Speciaal beslag bij tussenpees blessure, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Speciaal beslag bij tussenpees blessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 09:24

Problemen linksachter met de tussenpees. Aanhechtingen aan beide kanten onrustig met al wat littekenvorming. Paard staat al geruime tijd op rust. De kliniek adviseerd aangepast beslag om de tussenpees te ontlasten. Hopelijk worden de acute klachten dan minder en kan mijn paard weer pijnvrij door het leven. De kans wordt geschat op 50/50. Nu heeft mijn paard nooit ijzers gehad en vraag ik me af of het pijnlijk is als ze nu op ijzers gezet gaat worden. Zijn er bokkers met ervaring of nog andere tips dan hoor ik het graag!

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Speciaal beslag bij tussenpees blessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:28

Mijn paard heeft voor zijn tussenpees blessure een siliconen zooltje en verbreed balkje achter in zijn ijzers. Sinds ik dat heb, heeft hij we geen last meer van. Bij de mijne was alleen de pees iets geïrriteerd, dus niet heel ernstig.

Loopt die van jou er kreupel op?

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:30

Als ze correct op ijzers gezet wordt door een goede smid, doet dat geen pijn.
Zeker niet.


Let wel op, íédereen mag zich in Nederland hoefsmid noemen, ook mensen met nauwelijks of zelfs geen opleiding.


Kies een smid die is aangesloten bij de NvvH.

Die hebben in ieder geval allemaal een degelijke opleiding gehad, anders mogen ze geen lid worden.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:43

Waarom zou het pijnlijk zijn als een paard dat nog nooit beslagen is voor de eerste keer ijzers krijgt?
De nagels gaan in de hoorn, dat is net als jouw vingernagels gevoelloos. Als het wel pijn doet gaat er iets niet goed.

Mijn paard met tussenpeesblessure achter net boven 1 aanhechting sesambeentje krijgt volgende week voor het eerst speciaal beslag. De tak van het ijzer aan de beschadigde kant wordt dan wat uitgesmeedt. (Breder gemaakt) Daardoor zakt op zachte bodem die kant van de voet wat minder diep weg, wordt die kant ontzien en neemt andere vertakking iets meer van de werking over.
Ik moet dan ook echt gaan stappen op het zachte.

Moet jij ook stappen met jouw paard of staat ze op de wei. Die van mij heeft nu alleen beperkte beweging. Is ook zeer ernstige blessure.

Ik begreep van mijn veearts en smid dat dit ijzer alleen nut heeft als je er mee op zachte bodem stapt. Als ik alleen op harde stap zou het geen zin hebben.

Vraag nog eens goed na aan je DA waarom hij dit adviseert en ook hoe dat dan zit met beweging voordat je er geld aan uitgeeft want ik denk wel dat je paard dan rondom ijzers moet krijgen als het ook achterbeen is.

Als het toch nodig is zoek dan een goede hoefsmid (event. Via de DA) en hou je goed aan het aantal weken dat het beslag mee kan anders helpt het ook niet. Niet beknibbelen door 1 of meer weken langer erop te laten staan.

Succes voor jou en voor je paardje.

Nog een aanvulling; mijn paard is momenteel nog onder behandeling met high power laser. Zitten ook nog in de acute beginfase maar het helpt echt heel erg goed met herstellen. Zwelling sneller weg, gelijkmatig herstel van peesweefsel met minder littekenweefsel. Ben bijna klaar met kuur van 9 behandelingen. DA zei dat zonder laser er in 4 weken echt nooit zoveel verbetering zichtbaar geweest zou zijn als nu.
Misschien is dat ook nog een mogelijkheid voor je. Let er wel op dat het high power laser is. Ik heb het gedaan omdat ik er veel goede dingen over las en het is dus zo ;-)wordt alleen niet vergoed in NL door verzekering omdat nog niet klinisch bewezen is. In Scandinavië bijv wel, die lopen iets verder voorop wat dat betreft.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Speciaal beslag bij tussenpees blessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 15:46

Bedankt al voor de reacties. Ja, ze loop er kreupel door. Via foto's en echo is gebleken dat haar sesambeentjes wat laag zitten. Ben ook al langere tijd aan het kwakelen met haar. Blijkt dus helaas chronisch te zijn waarbij ze nu, door oorzaak onbekend, een acuut 'traumaatje' erbij heeft. Ik weet dat er goede resultaten met laserbehandeling behaald worden maar denk dat zij hier al te lang mee loopt. Soms werd het beeld was gemaskeerd aangezien ze in het afgelopen jaar ook 2x een hoefzweer heeft gehad. Op de kliniek hebben ze idd goed uitgelegd wat het ijzer zou gaan doen voor haar. Dit in combi met stappen / bewegen op een zachte ondergrond. Het harde zoveel mogelijk vermijden. Voor de pijn krijgt ze nu wat bute en is daar al wel van opgeknapt.
Ik weet idd dat beslaan normaalgesproken geen pijn doet bijeen paard maar dacht dat misschien het doortrillen van nagelen zeer zou kunnen doen??? Hoefsmid is aangesloten / geadviseerd door de kliniek zelf. Daar heb ik dan wel genoeg vertrouwen in.
Natasja71 is er bij jou bekend of het ijzer tijdelijk is of blijvend?

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:00

Edith2, of het blijvend of tijdelijk is weet ik nog niet.
DA heeft bezorgdheid uitgesproken over ernst van blessure en of we eea stabiel genoeg krijgen.

We gaan ook aquatraining doen om juiste spieren te trainen die daar hopelijk bij gaan helpen. Wil voor mezelf weten dat ik er alles aan doe om herstel een kans te geven en ze weer bruikbaar dressuurpaard wordt.

Inspuiting met prp had geen nut. Het is te beschadigd, dan spuit je die €450,- prp zó het been in. Prp voor jullie geen optie?

Laseren wordt ook nog wel gedaan bij lopende blessure om herstel een boost te geven. Meeste effect in acute fase maar later zeker ook nog.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:43

edith2 schreef:
Bedankt al voor de reacties. Ja, ze loop er kreupel door. Via foto's en echo is gebleken dat haar sesambeentjes wat laag zitten. Ben ook al langere tijd aan het kwakelen met haar. Blijkt dus helaas chronisch te zijn waarbij ze nu, door oorzaak onbekend, een acuut 'traumaatje' erbij heeft. Ik weet dat er goede resultaten met laserbehandeling behaald worden maar denk dat zij hier al te lang mee loopt. Soms werd het beeld was gemaskeerd aangezien ze in het afgelopen jaar ook 2x een hoefzweer heeft gehad. Op de kliniek hebben ze idd goed uitgelegd wat het ijzer zou gaan doen voor haar. Dit in combi met stappen / bewegen op een zachte ondergrond. Het harde zoveel mogelijk vermijden. Voor de pijn krijgt ze nu wat bute en is daar al wel van opgeknapt.
Ik weet idd dat beslaan normaalgesproken geen pijn doet bijeen paard maar dacht dat misschien het doortrillen van nagelen zeer zou kunnen doen??? Hoefsmid is aangesloten / geadviseerd door de kliniek zelf. Daar heb ik dan wel genoeg vertrouwen in.
Natasja71 is er bij jou bekend of het ijzer tijdelijk is of blijvend?

High Power Laser kan ook prima op een oude blessure.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Speciaal beslag bij tussenpees blessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:52

Mijn paard is aanzienlijk opgeknapt door het aangepaste beslag. Had achter ook nog nooit ijzers gehad, dus moest de eerste dagen iets wennen, maar liep toen gelijk een heel stuk beter. Enige nadeel is dat met die droogte het niet voldoende werkt op de weide.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Speciaal beslag bij tussenpees blessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 23:31

Prp staat wat meer onderop mijn lijstje dan laseren. Poe, vind het nogal wat allemaal! We gaan stap voor stap het behandeltraject in, te beginnen met aangepast beslag en stappen. Blijft een feit dat de positie vd sesambeentjes ongunstig is. Dus wat ik ook doe, het blijft symptoombestrijding.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Speciaal beslag bij tussenpees blessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:36

Edith2 hoop dat beslag dan al eind op goede weg is. Zou zeker laseren niet uitsluiten hoor. Kan niet in je portemonnee kijken maar ik ben er super tevreden over wat het doet.

Omdat het verder niet veel gedoe is (duurt korter als 5 min en kan vaak gewoon bij jou op stal) vond ik het ook voor paard fijn. Is ook niet pijnlijk oid maar geeft lichaam wel zetje om zelf aan de slag te gaan. ( en nee, heb geen aandelen in high power laser hi hi hi, tevreden klant dat wel)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Speciaal beslag bij tussenpees blessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:24

ons paard had het ook en we hebben niks gedaan, alleen maar op de wei zetten en regelmatig bekappen, geen beslag geen laser en vorige maand weer een klasse 2 uitgereden 57 km :j

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Speciaal beslag bij tussenpees blessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 21:08

Dat is fijn Arabesk! Blijft bij mijn paard het probleem dat die sesambenen lager zitten dan normaal. Niemand weet of dat ooit nog vanzelf op de goede plek komt, zeg maar.
Paard gister een speciaal ijzer onder gekregen en we gaan eens afwachten wat dat gaat doen.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 22:13

Paard staat op 2 aangepaste ijzers achter en doet het erg goed. Ook nog wel wat bute ter ondersteuning maar dat ze de ijzers nog niet had, liep ze daar nog niet goed op. Ben voor nu tevreden, in de loop vd volgende week de pijnstilling afbouwen.