Moet ik mij hier zorgen om maken?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

8nnemiek

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:14

De hielen lijken me érg lang. Maar.. ik ben geen smid of deskundige, dus ik ben benieuwd wat andere bokkers er van vinden.
Ik zou wel de smid laten komen inderdaad.
Wat is de reden voor de ijzers?

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

8nnemiek

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:37

Het gaat vaak niet zo zeer om de lengte van de hoef, maar om de hoek waarin hij staat. Hoge hielen zorgt dat het hoefbeen niet vlak staat, en dat voelt voor het paard alsof hij op hakken loopt. Dat kan problemen geven met lopen, maar kan ook ervoor zorgen dat de straal te diep ligt (en daardoor ontstaat rotstraal) en dat er scheuren in de hoef komen doordat de druk niet wordt verdeeld over de hele hoef.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:09

Een paard zou niet kreupel moeten lopen op een normale hoeflengte, dan is er ergens iets mis in de hoef. De hoeven extra lang laten is dan symptoombestrijding. Dat kan, maar is niet ideaal. In een keer een flink stuk eraf is ook niet de beste manier. Liever zou ik een goede smid zoeken, en samen een manier zoeken om heel geleidelijk, beetje bij beetje, de hoef gezond te maken en langzaam in de juiste stand te zetten. Dan heb je kans dat je ook over een jaartje voor altijd van de rotstraal en scheuren af bent.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie