Lindsey_99 schreef:Ik zou liever op zoek gaan naar de oorzaak van de brokkelhoeven en scheuren. Dat ontstaat niet zomaar. Het kan zijn dat er vaker onderhoud nodig is, of dat er een schimmel in de hoeven zit, of dat de voeding een rol speelt.
Wellicht dat foto's en wat meer info kunnen helpen.
Lindsey_99 schreef:Heb je foto's? Van de voorkant, zijkant en onderkant?
Hoefkwaliteit is net als met nagels; de ene (Tinkers o.a.) hebben wanden van een cm, en andere (o.a. Engelse volbloeds staan er om bekend) hebben soms niet al te dikke wanden. Meestal is regelmatig onderhoud key. Elke 4 a 5 weken vijlen, controleren op schimmel in de wand en zonodig behandelen, voeding onder de loep nemen; goede vitaminebrok, graanvrij en veel vrije beweging. Houtvezel in de stal kan schimmel bevorderen.
EVL schreef:Hoi, ik heb momenteel geen foto’s van de hoeven. De hoefsmid is vandaag terug langsgeweest en heeft het kunnen oplossen, ze loopt terug zuiver.
Dankjewel voor de tips. Ze wordt elke 5-6 weken bekapt. Van voeding, ze krijgt geen krachtvoer, wel luzerne, aangevuld met lijnzaadolie, pavo vital, magnesium en gelatine poeder voor haar hoeven.
Ze staat overdag buiten en ‘s nachts op stal. Als strooisel staat ze idd wel op houtkrullen, omdat ze astma heeft en stofallergie, dus dat kunnen we helaas niet aanpassen.
EVL schreef:Ze heeft altijd al gevoelige zolen gehad. De hoefsmid dacht dat ze gewoon even moest wennen aan terug ijzers. Hij heeft voor de zekerheid nog aan de ijzers geslepen zodat ze minder druk op de zool geven.
DuoPenotti schreef:Mijn merrie staat voor het eerst ook voor op een ijzertje.
En hier had de smid het ook iets over iets weg slijpen voor minder druk op de zool omdat het de eerste keer was.
Uitleg is gegeven, maar ook ik weet het niet meer precies.
Mijn merrie heeft geen moment kreupel gelopen, daardoor? Geen idee.
Mijn merrie heeft ook brokkel hoeven. Natuurlijk bekapper heeft lange tijd schimmel over het hoofd gezien, zelfs nadat ik diverse keren heb gezegd is dat geen schimmel dan...
Daardoor heeft zand ook kans gekregen kanaaltjes te maken en dan helemaal boven in dat kanaaltje krijgt schimmel dan weer kans. En is compleet weg snijden niet te doen. Want zit steeds tegen het leven aan.
Wat dan wel pijnlijk is.
En alle denkbare middeltjes heb ik al gesmeerd.
Dus nu voor het eerst een ijzer in de hoop dat het zand geen kans krijgt binnen te dringen.
Ik ben benieuwd... Hopelijk de oplossing.
Maar ze loopt iig fijn en het verhaal voor wat weg te slijpen is ook hier gemaakt.
EVL schreef:Lindsey_99 schreef:Ik zou liever op zoek gaan naar de oorzaak van de brokkelhoeven en scheuren. Dat ontstaat niet zomaar. Het kan zijn dat er vaker onderhoud nodig is, of dat er een schimmel in de hoeven zit, of dat de voeding een rol speelt.
Wellicht dat foto's en wat meer info kunnen helpen.
Volgens de hoefsmid heeft ze uitzonderlijk droge hoeven. We hebben al vanalles geprobeerd, dagelijks de hoeven nat maken, nat maken en daarna olie, supplementen voeren, andere hoefsmid, maar helaas blijft het probleem
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers