Hoe kootholte verzorgen bij irritatie door hoefschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Hoe kootholte verzorgen bij irritatie door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 19:32

Mijn paard moet omwille van medische redenen tijdelijk met hoefschoenen aan naar buiten. Tot nu toe ging alles goed, maar in één kootholte begint nu toch duidelijk irritatie zichtbaar te worden. Het zijn nog geen echte open wondjes, maar dit is volgens mij een kwestie van tijd. De hoefschoenen moeten jammer genoeg nog zeker een maand aan, dit is echt een moetje. Ik heb de afweging al gemaakt en voor het minst erge van twee kwaden gekozen. De mogelijke consequentie van geen hoefschoenen dragen is minder leuk, pijnlijker, langduriger en kan, zonder heel dramatisch te willen doen, leiden tot een onomkeerbare blessure. Die gok wil ik niet nemen, dus de hoefschoenen blijven aan. Echter wil ik ook niet niks doen en toekijken hoe mijn paard haar kootholte aan gort trapt.

Wat ik dus wil met dit topic is even sparren met andere paardenliefhebbers hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken, vanuit een eigen ervaring of vanuit logisch denken. Ik zou het mijn paard desondanks toch zo aangenaam mogelijk willen maken. Maar ik twijfel dus enorm wat het beste plan van aanpak is. Iedere dag schoonspoelen met water of maakt dat de huid juist weker? De kootholte scheren zodat al zeker de haren niet kunnen schuren of verwijder ik dan juist het beschermende laagje haar? Zalfjes smeren of zorg ik er dan juist voor dat vuil kan vastkoeken?

Graag had ik jullie ideeën, tips, bedenkingen gehoord. Bekijk het als een stalgenootje dat om jouw advies vraagt. :D



Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe kootholte verzorgen bij irritatie door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 19:56

Ik heb de Cavallo Delta's.
Ze staat voornamelijk op gras, maar aan de ingang van de wei en het pad ernaartoe kan je wel spreken van modder.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-20 11:45

Hilary schreef:
Is het noodzakelijk dat het een hoefschoen is of mag het ook iets anders zijn ter bescherming? Ik kan me voorstellen dat je in sommige gevallen de hoef ook bloot wil kunnen maken, maar dat is niet altijd nodig.

Equine Fusion heeft hoefschoenen, maar daar ook een plakvariant van. Die plak je dus om de hoef en blijft voor langere tijd zitten. Met die plakkers heb ik geen ervaring, wel met de Imprints, maar er zijn maar weinig smeden in Nederland die dat doen. België weet ik niet.
Ook heb je kunststof 'ijzers' die je zowel kunt nagelen als plakken, de Duplo's. En volgens mij heb je nog meer plakschoenen.

Maar dan moet je 'm dus niet elke dag uit willen trekken :D


De hoefsmid had de optie van kunststof beslag ook al geopperd, dus is zeker geen slecht idee. :) Het hoofddoel nu, is zorgen dat de hoef kan bijgroeien en zeker geen extra schade oploopt na aftrappen. Na overleg besloten voor de hoefschoenen te gaan. Voor de hoef vind ik dit tot op heden nog steeds de beste oplossing, maarja, daar is die kootholte vet mee. :D Ik ga deze optie dus nog eens opgooien bij mijn hoefsmid.

capopjekop schreef:
Een andere schoen zal geen optie zijn? Bij de equine fusion kreeg mijn shet ook wondjes in de kootholte, terwijl de soft rides nooit problemen hebben opgeleverd. Maar die zijn wel vrij prijzig.


Lindsey_99 schreef:
Andere hoefschoen kopen. De ene irriteert en de andere niet omdat die beter past. Deze zal toch minder goed passen. Gebruikte Equine fusion of zo, die zijn zachter. Die Delta is vrij hard.
Schiet me nog wel te binnen dat een zooltje erin van een paar mm net even wat kan schelen.


Mmmm, de vorm van de ene hoef is inderdaad wel anders dan de andere nu, dus pasvorm zou kunnen. Maar ik twijfel of het echt aan de schoen zelf ligt, of dat het eerder komt doordat ze hem zo lang om moet en dat er toch altijd wel iets van zand tussenkomt. Ik zal eens kijken of ik de Equine Fusion eerst kan lenen van iemand, ik vond die van mij al zo zacht aanvoelen. :D

Babootje schreef:
Ijzertje eronder :D Flauw, maar hoefschoenen is ook niet alles


Helemaal niet flauw hoor, paard staat normaal op beslag en is ook de bedoeling dat ze daar terug op komt te staan. Ze is echter een expert in ijzers aftrappen, dit heeft er nu tot geleid dat nagelen niet meer mogelijk is. Bloot laten lopen is door andere hoefissues jammer genoeg ook geen optie. De hoefschoenen zijn een tijdelijke optie totdat haar hoeven weer volwaardige hoeven zijn.

@ Devic, AnnickT, safina, SuperZodiaX: die richting was ik nu ook op aan het denken, voornamelijk omdat dit de gemakkelijkste oplossing zou zijn: gewoon iets er rond en klaar. :D Van die zelfklevende zwachtels heb ik nog liggen, dus daar ga ik mee beginnen. Kootbeschermer ziet er ook degelijk uit, ik ga wel eerst uittesten of dat past in de schoen of dat het dan juist voor meer druk zorgt. Buisverband had ik zelf niet aan gedacht, ik schrijf het op. :)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe kootholte verzorgen bij irritatie door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-20 13:45

-O- Zo stom dat ik niet meer onderzoek gedaan heb. Het staat er zo simpel.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe kootholte verzorgen bij irritatie door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 11:58

Ik was al aan het kijken voor andere hoefschoenen (al is het dan maar om af te wisselen zodat het niet telkens dezelfde plek is waar de hoefschoen tegenaan komt). Ik was naar de Equine Fusions aan het kijken en ik denk dat de All Terrain het beste aansluiten bij wat ik wil. Als iemand zijn ervaring wilt delen bij urenlang aanhouden, mag altijd.

Het zal wel pas voor binnen een aantal dagen zijn, want sinds eergisteravond zijn het echt wondjes geworden. Ik heb nog geprobeerd met een kootbeschermer maar dat was volgens mij vijgen na Pasen, neopreen op wondjes is het ook niet. Gisteravond was dan voor mij de kogel door de kerk, de wondjes zagen er te rauw uit om daar vandaag nog een keer die schoen overheen te trekken. Samen met de stalhouder besloten haar op stal te houden en te focussen op genezing van die wondjes. Voor daarna zit ik nog met twee scenario's: ofwel dus de Equine Fusions, ofwel haar koten inpakken met watten en vetwrap en haar huidige schoenen terug aan.

Voelt wel enorm als een faal dit. :( Maar ok, komt goed.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe kootholte verzorgen bij irritatie door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-20 16:29

Inlopen, tja, niet echt denk ik. Ze moest die schoenen van de ene op de andere dag aan. Op het begin ging het goed, na twee weken begonnen de schuurplekjes te ontstaan.
Die sokken had ik inderdaad al gezien, maar ik vrees dat daarvoor niet echt ruimte is in de schoen. Dat is juist het gekke, ze passen eigenlijk heel netjes, maar waarschijnlijk is het dus toch de achterkant die te hard is. Vaseline zou dus inderdaad veelvuldig toegepast moeten worden om enig effect te hebben en ik vrees dat dan de huid ook juist weer te week wordt.

Ik denk dat de oplossing toch andere hoefschoenen zijn, vorige week een aantal hoefschoenverkopers gecontacteerd. Hoop snel nog de laatste antwoorden te krijgen en dan denk ik dat ik toch voor een nieuw paar ga. En dan is het echt te hopen dat dat de oplossing is, want anders ga ik echt huilen. :D

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe kootholte verzorgen bij irritatie door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-20 10:15

Nog even een update: nadat de wondjes genezen waren terug naar buiten gezet met vetwrap rond het been en dezelfde schoenen. Dat ging 1 dag goed, maar de tweede dag kwam ze binnen met de vetwrap helemaal op een hoopje rond haar kogel en haar schoen zelfs kwart gedraaid, dus ze lag weer open. Ik denk dat het idee op zich nog wel had kunnen werken, maarja, we hebben het wel over mijn paard en die zit gewoon als een malle rond te crossen op die wei. :')

Dus weer terug op stal om alles te laten helen, ondertussen had ik de Equine Fusions All Terrain besteld en daar staat ze vandaag voor de eerste keer mee buiten. Ik ben benieuwd wat ik deze avond uit de wei pluk. :')

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-20 10:40

Nog een laatste toevoeging ter info: gisteren is de periode dat ze de hoefschoenen aan moest afgelopen. Ze heeft helemaal geen last meer gehad van schuurplekken of wondjes, zelfs geen verdraaide haren. Oplossing was dus andere hoefschoenen, meer bepaald de Equine Fusion All Terrain. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VWestra en 32 bezoekers