Dikke benen na afhalen ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Dikke benen na afhalen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 14:31

Hoi!

Eerst wat achtergrond. Mijn paard is vanaf oktober 2018 geblesseerd. Dit is gebonden als een blessure aan de tussenpees als gevolg van een verkeerde hoefstand. Vele maanden en veel prutsen met de hoefstand verder is de pees genezen, maar de aanhechting van de pees niet.

Door het gepruts van de hoefsmid is de voet veel te smal geworden en liet hij hem steeds te stijl. Nu sinds 2.5 week is dit eindelijk goed gecorrigeerd. Om de voet zelf zijn bakens terug te laten vinden en er breder te worden zijn de ijzers eraf gehaald.

Voor de aanhechting blessure hebben we nu besloten het paard een half jaar op de wei te zetten. Paard wordt dus niet belast.

Nu heeft mijn paard steeds dikke benen. De eerste week was ze ook kreupel a.g.v gevoelige hoeven. Nu is ze niet kreupel, maar heeft wel 4 dikke benen de pees is verdikt en de kogel.

Hoort dit bij het proces van het afhalen van de ijzers? Het been met de blessure is nu bijna het dunst. De DA had wel gezegd dat het even kon duren voor ze gewend was aan de blote voeten, maar hoe lang dan? En is dit wel normaal?

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M


MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Dikke benen na afhalen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 14:41

Ze stond voordat de ijzers afgingen ook al hele dagen buiten (wat neer komt op een uur of 7), staat s nachts gewoon binnen.

Daar is niks in veranderd alleen stap ik er nu helemaal niet op en eerst zat ik er 2x in de week op, 20 min dtappen, 2 rondjes draven.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 18:27

Tessebes schreef:
Waarschijnlijk heeft de smid de voet bewust steiler gezet, om de pees te ontzien. Ik hoop dat dat niet in 1x weer terug gecorrigeerd is? Dit zou namelijk nog wel reactie kunnen geven.


Het is in overleg met de dierenarts gecorrigeerd (juist platter gezet) en zeker goed gegaan. Doordat de vorige smid de voet stijl heeft gezet is de pees juist beschadigd geraakt (dus niet om de pees te ontzien).

Het corrigeren kan inderdaad wel wat reactie geven en had ik rekening mee gehouden. Echter, zijn alle 4 de benen dik en loopt ze niet gevoelig. Ik denk dus dat dat het niet is.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-19 13:48

ElCamino schreef:
hmmm.... mijn paard hier met een peesblessure heel lang gelden juist steiler gezet om te ontlasten. Paard heeft bindweefsel ontwikkelt, dat is niet rekbaar zoals de pees en daarom staat ie wat steiler.
Tot de dag van vandaag nog steeds ijzers mét een wigzool vanwege die pees destijds.

Kan me voorstellen dat het hier averechts werkt wanneer ze na steil staan ivm een peesblessure nu opeens op blote voeten gaan. Dan wordt de pees wel opeens heel erg overbelast.

Bedankt voor de info, maar ik luister liever naar mijn dierenarts. Door het platter staan wordt de tussenpees juist ontlast in dit geval ivm de functionele hoefstand.

Inmiddels zijn de benen weer gewoon dun, maar ik hou het goed in de gaten.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-19 14:40

Sas_Mon schreef:
Snap ik het goed dat de smid 1 hoef stijler had gezet, en nu weer platter maar aan de stand van de andere 3 hoeven niets veranderd is en dat je alleen de ijzers verder eraf gehaald hebt? Want als er aan de stand van de 3 andere voeten niets veranderd is en ze wel dik zijn denk ik dat het niets met ijzers of met de stand te maken heeft.


Klopt inderdaad! Ik vond het ook een bijzondere reactie, maar behalve het afhalen van de ijzers was er niks veranderd. Misschien toch een reactie op hooi of gras, ik hou het voorlopig in ieder geval goed in de gaten.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 15:25

Sas_Mon schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is dat de doorbloeding beter word in de benen zonder ijzers. Mijn janboerenfluitjeslogica zegt dan dat de benen juist dunner moeten worden maar als de doorbloeding lange tijd niet optimaal was en dan beter word kan het een reactie van het lichaam zijn op de betere doorbloeding.

4 dikke benen van 1 been standsverandering lijkt me niet logisch hoe ik er ook naar kijk.

Maar voer of afvalstoffen zouden wel kunnen. Dat mijn paard een ernstige wormenbesmetting had stond ze ook met gallen. Zodra de wormen weg waren waren de gallen dat ook.
Als het nou terug komt misschien eens naar een kuurtje voor het afvoeren van afvalstoffen kijken?

Klinkt logisch, zal eens kijken naar zo'n kuurtje!

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers