Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Koel jij de benen van je paard na een training?

Ja, door middel van water
67 (50%)
Ja, door middel van een coolpack
5 (3%)
Bewust niet
32 (23%)
Niet over nagedacht
30 (22%)

Totaal aantal stemmen: 134


V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:03

Seventeen schreef:
Het pack warmt ook niet op, maar de pees.


Goed om te weten :j ik gebruik wel de hock wraps, dus is meer thérapie gericht voor het gewricht, misschien dat het dan minder uit maakt?

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:06

Paard kan helaas niet alleen op de wasplaats blijven, heb daar wel eens naar gekeken idd. :j wasplaats is wel gewoon netjes en veilig, maar op een afgelegen plek en ik ben te ver weg met opruimen dan. Maar hiermee is het maar 20 minuten, dus wel te doen!

Die icevibes gebruik ik op advies van de dierenarts. Programma aan en daarna meteen af. Pees voelt dan ook nog koel aan.

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:09

MyWishMax schreef:
Paard kan helaas niet alleen op de wasplaats blijven, heb daar wel eens naar gekeken idd. :j wasplaats is wel gewoon netjes en veilig, maar op een afgelegen plek en ik ben te ver weg met opruimen dan. Maar hiermee is het maar 20 minuten, dus wel te doen!

Die icevibes gebruik ik op advies van de dierenarts. Programma aan en daarna meteen af. Pees voelt dan ook nog koel aan.


Wij hebben helaas dan weer geen geschikte wasplaats :') (gewoon tuinslang buiten langs een muur met 1 ring om vast te zetten, verder open) erg jammer want ik heb de leg cooler dus wel in bezit van mijn vorige paard dat ergens anders gestald stond :')

Ice vibes is hetzelfde verhaal hier, maar dan wel om de sprongen dus :+

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 10:13

Als ik de filmpjes bekijk van de Equine Leg Cooler ben ik niet echt overtuigd. Er komt zo'n banketstaaf stroompje water uit en ben bang dat niet het onderbeen in z'n geheel goed nat wordt, omdat je het boven de knie plaatst.

Zelf gebruik ik dan de Cryochaps en heb ook de Ice Vibe coolpacks (niet de hele set, doe de Indra hoes eromheen) en de Indra coolpacks. Wisselende ervaring.

Ice Vibe coolpacks zijn oké, maar vind ik (full) te klein voor mijn grote paarden en het klittenband ging snel stuk. Indra coolpacks teleurstellend, omdat de hoezen waar ze in gaan te dik lijken. Hetzelfde probleem als bij de Ice Vibe coolpacks dat ze niet groot genoeg zijn. Cryochaps zitten perfect qua grootte (koelen ook aanhechtingen) en mooi aangesloten, maar twijfel of ze voldoende lang koelen. Heb ze pas net, dus nog niet uitvoerig getest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:18

mavantos schreef:
Als ik de filmpjes bekijk van de Equine Leg Cooler ben ik niet echt overtuigd. Er komt zo'n banketstaaf stroompje water uit en ben bang dat niet het onderbeen in z'n geheel goed nat wordt, omdat je het boven de knie plaatst.

Zelf gebruik ik dan de Cryochaps en heb ook de Ice Vibe coolpacks (niet de hele set, doe de Indra hoes eromheen) en de Indra coolpacks. Wisselende ervaring.

Ice Vibe coolpacks zijn oké, maar vind ik (full) te klein voor mijn grote paarden en het klittenband ging snel stuk. Indra coolpacks teleurstellend, omdat de hoezen waar ze in gaan te dik lijken. Hetzelfde probleem als bij de Ice Vibe coolpacks dat ze niet groot genoeg zijn. Cryochaps zitten perfect qua grootte (koelen ook aanhechtingen) en mooi aangesloten, maar twijfel of ze voldoende lang koelen. Heb ze pas net, dus nog niet uitvoerig getest.


Ik heb de br hoezen + coolpack. En die bevallen me goed. Als je de benen even wat nat maakt koelt het het beste. Deze van br lijken ook dik, maar het gedeelte waar de coolpack zit is dun. Max 20 min, want dan word het been weer warm. Br hoezen blijven ook lang goed, prima te wassen in de wasmachine, want ze gaan stinken hahahaha

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:18

Ik gebruik na elke training een zelf gemaakte equine leg cooler op advies van de dierenarts. Hij heeft aangegeven dat het ALTIJD goed is om te koelen na een training.

Dit om minibeschadigingen van de pezen in te dammen en vochtophopingen in de benen tegen te gaan. Mijn paard staat dan 15 a 20 minuten aan de koelslangen.

Het hoort nu helemaal bij onze routine. Het water koelt de benen ook gewoon goed!

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:19

mavantos schreef:
Als ik de filmpjes bekijk van de Equine Leg Cooler ben ik niet echt overtuigd. Er komt zo'n banketstaaf stroompje water uit en ben bang dat niet het onderbeen in z'n geheel goed nat wordt, omdat je het boven de knie plaatst.


Ik heb ze zelf een jaar lang in gebruik gehad en kan je garanderen dat ze wel echt goed werken hoor :j anders zou ik ze niet zo aanraden ;) je moet bij het begin even het been nat maken, dan loopt het water er echt netjes langs. Water dat eruit komt is irl zeker voldoende, en koelt echt erg effectief! (wel goed koud water gebruiken natuurlijk maar dat spreekt voor zich denk ik :+) ik baal ervan dat ik ze op mijn huidige stalling niet kan gebruiken..

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 11:07

Marije_1997 schreef:
mavantos schreef:
Als ik de filmpjes bekijk van de Equine Leg Cooler ben ik niet echt overtuigd. Er komt zo'n banketstaaf stroompje water uit en ben bang dat niet het onderbeen in z'n geheel goed nat wordt, omdat je het boven de knie plaatst.

Zelf gebruik ik dan de Cryochaps en heb ook de Ice Vibe coolpacks (niet de hele set, doe de Indra hoes eromheen) en de Indra coolpacks. Wisselende ervaring.

Ice Vibe coolpacks zijn oké, maar vind ik (full) te klein voor mijn grote paarden en het klittenband ging snel stuk. Indra coolpacks teleurstellend, omdat de hoezen waar ze in gaan te dik lijken. Hetzelfde probleem als bij de Ice Vibe coolpacks dat ze niet groot genoeg zijn. Cryochaps zitten perfect qua grootte (koelen ook aanhechtingen) en mooi aangesloten, maar twijfel of ze voldoende lang koelen. Heb ze pas net, dus nog niet uitvoerig getest.


Ik heb de br hoezen + coolpack. En die bevallen me goed. Als je de benen even wat nat maakt koelt het het beste. Deze van br lijken ook dik, maar het gedeelte waar de coolpack zit is dun. Max 20 min, want dan word het been weer warm. Br hoezen blijven ook lang goed, prima te wassen in de wasmachine, want ze gaan stinken hahahaha



Ik vind die 2 zakjes die je erin stopt te klein. Daarbij zitten ze voornamelijk aan de zijkant ipv geheel aan de achterkant en koelt het niet netjes bij de kogel etc.

Vind de pasvorm van de Cryochaps echt fantastisch. Zitten mooi hoog bij de knie en laag om de kogel heen. Sluiten heel mooi aan. Alleen weet dus niet of ze lang genoeg koel blijven. Van het weekend was ik erop aan het schelden, maar bleek achteraf al één of twee dagen de stekker uit de vriezer te zijn :')