Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 22:56

Mijn paard staat sinds kort weer vierkant op ijzers. Ik heb een nieuwe koets waardoor ik er weer regelmatig op uit trek en ook mijn bijrijder gaat lekker met hem naar buiten zolang het weer het toe laat.
Ik heb hoefschoenen overwogen en ook een passer laten komen. Achter heeft hij echter hele smalle hoeven waardoor hoefschoenen niet helemaal lekker paste en ik vind het dan een flinke investering voor iets wat niet helemaal goed past.. plus de eventuele ellende van aftrappen enz onderweg..
Deze passer is overigens ook natuurlijk bekapper en vond hem heel netjes op zijn voeten staan.. qua stand ben ik ook echt tevreden..

Vroeger stond in paard ook op ijzers en dat ging altijd goed dus vandaar besloten hem er maar weer terug op te doen. Zonder is niet echt een optie als we veel naar buiten gaan omdat hij ontzettend gevoelig is op steentjes (hij heeft een hele platte zool) en hij zichzelf snel heel kort loopt.

Dat laatste is nu met de ijzers eigenlijk ook een probleem. 4,5 week en dan zijn de nagels zo afgesleten dat t ijzer er gewoon onderuit valt. Buiten t feit dat t voor mn portemonnee niet heel fijn is.. is het voor zijn hoeven natuurlijk ook niet heel prettig om iedere 4 weken nieuwe ijzers eronder te slaan.. Helemaal omdat zijn hoeven niet heel hard groeien (hebben ze nooit echt gedaan)..

Nu mijn vraag.. wie weet de oplossing??
Mijn smid zegt widia puntjes of dikkere ijzers.. beide ben ik niet heel happig op ivm de impact op de benen.. maar wellicht heb ik niet echt een andere keus en valt t uiteindelijk voor mijn paard ook wel mee.. kwestie van proberen uiteraard.. maar ik dacht laat ik eerst hier een informeren naar advies, tips en/of ervaringen..

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:19

Wellicht kunststof beslag proberen? Mijn fjord staat sinds kort op Duplo’s en deze zou je in veel gevallen 2, of zelfs 3 keer kunnen gebruiken. Is natuurlijk afhankelijk van de ondergrond etc, als je paard buiten het rijden om ook veel op het harde staat kan het natuurlijk sneller gaan.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:26

Weet je zeker dat er echt geen hoefschoenen zijn die hem wel passen?
Vaak werken passers met een paar merken, wellicht past een ander merk hem wel.

Ik ben ook best een tijd opzoek geweest en zelfs iemand langs laten komen voordat ik geschikte schoenen gevonden had die echt goed zaten.
Ik heb ze via hoofwear
(Je kan gratis advies krijgen aan de hand van foto s)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:29

Kan je geen extra dikke ijzers onder zetten? Ze hebben verschillende MM. Die van mij heeft ook dikkere als de standaard want die liep ze er ook helemaal af. Je zou dat eens aan de smid moeten vragen. Wel iets duurder betaal 10 euro meer dan de standaard. Maar goed als ik er dan 2 á 3 weken langer mee kan doen is dat toch een besparing.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 23:36

Wellicht zijn er wel schoenen die zouden kunnen passen.. ik weet het niet.. hij heeft hele smalle hoeven, vooral achter..

Dikkere ijzers overweeg ik nu idd.. jij bent daar dus wel tevreden over? Merkt je aan je paard iets? Aangezien t toch ook meer gewicht is wat eraan hangt?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:40

Licor schreef:
Wellicht zijn er wel schoenen die zouden kunnen passen.. ik weet het niet.. hij heeft hele smalle hoeven, vooral achter..

Dikkere ijzers overweeg ik nu idd.. jij bent daar dus wel tevreden over? Merkt je aan je paard iets? Aangezien t toch ook meer gewicht is wat eraan hangt?


Ja ben er tevreden mee. Anders ging het veel te snel. Volgens mij went het heel snel. Nadelen heb ik er niet aan ondervonden. Denk dat ze toch al zeker 1,5 jaar op dikkere ijzers staat. Geen idee hoeveel eigenlijk scheelt in gewicht. Wellicht kan je dat eens aan de hoefsmid vragen?

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:42

8 of 10 mm ijzer is het proberen waard, slijt het op alle 4 zijn hoeven even snel?
Mijn vorige pony stond op 8 mm achter en 10 mm voor en kon zo uitstekend 8 tot 10 week voort.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 23:47

Wildgirl schreef:
8 of 10 mm ijzer is het proberen waard, slijt het op alle 4 zijn hoeven even snel?
Mijn vorige pony stond op 8 mm achter en 10 mm voor en kon zo uitstekend 8 tot 10 week voort.


Nee met name achter snel.. voor gaat beter..

Ik ga eens voorleggen aan de smid.. vind t wel een goed idee idd

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 05:49


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 06:44

Hoe smal is smal? Op de hoofwear site kun je de maten invoeren en dan krijg je van alle merken de beste match te zien.

Zelf men ik al jaren met hetzelfde paar schoenen, die "investering" van 300 euro heb ik er al tientallen keren uit nu.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 06:56

Je zegt dat de ijzers er onderuit vallen ivm slijtage nagels, de ijzers zelf zijn niet gereduceerd tot de dikte van aluminium folie? Breken niet in tweeën bij het er onderuit halen?

Er zijn ook extra harde/stevige nagels. Ik zou dan daarnaar vragen bij je smid.

Met extra dikke ijzers en widia puntjes in de zomer hebben wij met ons menpaard ook nooit problemen gehad. In de winter gingen wij weer terug naar normale dikte ijzers, zonder widia puntjes.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 07:57

In t verleden zijn ze ooit zo dun geweest dat ze dubbel gevouwen onder zn hoeven zaten.. nu zijn ze goed dun, maar gelukkig niet zo dun haha

Gypsy mijn passer had de allersmalste hoefschoenen die ze had en die gepast en die waren nog te groot.. in de lengte paste ze wel maar in de breedte waren ze te groot.. Dit waren de flexboots trouwens

Fijn om te horen dat iedereen wel goede ervaringen heeft met dikkere ijzers eronder

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:14

Ja zonder maat heb ik natuurlijk ook geen idee of er nog andere opties zijn.. ;)

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 08:17

Gypsy schreef:
Ja zonder maat heb ik natuurlijk ook geen idee of er nog andere opties zijn.. ;)


Haha ja snap ik.. ik weet alleen de maat van zijn hoeven zo niet..
De flexboots waren maat 140..
voor paste die perfect.. al was ik wel bang dat wanneer zijn hoeven iets zouden groeien t niet meer zou gaan en ik dan telkens af bij moet vijlen wat ik liever niet doe.. maar als ik zie hoe langzaam t groeit valt t vast mee haha.. Achter had hij aan de zijkanten gewoon wat speling

Edit:
De maten van de flexboots 140 zijn: breedte 135-145; lengte 140-150

De lengte was precies goed, maar hij had niets over zeg maar.. breedte was te breed.. de breedte van maat 130 zou wellicht wel passen (125-135) maar die passen uiteraard niet in de lengte

Op de site van hoofwear zie ik wel smalle schoenen als zijn hoeven max 145 zijn.. maar als die tegen de 150 aan zitten, zijn er geen matches.. ik zal t vandaag of morgen eens opmeten..

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 11:44

20 augustus nieuwe ijzers eronder.. achter 10 mm en voor 8 mm.. En nu zit er alweer een achter ijzer los..

En ivm t feit dat mn tuig bij de maker lag heeft hij ook een 2 weken eigenlijk niet voor de koets gelopen..

Hij is laagste in rangorde in de kudde.. dus wordt vaker weggestuurd bij t eten en dan loopt hij idd wel wat over t harde in de paddock.. denk dat de slijtage dan toch daar van komt.. kan bijna niet anders.. maar dat is wel moeilijk te voorkomen natuurlijk..

Kan denk ik alleen nog widia puntjes proberen..
Word er wel moedeloos van -O-

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:05

Die van mij heeft ijzers van 8mm dik dacht ik. Hij loopt echt goed en heeft al jaren sterke benen. Hij is een IJslander maar weet niet of dat uitmaakt? Ik ben er positief over in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:25

Jets schreef:
Wellicht kunststof beslag proberen? Mijn fjord staat sinds kort op Duplo’s en deze zou je in veel gevallen 2, of zelfs 3 keer kunnen gebruiken. Is natuurlijk afhankelijk van de ondergrond etc, als je paard buiten het rijden om ook veel op het harde staat kan het natuurlijk sneller gaan.


Heb je deze reactie gelezen TS?

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 14:02

Blijheid schreef:
Jets schreef:
Wellicht kunststof beslag proberen? Mijn fjord staat sinds kort op Duplo’s en deze zou je in veel gevallen 2, of zelfs 3 keer kunnen gebruiken. Is natuurlijk afhankelijk van de ondergrond etc, als je paard buiten het rijden om ook veel op het harde staat kan het natuurlijk sneller gaan.


Heb je deze reactie gelezen TS?


Heb ik gevraagd aan mijn smid maar die slaat er geen kunststof onder.. dus dan moet ik sws naar een andere smid..

Zelf twijfel ik er over omdat mn paard geen hele makkelijke hoeven heeft achter en je kunststof volgens mij moeilijker in vorm krijgt..
En qua belasting op zijn gewrichten weet ik t ook niet zeker..
Maar goed heb weinig ervaring met kunststof dus mss valt het toch mee

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:12

Bekend probleem, wij hebben hier weleens een ijzer door midden gehad. Inderdaad dikkere ijzers eronder was gelijk opgelost. Van kunststof ijzers hoor ik teveel wisselende verhalen

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:14

Mijn merrie vroeger had extra dikke ijzers. Juist omdat haar hoeven nauwelijks groeide en ik wel veel buiten reed en hier veel kiezels buiten liggen.
Ik weet niet meer hoe dik ze waren, maar deed daar in de zomer 9/10 weken mee en in de winter zelfs 12 weken.

Bij haar heb ik ook kunstof beslag geprobeerd maar dat sleet nog harder. En als ze schrok draaide het beslag. ( met gewone ijzers had ik dan vonken ).
Toen ze op "pensioen" stond zijn de ijzers er onder uit gegaan en gebruikte ik hoefschoenen als ze mee naar buiten ging 1 a 2x per week rustig aan. Vooral achter sleet heel hard doordat ze vaker slofte. Had 2 paar schoenen per jaar nodig wat uiteindelijk duurder was als ijzers en daar liep ze voorheen 5-6 dagen per week intensief mee..

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:18

Hoe is de been zetting van het paard?

Wij hadden een tuiger die draaide nog wat als hij zijn hoef al op de grond had gezet, dit gaf ook duidelijk extra slijtage aan de ijzers.

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:27

Licor schreef:
Blijheid schreef:

Wellicht kunststof beslag proberen? Mijn fjord staat sinds kort op Duplo’s en deze zou je in veel gevallen 2, of zelfs 3 keer kunnen gebruiken. Is natuurlijk afhankelijk van de ondergrond etc, als je paard buiten het rijden om ook veel op het harde staat kan het natuurlijk sneller gaan.


Heb je deze reactie gelezen TS?


Heb ik gevraagd aan mijn smid maar die slaat er geen kunststof onder.. dus dan moet ik sws naar een andere smid..

Zelf twijfel ik er over omdat mn paard geen hele makkelijke hoeven heeft achter en je kunststof volgens mij moeilijker in vorm krijgt..
En qua belasting op zijn gewrichten weet ik t ook niet zeker..
Maar goed heb weinig ervaring met kunststof dus mss valt het toch mee[/quote]

Mijn paard heeft juist kunststof beslag voor de demping in haar gewrichten ivm artrose :) Erg tevreden over Alex de Kerf.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 18:37

cobiie schreef:
Hoe is de been zetting van het paard?

Wij hadden een tuiger die draaide nog wat als hij zijn hoef al op de grond had gezet, dit gaf ook duidelijk extra slijtage aan de ijzers.


Ja mijn paard biljardeert inderdaad ook een beetje

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 18:39

Jets schreef:
Mijn paard heeft juist kunststof beslag voor de demping in haar gewrichten ivm artrose :) Erg tevreden over Alex de Kerf.


Ow wellicht toch een optie.. al lees ik hier ook wisselende verhalen..
Alex is helaas wel erg uit de richting..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ijzers zijn snel op, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:08

Je kunt ook zelf kunststof beslag lijmen, kijk even bij hoofwear.com of zelfs schoenen lijmen.