[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:17

plutolover schreef:
Iemand ervaring met de pharmahorse glucosamine/msm


Ja, en zeer positief. Ons paardje wordt weer op gereden, we wandelen ad hand en ze oogt zeer gelukkig.


pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:44

ElCamino schreef:
Dat geluid is het knappen van luchtbelletjes in de synovia ( gewrichtsvloeistof).... dat zegt niks over artrose..
Klopt onze ruin van 24 jaar (super goed en sterk paard die nog nooit iets gehad heeft ) doet dit al 20 jaar en daar hebben we nooit iets aan gedaan als rustig starten met rijden (goede warming up).

elisatamara schreef:
Helaas komen we daar veel steen tegen dus vandaar dat we ijzers voor overwegen omdat ze echt last heeft op het harde.
Ons paard hebben we juist van de ijzers gehaald en met hoefschoenen die extra dempende zool heeft laten lopen bij buiten rijden ( http://www.equischoen.com/nl/Equine-Fusion-All-Terrain ). Waar wij wonen hebben we behoorlijke rotsachtige paden en onze merrie deed het zo goed met deze schoenen en hoeven werden zo sterk dat we zelfs al geruime tijd zonder deden. Ik hou zelf de hoeven bij en mijn smid (die me heeft leren bijvijlen en vijl + setje gegeven heeft waar hoef op kan liggen) komt om de zes weken voor beslag oudste paard en om jongste te bekappen. Ze loopt al zo lang zonder ijzers dat te zien valt dat haar hoefjes ipv die brede pannenkoeken die ze had vlak na afhalen ijzers, kleiner worden en meer en meer lijken op hoeven van paarden die leven in het wild.
Maris schreef:
Blote voeten dempen beter als beslagen voeten met zooltjes
Ben ik het mee eens, alleen toen de blessure van Polie net daar was wij ook begonnen zijn met zooltjes. Later hebben we er alles af gehaald.

Maris schreef:
Tegen het slijten hoefschoenen gebruiken ?! Of slijten ze alleen al zoveel van op de wei lopen ?
Ik denk niet dat hoeven die normaal goed zijn slijten van de wei, maar van harde ondergrond.

Zinzi_jewel schreef:
n is de groei genoeg om elke 3 weken te trimmen
Kun je niet gewoon uitleg vragen aan je smid zodat je zelf 1x per 2 weken kunt bijvijlen. Doen wij ook en bevalt heel goed. Smid is erg tevreden over de hoeven van Polie

Janneke2 schreef:
He, is msm van oplosmiddel gepromoveerd naar placebo..
MSM is geen placebo. Polie ging na haar peesblessure nul,nul vooruit. Totdat we op advies van dierenarts begonnen zijn met MSM, na twee jaar sukkelen met collateraal peesblessure. +:)+ Vanaf dat moment ging haar peesblessure vooruit en viel ze niet meer terug. Wij gebruiken ( https://www.paardendrogist.nl/product/p ... el/108015/ ). In Nederland wordt erg achterlijk gedaan over alles wat alternatief is. Hier wordt door reguliere dierenartsen dit soort gewoon voorgeschreven daar ze er zo enthousiast over zijn.

Maris schreef:
maar de meeste mensen kiezen tussen glucosamine
Ons paard is toen collateraal bandje beter was enorm gevallen op de wei. Wederom dierenarts/ osteopaat erbij en die val was zo erg dat we vermoedden toen (en daar zijn we nu vrij zeker van) dat Polie er artrose aan over heeft gehouden. Op Advies wat we lazen van Maris en na +:)+ van dierenarts (regulier en niet de dierenarts die tevens osteopaat is) zijn we dat ook voor Polie gaan gebruiken. We gebruiken de https://www.ej.nl/french/cheval/pharmac ... acQAvD_BwE en na een tijd merkte we dat Polie veel soepeler werd.

Dus links achter (collateraal bandje) is opgelost. Rechts achter knie en kogel (door val paar jaar later) is OK. Helaas moest de dierenarts/ tevens osteopaat vanochtend weer komen. Polie was weer pijnlijk kreupel (toen we eigenlijk op een dag weer eens wilden rijden vonden we haar zo) en weer totaal anders en na een val zo leek. Zo verdrietig. We reden rustig aan 2x per week, zelfs weer gegaloppeerd en lekker gedraafd. Verder de rest lopen of aan de hand mee en ze ging super <3 .

