[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:18

8kg hooi wordt vervangen door 7kg grasbrok of 6kg SP. Voor een paard van 500kg op rust (ruin of guste merrie) staat 4.1 EWPa. Dat komt neer op 6kg SP. Mijn ervaring is dat ze nog iets meer nodig hebben. Houd hierbij rekening dat een schep SP 800-850g is. Dit komt neer op 7 tot 7.5 schep om 6kg te geven.

Grasbrok is droger dan hooi (dus minder kg's product nodig voor dezelfde aantal kg droge stof ruwvoer) en vaak ook gemaakt van energierijker gras met minder verliezen door het kunstmatig drogen. Vandaar dat ze daar minder van nodig hebben.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:28

Zo zie je maar dat het bij alle paarden toch net wat anders is. Ik deed het dan ook wel zonder berekeningen, maar meer door te kijken naar mijn paard.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:10

Ik heb echt geen idee hoeveel hooi in gewicht Niek kreeg. Ik heb hier grote speciekuipen en daar kreeg hij er ongeveer 6 van vol (gestampt). Heb het nooit gewogen.
Ik zal wel zien hoe het loopt.
Ik heb net weer een plak hooi gepakt en deze heel fijn geknipt met de heggenschaar. Vanmiddag heeft hij dat opgegeten.

Als ik de beschrijving bij de wiesencobs, chips en pallets moet geloven vervangt het per kilo,1 kilo hooi. Dat houd ik voorlopig maar aan, rekening houdende met zijn gewicht (al hoewel ik dat ook niet eens weet).

Ik baal er echt van dat hij de wei niet op kan hier, dat houdt hem tenminste bezig.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:18

Ja, dat is het jammere van al dat vervangende voer, ze zijn er maar kort mee bezig.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 11:23

Daarom ben ik erg blij dat mijn haf zich nog prima vermaakt met compact gras van Hartog.
Ik voer dat onbeperkt, gewoon een hele baal per keer in de voerbak. Op die manier kan hij altijd eten. Dat hij een deel verknoeit en niet opneemt neem ik voor lief. Sinds ik dat als basis heb in de winter is hij mentaal zoveel opgeknapt. Als hij dat niet meer kan, en echt uitsluitend nog geweekt voer weg kan krijgen, is het voor hem denk ik tijd hem te laten gaan. Eten is z'n alles, ik kan hem mentaal niet fit houden met 3, 4 of 5 emmers geweekt spul.

Op dit moment voer ik naast de Compact gras 1,5 voerschep SP als ontbijt en 1,5 kg pulp met een halve voerschep BonPard Senior samen geweekt als avondeten.
En ergens midden op de dag een flink aantal voederwortels, gewoon, omdat hij ze zo lekker vindt.

Eigenlijk isie nu in z'n gedrag net ietsje te stuiterig en komt hij ook weer aan, wat niet perse noodzakelijk is, want hij is nu goed op gewicht.
Dus even puzzelen welke hoeveelheid ik weer iets naar beneden ga halen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:25

Ja Maris, dat ik echt jammer. Maar hij eet zijn geknipte hooi nu ook goed. Betekent wel dat ik daar 2 uur per dag mee bezig ben om dat heel fijn te knippen. Maar goed, zo lang ik het kan volhouden doe ik dat voor hem ;-)

@Marije_jiplover; kun jij eens een foto maken of uitleggen hoe kort gehakseld en hoe hard of zacht is dat compact gras van Hartog?
Ik denk zelf dat als ze helemaal niet meer kunnen malen ze de pre alpin senior van Agrobs nog goed kunnen wegkrijgen als je dat vochtig maakt en daar is hij toch echt wel een poosje mee zoet als je daar 2 kilo per keer van zou geven. Dit is eigenlijk al op maat om niet meer op te hoeven malen. Ook de 'fasern' van Marstall. Maar die vind ik een stuk stoffiger dan die van Agrobs. Komt miss omdat Agrobs olie toevoegd en Marstall niet.

Voor mij geldt ook, als hij mentaal achteruit gaat is het gewoon klaar. Begrijp jou heel goed! Haflingers zijn nu eenmaal erg op eten gericht. Hoop dat hij het deze winter en volgend weideseizoen nog volhoudt en dan maar weer verder kijken.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:43

Hier kan je een foto zien : http://www.lotharinger.nl/ruwvoer/#.WhVwqJVe6M8 Zijn stukjes van 2 cm ofzo ?!
Agrobs heeft idd een ruwvoer wat nog kleiner is, dacht ik.
Ga anders even bij een fouragehandel kijken, volgens mij kan je zo aan de buitenkant zien van de verpakking hoe het eruit ziet bij compact gras ( grasmix zit in een ondoorzichtige zak ).

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 16:43

Afbeelding
Afbeelding
Hier 2 foto's van een baaltje in gebruik.
Hoe stug het is is per partij verschillend.
Mijn vorige pallet was iets zachter dan deze pallet.

2 winters geleden heb ik enorm lopen tobben met voer. Op gewicht houden lukte wel, maar hij verveelde zich met maar 3X per dag een kwartier emmer leeg eten.
Hooi of kuil liet hij gewoon staan, dat probeerde die niet eens meer.
Ergens januari 2015 ontdekte ik compact gras en toen had ik m'n blije pony weer terug.
Vorige winter kon ik zelfs een maaltijd geweekt voer weglaten en toen is hij nog stiekem echt te dik de winter uitgekomen.
Dit jaar heeft hij de hele zomer niet naar het compact gras om gekeken en het zachte fijne voordroog van m'n andere pony werd ineens wel weer gegeten door hem ook.
Sinds het gras op is kwa voedingswaarde heb ik er weer compact gras bij in de voerbak. Inmiddels eet hij een baal weer in een dag of 3,5-4 op.
Vorige winter toen het goed koud was ging er een baal in max 2,5dag doorheen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:28

Vind je de compact gras nooit stoffig ? Ik heb 1 keer een pak geprobeerd en dat heb ik letterlijk met een stofmasker op uit elkaar gehaald. Daarna nooit meer gehaald en over gegaan op de grasmix waaruit ik alle harde brokken moest halen ( die werkte ik dan weer met water, zodat hij ze wel kon eten ).

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 19:05

Nee merk ik niet echt. In het begin wel uit elkaar gehaald, nu niet meer.
Ik haal nubhet plastic eraf en gooi de baal in z'n geheel in de Hartog voerbox.
Hij mag er verder zelf aan grazen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:52

Misschien hebben ze dan inmiddels toch wat aan dat vele stof gedaan. Dat zou fijn zijn ! De fouragehandel waar ik het haalde wilde het ook niet meer verkopen, te veel klachten..

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:04

Enermarel..ik moet er ineens aan denken,je hebt van de snijders waar je papier onder kunt leggen en dan doorsnijden.
die zijn ook niet zo duur,misschien kun je zoiets proberen om je hooi fijner te snijden?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:08

ellepel schreef:
Enermarel..ik moet er ineens aan denken,je hebt van de snijders waar je papier onder kunt leggen en dan doorsnijden.
die zijn ook niet zo duur,misschien kun je zoiets proberen om je hooi fijner te snijden?


Dat heb ik geprobeerd, ging niet echt. DAn kan je maar 10 hooisprietjes tegelijk snijden ofzo. Knippen ging het beste bij mij. Of misschien als je aan een strohakselaar kan komen ? ik heb destijds ook bij een tuinman gevraagd ivm hakselaar voor in de tuin, maar hij dacht dat dat niet zou gaan.
En er is ook wel gehakseld hooi te koop bij sommige boeren, alleen hoe klein dat dan is ?? zie bhttps://www.facebook.com/lnbbomhof/pho ... /?type=3.v.

Natures best is misschien ook nog een optie, ik geloof dat Mizora daar "fan" van is ?!
Deze zag ik ook nog net, wel duur ... http://www.zooplus.nl/shop/paarden/voer/ruwvoer/464477 Ooh oeps, dat is niet kort gesneden geloof ik.
Laatst bijgewerkt door Maris op 22-11-17 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:13

Ook al geprobeerd dus :D
Nou ja kon zijn.
Ik ben heel blij dat die 2 van mij nog goed kauwen, we hebben ook heel mooi fijn en zachte kuil momenteel.
Dus dat gaat er dan nog goed in.
Staan er zelfs nog een van 27 en eentje van 30 die dat ook nog lekker naar binnen werken.
:j

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:16

Enermarel, misschien anders eens de Paardenkamp ik Soest vragen. Die voeren volgens mij ook kort gesneden hooi van eigen land.

Voor wat ze in Soest voeren zie : [MD] [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2. en dan de reactie van Reneee.
Misschien eens vragen hoe zij hakselen. Ik zie ze nog geen hooi knippen voor tig paarden namelijk :+ ;)

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:19

Nature's best kan inderdaad ingezet worden als compleet voervervanger (net als seniores priores), maar kan absoluut niet onbeperkt aangeboden worden. In principe kan je tot 1kg/100kg paard aan NB voeren, verdeeld over minimaal 2 voerbeurten, maar bij voorkeur 3 voerbeurten. Houd er rekening mee dat 1 schep NB niet 1kg voer is over het algemeen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:48

@Marije; dat ziet er prachtig uit dat hooi. Maar voor Niek denk ik nog wel te lang. Maar ik zou het eens kunnen proberen en eventueel dat dan nog fijner te knippen.
Wat heeft jou paard voor probleem dat je hem dit laat eten ipv langstengelig hooi?

@Maris; wat een toestand ook weer dat je die brokken weg moest halen tussen die grasmix.
Ik ben gisteren nog bij iemand geweest die hakselaars verkoopt maar die vertelde ook dat hooi toch te zacht is voor een hakselaar. Tenminste die hij verkoopt. Er schijnt er eentje te zijn, maar die kost 900 euro. Dat vind ik dan toch wel iets te duur om aan te schaffen.
Ik zal Soest eens bellen om te vragen hoe zei dat doen. Die paarden staan 's winters toch ook niet op de wei.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:51

Ik zou eens naar een loonwerker bellen. Zij hebben vaak wel een hakselaar staan voor stro. Al moet je dan waarschijnlijk wel direct een stapeltje balen laten doen (minimaal een ton verwacht ik).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 12:54

Mijn haf z'n kiezen doen het niet meer goed.
Ondanks dat hij een moord doet voor eten, raakt hij het meeste langstengelig ruwvoer niet eens meer aan en als hij het toch probeert, dan maakt hij heel erg proppen.

Hij maakt van een deel van het compact gras ook nog wel af en toe proppen, maar het meeste gaat toch wel naar binnen.

En op gewicht houden lukte dus op zich wel met geweekt voer maar in de winter brak hij mentaal af doordat hij ongeveer 23 uur per dag niet kon eten.
Hij deed afhankelijk van of ik 3 of 4x per dag geweekt voer aanbood 20 minuten of een kwartier over z'n emmer per keer.
Ik kon het iets vertragen door er gehakseld luzerne oid doorheen te weken, maar dat scheelde dan 5 minuten ofzo oer emmer.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:13

Marije_jiplover schreef:
Mijn haf z'n kiezen doen het niet meer goed.
Ondanks dat hij een moord doet voor eten, raakt hij het meeste langstengelig ruwvoer niet eens meer aan en als hij het toch probeert, dan maakt hij heel erg proppen.

Hij maakt van een deel van het compact gras ook nog wel af en toe proppen, maar het meeste gaat toch wel naar binnen.

En op gewicht houden lukte dus op zich wel met geweekt voer maar in de winter brak hij mentaal af doordat hij ongeveer 23 uur per dag niet kon eten.
Hij deed afhankelijk van of ik 3 of 4x per dag geweekt voer aanbood 20 minuten of een kwartier over z'n emmer per keer.
Ik kon het iets vertragen door er gehakseld luzerne oid doorheen te weken, maar dat scheelde dan 5 minuten ofzo oer emmer.


Hetzelfde verhaal als bij mijn Haflinger met zijn kiezen. Hoe oud is die van jou? Ik ga morgen zo'n baaltje compact gras halen en kijken of hij het wil en kan eten. Zou wel een uitkomst zijn. Dan hoef ik niet meer te knippen ;-)

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 13:17

Hij is van bouwjaar 1988.
Op 1 januari vieren we zijn 30e verjaardag (afstamming en geboortedatum onbekend).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:22

Marije_jiplover schreef:
Hij is van bouwjaar 1988.
Op 1 januari vieren we zijn 30e verjaardag (afstamming en geboortedatum onbekend).


Wat een leeftijd hè. Heb je hem al lang? Hoe weet je eigenlijk hoe oud hij is als je geen geboortedatum hebt?
Die van mij is 2 jr. jonger, wordt volgend jaar 28.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 13:43

Ik ken hem straks in februari 26 jaar.
Toen kwam hij op de manege waar ik als 11jarige tiener in de ponyles reed.
Papierloze haf, maar op die leeftijd is leeftijd schatten aan de hand van het gebit nog behoorlijk betrouwbaar. Hij is toen dus op 4 jaar geschat. En vele jaren later is dat geboortejaar dus in z'n paspoort gekomen toen hij gechipt werd en er een paspoort voor hem moest worden aangevraagd.

Hij is nu op een maand na 8 jaar in mijn bezit, ik heb hem gekregen toen hij op de manege met de VUT mocht, op voorwaarde dat ik hem een goede oude dag zou bezorgen.
Dat lukt aardig, al blijft het elke winter wel puzzelen met zijn rantsoen om hem zowel fysiek als mentaal fit te houden.

Ik heb het op zich aardig voor elkaar, maar het blijft altijd goed opletten en een goede balans blijven zoeken bij de hoeveelheden voer.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:23

Dat is al lang Marije. Vind je het jammer dat er geen papier bij zit? Het is op zich wel leuk om te kijken wat de afstamming is. Hij zal het heerlijk vinden dat hij niet meer op de manege hoeft te lopen en jij hem een fijne oude dag kunt geven.

Ik heb Niek 17 jr. hij is mijn grote voorbeeld in alles eigenlijk waar ik naast de dagelijkse dingen mee bezig ben en voelt voor mij als een kind. Gelukkig heb ik hem aan huis staan zodat ik hem dat kan geven wat hij nodig heeft. Ben ik wel blij mee, zeker op deze leeftijd.
Ik ga vandaag van 5 naar 4 voerbeurten. Ik liep mezelf een beetje voorbij geloof ik. Het is lastig om in de (voer)routine te komen die ik jaren heb gekend met hem. Hoop dat het gaat lukken.
Ik ga vanmiddag zo'n baaltje Hartog compact gras halen en kijken of hij dat wil eten. En dan nog de zakken van Marstall ophalen. De chips heb ik besteld en volgende week de Agrobs senior. Maar die durf ik dan weer niet te veel te geven ivm de olie die er door heen zit. Maar die scoort volgens Niek wel een 10 ;-)

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:27

Hoe voeg je in vredesnaam een foto bij?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers