Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 19:42

Hallo bokkers,

Door de extreme droogte en omdat mijn paard nu weer op het gras staat is een stukje van de hoefwand gaan scheuren en omhoog gaan klappen. Het is denk ik nog geen 2 cm dus het is niet een heel groot stuk en het zit aan de buitenkant. Dit is eergisteren ontstaan. De hoeven van mijn paard groeien zodra hij op de wei gaat altijd als kool en nu moet hij sowieso bekapt worden. Woensdag komt de hoefsmid.

Nu vroeg ik mij af of je hiermee gewoon kan doorrijden of dat ik mijn paard beter voor de zekerheid even lekker kan laten op de wei?

Ik ben zelf vergeten foto's te maken maar het lijkt een beetje zoals op deze foto. Zeker niet groter. Ik heb de foto van natuurlijk bekappen gehaald. Het gaat niet om mijn eigen paard.

Afbeelding

Alvast bedankt!

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:44

Hier kan je gewoon mee rijden hoof.
Mits het paard natuurlijk niet kreupel loopt

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 19:50

Daks schreef:
Hier kan je gewoon mee rijden hoof.
Mits het paard natuurlijk niet kreupel loopt


Nee hij loopt absoluut niet kreupel. heb zowel in de bak als op het harde gekeken.

Suky
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-02-20

Re: Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:58

Ja dat kan prima hoor. Wel even opletten dat het niet verder scheurt.

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:02

Je kan daar nog mee rijden maar een hoef dat scheurt is omdat de hoefwand te lang is en dus eigenlijk bekapt moet worden :)

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:38

voor dit soort randjes kan het handig zijn een eigen hoefvijl aan te schaffen. Kan je dat flapje netjes bijwerken en scheurt het niet in.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:53

Ja , dat zijn van die beschadigingen die ze oplopen als ze precies heel onhandig op een betonrandje bv gaan staan... _/-\o_
Sommige paarden hebben daar een doorlopend abonnement op.

Jou hoefsmit kapt het er wel uit, mede omdat ze lang staat zoals je zelf vertelde.
Wel fijn als je zelf of iemand bij je op stal een vijl heeft liggen, kun je tussendoor het zelf eruit vijlen of je laat het iemand doen met ervaring.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:54

Dit heeft die van mij ook regelmatig, vooral net voordat de hoefsmid inderdaad weer komt.

kan je gewoon mee rijden.

Anoniem

Re: Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:56

Kan Prima mee gereden worden. Je kunt dit zelf ook bijvijlen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:16

Bedankt voor de reacties. Want het is zo stom dit gebeurd echt alleen zodra het en warmer wordt en hij weer op het gras staat. In de winter heeft hij er geen last van. Hij gaat 1 keer in de 7 weken, maar in de zomer moet het echt wel meer heb ik het idee. Z'n hoeven groeien dan ook echt met de dag enorm. Misschien toch maar eens kijken naar een vijl. En is inderdaad net voordat de hoefsmid komt. Hij kwam sowieso woensdag al dus dat is fijn. Vroeg nog aan hem aan de hand van een foto of het sneller moest, maar hij zij dat het niet ernstig was.

In de winter stond hij op stal en kwam hij 1 uurtje naar buiten en toen had hij totaal geen last. Nu heb ik hem 1 jaar en ga hem 29 mei wel lekker verhuizen naar een stal waar hij ook in de winter de hele dag naar buiten gaat (wel in de paddock, maar in ieder geval buiten). In de zomer, vorige zomer ook, had hij er ook last van.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Re: Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:50

Dit soort stukjes breken er meestal gewoon af omdat het oppervlakkige scheurtjes zijn. Kan komen door wat lange hoeven vaak in combinatie met droog weer. Meestal kan je gewoon door rijden maar hou het inderdaad in de gaten dat het geen diepe scheur wordt die omhoog gaat lopen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 19:27

Ik heb nu een foto. Hij was een beetje wazig. En let wel dat dit de 7e week is dat hij bij de hoefsmid was.
Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:32

Ik trek zo'n stukje er altijd gewoon af. Daarna ff vijlen.

Tip: ga een cursus hoefbekappen doen als dat weer kan.

Kun je tussen de bekapbeurten het zelf bijhouden en je leert er een hoop.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 19:45

Cowgirl schreef:
Ik trek zo'n stukje er altijd gewoon af. Daarna ff vijlen.

Tip: ga een cursus hoefbekappen doen als dat weer kan.

Kun je tussen de bekapbeurten het zelf bijhouden en je leert er een hoop.


Ja zit er wel aan te denken idd. Want de dagen waren best lang. Was zo bang dat het erger zou worden oid. Gelukkig is de hoefsmid er morgen en hoop dat hij nu naar 1x in de 6 weken kan.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:46

Gelijk weer een afspraak maken voor over 6 weken. Dat deed ik ook altijd. De laatste jaren doe ik het zelf.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 20:01

Cowgirl schreef:
Gelijk weer een afspraak maken voor over 6 weken. Dat deed ik ook altijd. De laatste jaren doe ik het zelf.


Ja dat is wel een goeie. Want nu heeft hij eerst op stal gestaan en staat nu net denk ik 4 weken op de wei. Maar durf de gok echt niet te maken omdat hij nu al op de wei staat om weer 7 weken later de afspraak te maken. Ook kijkend naar vorige zomer.

Kan het ook echt zo zijn dat door gras de hoeven sneller gaan groeien of is dat meer een gedachte van mij :'). Ga z'n hoeven nu om de drie dagen insmeren met zonnebloemolie en natuurazijn (recept wat op groene os stond). Kijken of dat misschien een beetje helpt. Al lijkt het gekke dat z'n hoeven er van de buitenkant of de hoefwand bedoel ik er droog uitziet. Eigenlijk helemaal niet zo. Vooral de onderkant.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:09

Cowgirl schreef:
Gelijk weer een afspraak maken voor over 6 weken. Dat deed ik ook altijd. De laatste jaren doe ik het zelf.


Dat kan ook, maar dan mag je wel een cursus eerst volgen.
Ik laat zelf toch paar keer per jaar de hoefsmit komen voor juiste stand controle en zijn visie bij problemen zoals straalrot dit voorjaar.

Maar, als je een meedenkende hoefsmit hebt, kan die mooi af en toe de correcte stand bijhouden , zool en straal bijhouden en tussendoor kun je zelf heel veel doen eraan.
Dat is voor een hoefsmid heel fijn werken en ben je met 25,- per keer klaar.

Heb je een brood hoefsmit, die zal daar niet aan meewerken, want die komt natuurlijk zoveel mogelijk :D

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Kan je met een scheur in de hoef rijden of wachten tot smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:30

TS, je gevoel klopt hoor. In het voorjaar groeien hoeven iha wat harder dan verder op in het jaar
Ook bij mijn 24/7 buiten staande pony's. Het gras groeit nu, is rijk van voedingswaarde en ik kan me voorstellen dat er nog andere facturen meespelen.
Zelf laat ik de tijd tussen bekap beurten in het voorjaar dan ook wat korter zijn dan in najaar winter. Smid komt dan in het voorjaar / vroege zomer eens in de 6 weken, daarna eens in de 7 a 8 weken.