Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 19:29

Hoihoi,

Naar aanleiding van mijn eigen gedachte om te wisselen van hoefsmid, vroeg ik me af wanneer mensen nu de keuze maken om van smid te wisselen.

Ik merk dat mijn paard sinds zijn peesblessure wat moeilijker zijn aangedane been omhoog doet voor de smid. De smid doet dit ook op een vrij (voor mij uitziende) pijnlijke manier. Het gaat bij mijn paard om rechtsachter. De hoefsmid weet dit, en toch tilt hij het been bij het knippen niet recht naar achteren maar een soort schuin, waardoor er naar mijn idee enorm veel druk op de bovenste spieren komt te staan bij mijn paard.(ter verduidelijking onderin foto's van wat ik bedoel)

De hoefsmid stelde de laatste keer dat hij kwam wel klachten in de rug vast, en toen de osteopaat hiervoor kwam had hij daar inderdaad gelijk in. De osteopaat zei echter dat dit kan komen door de manier waarop mijn paard gekapt word. Mijn paard rent echt weg wanneer zijn achterbe(n)(en) gekapt moeten worden. Het is gewoon een gevoelige plek, en toen hij de blessure net had (toen had ik dezelfde smid) deed mijn paard dit niet. Ik ben (door dit een paar keer gezien te hebben) gaan twijfelen of dit voor mijn paard wel de juiste hoefsmid is. Maar ik wil dit eerst delen / advies vragen aan hoe anderen hier tegenaan kijken voordat ik een beslissing maak.

https://www.paard-in-lymfeland.nl/wp-co ... 223-kl.jpg

Naar mijn idee de normale manier

Afbeelding
De manier waarop de hoefsmid het been pakt en dan schuin opzij trekt..

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:53

Ik zou snel een andere smid zoeken. Jouw paard zijn gezondheid is het belangrijkste toch? En als jouw paard weg rent geeft hij aan dat het pijn doet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:57

Heb je je smid ook gevraagd waarom hij hem zo zijwaarts pakt?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:04

Ik zou praten met je hoefsmid. Je smid heeft altijd zo bekapt en toen maakte je paard er geen probleem van. Nu, na de blessure vindt je paard dat minder leuk. Gewoon gesprekje met de hoefsmid dus, van "hé, ik merk dat mijn paard meer last heeft van de achterbenen optillen sinds de blessure, hoe zouden we dit zo aangenaam mogelijk kunnen maken voor hem?"
Als het een smid is waar ik verder heel tevreden over ben en die altijd goed werk heeft geleverd, zou ik die niet zomaar op straat zetten, maar zou praten toch echt de eerste stap zijn.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:11

De eerste foto is hoe ik tot nu toe alle hoefsmeden en bekappers het been heb zien vasthouden, met het verschil dat oudere paarden/ geblesseerde paarden het been wat lager werd gehouden zodat het minder belastend is voor gewrichten/ pezen/ spieren.

De 2e foto lijkt een paard met hanetred: bedoel je dat jouw smid het been eigenlijk niet naar achter vraagt, maar zijwaarts?
Wat vindt hij daar het voordeel van in vergelijking van de gangbare houding?


Zelf heb ik nog steeds dezelfde smid als die bij mijn oude paard zijn hele leven is geweest. Ik zou overstappen op het moment dat ik merk dat de smid een probleem onvoldoende (kan) verhelpen, en ik dit wel bij een andere smid kan vinden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:26

Gini schreef:
Ik zou praten met je hoefsmid. Je smid heeft altijd zo bekapt en toen maakte je paard er geen probleem van. Nu, na de blessure vindt je paard dat minder leuk. Gewoon gesprekje met de hoefsmid dus, van "hé, ik merk dat mijn paard meer last heeft van de achterbenen optillen sinds de blessure, hoe zouden we dit zo aangenaam mogelijk kunnen maken voor hem?"
Als het een smid is waar ik verder heel tevreden over ben en die altijd goed werk heeft geleverd, zou ik die niet zomaar op straat zetten, maar zou praten toch echt de eerste stap zijn.


Dit. Mijn smid kan ik alles mee bespreken en hij houdt er ook rekening mee. Ok soms vergeet hij het even, ben natuurlijk niet zijn enigste klant en ook hij kan niet alles onthouden, maar als ik hem dan waarschuw doet hij het gelijk ook weer goed. Moet er ook bij zeggen, het is ook om hem het in sommige gevallen makkelijker te maken. Hij heeft een aantal jaar geleden zijn rug gebroken gehad, en ik wil hem nog graag langer als smid houden :D Die van mij worden achter dan ook allemaal met een bok bekapt. Hebben ze geleerd, is voor de smid veel minder zwaar en voor het paard ook prettiger omdat het been niet opzij getrokken wordt.
Zou mijn smid niet willen veranderen in houding van het paard, zou ik wel op zoek gaan naar een ander. Paard gaat in alles voor.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:35

Heb je je smid al wel gevraagd om het been op de gangbare manier op te tillen? Zo nee, volgende keer zeggen dat hij het been naar achteren op moet tillen. Doet hij dit niet, andere smid. Daar moet je dan helemaal niet over nadenken, het welzijn van je dier gaat voor.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 14:15

Even een algemeen antwoord op alle vragen:
Ik heb nog niet met de smid besproken waarom hij dit doet. Het viel mij de laatste paar keer echter op. Hij is ook geen officiële hoefsmid maar een hoefverzorger, en ik vind dat hij altijd erg snel klaar is. Mijn paard heeft achter een best bokvoetje, en hij doet alles met de hand.(dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.. zoveel verstand heb ik niet van hoefsmederij) Ik heb dit eerder(toen ik dit paard nog niet had) anders gezien. Slijpen/vijlen met elektriek, echt goed kijken naar de stand en daarnaar vijlen/bewerken en achteraf een smeertje op de hoeven(gewoon netjes en goed, scheuren in de hoeven goed wegvijlen ipv half enz) Ik heb zo'n vermoeden dat de smid zijn been zo pakt omdat mijn paard vrij kramperig is achter. Het doet gewoon zeer. En ik vind dat Karin30 daarin gelijk heeft, het doet hem gewoon zeer.. Juut, wat je zegt klopt. Dit is een paard met hanetred/kramperigheid, maar ik doelde meer op de manier waarop het paard zijn hoef optilt, zo tilt de smid hem inderdaad en dan naar opzij ipv naar achteren.
Rina, mijn smid gebruikt wel een bok maar enkel voor het naar voren brengen van de hoeven. Dus voor het vijlen, niet voor het knippen(dat doet hij door het been naar achteren te brengen)

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:20

Het feit dat hij geen hoefsmid is, maar hoefverzorger zou voor mij al een reden zijn om een andere te zoeken. Die opleiding is er niet voor niets.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:35

Slijpen en veilen met een slijpschijf (dat bedoel je denk met electra) zou voor mij juist een teken zijn om twijfels te hebben over de kwaliteit van het bekappen. Ik vind “handwerk” toch nauwkeuriger...
Als je geen vertrouwen hebt in je smid is het tijd om over te stappen.
Als het alleen om de manier van oppakken gaat, zou ik zeggen bespreek het eerst met je smid voordat je overstapt.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:50

OneAndOnlyx schreef:
.... Mijn paard heeft achter een best bokvoetje, ...

Ik heb nog niet vaak gehoord van een paard met een bokvoetje achter. Heeft je paard dan 1 bokvoetje of zijn beide zo steil? En heeft hij dit dan van nature of ligt dat aan de manier van bekappen?

Als je twijfelt over je smid zou ik gewoon eens een andere proberen en kijken of het daar beter bij gaat. Het verhaal van het bokvoetje achter, samen met het last van de rug, de pessblessure en het krampbeen zit mij niet zo lekker.
Ik heb zelf ooit te lang doorgemodderd met een hoefsmid en een paard die achteraf een blessure bleek te hebben, met het gevolg dat het paard nu een hoefsmid-trauma heeft ;(

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:52

Het verbaasd mij zeer dat je éérst deze vraag stelt op een forum zonder dit überhaupt met je smid te hebben besproken.

Je smid gaat dit niet veranderen zonder dat je hem erop aan spreekt / er naar vraagt.
Als je meerdere keren merkt / ziet dat je paard er last van heeft zeg je daar toch gelijk iets van?
Zeg hem dat je paard last heeft gehad van een blessure en dat de smid het been beter op manier “ huppeldepup” vast kan houden.

Het 2de punt hoefbekapper ipv gediplomeerd hoefsmid...
Dát zou voor mij een reden zijn om niet mijn paard door hem te laten bekappen, maar dat moet ieder zich maar weten.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 15:27

Carika: Mijn vorige smid deed het met een slijpschijf dan inderdaad denk ik. En daarna de rest met de hand. Hij was echt een prima smid, maar gewoon best wel aan de prijs.. Deze smid doet het met de hand. Door wat irmaz zegt ben ik nog meer geneigd toch echt een ander te zoeken, puur omdat het niet goed vóelt.

Irmaz: Ik heb wel een foto'tje van een paar jaar geleden(toen de blessure net wel of net niet was gesteld) hier op bokt staan.Afbeelding Het valt volgens mij wel mee, maar het is wel iets wat in de gaten gehouden moet worden. Hij heeft van nature een rot stand qua achterbenen, dat is ook te zien op de foto. Hij staat eigenlijk met volledig gewicht op zijn achterbenen en belast daardoor extra zijn pezen. De rugklachten zijn weg inmiddels, maar daarvoor was wel een behandeling van de osteopaat nodig. Het krampbeen zit mij ook niet helemaal lekker, al heeft hij daar naar mijn idee momenteel(ik vermoed omdat hij lekker in de wei staat en weer gereden word) minder last van. Enkel bij de smid en als hij stresserig is. (ik ben hier al achteraan wat hiervan de oorzaak kan zijn).

Ineke2: Ik heb in mijn eigen-paardenjaren maar twee smids gehad. Ik heb dus ook maar 1 voorbeeld om op terug te vallen. Hierdoor heb ik niet zoveel hoefsmid ervaring, maar ik zie aan mijn paard sinds de afgelopen twee of drie maal keren bij de smid dat hij het niet fijn vind. Ik heb altijd het idee gehad 'de smid weet wat hij doet'. Dus ook in het geval van het been anders optillen. Mijn idee voor een andere smid is gewoon voortgekomen door de mening van mijn osteopaat dat mijn paard wellicht door het tillen van de achterbenen zo vast zat in de rug. Ik heb tussen het bezoek vd osteopaat en nu nog geen hoefsmid hier gehad, dus tenzij ik hem nog een keer uitnodig kan ik er simpelweg niets van hebben gezegd. Of ik moet hem een berichtje sturen erover.

Marritx

Berichten: 666
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:39

Wij hebben met onze pony ook jaren problemen gehad bij de Smid met de achter benen. Haar benen moesten ook in dezelfde houding als op het eerste plaatje van de openingspost.
Echter ging ze dan altijd hangen of zette ze haar hoeven heel hard neer. Sinds een aantal maanden hebben we een andere smid, hij kijkt meer naar het lichaam en luistert naar het paard. Onze pony is stijf in de rug en met name rond het si.
Hij is nu geloof ik 5 keer geweest en ze is een stuk rustiger en staat bijna te slapen bij het bekappen. Het is alleen voor hem wel een stuk zwaarder omdat hij de hoef maar net van de grond af tilt

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 15:52

Marritx schreef:
Wij hebben met onze pony ook jaren problemen gehad bij de Smid met de achter benen. Haar benen moesten ook in dezelfde houding als op het eerste plaatje van de openingspost.
Echter ging ze dan altijd hangen of zette ze haar hoeven heel hard neer. Sinds een aantal maanden hebben we een andere smid, hij kijkt meer naar het lichaam en luistert naar het paard. Onze pony is stijf in de rug en met name rond het si.
Hij is nu geloof ik 5 keer geweest en ze is een stuk rustiger en staat bijna te slapen bij het bekappen. Het is alleen voor hem wel een stuk zwaarder omdat hij de hoef maar net van de grond af tilt


Ik ben blij om te horen dat jij hebt gekozen voor de optie andere smid en de waarom is ook heel duidelijk. Mijn osteopaat benoemde bij de behandeling ook de SI die flink vast zat bij mijn paard, en daardoor schrok ik wel. Hij heeft al genoeg sores gehad met zijn beenblessure..

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:05

Ik vind dat je paard best nette achterbeentjes heeft hoor. Komen er bij jou op stal wel eens andere smeden die je aan het werk kunt zien? Als een je bevalt kun je met hem praten,je paard laten zien en vragen wat hij er van denkt.Je bent niet getrouwd met je hoefsmid toch ,je mag best eens een andere proberen.Ik denk altijd aan het welzijn van mijn paard en kies de voor hem best passende smid.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 16:07

anjali schreef:
Ik vind dat je paard best nette achterbeentjes heeft hoor. Komen er bij jou op stal wel eens andere smeden die je aan het werk kunt zien? Als een je bevalt kun je met hem praten,je paard laten zien en vragen wat hij er van denkt.Je bent niet getrouwd met je hoefsmid toch ,je mag best eens een andere proberen.Ik denk altijd aan het welzijn van mijn paard en kies de voor hem best passende smid.


Ik heb ze aan huis staan, anders was dit natuurlijk een geweldige oplossing geweest. Als zijn hoeven goed worden bijgehouden(hij moet echt om de 8 a 10 weken) staat hij er zeker netjes bij! En verder ben ik het met je eens, ik heb geen wurgcontract met de hoefsmid afgesloten :+ . Ik ga eens rondkijken wat mijn woongebied rijk is aan hoefsmeden.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:29

Welke omgeving zit je?
Wellicht hebben bokkers nog wel tips / ervaring met goede smeden in jou omgeving.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 18:53

Ineke2 schreef:
Welke omgeving zit je?
Wellicht hebben bokkers nog wel tips / ervaring met goede smeden in jou omgeving.


Omgeving Noord-Holland Noord! :D

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:40

OneAndOnlyx schreef:
Rina, mijn smid gebruikt wel een bok maar enkel voor het naar voren brengen van de hoeven. Dus voor het vijlen, niet voor het knippen(dat doet hij door het been naar achteren te brengen)

Die gebruikt de mijne ook, maar vanwege zijn rug gebruikt hij bij paarden die het kunnen hebben ook achter een speciale bok waar hij de hoef in kan leggen. Is minder belastend voor zijn rug. Voordeel van die bok is dat paard het been niet opzij getrokken hoeft te worden.


Simbaa schreef:
Het feit dat hij geen hoefsmid is, maar hoefverzorger zou voor mij al een reden zijn om een andere te zoeken. Die opleiding is er niet voor niets.


carika schreef:
Slijpen en veilen met een slijpschijf (dat bedoel je denk met electra) zou voor mij juist een teken zijn om twijfels te hebben over de kwaliteit van het bekappen. Ik vind “handwerk” toch nauwkeuriger...
Als je geen vertrouwen hebt in je smid is het tijd om over te stappen.
Als het alleen om de manier van oppakken gaat, zou ik zeggen bespreek het eerst met je smid voordat je overstapt.


En dit beide. Elektrisch veilen is imo voor de snelle, en niet het nauwkeurige. Met een slijpschijf komt mij geen smid aan de voeten van mijn paarden. De mijne werkt ook alles met de hand bij. Soms is hij wat sneller klaar, ligt eraan hoe snel de hoeven zijn gegroeid, maar tis allemaal handwerk. En hij is ook echt smid ipv hoefverzorger. Daar heb ik er ondertussen 2 van gehad, voor ik deze smid vond, voor mij nooit weer. De opleiding is er idd niet voor niks. En imo kan je gewoon in 3 maand cursus nooit zoveel leren als een smid die een opleiding van x aantal jaar heeft gehad. Daar betaal ik dan met liefde een paar euro extra voor. Moet er wel bij zeggen die van mij zit in een syndicaat van smeden, die zelfs al zijn ze jaren smid nog geregeld bij elkaar meelopen en "leren".

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:53

Ik kom uit je regio, wil best eens met je meekijken naar een anders smid, stuur me maar een berichtje.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:55

Ineke2 schreef:
Het verbaasd mij zeer dat je éérst deze vraag stelt op een forum zonder dit überhaupt met je smid te hebben besproken.

Je smid gaat dit niet veranderen zonder dat je hem erop aan spreekt / er naar vraagt.
Als je meerdere keren merkt / ziet dat je paard er last van heeft zeg je daar toch gelijk iets van?
Zeg hem dat je paard last heeft gehad van een blessure en dat de smid het been beter op manier “ huppeldepup” vast kan houden.

Het 2de punt hoefbekapper ipv gediplomeerd hoefsmid...
Dát zou voor mij een reden zijn om niet mijn paard door hem te laten bekappen, maar dat moet ieder zich maar weten.


Ga hierin mee. Ik (persoonlijke mening) vind het daarnaast wel netjes dat, als je al een x-aantal jaar bij dezelfde smid/hoefverzorger zit, je het wel op z'n minst kan aankaarten waarom je wil overstappen, of toch in ieder geval het probleem uitleggen. Daarnaast betwijfel ik of het bekappen van de hoeven 1x per 8-10 weken de reden is van het vastzitten in het SI gewricht, zeker als je aangeeft dat de smid altijd vrij snel klaar is, of dat het een gevolg is van bijvoorbeeld de beenblessure.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:20

OneAndOnlyx schreef:
Hij staat eigenlijk met volledig gewicht op zijn achterbenen en belast daardoor extra zijn pezen.

Waarom staat hij met zijn volledige gewicht op zijn achterbenen dan? Heeft hij problemen met zijn voorbenen? Normaal heeft een paard 60% van z'n gewicht op de voohand en dus minder gewicht achter.
Je paard is trouwens niet bokbenig (voorbenen) maar beervoetig (zelfde euvel maar dan achter) ;)
Ik vind trouwens zijn voeten niet bijzonder steil maar hij "hangt" erg in zijn koten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Andere hoefsmid nemen, wanneer neem je zo'n besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:35

Ik ben van smid veranderd omdat de vorige bleef beweren dat ijzers toch echt wel DE oplossing waren voor de ondergeschoven verzenen en boos werd toen ik zei dat ik liever mijn paard elke 2-4 weken laat bekappen dan elke 6 weken nieuw ijzer eronder te laten slaan. Terwijl mijn paard ze er ook steeds aftrapte vanaf de 4e week met schade aan hoefwand tot gevolg. Door de ijzers gingen de hoeven ook steeds meer barsten. (hij heeft een dunne hoefwand en via RX ook te weten gekomen dat die een dunne hoefzool heeft).
Omwille van geen chiftwissel te kunnen krijgen op werk, en corona toen uitgebroken was en ik voorzichtig moest zijn met contact ivm geplande operatie en ik dus niet op het afgesproken uur kon zijn en dit netjes paar dagen op voorhand gemeld had werd de smid ook boos.
heb toen tot aan mijn operatie de paarden zelf elke 2-4 weken de hoeven bijgehouden.
Maar omdat dit erg zwaar werk is en ik niet langdurig gebukt mag staan omwille van de operatie aan mijn oor heb ik gezocht naar een bekapper.

Ik ben heel blij met de bekapper die ik nu heb.
Zij heeft ook goed rekening gehouden met de beperking van mijn oude welsh merrie. Zware artrose in voorbenen en 1 been kan ze niet goed plooien door botvervorming in de knie.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:59

Ik ben gewisseld van smid omdat ik de nieuwe makkelijker vond