[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:18

Noraafjord schreef:
Ik had ook even een vraagje. Ik voer nu al een tijdje sojaschroot ben er zeer tevreden over. Mijn oude paard is er goed van bijgetrokken. Nu hoorde ik alleen laatst van iemand dat langdurig voeren ervan niet goed zou zijn ivm scheve verhoudingen in voedingsstoffen.
Mijn paard krijgt daarnaast nog gewoon 1.5 kg brok, 1.5 kg seniores priores (droog gewogen) en onbeperkt ruwvoer (gras/voordroog).
De sojaschroot is +/- 300 g wat ik bijvoer en ik voer het puur voor de eiwitten.

Nu twijfel ik een beetje of ik het langdurig kan voeren.
Aan de ene kant heb ik zoiets van dat kleine beetje zal toch niet zo'n verschil maken dat er scheve verhoudingen in voedingstoffen zijn.

Dus ik twijfel een beetje over het advies van diegene.


Voor de scheve verhoudingen hoef je inderdaad niet bang te zijn met dit soort hoeveelheden. Sojaschroot bevat 0.31% ca en 0.74% p. Een verhouding die ongeveer ligt op 1:2.2. Dat is zeker de verkeerde verhouding, als de het enige voer zou zijn.
% betekent per 100. Dus 1g per 100g is 1%. Je voert 300g, dus krijgt je paard ongeveer 1g calcium en 2.2g fosfor binnen. Aangezien de ideale verhouding 2:1 is, moet je paard dus eigenlijk 4.4g calcium met die 2.2g fosfor binnen krijgen, dus 3.1g meer. Deze 3.1g zou dan met de rest van het voer gecompenseerd moeten worden.
De ideale verhouding is handig om een snelle inschatting te maken, maar in de praktijk is de excellente verhouding berekend over het gehele voor al zat precies en deze geeft al meer speling, die is 1.5-2.5:1. (Dan kom je dus aan 2g calcium extra.) De minimale verhouding, daarbuiten worden paarden echt ziek, is 1-7:1 ( de tussenstap is 1.2-5:1, die grenzen zou ik in vrijwel alle gevallen absoluut aanhouden).

Dit gebeurde vroeger met paarden van molenaars soms, die dan voornamelijk tarwezemelen kregen (1:8 uit mijn hoofd gezegd) en je ziet het soms net Amerikaanse paarden die alleen maar luzerne krijgen (zonder graan of grashooi ernaast) in calciumrijke gebieden, luzerne kan 8-10:1 zijn.

Maar hier wordt er grashooi gevoerd over het algemeen, en dat bevat meestal een calcium verhouding van 1.7:1. Ook subli sp zit rond die verhouding (0.75% ca, 0.41% p).

Om het met enkel sp naar 1.5:1 te trekken, moet je 2g calcium compenseren. 0.41*1.5=0.61. 0.75-0.61=0.14. 0.14g calcium blijft per 100g sp over om mee te compenseren. Dat is dus 1.4g/kg sp. 2/1.4 = +-1.5kg sp. Dus alleen je sp is al voldoende om de sojaschroot recht te trekken, je hooi en je brok zijn dan nog niet meegenomen.

--------

Ik heb nog even een oude quote opgezocht om het verhaal over de aminozuren, eiwitten en spieropbouw te verduidelijken (hopelijk).

Mizora schreef:
Als er te weinig essentiele aminozuren in het ruwvoer zitten, kan een paard ondanks genoeg totale hoeveelheid eiwit (ruw eiwit wordt berekend door het aantal gram stikstof (=N) x 6.25 te doen) toch onvoldoende basisspier hebben/opbouwen.

[ Afbeelding ]

Als een paard eiwit wil aanmaken heeft hij van iedere soort aminozuur een bepaalde hoeveelheid nodig. Sommige kan hij zelf maken, dit zijn de niet essentiele aminozuren, daarvoor hoeft hij alleen voldoende eiwit te eten, andere aminozuren moet hij via zijn voeding binnen krijgen, de essentiele aminozuren, dit zijn Lysine, Methionine, Leucine, Isoleucine, Fenylalanine, Threonine, Tryptofaan, Histidine en Valine.

Als bijvoorbeeld de voorraad methionine op is, dan kan het paard geen eiwitten meer aanmaken waarvoor hij methionine nodig heeft. Alle extra aminozuren zal hij dan gaan verbranden om ze zo toch nog nuttig te laten zijn. Methionine is onder andere van belang voor de hoefkwaliteit.


@slmnt9: lastig om een duidelijk oordeel over het geven. Dat verhitten wordt in de eerste plaats gedaan om de blauwzuurvorming tegen te gaan. Hoeveel verschil het qua verteerbaarheid van eiwitten geeft kan ik slecht inschatten.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:22

Ik vind het maar lastig die eiwitten haha.
Waar doe je goed aan....
Ik geef dus een vitamine mineralen korrel met aminozuren ( nu victorious secret en soms ook de Vitalbix) dan dus nog lijnzaad( Gemicroniseerd)wat pavo grasbrok erdoor en arm ruwvoer.
Op kort gras werd hij moddervet en dikke kus dus staat nu op paddocks zonder gras.
Het kan echt zoeken zijn.

Gemicroniseerd geef ik vooral voor het gemak, kant en klaar.

Noraafjord
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-08-15

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:19

Bedankt Mizora. Heel erg fijn die uitgebreide uitleg. Ik lees altijd graag jouw adviezen omtrent paardenvoeding.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:26

Noraafjord schreef:
Bedankt Mizora. Heel erg fijn die uitgebreide uitleg. Ik lees altijd graag jouw adviezen omtrent paardenvoeding.


Dank je wel. Er gaat altijd te veel tijd in zitten, maar de effecten zijn leuk om te zien.

Vanwege het chronisch tijdgebrek moet ik helaas wel de pb's en betaalde adviezen achterwege laten tegenwoordig, want via het forum bereik ik meer mensen en kan ik zelf kiezen wanneer en waarop ik reageer.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Slmt9

Berichten: 4778
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:29

Ik vind het ook lastig, maar ik leer altijd veel van Mizora :j

@darkchrystal: ik deed dit ook, maar ik heb onlangs van bokker Henny geleerd dat wat vooraf gemalen is wel sneller kwaliteit achteruit gaat. In dat geval ging het om mariadistelzaad, maar zij wist me te vertellen dat het ook voor lijnzaad geldt.

Ik lees op deze bron dat er is onderzocht dat het ook veilig is om max een halve kilo ongekookte (gemalen) lijnzaad te geven. Dat ga ik eerst eens geven.
https://equiculinair.nl/lijnzaad-1-kg-ongemalen.html

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:31

Gemicroniseerd is wel verhit geweest dus wellicht is dat anders?

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:35

het is lijnzaad toch. gaat dat niet ontzettend laxeren als je een halve kilo geeft?

Slmt9

Berichten: 4778
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 21:10

Gemicroniseerd is verhit tegen blauwzuurvorming, gewone lijnzaad kan je veilig geven tot max een halve kilo volgens mijn eerdere link. Niet weken, alleen koken of rauw. Het eiwitpercentage van onverhitte lijnzaad is dus hetzelfde als verhit.

Geen idee hoe het zit met laxeren, ik ga t rustig opbouwen.

Klein onderzoekje bij horses zegt geen negatief effect na 42 dagen 0,5 kilo geven. Liefste alleen niet elke dag:
http://www.voervergelijk.nl/nieuws/160/ ... r-lijnzaad

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:26

Vraagje over de sojaschroot, hoe geven jullie die? Geweekt of ongeweekt? En als het geweekt moet worden, hoe lang?

Heb al gezocht op internet maar kan het niet vinden, of ik kan niet zoeken. Alvast bedankt.

IK ben IK omdat niemand op aarde zo goed die rol kan vertolken als IK

Zidore

Berichten: 5800
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:47

ik deed het gewoon ongeweekt over het voer heen strooien

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

YvonneV
Berichten: 8767
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:57

2 geef ik het droog 1 een beetje vochtig omdat die de neiging heeft tot slokdarmverstopping

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:45

ik geef de sojaschroot niet meer, was nog niet eens halverwege de zak en alles was beschimmeld.
terwijl het in een bak zat, dus het is wel vocht gevoelig
ik geef ze nog wel hippalgo bodybuilder en heb het idee dat dat ook meer doet met de bespiering dan de soja.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:58

Bedankt allemaal! Ik ga nog even nadenken over de sojaschroot.

Meneer is nogal een kieskeurige eter :roll:

IK ben IK omdat niemand op aarde zo goed die rol kan vertolken als IK

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:05

Mijn ouwe zeur vindt weinig lekker maar sojaschroot eet hij graag hoor. En ik heb nooit last van schimmels oid. Bewaar het in zo'n ton met schroefdeksel.

Ik zou hem het liefste graanvrij willen voeren want sinds een tijdje krijgt hij weer krachtvoer (refit energy mix en omega muesli) en hij heeft weer mok en heb toch het idee dat het daarin zit. Verder krijgt hij Marstall Force, hennepzaad, bietenpulp, lijnzaad kant en klaar, kurkuma en magnesium oxide. Maar wat geef ik hem dan?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 08:31

waarom ben je weer met het krachtvoer begonnen?
de marstall force is een compleet supplement he, krachtvoer hoeft daar niet naast

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:50

Omdat hij weer schraal begon te worden en een beetje mat was qua energie. Hij krijgt overigens niet de volle dosering Force want in brok en muesli zitten ook al vitaminen en mineralen.

