Dan wel, dan niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Dan wel, dan niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 12:07

Een beetje een rare titel, maar dit is zo denk ik de beste omschrijving.

Mijn haflinger van 14 jaar loopt op en af kreupel rechtsachter. Hij lijkt door z'n heup te zakken. De ene dag loopt hij goed en de volgende dag is het weer slecht. Met periodes waar niks te zien is aan hem.

Ik laat ieder half jaar de osteopaat komen. Hij zit rechtsachter altijd vast. Na behandeling loopt hij vaak weer een tijd goed.

We zijn in augustus naar de kliniek geweest nadat hij weer een tijdje niet goed gelopen had. Daar aangekomen en meneer is weer spat zuiver. Buigproeven enzo liep hij super op weg. Foto's of uitverdoven had geen zin, kom maar terug als hij weer niet goed loopt was het advies.
Heb hem weer opgepakt, lekker aan het rijden gegaan.

Nou 2 weken terug liep hij met de les weer niet goed, even op rust. Kliniek vond ik niet echt nodig ivm corona. Hij loopt dus weer de ene dag goed en de volgende dag niet.
Afgelopen maandag is hij ook nog een ondersteboven in een sloot naast de wei terechtgekomen, dit heeft hem geen goed gedaan. Na een paar dagen flink stijf liep hij weer beter en de volgende dag tref je hem weer kreupel aan. Zo gaat het dus op en af.

Ik ga morgen de kliniek weer bellen, even vragen wat hun advies is.

Iemand hier die nog advies kan geven waar naar te laten kijken?
Ik weet het ondertussen even niet meer, baal er gigantisch van dat er ergens iets niet goed zit. De dagen dat hij goed loopt is hij vrolijk, de slechte dagen zie je aan hem dat het niet lekker zit.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dan wel, dan niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:15

Pff, wat een gedoe zeg... Ik ken het probleem! Ik zou gewoon eens wat filmmateriaal maken, dat mocht je in de toekomst wel naar de kliniek kunnen en hij flikt het weer om spatzuiver te lopen, dan heb je in ieder geval nog beeldmateriaal...

Ik vraag me meteen af, heb jij zelf ergens last van? Klinkt echt extreem zweverig, maar ik zal het zo even toelichten. :)

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 19:09

Selente schreef:
Pff, wat een gedoe zeg... Ik ken het probleem! Ik zou gewoon eens wat filmmateriaal maken, dat mocht je in de toekomst wel naar de kliniek kunnen en hij flikt het weer om spatzuiver te lopen, dan heb je in ieder geval nog beeldmateriaal...

Ik vraag me meteen af, heb jij zelf ergens last van? Klinkt echt extreem zweverig, maar ik zal het zo even toelichten. :)


Ik kan woensdag bij de kliniek terecht. Heb filmpjes gemaakt van hoe hij nou loopt.

Zelf heb ik wel eens last van m'n rug na een flinke val jaren geleden en aantal jaar terug ook trombose gehad in m'n been. Verder nergens last van.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Dan wel, dan niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:29

Had mijn fjord ook. Af en aan vaag kreupel.zelfs een keer na een weekend rondtrekken op 3benen door de wei. Na 2 dagen rust weer niks aan de hand.

Toch wel foto's laten maken en ze bleek spat te hebben.
Vertrouw op je onderbuik gevoel. Als je denkt dat er iets is,laat dan foto's maken. Alleen dan zie je wat er is,of niet

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Dan wel, dan niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:40

Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Alleen was die van mij nooit 100% zuiver. Ze blijkt ook spat te hebben. Sommige dagen zie je er nauwelijks iets aan, andere dagen is ze onregelmatig tot zelfs echt kreupel.

Hopelijk kunnen ze iets vinden op de kliniek!

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:13

jen schreef:
Citaat:


Ik kan woensdag bij de kliniek terecht. Heb filmpjes gemaakt van hoe hij nou loopt.