Maar volgens osteopaat en ik denk dat dit klopt is ze wederom gevallen van paniek vlucht (wild zwijn?, hert?, Marter? of ander dier?→ het is hier vrij wild en paarden zijn altijd buiten in de velden).
Nu is het schouder rechts voor die totaal uit de kom is geschoten, dus erg pijnlijk voor haar. Hierdoor een vast plekje in de rug mede opgelopen en pijnlijke spieren links in de buik. Dus als een banaan naar rechts gebogen kreupelde Polie. Op één been na, hebben we nu alle benen gehad.
De dieren arts/ osteopaat is wel een uur bezig geweest en eerlijk is eerder daarna liep ze echt een stuk beter. Dus weer terug naar af. Traumasedyl gekregen (homeopathie met arnica voor namelijk erin 2x dus 5ml in de mond) en 3 Weken aan de hand lopen met beiden paarden, dan 1 week als het goed gaat erop in stap (2x per week erop een half uur en de rest wandelen ernaast) en als het niet gaat nieuw rondje dierenarts/ osteopaat. -O- Ik baal zo |( .

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:21

Dat heb ik altijd opvoorraad in huis Maris, en vanochtend gaf dierenarts aan na bestudering van bestanddelen traumeel dat daar meer in zit als dat Polie nu nodig heeft. De zalf van traumeel heb ik ook en ben het helemaal met je eens. Traumasedyl zit veel arnica in ea, maar niet het extra van traumeel en dat zou ze nu ook niet nodig hebben . Op een been na hebben we alle benen gehad nu.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:34

Dank je. Dan hebben we nog één been dat nog nooit iets gehad heeft -O- . Dat is toch verschrikkelijk...
Ik vind het echt raar, onze Hercule24 jaar, ook een merens, heeft (gelukkig) nog nooit iets gehad en heeft altijd zo hard gewerkt. De dierenarts zei vanochtend dat als ik bel, ze weten dat het menens is en dat mijn klachten en wat ik denk altijd klopt ;( , ben nu al bekend hier -O-


pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:04

Besten mensen, met onze Polie gaat het toch niet zo goed. Dus we zijn met overleg van dierenarts en natuurgeneeskundige aan het zoeken wat verder.
We lijken in een cirkel aan het belanden te zijn want doordat Polie pijn had (we zijn daar inmiddels weer uit)→ bewoog ze minder→ en kreeg dus ook last van spijsvertering→ lees risico op hoefbevangenheid (ook al weer uit aan het geraken). Dus niet leuk en fijn.

We zijn nu bezig om haar structureel te gaan ondersteunen waardoor ze gewoon nog een paar jaartjes een gezellig leven mag hebben bij ons, totdat het niet meer gaat. Rijden is dus compleet van de baan en we nemen haar nog mee aan de hand kleine stukjes en daar zie je haar van opknappen. Maar we willen nu proactief zaken voor haar gaan regelen in plaats van iedere keer weer anticiperen op als ze weer eens gevallen is, of spijsverteringsproblemen krijgt etc etc.
Dat zij in een vicieuze cirkel terecht gekomen is en dat het niet is dat we haar veels te veel geven aan gras en voer, blijkt voor mij uit, daar onze Hercule, een risico paard bij uitstek op hoefbevangenheid als een speer gaat, mooi in zijn vel zit, niet te dik met een super zachte hals.

Dus mijn vraagje. Is er ervaring hier met Previcox, dat is de andere tip die ik gehad heb. Previcox is een regulier middel dat bij gewrichtsproblemen werkt bij honden en paarden en dit is me als tip aan de hand gedaan door een dierenarts. Het lijkt weinig kwaad te kunnen voor paarden die sober zijn en risico lopen op hoefbevangenheid.

Omdat we op dit moment alles nog natuurgeneeskundig doen, zou ik zelf de devil relief graag willen gaan vervangen voor dit. De devil relief doet niet meer zo veel lijkt het wel. Previcox is ontstekingsremmend en pijnstillend en mag lang achter elkaar gebruikt worden en kan naast de glucosamine.

Is er ervaring met Synopet is een natuurgeneeskundig middel en 1 of 2 kuurtjes per jaar zouden voldoende zijn.

Aangezien ik hierover een knoop moet doorhakken en ik altijd voor natuurgeneeskundig ga als ik een keuze heb, ben ik zelf verbaasd dat ik nu toch heel erg naar Previcox neig. Ik heb daar ook geen verklaring voor, maar vaak maak ik keuzes vanuit intuïtie die meestal goed uit pakken. Mijn verstand zegt nu, ga voor de Synopet want dat past meer bij hoe we hier altijd bezig zijn, mijn gevoel zegt ga voor de Previcox want dat heeft ze nunodig. Dus brand maar los (hopelijk). }>

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:42

Op dit moment lijkt ze zo goed als pijnvrij te zijn (ze heeft wel pijn gehad), maar ik vind haar stram en je hoort haar gewrichten klikken. Dat heeft zij nog nooit gehad. Dus ik wil haar daarom meer gaan ondersteunen.
Eigenlijk Maris willen we nu alles voor haar optimaal gaan maken en pro actief bezig zijn, waardoor ze gewoon nog paar jaartjes bij ons mag blijven als een gelukkig paardje. Ze hoeft helemaal niets meer, alleen maar mooi en lief te wezen -O- *D
Mij is geadviseerd 1 tabletje per dag.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:07

Klopt want Hercule heeft dit al 24 jaar en is geen probleem. Bij hem is het het opwarmen van de gewrichtsvloeistof en na een tijdje gaat het over . Maar Polie is altijd heel soepel geweest en loopt nu stram te zijn en geluid te maken. Dus ik wil haar nu wel wat meer gaan ondersteunen. Temeer daar de artrose op dit moment erger is geworden, daar ze door de val een blessure heeft op een andere plek die juist rust moet hebben→ is slecht voor de artrose→ rust roest.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:30

Hoeveel geef je chesss aan je paard?

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:26

Ik heb nog niets want moet gaan kiezen tussen previcox en synopet. Vandaar dat ik ervaringen vraag. Ik weet het gewoon niet. Vrij wel alles gaat hier natuurlijk dus dat zou pleiten voor de synopet.
De beschrijving op de site is duidelijk. Ik ben blij met je link, jammer dat de reviews voor namelijk de levering betreft en niet het resultaat.

Dank je wel voor je reactie. Ben er blij mee!

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:51

Na lang wegen en wikken, na overleg met dierenarts, natuurgeneeskundige en nog iemand van het team dat Synopet heeft ontwikkeld, die daarover overlegd heeft met eigen dierenarts van Synopet, gaan we toch nog voor een poging om Polie echt te helpen ipv pappen en nathouden in de hoop dat ze zich beter gaat voelen.

Ik heb zonet ontvangen en morgen begin ik daar mee De synopet Equisin Complex voor paarden. Ik ga haar om te beginnen één kuur hiervan geven.
Tijdens deze kuur, ga ik de devil relief en de glucosamine geleidelijk afbouwen. Na 2 weken zal ze alleen nog de synopet en de coënzyme 2 tabletjes onderhoudsdosis krijgen van Heel (deze laatste om haar stofwisseling op gang te houden daar Polie de neiging heeft iedere keer weer licht HB te geraken.)

Polie haar regiem, waar Hercule ook aan mee moet doen, is zeer strikt en erg sober. Beiden paarden zien er voor hun doen dan ook normaal slank uit. Dus het voetje voor voetje afvallen gaat nog door en dat is niet gemakkelijk met een paard dat moeilijk beweegt daar het pijn heeft.

Als de gewrichten kuur van Synopet klaar is, dan gaat ze tussendoor nog een synopet turboflex horse kuur krijgen dat vooral gericht is op de spieren, banden en pezen. Kijken dus of we een nieuwe blessure hiermee kunnen gaan voorkomen, want de artrose gaat niet verkeerd nu, maar het zijn iedere keer weer de nieuwe blessures van de banden. Dat laatste, dienieuwe blessures, geeft eigenlijk de meeste problemen.

Afhankelijk van hoe het gaat→ lees wat het doet, stoppen we ermee, of we doen 2 à 3 kuren per jaar voor de gewrichten en 2 of 3 voor de banden etc.

Voorlopig blijven we de coënzymen doen (ze valt eindelijk niet meer terug, nek wordt stilletjes aan wat soepeler en nog belangrijker blijft soepeltjes).

Mocht Polie goed gaan, dan gaan we het revalideren aan de hand weer oppakken en als ze heel goed gaat, zal ik haar af en toe rijden (zeer kort) in stap enkel en alleen om haar recht te richten.

Voor het rijden zijn we op zoek naar een nieuwe merens, dus dat verdriet cq vraagstuk of Polie ooit nog een rijpaardje zal worden is verleden tijd, want beslissing is genomen voor haar en dat voelt goed en geeft veel ruimte om haar nu pijnvrij ouder zo niet oud te laten worden en van haar te genieten om ons heen, want het is een heel erg lief en grappig paardje <3 . We hopen dat als de gewrichten en de banden etc. goed aanvoelen, dat ze zelf meer gaat bewegen, wij met haar kunnen wandelen cq rijden aan de hand en dat ze uit die negatieve cirkel komt van hoefbevangenheid.

Mocht dit alles niet aanslaan, dan gaat ze op reguliere pijnstillers elke dag en dan zien we wel hoe lang dit nog goed gaat. Het was een hele bevalling, goed nadenken, goed advies inwinnen en zelf dan de besluiten nemen.

Vanochtend draafde ze zelfs in draf recht en dat verbaasde me zeer. Maar dat zal wel heen en weer blijven gaan. Maar al een paar weken is ze vrolijk, staan de oortjes erop en draafde ze weer ook al was ze wat onregelmatig rechts voor → schouderblessure die haar heel veel pijn heeft gedaan.
In mijn volgende leven neem ik geen paarden meer, maar dan ga ik op een dam club ;) :+ }>

Ik hou jullie eerlijk op de hoogte. Is het niets, dan is het niets, is het wel iets dan is dat fijn, is het zelfs heel goed spul dan zijn we erg blij. Hoe dan ook, ik zal het hier vertellen.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:40

Ja Mindim dat heb ik wel paar keer gedaan. Nu ga ik het dus op deze manier invullen.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:08

Besloten heb ik om als er iets positiefs of negatiefs te zien is, ik het hier opschrijf. Dankan ik het zelf ook teruglezen en volgen.

Vanochtend toen ik de paarden naar huis ging halen, lag Polie te slapen. Normaal is dat een niet zo gunstig teken, maar toen ik tegen de paarden zei dat we naar huis gingen, kwam ze soepeltjes overeind *D . Ik was verbaasd, want met name als ze geslapen heeft is ze vaak zo stijf als een "bukkum".
Dus ik neem de paarden mee naar huis, die paar dagen op de kale wei moesten zijn, gezien het feit dat ze anders hier alles kapot zouden trappen gezien de enorme hoosbuien die we hier hadden.
Polie huppelde als vanouds als een blij kind met me mee. Rechts voor was ze een klein beetje onregelmatig. Ik klik haar los, want normaal blijft ze dan mooi achter me zodat de ruin als eerste de tuin in kan gaan. Nu rende ze gelijk naar voren :oo , dus het leek me verstandiger om de ruin maar eventjes vastgeklikt te laten om te kijken of ze ook echt de tuin in zou gaan ipv recht door naar de andere wei van hen :=
Ze stelde me niet teleur en ze ging de tuin in, zeer kwiek op een drafje dus ik klik Hercule los, die er gelijk achter aan spetterde. Ze kregen de "gekke minuten samen" (heel lang geleden dat ik dit van Polie heb gezien) , (ik maak de draden dicht en loop naar ze toen om de emmers met voer te geven die achter de draad klaarstonden, en het viel me op dat Polie eigenlijk zich heel soepel bewoog en rechter en rechter werd.

Dus ik ga doen, wat de man van Synopet me adviseerde, dat zodra ik zag dat ze soepeler zou worden, dat ik met haar zou gaan wandelen (vanwege voorkomen van hoefbevangenheid). Dus vandaag gaan we weer eens een klein rondje doen met de paarden . Manlief op Hercule, Polleke en ik wandelend ernaast. Ik heb er zin in.
We gebruiken nu 3 dagen de Synopet en ik ben gestopt met de glucosamine en devil relief, en zelf denk ik niet dat het hier mee te maken heeft. Ik zie het als ene gelukkig toeval. Wat ik minder goed vond was dat ik de indruk had dat de nek weer iets strakker was. Dus dat wandelingetje kan nooit kwaad.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:45

mirgino schreef:
pien_2010

Wat fijn dat het bij jouw paard wat doet *\o/*

bij de mijne zag ik 0,0 verschil...waarschijnlijk werkt het niet meer als de artrose al ver gevorderd is...


Zo ver ga ik nog niet hoor. Want altijd wisselt ze. Gisteren hoorde ik weer die knakjes vd gewrichtsvloeistof en dat was vandaag helemaal weg.
Ze heeft een goede dag en laat dingen zien xie ik lang niet gezien heb, en heel misschien heeft het met de synopet te maken. Dat zal de toekomst moeten uit wijzen.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:27

mirgino schreef:
ik hoop het voor jou en je paard!!
<3 Dit vind ik ontzettend lief. Dank je wel.

Net even een traantje van vreugde. We zijn sinds lang weer eens met de paardjes op stap geweest. Synopet contactpersoon die overlegde met de dierenarts over onze case, had dit geadviseerd. Zodra paardje soepeler leek, gelijk mee nemen op wandeling niet te ver. Goed tegen de hoefbevangenheid en doorbreken van dat probleem.
Manlief heeft reuma en die kan gewoon niet wandelen, wel op Hercule rijden met wat hulp met opstappen. Dus ik voorgesteld om vanochtend met zijn viertjes het zeer kleine rondje te doen. Stelt niets voor, maar is gewoon leuk en gezellig en voor de paardjes weer eens wat anders als paddock en kale wei.
Dus manlief op Hercule, stappen en draven, vaak reden ze vooruit en wachtten op o ns op de hoek, of reden in draf terug naar ons +:)+ . Wat genoot onze oude boef dat hij weer eens met zijn mensen op stap mocht. En wat een heerlijk gezicht die twee mannen zo samen genieten.
Polleke en ik wandelden er gezellig achteraan. Ik vind wandelen ook heerlijk en het maakt me niet uit dat ik er naast loop ipv erop zit. Maar ik vond het zo gezellig met zijn viertjes weer eens op stap. Hercule huppelde van vreugde net als ons Polleke. Haar nek voelde na afloop al weer wat zachter. Dus daarvoor werkte het goed. Het zou zo fijn zijn en gezond voor de paardjes als we dit weer eens paar keer per week kunnen doen.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:59

mirgino schreef:
ik heb er ook maanden naast gelopen,heerlijk om dan toch samen met je paard te zijn helaas was het bij hem te erg geworden en liep hij in stap ook kreupel.....
:(:) :(:) treurig verhaal, want dan houdt het gewoon helemaal op.


mirgino schreef:
ik hou van mensen als jij :D de meeste ruimen hun paard op als er niet meer op gereden kan worden...
Hier gaat dat inderdaad anders. Ik probeer er een win-win situatie van te maken uitleg speciaal voor mirgino.

Hercule stond 2 jaar bij mijn vriendin in Frankrijk (ik woonde toen nog in NL) want ik had geen tijd voor hem. Toen er wel weer tijd voor hem was twijfelde ik met terughalen, want hij stond zo lekker tussen de merries in. Hij was hun leid ruin en deed dat fantastisch. Moest ik hem daar weg halen voor eigen plezier? Dat voelde zo slecht, zo egoïstisch!
Dus Polie voor hem gekocht toen beiden paarden aangaven in Frankrijk dat ze een goed setje samen waren, zodat hij nooit meer alleen zou hoeven te staan en iets had om over te bazen }> .
Polie is dus voor Hercule zijn plezier en welzijn gekocht! (Merens zijn niet zo heel erg duur in Frankrijk).

MAAR het was een moeilijk hete angstige merrie, die beter en beter met rijden ging en zij werd meer en meer mijn rijpaardje (Hercule is dat natuurlijk altijd gebleven), maar manlief ging op Hercule met succes meer en meer buiten op rijden. Dus ik had opeens twee rijpaarden, Hercule en Polie.

Hercule had ik al lang geleden beloofd dat hij nooit meer weg zou gaan bij ons en bij ons zou komen te overlijden. Hercule en ik zijn teveel verbonden om uit keuze hem ooit nog weg te doen en dat was allang geleden zo. <3

Toen Polie 8 jaar was, en dus drie jaar bij ons, vond ik het zo'n lief en fijn paardje geworden waar ik mee lezen en schrijven kon, dat ik het haar ook heb beloofd. Dit omdat ze zo aan me hing en hangt en ik ook meer en meer aan haar. Die liefde is echt gegroeid <3 want ik vond het in het begin maar een raar paniekachtig bangerik en dat is niets voor mij.

Dus omdat Polie elke keer weer opnieuw heel goed gaat, recht is, we weer voorzichtig ritjes dan maken langzaam opbouwen, en ze dan vervolgens op de wei een volkomen nieuwe blessure oploopt, hebben wij de laatste keer toen ze de schouder rechtsvoor zo blesseerde, besloten dat we voor mij een nieuwe merrie merens erbij gaan kopen zodat ik vol weer kan rijden, zodat ik aan mijn trekken kom, zodat ik niet meer die enorme teleurstelling voel van weer helemaal bij af te beginnen (doen we nu al 3!! jaar) en we dus gewoon doordat alle verwachtingen weg zijn, van Polie kunnen gaan genieten (win-win situatie). Want ze is heel erg grappig, enorm lief, vreselijk aanhankelijk en niet onbelangrijk, ze is een goede lieve vrouw voor Hercule en Hercule is een lieve goede man voor haar. Dus Polie weg doen, is hier nooit aan de orde geweest met al dat blessure leed.

Maar omdat ik nu 60 jaar ben. Heel veel land om mij heen heb, en eindelijk paard kan rijden en de paarden om me heen, hebben we dus de keuze gemaakt om voor mij voor nr 3 te gaan, zodat ik met Polie en Hercule gewoon kan om kan blijven gaan en van kan blijven genieten en met nr 3 (merrie vanwege Hercule gaat dat worden) kan gaan rijden.
Hercule is al 24 jaar, die rijd ik af en toe ook nog steeds, maar met een paard van die leeftijd ga ik niet meer 3 à 4 uur dagtochten maken. Dat doe je gewoon niet. Hij is kern gezond, en de rondjes met zijn viertjes vind hij heel erg leuk, of met mij met Polie aan de hand vind hij ook geweldig, maar niet elke dag en teveel. Dus dat doen we ook niet meer.

Dus zo proberen we hier voor iedereen, de 2 mensen, de 2 paarden en hopelijk toekomstig paard nr 3 er een gezellige boel van te maken in een win-win situatie. De 3de zal ik wellicht ook na paar jaar gaan beloven dat deze nooit meer weg hoeft. Maar dan moet het hier echt goed gaan en ze zal aan mijn verwachtingen moeten gaan voldoen en goed in de mensen/ paarden groep moeten gaan passen en gezond moeten zijn (1 projekt is genoeg). Als dat niet zo zal zijn, dan zal ze hoe verdrietig ook verkocht worden. Dan is ze wellicht elders beter op haar plek. MAAR in principe worden de paarden hier gekocht om bij ons dood te gaan. Daarom duurt het ook altijd zo lang totdat we een paard gevonden hebben en dus over gaan tot kopen. Meestal zijn we daar wel een half tot 3/4 jaar mee bezig. En dat voelt goed.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:15

Tanjake schreef:
@pien_2010, hoe gaat het momenteel? Morgen 10 dagen verder en dan zou er volgens hun uitleg normaal duidelijk verschil zichtbaar zijn...


Bizar goed dus. Haar schouderblessure die is nog daar, wisselend, maar daar heeft ze geen pijn meer aan. Ze is pijnvrij, vrolijk en gisteren met naar huis halen, liet ik haar zoals gewoonlijk los op de weg, ze sjokte de tuin in, dus ik dacht (oeps ze heeft weer pijn) om vervolgens toen Hercule haar passeerde, de kortste weg door de bosjes te nemen en vloeiend over het lage hout dat daarin ligt te springen in galop en eigenlijk vrij keurig naar haar emmer te spetteren :oo . Ik wist niet wat ik zag, want ze was hartstikke recht. Vanochtend vond ik haar schouderblessure dan weer wat ernstiger daar ze wat meer onregelmatig oogde in draf (in stap is ze recht).
Van de week zijn we twee keer met beiden op stap geweest. Een rondje aan de hand en ik een keer rijdend op Hercule. Daar wordt ze duidelijk niet slechter van. Ik doe dus precies wat die man mij geadviseerd heeft.
Mijn vraag is meer, daar ze altijd wisselend is geweest, blijft ze recht als zij zich goed voelt (want dat zou echt een verbetering zijn) of kunnen we binnenkort wederom een nieuwe blessure verwachten. Dat is de reden dat als deze kuur op is, ik gelijk start met de ligamenten/ spieren/ pezen kuur. Want daar zit op dit moment meer het probleem als in de artrose. Dus ik ben wel heel hoopgevend.
Maar ik zie ons niet meer op haar echt rijden. Natuurlijk als ze zo doorgaat een klein banketstaaf rondje waarin ik haar kan recht richten in de toekomst (Polie is heel gemakkelijk extreem rechtsgebogen), maar rijpaardje zijn is wel voorbij. Gelukkig kan dat ook met een merens, want als je die na een jaar weer oppakt of zelfs twee jaar, rijd je daar gewoon weer rustig op weg zonder enige problemen rarigheid etc.
Dus onze zoektocht naar een nieuwe merens laten we gewoon doorgaan.

Dank je wel voor je belangstelling! <3

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:15

Tanjake schreef:
Wat fijn voor jullie! Ik duim dat het verder loopt zoals je hoopt!


pien_2010 schreef:
of kunnen we binnenkort wederom een nieuwe blessure verwachten.

Schreef ik gisteren. -O- Zucht, Polie.

Gisteren liepen we naar de wei. Ik met twee paarden zoals gewoonlijk aan de hand. Opeens vanuit het niets, struikelt Polie en valt als een baksteen op de grond. Ik kon nog net op zij springen anders had ik ook gelegen. Hercule heeft daar al 20 jaar een handje van, maar Polie dus nooit. :oo

En...............ik......... :oo

Ik flip volkomen. Met tranen in mijn ogen kwam alle frustratie eruit: "hoe kun je dat nu doen? Hoe stom paard kun je wezen?"en onderwijl zie ik dat Polie opgekrabbeld is met een gebogen koppie het over zich heen laat komen. :oo Ik schrok zo van mijn eigen reacti :r e, dat ik gelijk bij zinne kwam en het afmaakte met: "en toch hou ik van je→ jij stom paard". En gelijk komt dat koppie omhoog en legt ze dat koppie in mijn geopende armen voor een kroel. := Gelukkig niet mijn angsthaasje bang gemaakt met mijn uitbarsting. Ze liep normaal door, Hercule had het hele gebeuren met grote interesse gevolgd en liep ook vrolijk weer mee, dus de paarden op de wei gezet en naar huis gegaan. On verra demain→ we zullen het morgen wel zien.

Dus ik vanochtend met angst naar de wei en nog steeds groot schaamtegevoel voor mijn uitbarsting. Polie ziet me, en komt gelijk vrolijk aan gehuppelt, oortjes erop en recht.
Dus wij naar huis en zoals gewoonlijk laat ik haar voor de ingang los, zodat ze op haar gemak de tuin in kan gaan via de paarden ingang waarna ik Hercule los laat die haar dan volgt. En ja hoor, daar spetteren ze alle twee vrolijk naar hun voer emmer en Polie is hartstikke recht en weer een stukje beter als gisteren (en daar zit dus net het val gevaar, want dan let ze gewoon niet op) *\o/*

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:54

We zijn inmiddels twee weken verder en de kuur zal bijna klaar zijn.

Polie is nog steeds hartstikke recht. Ik denk al bijna twee weken weer. Gisteren dus maar eens mee genomen voor een ritje aan de hand in stap en draf. Omdat haar hoeven de dag ervoor gedaan waren, dit keer wel de hoefschoenen weer eens een keer aangedaan.

Ze was lastig vanwege de vliegen, te voorwaarts en wilde alsmaar voorop wat erg onhandig is voor een hand paard dus we hadden wel wat discussies en waren het niet met elkaar eens. Ze zat zo te vervelen rondom die vliegen (ze was helemaal tot top en teen ingespoten), dat ze op een gegeven ogenblik zo van een hoger stukje naar een dieper gelegen stukje struikelt op het pad -O- -O- . Het zal toch niet weer he'.

MAAR vanochtend nog steeds een heel vrolijk paardje dat recht in draf naar haar voeremmer draafde. Dus helemaal niet verkeerd. De schouderblessure is maar heel af en toe heel licht iets van te zien, maar ze komt echt goed over. Dus wij gaan door tot de kuur op is.
En als we terug zijn over een dikke maand uit Nederland dan begin ik met de pezen en spieren kuur van Synoped.

Volgende keer als we op stap gaan doe ik beide paarden onder de vliegendekens verstoppen. Kijken of het dan wat relaxter verloopt.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:28

Fijn Joo12 dat de buut helpt. Wellicht is Devil relief ook iets voor je pony. Dat is een natuurlijke pijnstiller en kun je langer gebruiken.

Gisteren met manlief wezen rijden. Polie is hartstikke recht en heel overtuigend. Ze is weer net zo voorwaarts als vroeger. Ze is voor het eerst sinds lang weer hengstig geweest en was knap lastig. We hebben de vliegendekens op gedaan, hoefschoentjes zodat de zolen die schok werend zijn haar wat kunnen helpen en de paarden ook nog eens goed gespoten tegen de vliegen.

Ik heb 20 minuten - 30 minuten gewandeld naast Polie, manlief eventjes met haar ad hand gedraafd en ze was hartstikke recht (dat wilden we 100% zeker weten voordat ik erop ging), dus na een half uur heb ik 10 minuten gereden om vervolgens weer ad hand met haar naar huis te wandelen. Met rijden mochten de paardjes even op een mooi regelmatig pad draven en Polleke voelde hartstikke goed en stevig aan en ze genoot en wij ook. Zo fijn.

De synoped kuur is klaar en eind augustus doe ik die voor pezen en spieren tussendoor. Vanochtend was ze hartstikke vrolijk en recht, dus dat leuke samen zijn van manlief en mij met de paarden gisteren heeft voor haar niets nadelig opgeleverd. Ze zal nooit meer echt gereden worden, maar als die twee af en toe met ons op die manier een rondje kunnen maken, is toch wel heel erg leuk voor ons allemaal. De paarden genoten er ook van. Beide paarden genieten en blinken als een spiegeltje.

Met hercule 24 jaar, zijn we met de glucosamine begonnen. We hadden nog een grote pot staan en ik vond de laatste tijd dat hij de neiging had om wat te struikelen. Iemand tipte me de glucosamine aan hem te geven :)* . Waarschijnlijk omdat er te weinig mee gedaan wordt struikelt hij, want als 4 jarige had hij dat ook in het begin van beleren.

Het zoeken naar een nieuw rijpaardje, merens, is in volle gang.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:05

Maris schreef:
Misschien dat het dan idd anders of minder werkt. Soms is het echter ook even zoeken naar het juiste supplement. En het werkt soms ook pas na een week of 8.


Wij gaven Polie van Synopet de gewrichtsmedicatie voor het eerst 3 of 4 maanden geleden en daar knapte ze duidelijk van op.
We hadden ook de turboflex horse gekocht die we eigenlijk pas over een maand zouden gaan geven. Advies was om dit tussendoor erbij te gaan geven gezien de pees problemen die ze ook heeft en had.
2 weken gelden overleed onze Hercule onverwacht (acute koliek, gedraaide darm, einde verhaal). Toen Hercule weg was gebracht na overlijden, was Polie zo vreselijk over de mik en zo aan het draven en galopperen dat we haar gelijk de turboflex elke dag hebben gegeven en daarmee door gaan tot kuur op is (over 2 weken) . Dus een maand deze kuur vanwege omstandigheden naar voren getrokken. Tevens krijgt ze van Heel coenzyme compositum 4 halve tabletjes elke dag, dat haar helpt om haar hele stofwisseling weer op orde te krijgen. Haar manenkam is nog nooit in al die jaren dat ik haar heb, zo zacht geweest.

Het is zo bizar. Polie is in al die 3 jaren nog nooit zo goed geweest. Ze is recht, ze draaft zelfs aan de hand op de weg, ze galoppeert, draaft en bokt als een jonge hond op de wei, speelt met ons en die turoboflex horse doet haar enorm goed.

Zo goed, dat wij besloten hebben te stoppen met de osteopaat/ dierenarts, want dat heeft nog nooit dit resultaat laten zien en voortaan te kiezen voor de Synopet. dat is niet goed koop, maar gewrichtsmedicatie van Synopet en de turboflexhorse samen één kuur is net zo duur als 1x osteopaat, maar geeft wel vele male meer resultaat. Wij hebben 3 jaar dus gezocht waar we haar het beste mee kunnen helpen. Alle andere aanvullingen, voedingssupplementen, devil relief etc zijn we mee gestopt. En nu lijkt het dat we eindelijk het goede voor haar hebben gevonden. Zo blij mee.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:01

Sorry voor de late reactie Maris. Ik vind het nog te moeilijk |( , maar had het wel gelezen. Dank je wel. Tzt zal ik hier wel even de link achterlaten van het IM topic dat ik ga maken als ik daar aan toe ben, want dat verdient onze grote vriend wel.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:16

Yellowbird schreef:
Oh pien_2010, heel veel sterkte met het verlies van Hercule.
Dank je wel. Het is niet gemakkelijk zonder hem te leven na 21 jaar.

Wat maris zegt sluit ik me bij aan. Geef het niet te gauw op.
Polie die echt heel erg slecht was, is enorm opgeknapt van de Synopet voor paarden. Eerst hebben we een kuur gedaan voor de gewrichten en omdat ze zoveel in paniek aan het rennen hier was, na overlijden Hercule, heb ik vervroegd de synopet voor pezen en spieren er achter aan gedaan.
Het is ongelooflijk bizar, maar waar. Polie is gewoon heel erg goed. Beter als ze ooit de laatste 3 jaar is geweest. De 1ste kuur daar begon de verbetering mee, maar de tweede maakte het helemaal af.
Ze is gewoon hartstikke recht, zo fijn en heel af en toe zie je nog iets.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:26

:(:) yellowbird sterkte. Zo rot on dat te moeten besluiten.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:59

Dag Drico, welkom in het topic. Bij ons kwam op advies van de dierenarts een dierenarts gespecialiseerd in osteopathie. Hij heeft op een gegeven ogenblik het vermoeden geuit van artrose. 1x heeft hij een fotootje gevraagd van kogel dar Polie keihard haar scheenbeen had gestoten tegen een opstaande steen. Verder hebben wij nooit onderzoek laten doen, want je kunt aan artrose toch niets doen, behalve condities optimaal maken.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 18:04

Spannend WannabeAnky → sterkte.
Rambogirl, de glucosamine hielp bij ons een hele tijd goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LiannePuthzy en 47 bezoekers