Ik heb even een vraagje en pieker mij inmiddels suf. Even nagedacht of ik dit topic wel wil openen maar besloten om het toch te doen.
ik maak mij zorgen om de voorvoeten van mijn paard.
Zo ziet haar voorvoet er uit.

Het gaat mij nu vooral om die 2 bulten boven haar rechterhoef. Hier maak ik mij zorgen om. De smid heb ik enkele maanden terug al eens gevraagd wat dit is omdat het mij altijd was opgevallen dat andere paarden dit niet hebben. Hij gaf toen aan dat het of artrose kon zijn of dat ze gewoon zo breed gebouwd was. De dierenarts heeft er verder ook nooit iets over gezegd.
Enkele feitjes/ dingen die mij momenteel opvallen:
- 6 jarig grof gebouwd dressuurpaard van 1,80
- Als 3 jarige door mij aangekocht bij een goede kennis en enkele maanden daarvoor toen hij hem heeft gekocht is ze volledig röntgen goedgekeurd op de benen.
- Als bijna 4 jarige door mij zadelmak gemaakt en rustig met regelmatige pauzes verder doorgereden.
- loopt nu in training op L1 nivo. Op wedstrijd rijden we B.
- heeft een oud bekkenfractuur maar heeft hier geen last van. Door DA vrij kort na aankoop vastgesteld omdat ik vond dat ze wat vocht in haar achterkogels bleef vasthouden. Na verder onderzoek kwam naar voren dat ze als 2 jarige een bekkenbreuk heeft gehad die netjes vanzelf goed aan elkaar is gegroeid. DA heeft haar volledig goedgekeurd en geadviseerd om te blijven rijden gezien spieropbouw juist goed voor haar is. Vocht in haar achterkogels kon ik hetzelfde zien als mijn eigen enkel die gebroken is geweest maar die ook nooit meer helemaal dun is geworden.
- Da een tijd terug nog rijfilmpjes laten zien ivm haar bekken toen hij voor iemand anders op stal was en hij gaf aan dat ik zo door moest gaan.
- Sinds 3 weken zie ik haar af en toe met haar rechtervoorbeen gestrekt naar voren staan en haar linkerachterbeen tegelijk op rust. In de wei zie ik dit nooit en voorheen toen ze in een gewone 4x4 box stond savonds zag ik dit ook niet. Tijdens het poetsen doet ze dit ook niet. Echt alleen op het verharde gedeelte van haar uitloopstal waar ze savonds en snachts sinds 1 maand staat.
- Aan de longe linksom lijkt ze soms wat onregelmatig te lopen aan de voorkant maar het lijkt of het niet uit de benen komt maar dat dit veroorzaakt wordt doordat ze scheef is/vast zit in haar rug als gevolg van maagzweren. Scheef is ze 100% zeker doordat we verkeerd les hebben gehad en haar alleen maar schever hebben gereden. Linksom uit zich dat rijtechnisch meer dan rechtsom. Ostheopaat/fysio komt als alles goed is deze maand langs en we zijn hard bezig met rechtrichten met een nieuwe instructrice. Vanaf hoelang dit al speelt durf ik niet te zeggen gezien ik van september tot en met januari niet heb kunnen longeren gezien we in de bak niet mochten longeren. Daarna heeft ze een trap van een ander paard gekregen waardoor ze even stil heeft gestaan.
-Voorheen altijd met bijzet (pessoa) gelongeerd. Sinds maart longeren we zonder hulpteugels. Sinds dat moment is het mij ook pas beginnen opvallen.
- Rechtsom aan de longe loopt ze volledig goed.
- Onder het zadel loopt ze zowel linksom als rechtsom goed, struikelt nooit en heeft een looplust voor 10. Ik heb meerdere instructeurs/ juryleden tijdens het rijden wel eens gevraagd of ze haar goed vonden lopen en allemaal vertelde ze dag ze volledig goed liep.
- Paard ligt zelden tot nooit. Af en toe na het rollen op de wei dat ze even een aantal plukken gras liggend eet maar staat daarna vrij snel weer op.
- In haar uitloopstal zie ik haar nooit liggen.
Misschien een warrig verhaal maar zo is mijn hoofd momenteel ook. Mocht de ostheopaat/fysio niks kunnen vinden dat haar enkel onregelmatige passen aan de longe verklaren en of er een verband is met haar voet dan zal er zeker een da gebeld worden.