Opbouw gras: wanneer voldoende

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

EvelienKiss

Opbouw gras: wanneer voldoende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 12:13

Hoi allen,

Vorige week ben ik gestart met het opbouwen van grazen op de weide voor mijn paard. Het advies wat ik kon vinden is: opbouwen met 30 minuten per keer - na 2/3 dagen uitbreiden (steeds met 30 minuten per keer). Dat doe ik, en zit op 1 1/2 uur. Het levert geen problemen op. In het verleden ook nooit gehad trouwens. Nu vroeg ik mij af: wanneer is het voldoende opgebouwd om haar gewoon onbeperkt op het gras te zetten? Ik gok: als de opbouw is uitgebreid tot 2 uur, en het gaat goed, dan kan zij ook een aantal uren aan.

Wat is jullie ervaring?

Popstra

Re: Opbouw gras: wanneer voldoende

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:53

Ik bouw op per uur. Mijn paarden 7 stuks in totaal hebben daar nooit problemen mee gehad. Staan hier dus al vlot een hele dag op de wei.
Gras groeit nu overigens voor geen meter met die droogte

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Hier de ervaring dat ik op had gebouwd tot 4 uur, toen 8 uur erop en paard met koliek.
Jaar erop weer dezelfde fout gemaakt omdat ik dacht dat de omstandigheden veel gunstiger waren, geen koliek maar wel andere klachten.

Ik blijf dus vrij lang op bouwen met die van mij.

Bob Marshall zadels te koop €700-850 zie bokt markt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

Het hangt natuurlijk vanaf van waaruit je opbouwt. Als paarden op een winterwei met gras staan, kan je in de lente relatief snel opbouwen. Wij beginnen met een paar dagen alleen de laatste twee uren van de dag verweiden naar de zomerwei, dan een drietal dagen een dagdeel en als dat allemaal goed gaat, dan gaan ze meteen volledige dagen erop. Bij een paard dat de hele winter op een paddock staat, zou ik rustiger beginnen, rustiger opbouwen en iedere fase ook wel een paar dagen langer aanhouden.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Als je het met een half uur per dag opbouwt, zou ik daar zeker mee doorgaan tot 6 uur per dag en bij voorkeur zelfs 8 uur per dag.

Wij hebben er 2 met darmproblemen. 1 zo aangekocht (dankzij een kiesprobleem kreeg hij vrijwel alleen brok weg toen we hem kochten en dat was al een half jaar aan de gang) en 1 heeft met een jaar een heftige wormbesmetting gehad door (een niet door de dierenarts herkende) resistentie. De shet bouwen we met 5 minuten op en zij zijn op 40 minuten blijven hangen, hoewel dat ook is om ze op gewicht te houden. De groterd is per kwartier opgebouwd, deze zit nu (samen met zijn maatje uiteraard) op 5 uur. Dit jaar voor het eerst helemaal zonder koliek. Ze staan sinds 21 maart op het gras. Uiteindelijk mogen ze er 8 uur op (van 11.30 tot 19.30-20.00, de rest van de tijd op de omloop/PP).

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Hier sobere pony's en een paard, die het voorjaar maximaal een uur op de weide mogen. Na eind juli en na het hooien mogen ze wat langer. Het graasseizoen is eigenlijk omgedraaid; voorjaar en zomer beperkt, en winter mogen ze wat langer. Langer dan 3 uren staan ze er niet op. De weide is ingedeeld, en het hoger liggende deel is nagenoeg altijd begaanbaar.

Over de IJssel

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 17:39

Okay, verschillende mogelijkheden dus. Merendeel blijft tot het einde opbouwen. Maximum dat mijn paard uiteindelijk op het gras kan is 4 - 6 uur. Goed, dan zal ik het geleidelijk blijven doen tot die max. Ik kreeg de indruk dat opbouw sneller kon, maar dat krijg ik dus niet bevestigd. Dank voor de informatie!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie