Ervaringen tussenpees blessure?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Ervaringen tussenpees blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 20:58

Mijn menpony van 15 jaar liep de laatste tijd moeilijker in de wendingen. Hij loopt M dressuur en zou Z vaardigheid gaan starten. Maar op een gegeven moment merkte ik dat hij moeite kreeg met wendingen, pakte soms zijn bit vast. Niet kreupel en toonde verder geen pijn. Osteopaat en masseuse constateerde dat hij vast zat bij zijn kruis. Maar ook bij de schouders, we hebben hem op de volte gezet en daar toonde hij inderdaad linksom kreupel. Hierop een afspraak gemaakt bij de Raaphorst in Wassenaar, onderstaand verslag geeft dit onderzoek weer.

Na de eerste fase van box rust weer terug naar de kliniek, op rechte stukken niets te zien maar wederom links om op de volte (verhard) kreupel. Hij is toen verder op de foto gegaan, hoef was wel uit verdoofd geweest maar toen zijn ze verder omhoog gegaan. Dus ijzer van de hoef af en de hele hoef verder op de foto, uiteindelijk zat daar een scheurtje in het hoefbeen. Pezen ook weer op de scan en dieperliggende weefsel was wat verbeterd, oppervlakkige weefsel iets beter maar minder dan ze hadden gehoopt. Pony weer mee naar huis en mocht op een stukje land staan.

Derde controle bij onze eigen kliniek gehad. Geen foto's of scans want links om nog steeds niet veranderd. Hoef nogmaals uitverdoofd maar geen verbetering dus pijn komt echt uit de pees weg. Schouder was het eerste bezoek ook op de foto gezet maar daar was niets te zien. Uiteindelijk besloten hem op de weide te zetten en dan in het voorjaar 2021 weer eens te kijken. Veearts en ik hebben alle mogelijkheden bekeken maar inslapen is nu geen optie, hij lijdt geen onnodig pijn en rent nog vrolijk door de weide heen. Boxrust vindt ik geen optie, dat is geen leven voor hem en die fase hebben we in het begin gehad maar niets uitgehaald. Dus we gaan het op de simpele manier aanpakken en dat is zo bekijken hoe het zou gaan herstellen (of dus niet herstellen).

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met een soortgelijk verhaal, hoe is dat afgelopen en wat hebben jullie voor weg gekozen?

Terug in de sport komt hij sowieso niet, hopelijk kunnen we ooit nog recreatieve ritjes mennen maar ik heb op dit moment weinig hoop. We gaan het maar afwachten, hij heeft het goed naar zijn zin op de weide met zijn vriendjes. Dit is een groepje senioren pony's en de match is heel goed.

Verslag eerste bezoek veearts:
Bevindingen: Op de rechte lijn in stap redelijk correct. In draf op de rechte lijn 2/5 onregelmatig LV. op de harde volte linksom 2/5 Lv onregelmatig, rechtsom zeer licht van Rv aflopen. Op de zachte bodem ook LV onregelmatig, maar minder duidelijk. Palpatie van het been is niet opmerkelijk. Buigen van het onderbeen is niet gevoelig, wegdraven is licht erger onregelmatig. Verdoven van de ondervoet geeft slechts een zeer geringe verandering van de kreupelheid. Verdoven van de zenuwen halverwege het pijpbeen geven een duidelijke verbetering, maar niet 100%. Rontgenopnamen van de voorknie laten een lichte botresorptie (oplossing) zien in het radiocarpaal gewricht. Verdoven van de voorknie geeft echter geen verandering van de kreupelheid. Echografie van de pezen laat een blessure zien van de tussnepees op de plek van de aanhechting op het pijpbeen. Hierbij is er een klein scheurtje te zien vanaf de aanhechting tot ongeveer 3 cm lager. In de diepe buigpees binnen de sesamschede is er licht littekenenweefsel te zien. Verdoven van de aanhechting geeft weer een verminderden van de kreupelheid maar geen 100%. Verdoven van de sesamschede geeft geen verandering van de kreupelheid.

Diagnose: LV aanhechting tussenpees

Verslag 2e bezoek veearts:
Bevindingen: Op de rechte lijn in stap correct. In draf op de rechte lijn correct. Op de harde volte linksom 2/5 Lv onregelmatig, rechtsom vrijwel correct. op de zachte bodem beide kanten op correct. Palpatie en visitatie niet opmerkelijk. Echografie van de pezen laat verbetering zien in het diepe deel van de aanhechting, het meer oppervlakkige deel blijft wat anechogeen, maar er lijkt minder zwelling. Op de pezen in de ondervoet zijn er geen aanvullende bemerkingen. Röntgenopnamen van de ondervoet laten een opaake lijn zien (donker op röntgen) door het hoefbeen, hierbij lijkt er een scheurtje in het hoefbeen te zitten. geen overige bemerkingen

Diagnose: LV hoefbeen en tussenpees.


Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 22:26

Viverelover schreef:
Hier beetje het zelfde verhaal. Niet echt verklaarbare kreupelheid. Thuis dokteren kliniek in de buurt geen steek verder. Toen voor een second opinie naar de raaphorst geweest. Na kreupelheidsonderzoek en uitverdoven foto's en echo. Conclussie gaatje in de aanhechting van de tussenpees bij de voorknie. We hebben haar toen laten behanden met prp en shockwave. Franklin is altijd heel positief maar helaas leek het dat mijn paard blijven onregelmatig bleef. We zijn dik 8maanden onder weg geweest en train nu weer vol. En maken we binnenkort ons rentree weer in de sport.

Geef het echt de tijd en rust, mijn ervaring is dat het langer duurt dan de opgegeven tijd bij de da


Onze pony staat nu op de weide, hebben jullie dit ook gedaan of op stal gehouden?
We trekken er sowieso nog een jaar voor uit maar soms ben ik bang dat het niet meer goed komt.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 11:56

MyWishMax schreef:
Hier net herstelt van een tussenpeesblessure. Maar ik had wel 'geluk' dat het een acute blessure was die we meteen opmerkte. 1 dag liep ze niet helemaal lekker, dag daarna kreupel en meteen op rust gezet. Later kwam er een bult op. Ons geluk was dat de plek gunstig was, niet bij de aanhechtingen, maar echt in het midden. Zeer waarschijnlijk ontstaan door ergens op te stappen en dan door been te klappen zoals wij door enkel kunnen gaan. Was een hele typische blessure die ze vaak bij springpaarden zien als die op een balk stappen. Gevaar was dat ze dan eerst kreupel zijn, maar dat vrij snel weg trekt. Alleen als je dan doorrijdt gaat de pees wel echt kapot.

Wij hebben haar gewoon buiten in de groep gelaten, gebeurde in de winter dus in de paddock laten staan en 's nachts op stal. Daarnaast stappen en ice vibes gebruiken. Later ook de weide op in de groep en dus ook de 1e dag meteen mee. Op stal wordt zij veel gekker en de DA had liever dat ze op het land een keer een sprintje zou trekken dan op stal overal tegenaan schoppen (zo had ze het jaar daarvoor al een blessure opgelopen) en rondjes draaien. Wel een paar dagen voordat het weideseizoen begon een controle zodat we konden kijken of de pees de galop aan zou kunnen, maar anders hadden wij wel een groot probleem gehad, want zij laat zich niet op stal houden als de rest weg gaat.

Geen speciaal beslag, geen supplementen en geen extra therapieën, omdat het volgens de DA voor ons paard geen nut had. Ook met therapieen kost het alsnog een hoop tijd en rust, ze genas goed genoeg van zichzelf en hij zou alleen bijvoorbeeld laseren of iets anders als ze het niet uit zichzelf goed op kon lossen. Schema met stappen en later korte stukjes draven, veel controles en nu na 10 maanden doen we bijna alles weer. Alleen nog niet gelongeerd. Een hele kleine bult nog, die nog weg zou kunnen trekken, maar de pees is weer volledig herstelt, zo goed als geen littekenweefsel en ook geen beperkingen in wat we mogen of kunnen doen.

Oh en na 8 maanden mochten we alles weer. Het was een vrij lichte blessure, maar die tijd had het echt nodig. Paard is er ook 1 die snel geneest (liet ze bij andere peesblessure zien), maar die tijd was gewoon nodig. Het gat was al eerder dicht, maar voordat het weer helemaal sterk was en de vezels dezelfde richting uitgingen moesten we gewoon de tijd nemen én wel opbouwen.


Bij Barney zit het bij de aanhechting van de pees, het is goed te lezen dat er positieve verhalen zijn. Wij hebben de laatste keer bij de dierenarts besloten hem de weide op te laten gaan. Uiteraard rent hij weleens maar goed ook al rent hij, dat vinden wij nog steeds beter dan maanden op de box. Mocht hij er echt niet meer goed uitkomen en herstellen dan moeten we verder discussiëren of we hem laten inslapen of hem zijn oude dag geven op de weide. Dat zal echt afhangen van de prognose en mate van kwaliteit van leven. Hij zal zeker niet bij ons weggaan, hij blijft tot de dood en we hopen dat we over een jaar kunnen zeggen dat hij vooruit is gegaan.


Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 11:57

Barney1978 schreef:
MyWishMax schreef:
Hier net herstelt van een tussenpeesblessure. Maar ik had wel 'geluk' dat het een acute blessure was die we meteen opmerkte. 1 dag liep ze niet helemaal lekker, dag daarna kreupel en meteen op rust gezet. Later kwam er een bult op. Ons geluk was dat de plek gunstig was, niet bij de aanhechtingen, maar echt in het midden. Zeer waarschijnlijk ontstaan door ergens op te stappen en dan door been te klappen zoals wij door enkel kunnen gaan. Was een hele typische blessure die ze vaak bij springpaarden zien als die op een balk stappen. Gevaar was dat ze dan eerst kreupel zijn, maar dat vrij snel weg trekt. Alleen als je dan doorrijdt gaat de pees wel echt kapot.

Wij hebben haar gewoon buiten in de groep gelaten, gebeurde in de winter dus in de paddock laten staan en 's nachts op stal. Daarnaast stappen en ice vibes gebruiken. Later ook de weide op in de groep en dus ook de 1e dag meteen mee. Op stal wordt zij veel gekker en de DA had liever dat ze op het land een keer een sprintje zou trekken dan op stal overal tegenaan schoppen (zo had ze het jaar daarvoor al een blessure opgelopen) en rondjes draaien. Wel een paar dagen voordat het weideseizoen begon een controle zodat we konden kijken of de pees de galop aan zou kunnen, maar anders hadden wij wel een groot probleem gehad, want zij laat zich niet op stal houden als de rest weg gaat.

Geen speciaal beslag, geen supplementen en geen extra therapieën, omdat het volgens de DA voor ons paard geen nut had. Ook met therapieen kost het alsnog een hoop tijd en rust, ze genas goed genoeg van zichzelf en hij zou alleen bijvoorbeeld laseren of iets anders als ze het niet uit zichzelf goed op kon lossen. Schema met stappen en later korte stukjes draven, veel controles en nu na 10 maanden doen we bijna alles weer. Alleen nog niet gelongeerd. Een hele kleine bult nog, die nog weg zou kunnen trekken, maar de pees is weer volledig herstelt, zo goed als geen littekenweefsel en ook geen beperkingen in wat we mogen of kunnen doen.

Oh en na 8 maanden mochten we alles weer. Het was een vrij lichte blessure, maar die tijd had het echt nodig. Paard is er ook 1 die snel geneest (liet ze bij andere peesblessure zien), maar die tijd was gewoon nodig. Het gat was al eerder dicht, maar voordat het weer helemaal sterk was en de vezels dezelfde richting uitgingen moesten we gewoon de tijd nemen én wel opbouwen.