Zelf heb ik wel eens last van m'n rug na een flinke val jaren geleden en aantal jaar terug ook trombose gehad in m'n been. Verder nergens last van.


Oh ik ben benieuwd.
Anders vind iK Christel Dubbeld (Animal in Motion) nog wel een aanrader. Zij werkt met een lecher antenne. Deze kan het energetisch veld van je paard (en jou) meten.

Mijn paard heeft 5 jaar geleden een ongeluk gehad, waar een operatie nog het enige redmiddel was. HIer heeft ze enorm onder geleden... Ze is een rank gebouwd paard, dat nooit echt dik zal worden, maar ze verloor in de winter enorm veel gewicht, en had een onverklaarbare kreupelheid.
Christel heeft haar (en mij) enorm geholpen. Er zat heel veel op het lichaam, en deze onverklaarbare kreupelheid kreeg zelfs de DA niet gevonden en opgelost. Zij wel... (en ze valt in de winter niet meer af!)
Helaas is er vanwege de blessure continue sprake van een compensatie in het lichaam omdat ze door littekenweefsel haar kogel niet meer optimaal kan laten doortreden. Dit is uiteindelijk de reden geweest dat ik haar nu toch op 'pensioen' heb gezet voor het dekseizoen.
Maar als ze van het veulen af komt, laat ik haar eerst weer eens doorlezen door Christel.

Nogmaals, je moet ervoor open staan... Maar ik zat enorm vast in mijn schouderpartij vanwege een auto ongeluk. Mijn paard liep ook beperkt op de schouder. Op het moment dat ik ervoor behandeld was, liep mijn paard uiteindelijk beter.

Wellicht als je uiteindelijk geen duidelijkheid meer krijgt vanuit de kliniek, en met de handen in het haar zit dus nog een optie!

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Dan wel, dan niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:29

Ik herken dit ook! Mijne was alleen heel veel stijf, en als hij dan even aan het lopen was ging het wel weer. Ook spat. Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt!

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Dan wel, dan niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 14:25

We zijn weer thuis, jullie hadden het allemaal goed gegokt. Hij heeft een lichte vorm van spat rechtsachter. De dierenarts wilde nou nog niks verder doen, we hebben pijnstillers meegekregen voor zijn hele slechte dagen. Verder toch in beweging houden, niet overbelasten. De smid anders laten bekappen en anders een speciaal ijzer eronder. Gelukkig is het nou duidelijk wat er aan de hand is. Een opluchting maar baal ergens ook wel flink. Hier een foto van de röntgenfoto.

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Dan wel, dan niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:28

SI probleem? Dus inwendige echo?
Hier dachten 3 dierenartsen dat er niks met het SI kon zijn. 4e heeft direct de echo erin gehangen en inderdaad mis.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Dan wel, dan niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:07

Toch een domper als je de diagnose spat krijgt. Ik was er te lat bij waardoor het bot is gaan woekeren. Ik wacht nu tot de woekeringen aan elkaar groeien, dan heeft ze geen pijn meer (maar heeft ze wel bewegingsbeperking).

Maar echt houdt ze in beweging, als ik de mijne 2 dagen stil zet is ze daarna enorm slecht.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:57

De mijne heeft vandaag diagnose spat gekregen dus ben eens op Bokt gaan zoeken. De symptomen die jullie noemen komen precies overeen met wat mijn pony laat zien.
De dierenarts wil de botdelen aan elkaar laten groeien omdat hij dan (als alles goed gaat) geen pijn meer heeft. Hoe is het bij de paarden die deze diagnose al langer hebben? Het zal per paard verschillen hoor maar kunnen ze er nog lang (pijnvrij) mee doorleven? En recreatief rijden?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Dan wel, dan niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 08:32

De mijne gaat redelijk. Ups en downs. Maar zij heeft er ook artrose bij.
Ze lopen 24/7 buiten want ik ben van mening rust roest. We maken nog rustige ritjes. 80% stap. Dat gaat prima.