Voor het opnieuw geven van krachtvoer kreeg hij grasbrok en luzerne. Zou ik dát misschien gewoon moeten verhogen?
Laatst bijgewerkt door Caritas op 07-12-19 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:55

al eens gekeken om er bijvoorbeeld de fibrebeet naast te voeren?
of een grasbrok?

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 10:14

ellepel schreef:
al eens gekeken om er bijvoorbeeld de fibrebeet naast te voeren?
of een grasbrok?

Fibrebeet is bietenpulp met luzerne?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 10:22

Pavo FibreBeet is speciaal ontwikkeld voor paarden en pony’s met een conditieachterstand. Het is een zorgvuldig samengestelde combinatie van SpeediBeet (bietenpulpvlokken), luzerne en zeer goed verteerbare vezels uit sojahullen met een vleugje Foenegriek.

op hun site staat wel meer info.
nou ja ik noemde het omdat ik het ook wel geef.
is wel een mooie aanvulling vind ik

_KaWi_

Berichten: 909
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:01

Ik ben sinds een paar weken fibrebeet gaan bijvoeren ivm schraal en te weinig spieropbouw. Ben er echt super tevreden over!

https://www.instagram.com/haflingernatif/

Believe you can,and you're halfway there...
Natif is lief!

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:29

De fibrebeet wordt hier ook door allebei goed gegeten (1 vindt Luzerne normaal echt niks aan). Ik meng het wel ergens door, momenteel wat warme slobber. Maar gaat er goed in. Vind het ook wel mooi spul wat makkelijk uit elkaar valt (meng het in warm water)

When you get tired, learn to rest, not quit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:38

Wil iemand hier eens meedenken?
Pony werd tegen ir aan op een korte, onbemest weide ( zandgrond) met onbeperkt ruwvoer.
Dikke kam en nek, vet ophopingen.

Inmiddels op een hit actief met beperkter ruwvoer.
Wel hele dag dus eten maar niet onbeperkt.
In de lente en zomer daarbij nog beperkt weide.
Zelf geef ik ook vaak nog een bouwemmer ruwvoer bij.

Geef m nu 300 gram Gemicroniseerd lijnzaad
Schep ( kilo) fibrenuggets
200 gram vitamine brok van victorious

Ga over op de vitamine brok van Vitalbix
Lijnzaad heb ik nog voor aantal weken staan

Ik voer zelf eenmaal daags.
Op dit moment heeft pony vakantie ivm blessure van mij; als er weer gewerkt kan worden kan ik ook dus voor en na t werk wat geven.

Emmers vol eten kan ik niet voeren: staat in een kudde.
Mager is hij niet maar er mag gewoon een randje bij op.
Geen ribben, wel wat bloot op de spieren
Fjord van 12.
Recent ontwormd
Tandarts weer over 3 weken,
Komt elk jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:17

Kan niet meer editen maar dacht zelf aan Bv pavo 18+, merrie brok? Bij z’n huidige dieet?
Pure luzerne eet ie niet. Fibrebeet heb ik gevoerd, deed ook niet zoveel en al die geweekte voeren worden enorme massa’s die hij niet weg eet..

Slmt9

Berichten: 4778
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:23

Ik kom je vaak in dezelfde topics tegen, wij struggelen volgens mij wel vaker met hetzelfde :)

Weet je ook hoeveel ruwvoer hij krijgt? Want uiteindelijk is meer ruwvoer toch wat hier elke keer de oplossing is. Kan je dat ook ophogen?
Verder werkte coolstance copra het beste voor de bespiering en vetjes.
De 18+ is idd een goeie, of vitalbix breed en grow of topsport van pavo?

Mijn paard staat nu op onbeperkt goed voordroog en had er binnen een week 20kg bij. Wel met als nadeel dat hij nu al het andere wat ik erbij bedenk niet meer eet.
Dus de zak gemicroniseerde lijnzaad is nog zo goed als vol, vitalbix laat hij staan en de fibrenuggets spuugt hij weer uit en is ook nog zo goed als vol.

Wat hier wel goed gaat is Havens Gastro en Grasmix. Maar grote hoeveelheden gaan er niet in, want hij is nu gewoon elke keer vol vh ruwvoer.

Dus ik ga weer over op victorious (want dan hoef ik minder te geven dan vitalbix) mengen door de havens gastro en grasmix. Mocht je nog iets willen ruilen van voer, pb dan maar ;)

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:28

Ik had de lijnzaad juist omdat het aardig zelfde eigenschappen heeft als de kokos, alleen dan ook nog met de omega 3 vetzuren die hij mist omdat hij niet op gras staat.
In principe zou hij genoeg moeten hebben aan t ruwvoer dat hij krijgt. Het is echt een “ laagje” wat hij mist.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers