(mini) pony met bewegingsproblemen, meningen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

(mini) pony met bewegingsproblemen, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:08

Hallo bokkers!

Ik ben opzoek naar meningen/advies over een van mijn pony's.


Ik heb deze 2 juli afgelopen jaar in een impuls gekocht en mee naar huis genomen.
Hij was toen pas gecastreerd. Hij was niet geeënt, niet gechipt etc.
Direct laten chippen, leeftijd geschat op 5 jaar. Natuurlijk ook meteen ontwormt.



Afbeelding


Hoefsmid is geweest op 15 juli omdat ie bokhoefjes heeft voor, maar het leek een beetje verwaarlozing dus na bekappen leek het wel goed. Hij liep goed en stond er redelijk goed op. Ik heb geen na foto helaas. Hij deed het vervolgens wel prima, rustig aan laten wennen aan ons en de kudde natuurlijk.

Rond 20 september ging de groep van het gras af en op de winterpaddock. Vanaf dat moment gaat het bergafwaarts.

Creeert ineens een enorme vacht, terwijl het toen nog vrij warm was, en stond regelmatig te bibberen van de kou, voornamelijk als het beetje natter was.
-Toen begon het regelmatig slepen met links achter, knie op slot.
- Weer even later begint hij in zijn totaliteit mega slecht te worden. Wou helemaal niet meer bewegen; hij leek wel spier bevangen.

Hij kreeg elke dag een kwart meusli en ze krijgen nagenoeg onbeperkt kuilgras van goede kwaliteit; die ze ook 's nachts krijgen in het weide seizoen.

Osteo laten komen op 4 oktober. Die constateert dat hij overal muurvast zit en alles vasthoud; en dat het toch een dierenarts dingetje is. Vanaf die dag draagt hij een deken.

Dus naar de dierenarts op 7 oktober. Rontgen van de knie links achter: geen afwijkingen. Bloed onderzoek gedaan -> In principe gezonde pony, met alleen een tekort aan calcium en verlaagde Creatinefosfokinase. Voor zover ik van de dierenarts begreep is het dan dus juist géén spierbevangenheid want dan zou dit verhoogd zijn.

Hij is dus 'ondervoed' en zijn spieren aan het opeten. Ik moet er een deken ophouden, calcium bijvoeren (sowieso voedzamer voeren), en hij moet elke dag bewegen; geen zwaar werk, niet in het zweet.

Vanaf die datum krijgt hij opfokkorrel (dat bevat veel meer calcium) gemixt in slobber, met NAF opkikker, nog een koper supplement dat ik al gaf, creatine supplement.
Ook gaat hij vanaf dan snachts op stal, met zijn eigen voer en op een vlasbodem, zodat hij warm, droog staat en ik zeker weet dat hij genoeg eet.

Nou, in eerste instantie hebben we een verbetering en trekt hij weer afentoe een sprintje.

- hij krijgt een schimmel infectie. Niet heel gek met deze verminderde weerstand natuurlijk. Hardnekkige infectie, zijn we nog steeds aan het behandelen, maar het gaat nu écht de goede kant op.

- volgende probleem, ergens midden oktober. Nu hij weer een beetje beweegt valt mij op dat hij op de verharding op eieren loopt, en met wandelen op het fietspad bijvoorbeeld ook. Ik denk aan bevangenheid en koop hoefschoentjes, zodat we buiten niet op verharding lopen (op de paddock natuurlijk deels wel...)

We beleren hem voor de wagen en gaan lekkere rustige korte ritjes maken in tweespan. Het lijkt wel redelijk te gaan zolang ik hem maar in beweging hou, anders gaat de knie weer opslot. Ook loopt hij over de verharde paddock weer gewoon goed.

Toen ben ik hem ook in enkelspan gaan rijden en voor mijn gevoel ging het wel aardig. Ik heb hem ook een keer meegenomen naar mijn instructrice, maar die gaf ook meteen aan dat hij erg zwak was en bespiert op de verkeerde plekken.
Paar dagen daarna heb ik voor het eerst op een stukje film gezien van de zijkant hoe hij voor de sulky loopt en eerlijk; ik schrok me kapot.. Hij krabbelt echt en loopt op z'n tenen, op de handrem en met zijn rug vast.

