[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:51

Dan ga je boven de 300 euro. Nu staan ze aan huis, dus is het anders. Maar anders zouden ze op een pensionstal van 330 euro staan, mogelijk zelfs van 480 euro. Dat wist je bij aanschaf al, lijkt me?

Voor nu zou het kunnen dat de dierenarts wat teveel profiel van de kiezen heeft gehaald met de haken verwijderen, daardoor zou het malen lastiger kunnen zijn. Ik zou hem tijdelijk op 2x 2 scheppen Subli Seniores Priores te zetten (totaal zo'n 3.4kg bij de meeste mensen), wel opbouwen met eerst 2 dagen 2x 0.5 schep, dan 2 dagen 2x1 schep, 2 dagen 2x1.5 schep en dan de volledige dosering (dat is dan dag 7). Droog gemeten, na minimaal 3 uur weken gevoerd.

Verder zou ik er voor zorgen dat je naast je dagelijkse uurtje rijden ook nog minimaal eens per dag een uur met hem gaat wandelen, gewoon aan de hand aan het halster. Dat verbruikt bijna geen kcal, maar is wel ontzettend goed voor zijn mentale gesteldheid. Als je dan ook nog weet te regelen dat hij dagelijks een half uur (ja, liever langer, maar een half uur is al super) met een ander paard in de bak kan staan, zorgt dat voor meer innerlijke rust en daar gaan ze fysiek vaak op vooruit.

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:33

hallo allemaal.
ik wandel bijna elke dag met hem dan loop ik met mijn moeder en de honden mee naar het bos.
en ik stap altijd buiten uit.
vele hier zullen zeggen dat ik een slecht baasje bent omdat ik niet 300 per maand kan veroorloven.
ik heb mijn vorige pony wel op een plek gehad waar ze buiten kwam voor 280 maar dat buiten betekende met zo'n 30 paarden op een padock waar ze letterlijk door het draad heen werd gejaagd , s'nacht op een te kleine stal stond en te weinig voer kreeg.
benk ook ik woon niet op 10 min afstand.
mijn moeder moet met de auto een half uur rijden om bij stal te komen wat elke dag zo'n 10 euro benzine kost.
er is in mijn woonplaats maar 1 stal en die is al jaren vol.
zodra ik wat anders weet zou ik hem daar neerzetten.
hier heb je alleen nog stallen waar een stapmolen is of een padock maar hij eet zand dus dat is ook een moeilijke optie en met zand eten bedoel ik ook echt dat als ik hem ongezien even in de buitenbak laat dat hij al meteen begint met zand eten en hij is enorm koliek gevoellig dus dat kan niet daarom kan hij ook geen 4 kilo krachtvoer per dag hebben.
en paarden kunnen eigelijk maar 1.5 kilo verwerken de rest komt er gewoon weer uit (dat zei mijn paardentandarts)
ik heb al een keer wat meer geprobeerd maar toen kreeg hj gewoon koliek.
over de stal, ik heb hier gewoon heel erg veel beperkingen dus zodra hij ergens op gras kan doe ik dat dus aub geen commentaar meer over.
ik weet dat dat het beste is maar hij wordt ook niet dikker als hij in een padock staat.
daarnaast de paarden bij mij op stal komen er misschien 3x per week uit? en dan zien ze of de bak of de springwei.
en die eiganaar is heel bekend in de paardensport maar daarover hoor je nooit mensen.
vaak poetsen wij zijn paarden zodat die er ook nog even een keertje extra uitkomen.
gr

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:14

ik denk dat je iets niet goed begrijpt uit het bericht van mizora?
de subli seniores priores is geen krachtvoer hoor, dat is een ruwvoervervanger en voor paarden die te dun zijn.

ik denk dat het wel goed is als je op deze site gaat lezen.
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank

staat heel veel uitgelegd over voer, hoeveel je paard per dag moet eten.
wat je kunt geven als je paard te dun is.
dan weet je straks zelf heel goed wat je kunt doen.
succes!

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:25

o nee dat wist ik inderdaad niet sorry maar ik zal ernaar kijken :D

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:19

Op stal staan is anders ook niet bevorderlijk voor koliek. Dat je paard na 4 maanden op deze stal in begint te vallen zou je toch ook wat moeten zeggen.

Kennelijk ben je toch te egoïstisch om goed voor je paard te zorgen en dat is jammer.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:35

Dapper van achter de computer lelijk doen tegen een meisje van 14 :n

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:53

hallo allemaal ik wou even melden dat ik sinds een week een wei heb gevonden en hij gaat nu elke dag naar de wei :D
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:17

lekker gras eten!
wat goed dat je een wei gevonden hebt :j

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:26

fijn!

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:56

Mocht iemand nog hele goede adviezen voor me hebben...

PSvanLot schreef:
Ik heb wat terug gezocht in het topic maar het is erg moeilijk. Heb wel ontdekt dat hier veel ervaringsdeskundigen zijn!

Zou ik hier om advies mogen vragen?

Driejarige merrie, groot en mager.
- Sinds april gereden.
- 2x pw onder zadel, 2x pw longe.
- Snel gestresst
- Staat voorlopig helaas niet op gras, komt wel volop buiten.
- Is ontwormd onlangs vanuit opfok.
- Uit mestonderzoek van begin mei bleek dat ze bloedwarm had. 250 waar 200 mocht zijn. Ontwormd met groene Equest
- Erg dunne mest, soms wat beter en last van mestwater.
- Laat behoorlijke scheten.

Voer:
- Voldoende kwalitatief goed voordroog, zoveel ze kan eten
- 2x 0,8 kg onderhoudsbrok van Horsefood (dit is vanaf nu (20 juni) uitgebouwd naar 3x 0,8 kg over 3 voerbeurten. http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... d-van-gorp
- 1/4 emmer luzerne voor het lekkere
- Staat op stro, dit eet ze ook.

Het is een bijzondere matige eter. Langzaam en beheerst. Tanden zijn goed, ze is gewoon zo denk ik. Heb haar al dagen bestudeerd tijdens het eten hihi.
Wanneer ze buiten staat heeft ze weinig interesse in het hooi.

'Supplementen'
- Abler Opremazol tegen mogelijke maagzweer
- Natural'Digest https://www.natural-innov.com/nl/naturaldigest/
- Vorige week Sand off gehad https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-14~kg

Wat kan ik haar het beste bijvoeren.
Om haar op gewicht te krijgen zonder dat er een hoop rommel in gaat?


LiselotZorro schreef:
Hoeveel brok krijgt ze nu en wat is haar conditie? Aangezien je het hier vraagt neem ik aan te mager? Of enkel wat schraal misschien?


Excuses voor het niet reageren. Ik heb het bericht hier geplaatst en op een of andere manier ontstipt. Ik heb het bovenstaande wat aangepast.

Echt mager, het is in de afgelopen weken wel wat bijgekomen, maar het wil nog niet echt bijkomen. Vandaar de brok wat omhoog.

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:06

Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.

http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:04

Ik wilde mijn pony van 33 meer eiwitten gaan voeren. Ik zou 5 scheppen luzerne van vitalbix gaan voeren. Inmiddels zit ik op 3 scheppen en ook daar laat hij elke dag nog van liggen. Ik week het al mee met de speedybeet en de nutrimash.

Dus eigenlijk wil ik hier wel mee gaan stoppen. Maar wat kan ik hem dan geven?

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:46


Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:20

PSvanLot :
Misschien kun je ander hooi proberen? Tenminste je zegt voordroog dus neem aan dat het in plastic zit? Sommige paarden kunnen daar niet zo goed tegen (die van mij bijv).
Dodson&Horrell Build & Glow is wel echt dikmaakvoer. Anders misschien iets minder werken en de weide op?

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:48

Minder werk is niet nodig, ze doet al zo weinig. Op de wei gaan ze over een paar weken, als er nog 1 snee af is om te hooien.

Ander hooi proberen zou een optie kunnen zijn, maar ze eet het nu echt ineens heel goed. Samen met stro, der mest is veel beter en ze lijkt goed aan te komen ineens.

De brok is weer naar beneden. Teveel eiwitten. Daar kreeg ze meteen dikke benen van.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:28

monsera schreef:
Ik wilde mijn pony van 33 meer eiwitten gaan voeren. Ik zou 5 scheppen luzerne van vitalbix gaan voeren. Inmiddels zit ik op 3 scheppen en ook daar laat hij elke dag nog van liggen. Ik week het al mee met de speedybeet en de nutrimash.

Dus eigenlijk wil ik hier wel mee gaan stoppen. Maar wat kan ik hem dan geven?



Je kan eiwit poeder geven. Weet je precies hoeveel gram je geeft ook
Ik geef de erwten eiwit isolaat van bulkpowders

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:32

Ik gebruik daar sojaschroot voor. 100g schroot bevat 48g eiwit. Prijs wisselt tussen de 0.50-1€/kg, afhankelijk van waar je het koopt en of er verzendkosten bij komen.

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:02

En hoeveel zou ik dan moeten voeren? Gaat om een grote c pony van 33?

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:24

Sojaschroot moet je heel voorzichtig opbouwen. Ik begon met 50 of 100 gram en dan na een week pas meer. Na maanden voeren al lang gestopt maar is m’n paardje nog steeds te dik :D

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 06:32

Ik zou 150g doen. Dat is vaak voldoende, maar het kan eventueel opgevoerd worden tot maximaal 1g/kg lichaamsgewicht.

Hier krijgen de shetten 100g, die van 550kg 180g en die van 750kg 220g ongeveer (krappe maatschep, ruime maatschep). De eiwitbehoefte gaat niet gelijk omhoog met het lichaamsgewicht, maar met het metabool gewicht. Dit is lichaamsgewicht^0.75.

Opbouwen zou ik doen door eerst 4 dagen een halve portie (=75g) te geven.

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:10

Maar de eiwit behoefte gaat toch wel omhoog als ze ouder worden?

Ga het proberen. Vanmiddag een zak ophalen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:45

De eiwitbehoefte lijkt inderdaad wat omhoog te gaan, maar vooral wordt de eiwitopname wat slechter, het resultaat is alsnog meer eiwit, maar vooral om makkelijker verteerbaar eiwit. En een eiwitkrapte is lastiger te compenseren voor ze.

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:53

Vandaag voor het eerst gevoerd werd netjes opgegeten. De pony van mij vriendin staat sinds zaterdag bij mij aan huis. Is niet heel erg dik. Kan ik hem hier dan wat meer van geven? Is het ook een dikmaker?

Het stinkt trouwens wel vreselijk :o

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:58

Ik lees hier ook even mee.. Hoelang duurt het voordat je effect ziet op het paard? Ik ben stiekem redelijk overtuigd dat het rantsoen van mijn paard goed is, maar nu heb ik opmerkingen gekregen dat ik na twee weken meer verbetering had moeten zien. Ik denk dat ze in eerste instantie na de verhuizing is afgevallen en daarna weer is gaan groeien, maar ik heb er geen weegschaal voor helaas.
En als je op het ene moment kijkt ziet ze er prima uit, op een ander moment vanuit een andere hoek is het net een gratenpakhuis. Best lastig

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:05

Ikzelf ben voorstander van het langzaam laten gaan, mits je paard die tijd heeft! Sommige dieren moeten gewoon aankomen.

Die van mij kwam in februari bij me met een spits dak in zijn achterhand en je kon de ribben door de wintervacht van ruime afstand zien. Nu is hij nog niet de dikste, maar is het voornamelijk spieren die erbij moeten.

Hij staat dus op een schep fiberbeet en 50 ml lijnzaad. Daarnaast is hij pas sinds deze week zijn hooi gaan eten. 2x per dag een schep brok. Afbeelding

Ik had het zeker sneller kunnen laten gaan, maar durfde dat niet aan bij hem.