[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:13

In principe is het zo gewoon goed. Moet je voor de grap eens 250g basisbrok nemen en daar 500ml water bij doen, dan zal je zien dat dit ook gewoon opgenomen wordt.

Ik voer nature's best en bij 1.6kg natures best en 1.2kg luzernebrok gaat 5-10L water en dan zit er nog geen druppel aan de bodem. Dit paard kan overigens geen droge basisbrok krijgen, want dan staat hij geheid met slokdarmverstopping.

Je mag er uiteraard wel meer water bij doen, maar het is echt niet nodig. Het enige dat moet is dat de grootste groei eraf moet zijn, en zo te zien is dat netjes gebeurd.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:17

Oké mooi zo! :)
En als ik er wat van zijn brok door wil doen kan ik het gewoon hop erdoor doen toch zonder extra water? Want die pulp is al geweekt en z'n brok krijgt ie normaal ook droog.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:25

Ik deed de brok al doorheen voordat ik er water deed op de pulp. Maar je kan nu de brok even apart mengen met water eventueel.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:48

Ik geef ongeveer 500 gram pulp( ingewerkt dreigen) en 500 gram fibra naar zet nog niet helemaal zoden aan de dijk qua bovenlijn.
Maar pulp vind ik wel een fijn product en mijne eet t graag

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:40

Zijn hier ook zupa gebruikers?
Hoe is daar de calcium- fosfor verhouding van?
Dat lijkt me ook een fijn product om aan te zetten??


SUSANNEx

Berichten: 827
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:48

Ben hier sinds vorige week ook begonnen met sojaschroot op aanraden van kliniek Utrecht. Mijn ontzettende moeilijke eter vindt het echt héérlijk dus ben benieuwd naar het resultaat. :j Zit nu op 2x per dag 50gr, maar mocht het wel opbouwen tot 2x 200 gram.

Ik heb mijn paard aan de pulp laten wennen door het gewoon een tijdje te mengen met slobber en de verhoudingen steeds iets te veranderen tot dat er geen slobber meer over was :P

Edessa - KWPN - 2009 - M1+5 | Sjef - Haflinger - 2019
@equisuus

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:41

Hoi! Ik kom hier ook meepraten want mijn 5 jarige ruin is deze winter ook erg afgevallen. Hij krijgt altijd al onbeperkt hooi en 1kg basisbrok verdeeld over 2 voerbeurten, nu ben ik sinds 2 weken 1x daags een scheutje lijnzaadolie erbij aan t voeren. Ik kreeg de tip om gewoon normale lijnzaad te voeren en een scheutje zonnebloemolie omdat ie daar van aan zou komen?
Ik las op internet veel over bietenpulp, maar met t gevaar op verstopping ben ik daar een beetje huiverig van, of valt dat mee?
Wat zouden jullie doen? Of hebben jullie nog andere tips.

create your own sunshine

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:18

Denk dat dit dieet weinig zoden aan de dijk zit.
Als je de pulp gewoon netjes weekt met voldoende water is er niets aan de hand en t werkt prima ( bij de mijne althans wel).

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:45

Ik geef al jaren bietenpulp. Nooit problemen mee gehad als je het maar goed weekt.
Ik doe het altijd met gekookt water, dan is het zo opgelost.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:09

Oke! En misschien een stomme vraag, maar waar haal je het :’)

create your own sunshine

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:47

Annenas schreef:
Oke! En misschien een stomme vraag, maar waar haal je het :’)

Welkoop, eigen merk heeft het, zak ligt bij het koeienvoer en er staat inlandse pulpbrok op. Als ik het goed onthouden heb is het 7.5% suiker en zal de zak nu 9 euro kosten voor 20kg.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:57

Even nog over speedibeet; ook in kleinere hoeveelheden ( 200 a 400 gram ongewogen) biedt dit nog wel voordelen voor de gezondheid toch..?

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:01

Goed geweekt geeft bietenpulp juist minder kans op verstopping dan brok. Met warm water is het snel aangemaakt. Je kan ook speedibeet van Pavo voeren, dat is ook bietenpulp maar sneller klaar te maken. Is ook wat duurder. Seniores priores van Subli is een mooi totaal voer op basis van bietenpulp. Moet ook geweekt worden, maar er is meer aan toegevoegd, vitamines en mineralen, waardoor het je gewone brok kan vervangen.

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:04

Anoniem schreef:
Even nog over speedibeet; ook in kleinere hoeveelheden ( 200 a 400 gram ongewogen) biedt dit nog wel voordelen voor de gezondheid toch..?


Waar wil je het voor voeren? De pectine is goed voor de darmen en bietenpulp geeft een langzame energie afgifte. Het zal vast nog wel iets effect hebben, maar hoeveel...? Geen idee

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:21

tamary schreef:
Annenas schreef:
Oke! En misschien een stomme vraag, maar waar haal je het :’)

Welkoop, eigen merk heeft het, zak ligt bij het koeienvoer en er staat inlandse pulpbrok op. Als ik het goed onthouden heb is het 7.5% suiker en zal de zak nu 9 euro kosten voor 20kg.



