Help wat is dit onder zijn hoef?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xyzutu2

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 00:24

Als ik een nieuwe smid/bekapper bij een paard haal dan kan ik het zelf altijd erg waarderen als ze de eerste bekapbeurt vrij rustig houden. Dus niet meteen de hele zool strippen, hielen weghalen en want weghalen tot aan de witte lijn. Je hebt natuurlijk mensen die volgens het bekapboekje bekappen en aan het einde van elke bekapbeurt een hoef willen die er net zo uitziet als dat plaatje van die dode mustanghoef, maar dan ga je voorbij aan het feit dat elk paard een individu is, en sommige paarden doen het bijvoorbeeld beter als je van de zool afblijft dan anderen, dus dan zou ik zeker voor de eerste bekapbeurt daar ook geen risico's mee nemen.
Bij het paardje dat ik nu train is mijn standaard bekapper een paar weken geleden voor het eerst geweest en die zei ook meteen dat ze haar vrij behoudend zou bekappen qua stand en zool omdat ze eerst wilde zien wat dat zou doen qua belastbaarheid en beweging. Resultaat: een paard dat toch even gevoelig liep op de zool. Dat trok ook weer weg, maar dus ben ik extra blij dat ze zich ingehouden heeft bij het bekappen, en met die informatie kan zij de volgende beurt een nieuwe bekapkoers bepalen voor de komende maanden.
Ik zie trouwens dat bij dit paardje er nu ook een dubbele zool aan begint te komen omdat de wei kurkdroog en keihard is. Als er al iets van dubbele zool aan het ontstaan is dan krimpt dat ineens mega hard door die droogte en dan vallen er dit soort gaten in.
Dat hoeft dus helemaal niets te maken te hebben met bekappen, maar kan ook gewoon door weersomstandigheden/het seizoen komen.

xyzutu2

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 01:30

Ik ook niet.
Het is voorjaar, het gras bevat veel meer eiwitten en de zonkracht en temperatuur jagen alle hormonen aan waardoor hoeven ineens een groeispurt krijgen. De hoeven bij mijn trainingspaard zijn vier weken geleden gedaan en vorige week kon ik alle steunsels flink terugsnijden omdat die 'ineens' veel te lang waren.
Ik weet niet precies hoe vaak de mensen hier hun bekapper langs laten komen, maar is dat dan ook elke drie weken zodat de hoeven er altijd precies zou uitzien als op de natuurlijk bekapwebsites?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie