Natuurlijk verzorgen hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Natuurlijk verzorgen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 17:58

Hallo!

Ik heb wat vragen omtrent het natuurlijk verzorgen van de hoeven. Hoe verzorg je die het best en op een paard vriendelijke en natuurlijke manier? Mijn merrie heeft geen ijzers en af en toe deed ik wat hoefolie aan. Heb al wat opgezocht en hoefolie zou niet goed zijn voor de hoeven. Hoe verzorg je die nu het best? Moet je nog een balsem op doen of is dit allemaal niet nodig? Is enkel nat maken met water genoeg? Of is er iets dat je zelf kunt maken om de hoeven te verzorgen? Als er iemand artikels heeft hierover mag je die mij ook altijd doorsturen, alle tips zijn welkom!

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:03

Van hoefvet/olie ben ik niet zo fan, droogt vaker meer uit dan dat het vocht erin breng. Ik gebruik duo hoef, dat is gemaakt van paardenvet waardoor het een natuurlijk product is en het de hoef goed verzorgd en soepel houd. Eerst hoeven goed nat maken en dan duo hoef erop.

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 18:05

ninne1 schreef:
Van hoefvet/olie ben ik niet zo fan, droogt vaker meer uit dan dat het vocht erin breng. Ik gebruik duo hoef, dat is gemaakt van paardenvet waardoor het een natuurlijk product is en het de hoef goed verzorgd en soepel houd. Eerst hoeven goed nat maken en dan duo hoef erop.


Zal ik eens opzoeken, bedankt!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:06

In principe hoef je niks te doen aan een hoef, gewoon de natuur zijn werk laten doen. Je kan er eventueel voor kiezen een natuurlijke bekapper te zoeken voor je paard.

Niks op smeren, niet balsemen, geen teer, niks. Zorg gewoon dat je paard voldoende beweegt op verschillende soorten ondergrond (verhard en zacht) zorg dat er een vochtige plek is waar de hoeven zelf het vocht uit de bodem op kunnen nemen en die eventueel een cursus in hoef verzorging. Hier neem je een deel van de zorgen van een hoefsmid op je zoals vijlen.

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 18:28

Xyris schreef:
In principe hoef je niks te doen aan een hoef, gewoon de natuur zijn werk laten doen. Je kan er eventueel voor kiezen een natuurlijke bekapper te zoeken voor je paard.

Niks op smeren, niet balsemen, geen teer, niks. Zorg gewoon dat je paard voldoende beweegt op verschillende soorten ondergrond (verhard en zacht) zorg dat er een vochtige plek is waar de hoeven zelf het vocht uit de bodem op kunnen nemen en die eventueel een cursus in hoef verzorging. Hier neem je een deel van de zorgen van een hoefsmid op je zoals vijlen.


Bedankt voor de tip! Zal eens een natuurlijke bekapper laten komen

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Natuurlijk verzorgen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:35

Ik vet een a twee keer per week met Duo-hoof, en onderhoud met desinfectiespray van Red Horse. In de winter ondersteun ik zo nodig de straal met Artimud van Red Horse. Ik doe zo min mogelijk aan 'extra' aan de hoef (naast dagelijks uitkrabben) maar je kunt niet alles voor zijn, zeker niet in de winter. Hiermee kan ik hem zonder rare chemische middelen te gebruiken toch ondersteunen, echter is het voornaamste dat natuurlijk de basis goed is: de juiste voeding, voldoende beweging en bodem, naast regelmatig bekappen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Natuurlijk verzorgen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:35

Belangrijkste is vocht, goede hygiene en goed bekappen.

Als het zo heet gaat worden is het handigste om te hebben; een plaats in de wei waar ze zelf in vochtige grond/in het water kunnen staan. Daardoor komt vocht in de hoef, en dat zorgt voor elasticiteit van de hoefwand.

Goed zorgen dat de hoeven regelmatig schoongemaakt worden (met name straalgroeven).

Rijden op harde ondergrond is ook goed; slijten ze op natuurlijke manier van, en het is goed voor de pezen. Uiteraard niet overdrijven ;)

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 00:13


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Natuurlijk verzorgen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:42

zet je paard buiten en (laat) regelmatig bekappen, meer hoef je niet te doen

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:14

khirshanta schreef:
Belangrijkste is vocht, goede hygiene en goed bekappen.

Hier ben ik het niet mee eens. Het belangrijkste is geschikte voeding. Dáár krijg je een gezond paard, en dus gezonde hoeven van.

Daarnaast zijn genoeg vrije beweging, juist bekappen en een juiste training natuurlijk ook van belang. Gewoon goed management. Dan heb je die smeerseltjes allemaal niet nodig.