Dankje, welkoop is hier helaas niet in de buurt. Zal van de week even kijken of ze t misschien bij de boerenbond verkopen.

create your own sunshine

Hartje
Berichten: 1933
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:34

Zijn jullie van mening dat als je bietenpulp met kokend water doet, je het dan geen uren van te voren hoeft klaar te zetten ?
Ik heb het nu 2 dagen 8 uur van te voren klaar gemaakt met kokend water maar na 1 uur ziet het er net zo uit als na 8 uur.

Gragor van Ravensbos Dressuur Z2 startgerechtigd
Hearty dressuur M2, Springen B+2, SGW oefen
Lancelot van het Rozenhek M1+11 M2+4

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:55

Met kokend water gaat het wel veel sneller dat klopt.
Ik maak ook wel es seniores priores of grasbrok met heet water en dan is het inderdaad in een uur klaar.
Kwestie van goed doorroeren en ik ga er zelf toch echt met een vork vaak nog doorheen om te checken of alles goed opgelost is, vind het doodeng als ze er wel verstopt mee raken.

Zelf vraag ik me wel af in hoevere kokend water de structuur en voedingswaarde beinvloed?

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:46

Hoe doen jullie het met bietenpulp en de calcium/fosfaatverhouding? Ik voer ook pavo slobber mash waar veel zemelen inzitten, zal dit voldoende compenseren als ik een halve voederschep pulp en een hele schep slobber voer naast onbeperkt hooi?

create your own sunshine

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:11

Pavo voegt al extra calcium toe aan de slobbermash, dus dat compenseert niet echt. Maar met een halve voederschep pulp hoef je niets te compenseren mits je paard minimaal 3kg hooi per dag eet.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:40

Mizora schreef:
Pavo voegt al extra calcium toe aan de slobbermash, dus dat compenseert niet echt. Maar met een halve voederschep pulp hoef je niets te compenseren mits je paard minimaal 3kg hooi per dag eet.


Oh dat eet ie zeker, dankjewel :)

create your own sunshine

Jorex

Berichten: 9896
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:01

Hoi,

Ik kom me hier even melden met mijn verhaal over Jorie. Jorie heeft sinds een bloedwormen besmetting in 2016 erg slechte darmen en kwakkelde daarna steeds met zijn gezondheid. Daarnaast is hij nog jong (bijna 3 jaar nu). Helaas vorig jaar hoefbevangen net toen hij wat vetjes had en nu dus dankzij luizen en een verkoudheid wederom fel over been. Hij is voor een shetlander nog nooit echt dik geweest, desondanks dat ie nog niks hoeft te doen. Ik weet het het aan zijn groei. Hij kreeg immers onbeperkt hooi en een vitaminekorrel+luzerne/esparcette voor de eiwitten tijdens de groei. Sinds dat hij de esparcette ook niet meer blieft, krijgt hij nu grasmix als extraatje en voor zijn mest probeer ik nu gastro+ en hij mest nog steeds vaak met water, maar zijn mest zijn nu in ieder geval al ballen. Hij krijgt op het moment nog steeds onbeperkt goed hooi, 200-300 gram gastro+ en ongeveer 100 gram grasmix. Het gaat om een minishet die 120-130 kg zou moeten wegen. Ik gok zelf dat hij echt maar iets van hooguit 110 kg weegt nu. Hij is verder wel goed energiek, ik zou hem graag wat extra's willen geven met het oog op de recente hoefbevangenheid, dus een sportbrok wil ik absoluut niet. Slobber zit ik wel te overwegen nu, zoals bv seniores priores. Dit was hem vorig jaar augustus:
Afbeelding

En zo is hij nu, de vacht vertekend veel, zijn ribben zijn duidelijk voelbaar en de heupbotten helaas ook.
Afbeelding


Wie weet iets wat hem wat extra's kan geven, zonder dat er echt teveel in zit?
Hij is goed ontwormd, ik zie het namelijk meteen aan zijn mest als ie wormen heeft (dan is echt alles meteen diarree). De ronde buik is omdat ie onbespierd is en wel een shetlander bouw heeft.

Alex en Jorie <3

YvonneV
Berichten: 8730
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:50

Hoe is zijn gebit?

Jorex

Berichten: 9896
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:02

Volgens mij is hij op het moment aan het wisselen. Maar hij wordt elk jaar in september gecontroleerd, hij maakt verder geen proppen. Hij eet alleen heel langzaam, maar dat doet ie al vanaf dat ie 6 maanden was. Mijn andere pony is gewoon een echte schrokker qua eten en Jorie eet gewoon heel rustig. Ik denk dat het vooral door darmbeschadiging van die wormen toen komt dat ie voedingsstoffen niet goed opneemt.

Alex en Jorie <3

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:36

Waarom geef je geen probiotica? Natuurlijke producten die helpen de maag en darmen weer op te bouwen. Ik geef proferm. 20€ voor 3 maand en resultaat was na 2dagen merkbaar. Hij had ervoor ook maagproblemen gehad, was behandeld maar dit hielp bij herstel van de maag.

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

Jorex

Berichten: 9896
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:34

Gastro+ bevat probiotica en zijn mest is nu goed tenzij hij loopt te stressen. Ik zoek dus puur iets om spek erop te krijgen. Iedere jaren trok hij bij toen ik ze op gras zette, maar dat mag hij voorlopig nog niet hebben nu. Dus vandaar dat ik SP of zupa of iets in die trant overweeg.

Alex en Jorie <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers