zien van in het begin meer kreupel en hoe langer in beweging de kreupelheid minder wordt.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 21:56

Dat is begrijpelijk, ik dacht zelf ook aan artrose eerlijk gezegd ook vanwege haar leeftijd, 17 jaar.
Ik weet dat atrose bij mensen wel vergroeien kan veroorzaken maar is dit ook zo bij een paard?

Waar zou je specifiek naar kijken als je artrose zou vermoeden...Wat moet je van een paard zien...

Ik longeer haar momenteel alleen, puur en alleen omdat ik graag wilde bij houden hoe ze dagelijks loopt.
Daarnaast is het zo dat dit meestal nog geen 10 minuten is en ik er alleen links en rechtsom wat rondjes laat draven.
Kan dit dan kwaad? Misschien een domme vraag...

Schangah schreef:
Is moeilijk te zeggen zonder het paard gezien te hebben maar ik kende een paard die dat ook had dit bleek op de foto atrose te zijn. Ze noemen het ook wel een lage overhoef.
Aangezien ze regelmatig kreupel loopt lijkt me het verstandig dit aan de eigenaar te melden en te stoppen met rijden en longeren.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:48

Die vergroeiingen noemen ze een overhoef of wel een harde bult.(botwoekering)

Afbeelding

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:53

Bedankt voor de foto !

Ik zit me nu alleen af te vragen of de betreffende voet er ook zo uit ziet. Naar mijn idee is de foto als ik hierboven zie scheef dus in dit geval links hoger en platter dan rechts..

De bult als waar ik op doel is echt een bult als een goede horzelsteek. Ook rond van vorm.

Edit: Trek je advies absoluut niet in twijfel, het sluit zelfs aan bij mijn idee!
Ben even aan het google of ik toevallig een aansluitend plaatje vind bij mijn bult ;)

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:59

Fifteen schreef:
Bedankt voor de foto !

Ik zit me nu alleen af te vragen of de betreffende voet er ook zo uit ziet. Naar mijn idee is de foto als ik hierboven zie scheef dus in dit geval links hoger en platter dan rechts..

De bult als waar ik op doel is echt een bult als een goede horzelsteek. Ook rond van vorm.

Edit: Trek je advies absoluut niet in twijfel, het sluit zelfs aan bij mijn idee!
Ben even aan het google of ik toevallig een aansluitend plaatje vind bij mijn bult ;)


Deze foto laat een hoge overhoef zien. En de grote van de bult is afhankelijk van de mate van botwoekering.


topic op bokt erover http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=372968