Paard van ijzers af halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 19:45

Hi!

Ik heb een draver van 13 jaar oud. Hij heeft tot augustus vierkant op ijzers gestaan. Deze heb ik eronder gezet omdat hij op een verharde paddock stond en zijn hoeven enorm afsleten. Hiervoor heeft hij een jaar enkel voor-ijzers gehad ivm gevoeligheid met buitenritten.

Nu zit ik er al een tijdje over te denken om zijn voorijzers er ook weer onder vandaan te halen en voor de buitenritten hoefschoenen aan te schaffen.

Waarom? Omdat hij op ijzers enorm glijdt en omdat ik niet het idee heb dat het zijn hoeven echt goed doet.

Momenteel staat hij met een blessure en verwacht ik de komende weken niet op buitenrit te kunnen, muv wat stappen als hij enigszins genezen is.

Nu wil ik met een week of twee de smid laten komen om de ijzers er onderuit te halen. Maar ergens ben ik bang dat hij weer gevoelig gaat lopen en hoefkneuzingen krijgt.

Dus vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met paarden doe snel gevoelig lopen en hen van de ijzers af te halen.
Tips zijn welkom, beschuldigingen over hoe slecht ijzers zijn zit ik niet op te wachten ;)

:wave:


Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 20:07

linda_gigant schreef:
Ligt denk ik aan de mate van blessure. Want van ijzers afhalen veroorzaakt altijd wat gevoeligheid / pijn dus je moet zelf overwegen of je dat wilt / kan doen als je paard al met een blessure staat. Ik zou met da of HS overleggen

Gaat om een kogelverstuiking. Wil sowieso de smid pas over een week of 2 laten komen. Maar moet de DA nog bellen van de week, dan kan ik het meteen even vragen wat die ervan zegt :)

:wave:

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 13:56

BeautjeLoves schreef:
Ik zou hierover advies vragen van de hoefsmid. Ik ben zelf ook team blote voeten. Ik denk dat de smid goed kan bepalen of de hoeven het aankunnen zonder ijzers. En hoefschoenen hebben ongeveer dezelfde werking.

Punt met hoefschoenen is alleen dat ze er alleen op buitenrit onder hoeven. Rest van de dag kan ie dan blootvoets lopen. :)

:wave:

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 14:48

Het punt met ijzers is dus dat hij juist te veel glijdt :=

Toen er achter ook ijzers onder zaten, kon ik amper over het asfalt ivm glijden. Maar merk dat ie met enkel voor-ijzers ook nog best snel wegglijdt.

:wave:

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 19:10

Bedankt voor de info :)

Ik ga me eens verdiepen in voeding tov de hoeven. Weet dat bepaalde typen voeding idd niet heel geweldig zijn, voor het gehele paard niet. Maar echt specifiek verband met hoefgroei weet ik niet veel van.

Hij krijgt nu FibreBeet van mij, een halve schep onderhoudsbrok laag in suikers van de staleigenaar en als hij gewerkt heeft natures best muesli, een derde schep ongeveer. Die krijgt ie dan nu niet omdat ie geblesseerd is.

:wave:

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 19:39

ruitje schreef:
Wat voor ijzers heeft je paard onder? Veel dravers doen het niet goed( oa glijden) op rijpaardijzers. Ook het gewicht is lastig met hun loop.

Ik ga de mijne ook weer terug zetten op draversijzers. Deze zijn een stuk lichter, dan moet hij wel vaker naar de smid maar so be it :)

Heb hem blootvoets geprobeerd maar dat ging niet. Voet groeide niet hard genoeg om het werk op asfalt en drafbaan bij te houden.

Dravers hebben soms ook wat smalle voeten en de stand van het achterbeen helpen ook niet altijd. Breekt je draver ook?

Wat bedoel je met 'breekt'? :o?

Titane had vooral last van gevoeligheid op boomwortels en kiezels. Slijten deed het eigenlijk pas te vlug toen hij een tijdje in een verharde paddock stond.

Nu staat ie op een zandpaddock, dus het slijten gaat niet meer zo hard.

:wave:

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 20:09

ruitje schreef:
Of hij zijn achterbenen naast zijn voorbenen zet :) . Dat soort paarden gaan vaak scheef slijten zonder ijzer omdat de druk niet hetzelfde is :)

Doet hij een wel ja. Voornamelijk als ie harder gaat draven.

:wave:

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 21:27

Thanks :D heel interessant om hier meer over te leren.

:wave:

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 19:13

marije1109 schreef:
Mijn kwpn merrie van 17 in mei vd (voor)ijzers gehaald nadat we samen een ongeluk hebben gehad en ik een jaar moet revalideren. Normaal had ze altijd voor ijzers en in de zomer wanneer we veel buitenrijden rondom ijzers.
Al snel werd ze iets onregelmatig, dat werd wat erger, duurde langer.
Haar uiteindelijk 3 weken geleden voor weer op ijzers gezet en iom de DA een ontstekingsremmer en glucosamine gegeven.
Sinds 1,5 week loopt ze weer goed, nee ik rommel er niet meer mee.

Maar waar kwam deze ontsteking vandaan?

Ken bvb paarden met hoefkatrolontsteking die niet zonder ijzers kunnen. Maar lijkt me dat een paard niet zomaar een ontsteking krijgt van ijzerloos lopen

:wave:

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-20 21:13

Rustig opbouwen zal ik toch moeten doen, vanwege de verstuiking ook. Sinds vandaag staat ie zonder pijnstillers. Gaat dit een week goed, mag ie op de paddock (zand). Gaat dit ook goed, dan mag ik rustig aan wat gaan stappen (aan de hand) en dan goed in de gaten houden of het lopen goed blijft gaan.

Over twee weken komt er een hoefsmid die mijn paard gaat laten wennen aan het blootvoets lopen.

Doe dan nog niet veel met m, dus kunnen de hoeven ook direct langzaam wennen aan af en toe een kort stukje naar buiten te gaan.

Ben bij zn achterhoeven bang dat hoefschoenen voorlopig niet gaat. Linksachter heeft hij zo'n flapje zitten. Niet los of ingescheurt, maar loopt niet netjes recht zoals de rest van de hoef. En nou dacht ik dat dit problemen zou geven met hoefschoenen :=

:wave:

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 06:41

Dankje voor de tip en link :)

:wave:

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 12:03

Titane is inmiddels een aantal weken ijzerloos. Maar omdat de blessure in zn schouder lijkt te zitten, staat ie nog steeds op rust.

En de paddock heeft zand, dus gevoelig loopt ie nu niet.

:wave:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 7 bezoekers