Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 21:36

Hallo,

Ik zet na lang nadenken toch even dit topic online omdat ik niet een soort gelijk topic kon vinden. Ik heb mijn paard nu sinds 1 maart (is toen volledig inclusief hals en rug) goedgekeurd röntgen en klinisch. Had rechts voor een kleine hoefzuil. Toen heeft hij een slecht zadel gehad, is nu voorzien van een passend zadel, is hij verkeerd bekapt en heeft nu een goede hoefsmid. Hij is in het begin ergens tegen aan gestoten waardoor hij vermoedelijk alles is gaan compenseren.. Hij zet vaak zijn rechter achterbeen heel ver onder zijn lichaam als ik hem aan het poetsen ben. Als hij zijn vier benen mooi naast elkaar heeft staan staat hij ook als het ware wat stijver. Ik heb er inmiddels 2 keer een osteopaat bij gehad, zeker na he verkeerde zadel. Echter lijkt het nu alsof hij na de laatste keer van de behandeling (medio juni) dat hij op een kleine volte zijn achterbeen aan de buiten kant heel erg op tilt. Recht door loopt hij heel normaal en regelmatig, dan zet hij mooi zijn achterbenen ver onder zijn lichaam maar op een kleine volte dus niet. Ook lijkt het als ik hem aan het poetsen ben dat hij steeds wat wil compenseren. Dit zie ik bij beiden kanten. Met draf overigens valt het ook niet op dat zijn buitenste been hoger optrekt, net als de galop.

Het filmpje:

Hier heb ik een filmpje (excuus filmen en een paard sturen is niet mijn sterkste kant). Ik zit te twijfelen of ik nu meteen een kreupelheidsonderzoek laat doen of eerst bijvoorbeeld een paarden masseur of chiropractor/dierenarts laat komen. Wil sowieso contact leggen morgen met de dierenarts. Hebben jullie tips wat het mogelijk zou kunnen zijn?

Alvast erg bedankt!

Groetjes
Willemijn

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:33

Dit zie er echt niet goed uit. Opladen en naar een goede kliniek voor kreupelheidsonderzoek.
Niet eerst thuis gaan klooien met de DA, dat is zonde van je geld.
Kliniek heeft alles bij de hand en kan meteen de nodige onderzoeken doen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:30

Ik vind het erg lastig om te beoordelen op dit filmpje, maar kan het geen hanetred zijn?
Vooral omdat het in draf en galop niet zichtbaar is?

Is het begonnen na het stoten of had hij het daarvoor al? En waar heeft hij zich gestoten? Op dat been (maakt hanetred waarschijnlijker) of ergens anders op zijn lijf?

Sowieso wel een reden om er op de kliniek een keer goed naar te laten kijken.

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:32

Dit is niet goed, lijkt ergens uit bovenbeen heup knie te komen, zoals iemand zei, opladen en onderzoeken want anders gaat hij nog meer compenseren en is hij straks helemaal kapot.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:34

Er kan iets mis zijn met het SI gewricht rechts. Doet hij ook vreemd als je hem vanuit stilstand opzij naar links laat stappen?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:38

Probeer morgen eens iemand vanaf de zijlijn te laten filmen, en dan liefst de volte wat groter beginnen en dan verkleinen. Dan heb je voor de DA ook een beter beeld.

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:47

Dier tilt zijn been op van uit de heup lijkt het dus ergens in zijn been/heup zit gewoon iets verkeerd, dan kun je er nog wel een lading chiro's bij halen maar je moet eerst weten wat er aan de hand is.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 22:59

Bedankt voor jullie reactie. Ik had vandaag niet iemand die even kon filmen, maar mijn moeder gaat morgen eventjes mee. Is inderdaad een goed idee om het te filmen voor de DA. Ik maak ook meteen even een afspraak. Hopelijk a.s. vrijdag. Ik wilde de dierenkliniek Emmeloord bellen. Zij doen kreupel onderzoek aan huis inclusief eventueel röntgen etc. Ik ben zelf niet direct in de mogelijkheid om hem naar de kliniek zelf te brengen plus omdat hij behoorlijk moet wennen aan zijn nieuwe onderkomen etc. en om hem weer te verplaatsen. Natuurlijk als het niet anders kan regel ik het hoor, maar had al gebeld en ze kunnen het ook thuis doen. Ook uitverdoven etc. Mijn hoefsmid is ook verbonden met hun, dus mocht er wat gedaan worden zit alles mooi onder 1 dak.

Vandaag leek hij het wel minder te doen. Als ik hem draai, of naar de zijkant duw (dus richting het been dat zo hoog word opgetild) dan zie ik niks geks. Sterker nog ik hoef niet eens te duwen want hij verplaatst zich uit zichzelf. Ook achterwaarts gaat normaal. Dan tilt hij zijn benen niet raar op. Net als de grondwerk oefening dat ik zijn achterhand wil draaien zodat hij zijn achterbenen over elkaar tilt doet hij eigenlijk heel goed.

En deze bewegingen zijn gek genoeg begonnen nadat de osteopaat voor de laatste keer was langs geweest. Alleen zat hij daarvoor altijd al wel een beetje dat ik dacht zal het goed zijn fo niet, maar wilde ook weer niet te voorzichtig zijn en overal 'spoken' zien. Ik voelde mij in het begin nogal onzeker.

Wat mij wel opvalt is dat hij het absoluut niet prettig vind om zijn achterhoeven uit te laten krabben. Echter had hij dat al vanaf dat ik hem bekeek. Heel eventjes kan, maar dan maakt hij als het ware trap beweging dat hij het liefst zijn been weer wil neerzetten. Ben er zo ongerust onder. Tijdens de keuring was nog alles goed. zowel klinisch als op de foto. Hopelijk bied de DA uitsluitsel erover.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:03

Ja dat ziet er niet goed uit inderdaad. Eerste reactie zou zijn dat het uit zijn bekken/heup komt.
Inderdaad wat hier wordt gezegd: gewoon DA erbij of desnoods naar kliniek.

Is niet de eerste keer dat een paard ineens kreupel is nadat een osteopaat langs is geweest. Soms houden paarden iets op een bepaalde manier ‘vast’ in hun lichaam om zich te ontlasten. Na een behandeling kan dit los gewerkt worden en de pijn (en dus kreupelheid) weer terugkomen. Gek ook dat dit in de keuring niet naar voren komt tijdens een buigproef.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:18

HorseTimeXL schreef:
Bedankt voor jullie reactie. Ik had vandaag niet iemand die even kon filmen, maar mijn moeder gaat morgen eventjes mee. Is inderdaad een goed idee om het te filmen voor de DA. Ik maak ook meteen even een afspraak. Hopelijk a.s. vrijdag. Ik wilde de dierenkliniek Emmeloord bellen. Zij doen kreupel onderzoek aan huis inclusief eventueel röntgen etc. Ik ben zelf niet direct in de mogelijkheid om hem naar de kliniek zelf te brengen plus omdat hij behoorlijk moet wennen aan zijn nieuwe onderkomen etc. en om hem weer te verplaatsen. Natuurlijk als het niet anders kan regel ik het hoor, maar had al gebeld en ze kunnen het ook thuis doen. Ook uitverdoven etc. Mijn hoefsmid is ook verbonden met hun, dus mocht er wat gedaan worden zit alles mooi onder 1 dak.

Vandaag leek hij het wel minder te doen. Als ik hem draai, of naar de zijkant duw (dus richting het been dat zo hoog word opgetild) dan zie ik niks geks. Sterker nog ik hoef niet eens te duwen want hij verplaatst zich uit zichzelf. Ook achterwaarts gaat normaal. Dan tilt hij zijn benen niet raar op. Net als de grondwerk oefening dat ik zijn achterhand wil draaien zodat hij zijn achterbenen over elkaar tilt doet hij eigenlijk heel goed.

En deze bewegingen zijn gek genoeg begonnen nadat de osteopaat voor de laatste keer was langs geweest. Alleen zat hij daarvoor altijd al wel een beetje dat ik dacht zal het goed zijn fo niet, maar wilde ook weer niet te voorzichtig zijn en overal 'spoken' zien. Ik voelde mij in het begin nogal onzeker.

Wat mij wel opvalt is dat hij het absoluut niet prettig vind om zijn achterhoeven uit te laten krabben. Echter had hij dat al vanaf dat ik hem bekeek. Heel eventjes kan, maar dan maakt hij als het ware trap beweging dat hij het liefst zijn been weer wil neerzetten. Ben er zo ongerust onder. Tijdens de keuring was nog alles goed. zowel klinisch als op de foto. Hopelijk bied de DA uitsluitsel erover.

Zit Matthijs van Waart niet dichterbij? Prima DA en normale facturen.

welle18
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 01:42

Maak een film voor de DA inderdaad, en hopelijk komt het goed met het kreupel lopen

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 05:52

janderegelaa schreef:
HorseTimeXL schreef:
Bedankt voor jullie reactie. Ik had vandaag niet iemand die even kon filmen, maar mijn moeder gaat morgen eventjes mee. Is inderdaad een goed idee om het te filmen voor de DA. Ik maak ook meteen even een afspraak. Hopelijk a.s. vrijdag. Ik wilde de dierenkliniek Emmeloord bellen. Zij doen kreupel onderzoek aan huis inclusief eventueel röntgen etc. Ik ben zelf niet direct in de mogelijkheid om hem naar de kliniek zelf te brengen plus omdat hij behoorlijk moet wennen aan zijn nieuwe onderkomen etc. en om hem weer te verplaatsen. Natuurlijk als het niet anders kan regel ik het hoor, maar had al gebeld en ze kunnen het ook thuis doen. Ook uitverdoven etc. Mijn hoefsmid is ook verbonden met hun, dus mocht er wat gedaan worden zit alles mooi onder 1 dak.

Vandaag leek hij het wel minder te doen. Als ik hem draai, of naar de zijkant duw (dus richting het been dat zo hoog word opgetild) dan zie ik niks geks. Sterker nog ik hoef niet eens te duwen want hij verplaatst zich uit zichzelf. Ook achterwaarts gaat normaal. Dan tilt hij zijn benen niet raar op. Net als de grondwerk oefening dat ik zijn achterhand wil draaien zodat hij zijn achterbenen over elkaar tilt doet hij eigenlijk heel goed.

En deze bewegingen zijn gek genoeg begonnen nadat de osteopaat voor de laatste keer was langs geweest. Alleen zat hij daarvoor altijd al wel een beetje dat ik dacht zal het goed zijn fo niet, maar wilde ook weer niet te voorzichtig zijn en overal 'spoken' zien. Ik voelde mij in het begin nogal onzeker.

Wat mij wel opvalt is dat hij het absoluut niet prettig vind om zijn achterhoeven uit te laten krabben. Echter had hij dat al vanaf dat ik hem bekeek. Heel eventjes kan, maar dan maakt hij als het ware trap beweging dat hij het liefst zijn been weer wil neerzetten. Ben er zo ongerust onder. Tijdens de keuring was nog alles goed. zowel klinisch als op de foto. Hopelijk bied de DA uitsluitsel erover.

Zit Matthijs van Waart niet dichterbij? Prima DA en normale facturen.


Bedankt voor de tip. Hij zit om 32 km afstand. Dus kan inderdaad best vragen of hij zou kunnen komen. Vrees dat Emmeloord wat duurder is. Maar goed wat moet dat moet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:12

Persoonlijk vind ik Matthijs vele malen beter dus vandaar dat ik het aanhaalde.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 08:36

Oké. Bedankt. En die doet ook kreupelheidsonderzoeken etc. Gezien de afstand zal ik daar zeker naar willen kijken.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard loopt op korte volte met buiten achterbeen hoger op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:56

....wat zegt de osteopaat eigenlijk?

Het kan namelijk een normale doch heftige reactie op de behandelingen zijn: het dier 'laat een compensatie los', krijgt spierpijn van de correcte beweging, voelt de pijn van een vorige blessure, etc etc.

Uiteraard hoort hier een termijn bij - en soms bijvoorbeeld het losmaken van bindweefsel.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:25

Dit ziet eruit als een krampbeen. Google daar maar eens op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:24

HorseTimeXL schreef:
Oké. Bedankt. En die doet ook kreupelheidsonderzoeken etc. Gezien de afstand zal ik daar zeker naar willen kijken.

Kreupelheidsonderzoeken, mobiele röntgen.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:37

Janneke2 schreef:
....wat zegt de osteopaat eigenlijk?

Het kan namelijk een normale doch heftige reactie op de behandelingen zijn: het dier 'laat een compensatie los', krijgt spierpijn van de correcte beweging, voelt de pijn van een vorige blessure, etc etc.

Uiteraard hoort hier een termijn bij - en soms bijvoorbeeld het losmaken van bindweefsel.

Precies wat ik dus ook dacht. Helemaal omdat het er vlak na kwam.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:08

waarom zoveel onnatuurlijke eisen stellen, veel kort omdraaien terwijl je weet dat ie door zadel etc. zo goed als net (niet) hersteld is, dit is meer overvragen terwijl het lichaam van je paard er duidelijk nog niet aan toe is dit soort hele korte draaien te maken.

denk als je meerdere paarden gaat bekijken die van deze meerdere absurde draaien laat maken er meer ïets" laten zien.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:18

speurneusc schreef:
waarom zoveel onnatuurlijke eisen stellen, veel kort omdraaien terwijl je weet dat ie door zadel etc. zo goed als net (niet) hersteld is, dit is meer overvragen terwijl het lichaam van je paard er duidelijk nog niet aan toe is dit soort hele korte draaien te maken.

denk als je meerdere paarden gaat bekijken die van deze meerdere absurde draaien laat maken er meer ïets" laten zien.



Nou nou.. een gezond paard moet toch gewoon zo'n draai kunnen maken? Zo draaien ze toch ook in de stal?

Lijkt idd uit de heup/knie te komen. Paard buigt zijn been niet maar zwaait hem naar buiten weg, en zet het dan weer neer. Ik zou idd ook naar de kliniek gaan hiermee.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 12:40

De osteopaat zei dag ik in ieder geval weer even tijdelijk alleen maar rechterstukken moet lopen. Hij is nu 4 weken geleden bij haar geweest. Heb toen 4 dagen alleen gestapt los en alleen maar recht uit. Daarna week enkel gestapt recht uit onder het zadel met af en toe een draf en vorige week pas een galop erbij gedaan.

En deze bewegingen maak ik heus niet continu. Dit was puur om te laten zien. Zelfs uit zn stal probeer ik het te vermijden.

Het was gisteren niet gelukt om een filmpje te maken maar vanavond gaat mijn moeder mee en kan ik het naar even laten zien. Wat ze in ieder geval voor nu kon zeggen is dat ze zag dat hij zijn been naar buiten draaide. Wat mij wel opviel en wat overigens niet weg neemt dat ik de kliniek bel, was dat de reactie wel iets minder was.

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:29

Vier weken geleden behandeld dan zou het nu niet meer te zien moeten zijn.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:48

Hoe gaat het nu? Kliniek nog gebeld?