Zijn voeten worden deze dagen ook weer een groter probleem, op de verharde deel v/d paddock loopt hij erg beroerd. Zijn voeten slijten nu ook mega vreemd af, hij loopt echt duidelijk alleen op zijn tenen voor.


Ik zie het licht aan het einde van de tunnel even niet meer eerlijk gezegd.

Nu wel een osteo bellen?
Toch eerst weer naar de dierenarts voor nieuw bloedonderzoek?
Of direct rond bellen of er een hoefsmid is die zich aan deze mini hoefjes wil wagen? Beslaan is waarschijnlijk niet mogelijk ivm veelste korte hoefjes, en een hoefsmid vinden is al een drama denk ik, maar goed. Zou dat een oplossing zijn? blijft ie dan niet gewoon op zijn tenen lopen? Waarom loopt ie op zijn tenen? Is dat gewoon zijn bouw?

Loopt ie zo op zijn tenen omdat hij van achter niet draagt? is het dan niet misschien een osteo dingetje om zijn rug? Of moet ik zijn rug/hals op de foto laten zetten?

Hoever ga je met een mini pony zonder economische waarde?

Als het kon om hem als weide pony te houden had dat van mij gemogen maar dát kan nu bij hem niet, want dan doen zijn knieën het niet meer.

Hij is opzich wél vrolijk, speelt er flink op los op het zand gedeelte dus dat is dan wel weer positief.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: (mini) pony met bewegingsproblemen, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:13

Ik ben wel heel benieuwd naar foto’s en filmpjes, anders valt er geen zinnig woord over te zeggen

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:15

Ik zou een dierenarts raadplegen. Klinkt alsof de pony hoefbevangen is (geweest) en zijn hoefbenen wellicht gekanteld zijn. Is hij wel ontwormd gezien zijn slechte conditie? Misschien moet je dat ook nog eens doen. Bloedworm geeft vaak ook een slechte vacht en conditie en slechte weerstand.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:28

Filmpjes zouden inderdaad beter zijn, ik moest even kijken hoe dan. Misschien werkt het zo?

https://photos.app.goo.gl/2qq2XUgV7YHhL55E7

een filmpje van dat hij er nog niet zo lang was (en nog apart stond); 2 dat hij zo mega slecht is, en van eergister spelen op het zand.

Dat filmpje wat ik zag voor de sulky heb ik alleen op iemands anders telefoon gezien, ik moet eens kijken of ik daar aan kan komen of iemand een nieuw filmpje laten maken.
Zal ook eens foto's maken van zijn hoeven nu.


Wel goede ja, misschien een rontgen laten maken van zijn hoefbeen in het hoefje.... Dat ik daar niet aangedacht had! thanx! Ga eens kijken of ze volgende week al kunnen. Ontwormen is gebeurd en mest onderzoek zei schoon daarna, maar goed, ik zal even aan de dierenarts vragen als ik toch heen ga om nog een zware kuur anders voor de zekerheid.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 01-01-21 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: (mini) pony met bewegingsproblemen, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:32

Hoe lang is er over de hoefcorrectie gedaan? En zijn er eerst röntgenfoto’s van de hoeven gemaakt? Ik vind het een wisselend beeld, de ene keer loopt hij prima, de andere keer zie ik een heel stijf paard.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:32

Mijn vraag is ook waar is hij mee ontwormd ?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:45

Hoe is zijn hoefstand nu dan?
Zijn de boktvoetjes verholpen?

Ik denk namelijk echt dat het daar in zit.
Mijn veulen loopt inmiddels 3 weken op een snavelschoentje en loopt nu een stuk beter.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:46

Caira schreef:
Hoe lang is er over de hoefcorrectie gedaan? En zijn er eerst röntgenfoto’s van de hoeven gemaakt? Ik vind het een wisselend beeld, de ene keer loopt hij prima, de andere keer zie ik een heel stijf paard.

Ja dat wisselende precies inderdaad, dat is ook het gene waar ik gek van word. Toen ik ook naar de dierenarts ging 7 oktober, daar liep die eigenlijk wel prima, nota bene op verhard? Iets onregelmatig alleen op links achter door het knie-probleem dus waarschijnlijk dat de dierenarts daar ook erg op richtte.

De hoefcorrectie heeft de hoefsmid in 1x gedaan op 15 juli, na het weg halen van de hoefwand die te lang was en daardoor los (die wijkt ook erg op de foto) vond hij het, en leek het mij ook een prima hoefje.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:49

Ik zou echt beginnen bij een goede hoefsmid.
Dat hij met een nieuwe stand een op slot slaande knie krijgt, na rust goed loopt en dan met meer beweging over het harde gevoeliger is past daar allemaal bij

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:50

Eilatan schreef:
Caira schreef:
Hoe lang is er over de hoefcorrectie gedaan? En zijn er eerst röntgenfoto’s van de hoeven gemaakt? Ik vind het een wisselend beeld, de ene keer loopt hij prima, de andere keer zie ik een heel stijf paard.

Ja dat wisselende precies inderdaad, dat is ook het gene waar ik gek van word. Toen ik ook naar de dierenarts ging 7 oktober, daar liep die eigenlijk wel prima, nota bene op verhard? Iets onregelmatig alleen op links achter door het knie-probleem dus waarschijnlijk dat de dierenarts daar ook erg op richtte.

De hoefcorrectie heeft de hoefsmid in 1x gedaan op 15 juli, na het weg halen van de hoefwand die te lang was en daardoor los (die wijkt ook erg op de foto) vond hij het, en leek het mij ook een prima hoefje.


Het vervelende is dat als hij al langere tijd zo staat dat de pezen ook zo gegroeid zijn. Als je dat dan in 1x zo corrigeert kun je echt veel schade doen. Ik zou zelf ook eerst röntgenfoto’s willen zien om te zien hoe het hoefbeen zit voordat ik er 1 mes langs haal.

Belangrijk voor het op slot gaan is het binnendoor bekappen en het toch sterker maken van de spieren.

Nyaleti

Berichten: 6130
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:53

Ik zou hier een goede, ervaren smid bij halen en foto's van de voetjes laten maken. Het doet mij ook wat denken aan een gekanteld hoefbeen of HB.
Hij staat ook zo strak op het 2e filmpje, geforceerde houding om pijn te onderdrukken? Staat hij altijd zo of alleen op zo'n slechte dag? Vind hem wat gek gebouwd ook, een hele korte rug. Of vertekent dat beeld omdat hij z'n spieren zo aanspant?

Denk dat je al een goed eind op weg bent met extra calcium, dekentje en veel eten. Ontwormen zou geen kwaad kunnen, gooi er een Pramox in die ook de bloedwormen mee pakt.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:56

Hij loopt zeker niet helemaal goed, maar ook niet zo dramatisch slecht als ik na het lezen van jouw verhaal had verwacht.
Ik heb hier niet echt verstand van, maar een echt goede hoefsmid is vaak een goed begin in dergelijke situaties. Misschien heb je die, misschien niet, maar mogelijk kan hij of zij ook nuttig advies geven.

Leuk dier trouwens.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: (mini) pony met bewegingsproblemen, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:03

Vit. E (gras is rijkste bron), raar, vaag kreupel is typisch voor selenium tekort. Hoe is het eiwitgehalte in je voordroog? Droogte geeft verminderde eiwit productie in gras en dus hooi/voordroog. Calcium is standaard in bloedonderzoek, anderen niet, hoe uitgebreidt was dat bloedonderzoek dus?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:08

Hele domme smid , vragen om problemen om dit in één keer te veranderen. Zorg voor een goede smid en houd zijn voer in de gaten, sommige dieren doen het slecht op kuil/voordroog. En tandarts ook gehad?

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:24

Ik lees dat de osteopaat het een dierenarts dingetje vond maar heeft hij helemaal niet losgemaakt toen? Let er wel op dat je een hebt met een gedegen opleiding. Mijn kleinste kon hier amper stappen en draven was al helemaal niet te doen, na de behandeling had ik binnen de week een volledig andere pony die wel normaal kon stappen en draven. Een goede osteopaat kan je ook oefeningen bijbrengen voor dat knietje. Coolstance copra schijnt positief te werken bij pony's gevoelig aan patella in combinatie met oefeningen.

Persoonlijk zou ik dit dier geen opfokbrok geven, ik weet niet welk merk maar heb je de samenstelling daar al eens goed van bekeken? In heel veel van die brokken zit er enorm veel suiker en zetmeel. Ik zou eerder een goede balancer geven met dan iets erbij laag in suiker en zetmeel. Die kleine pony's krijgen alleen maar problemen anders zoals jeuk, bevangen, ...

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:41

Hoe oud is de pony?

Vind ook wel beetje sneu dat er niet eerder gezien is dat hij in de kar kreupelt, ook vanaf de bok zie je dit. Vooral niet meeer mee werken tot pony zuiver is

Fotos maken eventueel uitverdoven
En test Cushing!! Veel haar toch koud en op eieren lopen !

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 00:51

tamary schreef:
Vit. E (gras is rijkste bron), raar, vaag kreupel is typisch voor selenium tekort. Hoe is het eiwitgehalte in je voordroog? Droogte geeft verminderde eiwit productie in gras en dus hooi/voordroog. Calcium is standaard in bloedonderzoek, anderen niet, hoe uitgebreidt was dat bloedonderzoek dus?

Uhh ik heb daar echt geen verstand van, maar volgens mij was het niet echt uitgebreid. Alleen spier, lever en nieren geloof ik. Kan ik ergens specifiek naar vragen als ik een uitgebreider onderzoek wil? Ik heb geen idee hoe het eiwitgehalte is van ons kuilgras.


Nyaleti schreef:
Hij staat ook zo strak op het 2e filmpje, geforceerde houding om pijn te onderdrukken? Staat hij altijd zo of alleen op zo'n slechte dag? Vind hem wat gek gebouwd ook, een hele korte rug. Of vertekent dat beeld omdat hij z'n spieren zo aanspant?

Ja nee vooral die houding zag ik wel aan dat het helemaal fout was toen. Hij had zoveel pijn met stilstaan al. Alle spieren strak en hard en hij bewoog echt bijna niet.

En nee heel goed gebouwd is hij niet haha, dat klopt, maar die houding toen hij zo slecht was (onderhals erop, rug helemaal strak getrokken etc) dat maakte hem niet knapper.

Hier wat foto's voor het idee maar stand fotos heb ik bijna niet joh }:0

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En ja het was achteraf misschien niet zo handig die stand in 1x te veranderen maar aan de andere kant, toen hij nog gewoon op het gras stond was er niets aan de hand. En toen longeerde ik hem ook dagelijks. Pas nadat hij van het gras af ging (en even twee weken niets deed) werd hij ziek en slecht. En daarna werden ze hoeven ook gek qua vorm. Dus denk dan eerder aan HB door ziekte/verminderde weerstand? Ik had dan sowieso eerder peesproblemen verwacht en die heeft hij niet en niet gehad.

Overigens waren het alleen de voorhoeven, achter is niets veranderd.

Lori: Ja hij is helemaal behandeld wel alleen maakte dat weinig verschil. Ze constateerde wel hyperflexi (uber beweegware gewrichten, dat gaf de dierenarts ook al aan) dus bij te weinig spiermassa zou het knie probleem vrij logisch verklaarbaar zijn, was de boodschap.

Die Coolstance copra heb ik inderdaad een week of 3 geprobeerd, gekregen van een kennis om te testen. Ik merkte niet echt verschil maar misschien moet ik het langer voeren.

Wat ik nu ga doen in ieder geval is volgende week zorgen voor een afspraak bij de DA en foto's van zijn (voor)hoeven. Aan de hand daarvan kunnen zij misschien een hoefsmid aanraden hoop ik, ik ben nieuw in deze regio dus ken echt helemaal niemand. Ik zal ook zorgen voor ontworming voor de zekerheid.

Zijn tanden zijn gecontroleerd en daar was niets bijzonders mee, maar kan vragen of ze het nogmaals willen checken.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 00:56

StalNollie schreef:
Vind ook wel beetje sneu dat er niet eerder gezien is dat hij in de kar kreupelt, ook vanaf de bok zie je dit. Vooral niet meeer mee werken tot pony zuiver is


Ik snap dat het een lang verhaal is maar lees het asjeblieft eerst. Hij moet ingespannen worden (of langs de fiets of whatever) om hem juist beter te maken. Als we dit niet doen, dan word hij pas kreupel. Dit is dierenarts advies, rustige beweging, geen zwaar werk, rechte lijnen, korte sessies.

Als ik hem nou gewoon stil kon zetten, had ik dat meteen gedaan. Overigens kreupelt hij niet hoor, hij is wat stijf en soms onregelmatig links achter vanuit de knie, maar beide problemen komen door te weinig spier en van stilstaan krijgt hij geen spieren.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 02-01-21 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 01:01

Wat een leuke pony om te zien. Hij heeft inderdaad last van zijn knie maar ook zet hij zijn achterhand best wel ver onder de voorhand. Hij staat wat met een bolle rug. Als zijn hoef te snel in 1x gecorrigeerd is dan kan het daar aan liggen. Maar ook wel bevangen of een combinatie van beide met die losse knie erbij. Hij ziet er niet heel slecht uit en ik zie er ook geen cushing in eerlijk gezegd. Een wormkuur zou je kunnen overwegen en de hoefsmid en da mee laten kijken. Hopelijk krijg je hem weer goed. Het is een aansprekend beestje.
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 02-01-21 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6130
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 01:03

Ik vind het ergens wel kwalijk dat deze pony voor de sulky loopt. Je weet niet wat er aan de hand is, waarom zoveel belasten? Ga met hem fietsen! Lekker vrije beweging zonder vervelend tuig en extra gewicht voor zo'n teer lijfje.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 01:06

Is er wel eens goed naar zijn bekken gekeken.Het lijkt alsof daar veel spanning zit.

Wel een super leuke pony!!

Anoniem

Re: (mini) pony met bewegingsproblemen, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:05

Ook ik denk aan hb, zoals je omschrijft hoe hij is deed mijn paard ook, was niet echt typisch standje hb.
Ook zij had een stijl hoefje voor, ik zou eerst foto’s laten maken vd hoeven maar las dat je dat al van plan bent, en mocht het hb zijn is het van giga groot belang dat je een goede Smid hebt.
Ik had er 1 die het alleen maar erger maakte waardoor ze alleen maar meer kreupel ging lopen, uiteindelijk 1 goede gevonden die langzaam aan corrigeerde en haar op een breakover ijzer met zooltjes heeft gezet en ze liep echt top!

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: (mini) pony met bewegingsproblemen, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:48

Je gaf ergens aan dat de hoeven vreemd afsleten, dat komt dus door het drastische corrigeren van die smid. Op zachte bodem is er voldoende ruimte om op de oude manier te lopen maar op het harde moet alles in één keer op de nieuwe manier. Vergelijk het met iemand die altijd op blote voeten loopt en dan in één keer naaldhakken krijgt en gedwongen word om daar op rond te lopen, daar gaat het hele lichaam in protest.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: (mini) pony met bewegingsproblemen, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:53

Ik begreep laatst van de veearts dat bij te snelle verandering van een bokvoet, het hoefbeen door de zool kan zakken (dus net als bij hoefbevangenheid).
Het zou mij niet verbazen als dat hier deels gebeurt is.
Met in 1x veranderen krijg je enorme druk op de pezen.

Goed dat je naar de veearts gaat, hoop dat je het met speciaal beslag kunt oplossen.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: (mini) pony met bewegingsproblemen, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:06

Ik ben benieuwd wat er uit die foto’s komt.
Als ik hem zo zie, helemaal op dat filmpje waar hij zo slecht loopt vraag ik me af hoe oud hij daadwerkelijk is.
Hij lijkt nog zo onvolgroeid en doet me echt denken aan een 2.5 jarige zegmaar met dat nog te korte rugje en die slungelige beentjes.
Succes met hem, het is wel een knap paardje.