Graven uit verveling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mriek_juntos

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-08-18
Woonplaats: Winterswijk

Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:26

Ontmoet mijn topper Juntos, sinds augustus is hij bij me, en hij graaft nog meet als mijn 2 Boerboels samen. Het ziet er super leuk uit natuurlijk zie maar .....

Afbeelding


. Maar is dit gewoon gedrag? voor een ruin want het zijn echt Mega gaten

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn hiermee

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:29

hmm daar zou ik flink van balen zeg! Staat hij in een kudde?

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:31

Is hij niet op zoek naar mineralen? Soms graven ze tot een bepaalde grondlaag en dan kijken ze eraan

Mriek_juntos

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-08-18
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:33

troi schreef:
hmm daar zou ik flink van balen zeg! Staat hij in een kudde?


Hij staat samen met zijn Mattie Vic. Maar moest even een paar dagen appart ivm besmetting waardoor het graven wel wat erger is geworden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:47

Hebben ze wel ruwvoer op de paddock? Zo niet, dan is ie op zoek naar iets eetbaars, wortels onder de grond etc.

Mriek_juntos

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-08-18
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 09:21

Arabesk schreef:
Hebben ze wel ruwvoer op de paddock? Zo niet, dan is ie op zoek naar iets eetbaars, wortels onder de grond etc.


Yes altijd hooi *\o/*

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:32

Kan ook een gewoonte zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:42

Sommige paarden doen dat gewoon... wij hadden er ook een op stal.
Bloed nagekeken op tekorten, altijd gras/hooi/speelgoed tot beschikking en bij soortgenoten... maar elke dag ging de tunnel richting China dieper :')

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:23

Hoe oud is hij? Ken dit gedrag wel van jonge paarden, later houden de meesten er mee op. Maar het kan inderdaad ook een gewoonte worden. Een gekkigheidje dat bij je paard hoort. Andere paarden spelen met hun tong, blijven met rollen even op hun rug liggen, ook gedrag waar geen verklaring voor is, behalve dat ze het blijkbaar leuk vinden om te doen.

Maar kuilen graven in de paddock kan ook link zijn als ze later even gaan dollen (wie een kuil graaft voor een ander....).

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:47

Die van mij doet het ook, en heeft altijd hooi, water en vriendjes.
Ik heb het idee dat hij het doet uit verveling. Gooi nu af en toe wat wilgentakken in het weiland, of een bal, en dan wordt het even minder. Maar het blijft een dingetje van de winter.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:23

Die van mij doen ook kuilen graven als ze in een kudde staan op de wei dus verveling lijkt me niet het geval. Zijn overigens altijd dezelfde die het doen. Bij mij (toevallig?!) de meest dominante paarden.
Aangezien ze meest op dezelfde plekken graven gooien wij er een hoop stront in en dan dicht. Het wil wel eens helpen

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:42

Vaak mineralen tekort. Ken net iets zijn wat niet in je voer zit. Deze periode is het ook vaak meer omdat de behoefte veranderd. Verharen, lente op komst dus andere behoefte aan mineralen.

Mijne doet het nu ook ondanks vitaminebrokje. Ik laat het en geef desnoods over maandje een zandkuur.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:53

MTinker schreef:
Vaak mineralen tekort. Ken net iets zijn wat niet in je voer zit. Deze periode is het ook vaak meer omdat de behoefte veranderd. Verharen, lente op komst dus andere behoefte aan mineralen.

Mijne doet het nu ook ondanks vitaminebrokje. Ik laat het en geef desnoods over maandje een zandkuur.


Lijkt mij dat ze het zand dan ook zouden moet eten/likken? Dat doet die van mij absoluut niet, hij graaft alleen, rolt er misschien een keer overheen en meer niet.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:58

Hij likt helemaal niet? Mijne graaft het gele zand weg, echt op zoek naar het zwarte zand.

garffpamela

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:01

Hier doen ze het ook, ze zijn hier op zoek naar klei wat ze graag eten.

Het ging heel lang goed tot er een graver bij kwam, nu hebben de twee andere paarden het overgenomen en graven ze continu op zoek naar klei.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:04

Graaft hij met zijn snoet of met zijn hoeven?
Heb hier eentje van 3,5 en telkens hij een tand aan het wisselen is gaat hij met zijn neus in het zand schuren. (Ja hij krijgt regelmatig een zandkuurtje daarvoor :') )

Doe je ze telkens weer dicht? Gaat hij er ook gewoon lang in staan ?

Mriek_juntos

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-08-18
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 04:07

neila schreef:
Hoe oud is hij? Ken dit gedrag wel van jonge paarden, later houden de meesten er mee op. Maar het kan inderdaad ook een gewoonte worden. Een gekkigheidje dat bij je paard hoort. Andere paarden spelen met hun tong, blijven met rollen even op hun rug liggen, ook gedrag waar geen verklaring voor is, behalve dat ze het blijkbaar leuk vinden om te doen.

Maar kuilen graven in de paddock kan ook link zijn als ze later even gaan dollen (wie een kuil graaft voor een ander....).


Hij is al 15 *\o/*

Mriek_juntos

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-08-18
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 04:11

GaelleS schreef:
Graaft hij met zijn snoet of met zijn hoeven?
Heb hier eentje van 3,5 en telkens hij een tand aan het wisselen is gaat hij met zijn neus in het zand schuren. (Ja hij krijgt regelmatig een zandkuurtje daarvoor :') )

Doe je ze telkens weer dicht? Gaat hij er ook gewoon lang in staan ?



Tossie graaft met zijn voeten likt niet en staat regelmatig in zijn gat als een overwinnaar... Misschien om te kijken of hij al bijna een Shetlander is 8)7

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 04:48

Mijn paard en haar maatje deden het ook, nu de zwarte verhuisd is doet ze het niet meer. Voor haar was het zien graven, doet graven.



Afbeelding

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:00

Hier ook een die sinds 1 maand niks doet als graven.

Anoniem

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:14

Bij graaft alleen mijn merrie soms. Ik zie het echt als een beetje verveling/baldadigheid. Het lukt haar soms om de drainage op te graven en dan is het erg leuk om met je tanden de drainage buizen omhoog proberen te trekken :j :') .

Ook onbeperkt hooi, speelgoed en vriendjes in een ruime paddock met schuilstal.

JufNaat1
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-12-18

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:22

Die van ons doen het alleen als het flink geregend heeft. Zodat ze echt smerig zijn....
Als het droog weer is doen ze het nooit...

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:09

Maar zo te zien zit ie ook met zn neus er in of lijkt dat zo op de foto?
Die van ons doen het ook. Terwijl ze gewoon hooi hebben. Maar wel alleen als er weinig gras staat.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:14

Misschien een skippybal of ander speelgoed tegen te verveeling?

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Graven uit verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:21

Mijn paard doet dit ook. Echt zo erg dat er op een gegeven moment geen vast stuk grond meer in de wei ligt :+ . Hij doet dit omdat hij stilstaat vanwege blessure. Niet genoeg beweging, maar ook omdat er ooit tritels hebben gestaan in het land. Dat zijn uiachtigen bolletjes/plantjes(stinkt ook naar ui) en die vind meneer heerlijk. Krijgen ze goeie koliek van, dus als we hem zien graven(want hij eet natuurlijk niet alleen met zn voortanden.. dus gaat veel zand mee) geven wij hem een psyllium slobber kuurtje. Mijn shet daarin tegen graaft zich gewoon suf omdat ze op een grote toren wil staan. Graaft ze een enorme berg en gaat vervolgens bovenop de berg met zand staan.. hertogin :')

Mijn paard heeft een speciale bal waar je snoepjes in kan doen, die hij kan rollen door zijn stal en paddock. Het is net Messi als je dat ding in de stal legt _/-\o_ . Dus dat kan een tip zijn! En ga eens observeren of je paard zand eet of iets in het zand zoekt, kan zoals genoemd leiden naar mineralentekort.