Bij Barney zit het bij de aanhechting van de pees, het is goed te lezen dat er positieve verhalen zijn. Wij hebben de laatste keer bij de dierenarts besloten hem de weide op te laten gaan. Uiteraard rent hij weleens maar goed ook al rent hij, dat vinden wij nog steeds beter dan maanden op de box. Mocht hij er echt niet meer goed uitkomen en herstellen dan moeten we verder discussiëren of we hem laten inslapen of hem zijn oude dag geven op de weide. Dat zal echt afhangen van de prognose en mate van kwaliteit van leven. Hij zal zeker niet bij ons weggaan, hij blijft tot de dood en we hopen dat we over een jaar kunnen zeggen dat hij vooruit is gegaan of dat hij dan verder zijn oude dag bij ons gaat slijten.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 08:18

IngridM schreef:
Ook hier een tussenpees aanhechting knie patiënt. Beide voorbeentjes. Shockwave gedaan, apart gezet en stappen stappen stappen (Raaphorst). Daarna in half jaar tijd weer opgebouwd, ging even prima maar zelfs met licht recreatief werk alleen rechtuit zelfs toch nu weer in 1 been een scheurtje op bijna exact zelfde plek en in andere beentje ook wat lichte veranderingen. Nu gekozen niet te behandelen en hem gewoon in zijn Paddock paradise te laten staan bij z'n vriendjes. Ja is een risico maar beter kort en goed leven dan lang en ellendig op een klein rotstukje in z'n uppie.


Ik heb ook voor deze weg gekozen, ik sta hier hetzelfde in. Barney is inmiddels 15 jaar en geen groot sportpaard. We hebben in zijn leven hele dure operaties doorstaan met hem en veel pech gehad, we hebben de balans opgemaakt en we gaan het nu gewoon op deze manier aankijken. Mocht het volgend jaar niet verbeterd zijn dan gaan we weer verder bedenken wat we dan gaan doen. Ik vind het op dit moment nog erg moeilijk dat we ineens stil zijn komen te staan, het is toch een soort van rouwproces of zoiets. Ik heb nog een jaarling staan dus dat duurt nog een lange tijd voordat ik daar echt iets mee kan gaan doen. Geld voor een derde is er zeker niet dus dit is wat het is. Barney is mijn grote vriendje en hij heeft alles altijd aan me gegeven, nu hoop ik dat de tijd ook hem wat meer kan helpen.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 12:22

piffgek schreef:
IngridM schreef:
Zó herkenbaar Barney! Ik heb ook mega pech met m'n pony maar het is echt m'n moppie en ook ik heb echt geen geld (en fut) voor een 2e dus dit is het.
Gelukkig kunnen we nu, met pees blessure, nog stap ritjes maken. Over een half jaar oid of bij slechter gaan lopen ga ik pas weer scannen bij Franklin. Kijken hoe het er dan uit ziet. Tot die tijd printen toch zoveel mogelijk van elkaar te genieten. Hij is overigens 9 jaar en we kwakkelen al sinds ik hem heb (toen was hij 3).
En ja, ook hier had ik het idee dat ik door een compleet rouwproces ging....... onze lieve vriendjes...... wat houden we veel van ze he....


Super herkenbaar inderdaad. Je moet echt weer accepteren dat je je tijd met je paard op een andere manier spendeerd. Ik ga nu beginnen met clickertraining als afwisseling en nieuwe uitdaging en verder ook stapritjes in het bos. Maar ik merk wel dat ik het heel moeilijk vind om afscheid te nemen van het trainen aan dressuur/springen. Het voelt echt alsof je hobby ineens weg is, daar kan ik heel verdrietig van zijn.


Goed om te lezen dat die emoties ook bij jullie spelen, in die zin dat ik het jullie zeker niet toe wens maar dat het gevoel herkend wordt en dat ik dus niet de enige ben die moeite heeft met accepteren. Er is me meerdere malen gezegd "maar je hebt hem toch nog, dat is toch ook fijn". Dat klopt helemaal maar dat neemt niet weg dat we altijd zo fijn samen konden mennen, lessen, wedstrijden, vierdaagse, vakanties etc etc samen beleefden. En dat voelt inderdaad dat je hobby ineens verdwenen is ondanks dat je nog kunt poetsen of bijvoorbeeld clickertraining kunt doen zoals je benoemd.

@IngridM; wat balen dat je ook al vanaf zijn derde zoveel pech hebt gehad, we houden enorm van ze en dat maakt het ook allemaal enorm dubbel op zijn tijd.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Ervaringen tussenpees blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 06:47

Barney is op pensioen gezet, hij staat dag en nacht met zijn vriendjes op de wei en komt niet meer terug voor de wagen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers