[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:55

PinkPrincess schreef:
Linde99 schreef:


Speedibeet is ook bietenpulp en geen slobber. Speedibeet kan je bereiden met warm en koud water en is binnen 10 minuten klaar



Dat is handig! maar wat zit er beter/anders in dan gewone slobber of bietenpulp?


Volgens mij is het enige verschil tussen bietenpulp en Speedibeet dat Speedibeet voorbewerkte bietenpulp is, waar ook de suikers en melasse uitgehaald zijn. Speedibeet bevat 5% suiker en gewone bietenpulp volgens mij iets van 15%

Het verschil tussen bietenpulp en slobber: bietenpulp is een vorm van ruwvoer. Slobber zie ik meer als een lekkernij. Tja slobber is een breed begrip. Slobbermash van Pavo is bijvoorbeeld een krachtvoer. Maar het is maar net wat je onder slobber verstaat. Kan ook een papje zijn met krachtvoer en olie of iets dergelijks

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:02

Dank je voor de uitleg! Ik ga eens proberen of Speedibeet wat voor hem is

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:20

Ik heb even je eerdere berichtje gelezen over je paard. Mijn merrie is ook zeer gevoelig op de darmen (en maag) en daarnaast was ze, toen ik haar net had gekocht, nogal mager. Van Slobbermash en ander krachtvoer (brokken) kreeg ze heftige pijnverschijnselen, zelfs tot aan kolieksymptomen aan toe.

Ze krijg nu ong. 1 kg Speedibeet en 500 gram Pavo Topsport (zitten veel vetten en eiwitten in voor de spieren, maar weinig suikers!). Daar maak ik een "pap" van en gooi er ook nog lijnzaadolie overheen. Lijnzaadolie heeft een fijne werking voor de maag- en darmwand, dus erg fijn voor paarden die daar gevoelig op zijn. Ik zou hier echter geen halve liter van geven zoals je schrijft. Je paard is al gevoelig voor diarree en olie heeft juist een laxerende werking bij een grotere hoeveelheid.

Wat je ook nog kunt geven is Iberogast. Geef dat nu zelf ook aan mijn paard, dat zorgt dat de maag en darmen tot rust komt en gaat de gevoeligheid tegen.

Hopelijk heb je hier ook nog wat aan :)

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:26

Super bedankt voor je tip Linde!! Ik ga even kijken bij de paardendrogist voor Iberogast
en de slobber is bijna op dan kan ik speedibeet eens proberen.

Mijn paard is echter nooit mager geweest, Ik heb altijd gezorgd hij gewoon meer dan voldoende ruwvoer tot zijn beschikking had. Wel door gevoeligheid raakt hij soms opgetrokken. Nu reageert hij ook meteen als het ruwvoer weer net iets veranderd. dus hij is gewoon echt gevoelig, zielig kind is het ook Y;(

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:35

Hallo allemaal, wij hebben een 19 jarige haflinger die sinds een half jaar aan de dunne kant blijft. Hij krijgt voldoende hooi (geen kuil dit eet hij niet) speedibeet met slobber en Lucerne bij gevoerd, dit eet hij allemaal prima, maar toch komt hij niet aan zoals wij gewend waren van hem. Kan het zijn dat nu hij ouder is het allemaal wat minder gaat? Het is na zijn blessure een beetje blijven hangen, misschien dat het hierdoor ook erger lijkt, omdat hij ook veel spier kwijt is geraakt hierdoor. DA gaat nog komen voor bloed en maag onderzoek. Zijn er anders ook nog mensen met ervaringen met bijvoorbeeld een voedingsdeskundige?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:11

Wat doen jullie nog door het voer als paardlief het niet meer lekker vindt? Zou appelmoes of iets werken? Of honing? Of is dat te ongezond? Nu ben ik al blij als ze niet nog meer afvalt maar het moet niet nog slechter voor haar zijn natuurlijk.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:42

xjanabananax; misschien even het gebit laten checken en checken op wormen?

chimello; appelmoes wordt wel vaker gebruikt bij paarden die bepaald voer niet lusten. Ik gooi zelf altijd lijnzaadolie door het voer, dat werkt hier ook

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:07

Linde99 schreef:
xjanabananax; misschien even het gebit laten checken en checken op wormen?

chimello; appelmoes wordt wel vaker gebruikt bij paarden die bepaald voer niet lusten. Ik gooi zelf altijd lijnzaadolie door het voer, dat werkt hier ook


Zijn gebit is pas geleden gecheckt en die is dan ook helemaal in orde, na het weideseizoen heeft hij de zware wormenkuur gehad, wat zo'n 1,5 maand geleden is. Dit zou dus beide geen probleem moeten geven. Half jaar geleden ook bloed onderzocht en was ook allemaal perfect. Enige wat nog niet is uitgesloten is een maagzweer (wordt binnenkort nog wel gedaan), maar hier heeft hij eigenlijk geen andere symptomen van dan enkel dun blijven.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:57

Ik heb 2 oudjes, een merrie van 26 jaar (kwpn van 1.54m) en een ruin van 24 jaar (draver, 1.51m). Ze zijn beide de laatste jaren al moeilijk op gewicht te houden in de winter, vooral de merrie.
Nu staan ze er dit jaar super goed bij moet ik zeggen. Ze hebben onbeperkt hooi, staan regelmatig nog op het grasland, krijgen beide dagelijks een grote bak seniores priores en een volle schep 18+ van Pavo, tevens dagelijks vitaminekorrel Pavo Vital. Vraag mij niet de exacte hoeveelheid, mijn vader voert ze. De draver zit dik in zijn wintervacht en heeft momenteel zelfs een beetje overgewicht. Helemaal prima voor hem.
De merrie staat met een winterdeken, heeft minder vacht hoeven aanmaken en mist uiteraard spiermassa maar is mooi rond voor deze tijd van het jaar.
Nou missen ze inmiddels behoorlijk wat tanden, dus van dat 'onbeperkt' ruwvoer betwijfel ik hoeveel ze daadwerkelijk binnen krijgen.
De merrie van 26 staat al een tijdje met pensioen, de ruin van 24jr wordt in de zomer en het najaar nog gereden op bosritjes.

Ik heb hier enkele keren gelezen dat Pavo Nature's Best ook een deel ruwvoer vervangt. Nu geven wij 18+ vanwege het hogere vetgehalte, maar ik zou graag eens horen wat jullie denken over de 18+ vs Nature's Best voor onze oudjes.

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:31

Hier een te magere Haflinger die maar blijft afvallen. Kreeg al een poos seniores priores maar dat eet ze niet meer, is madame op uitgekeken.

Nu las ik gister over speedibeet hier, vanmorgen gehaald maar madame heeft na een klein beetje al genoeg. Ook nog 18+ van pavo meegenomen, misschien met dat erdoor dat ze het wel eet.

Probleem hier is dat ze veel te weinig ruwvoer eet. 80 minuten over 24 uur. Ze staat ingesteld op 300 minuten maar neemt deze dus bij lange na niet.

Ze lijkt wel op der plek, wou net ook ipv apart om bij te voeren weer naar de groep toe en staat dsn rustig.

Energie heeft ze nog voor 10.
Zijn nu weer bezig om continu als wij er zijn en staleigenaren ook haar in het station te zetten. Maar de ene x blijft ze staan andere keer als een paard naar der kijkt is ze direct weer weg.

Bikstation gebruikt ze weer wel goed... rare merrie.

Ik lees hier voorlopig dus even mee.

Der dochter is trouwens weer te dik, die eet 240 van de 300 minuten in station en nog via de zijkanten mee met andere.

Gekke beesten

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:25

Mijn paard eet ook te weinig ruwvoer. Ze verkiest 't gras boven het hooi. Waardoor ze niet genoeg ruwvoer binnen krijgt. En nu aan het afvallen is.

Ze krijgt nu al een kg fibra premium erbij, en Pavo vital + halve kg muesli, easy mix van horsefood.
Meer Muesli wordt ze te heet van.

Bietenpulp eet ze niet. Ook niet met iets erbij door.

Nu zit ik te denken aan de kant en klare lijnzaadbrok van horsefood.
Iemand ervaring mee?

De maïs lijnzaadbrok van horsefood moet ook goed helpen. Maar vind die wel heel hoog in zetmeel. Ben bang dat mijn paard dan heel explosief gaat worden.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:15

Is hartog grasmix geen optie? Dat is iets zoeter door de toegevoegde melasse (3% maximaal), maar verder kunstmatig gedroogd gras van hoge kwaliteit en daardoor sowieso smakelijk.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:47

Heb je geen mogelijkheid om haar dan van het gras te halen?
Seniores priores kun je nog proberen,eventueel mengen met het voer wat je al geeft.

Mijn merrie gaat ook niet helemal goed met het gewicht.
Ze staat wel de hele dag te eten, hooi is mooi droog, wat fijner spul
Maar ik denk dat het ruwvoer voor haar net wat te weinig bevat.
ze krijgt nu 3/4 schep grasbrok.
1/4 schep esparcette, beiden geweekt.
Met daar doorheen een halve schep pavo 18 plus. En een vitaminekorreltje.
Maar ik ga zo soyaschroot bestellen,zie dat je dat bij bol.com kunt kopen.
weliswaar niet zo goedkoop als de boeren hebben,maar kan in mijn omgeving niemand vinden die het me zo verkopen wil.
Maar es kijken of dat wat gaat aanzetten

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:17

Hier gaat ze aankomende dagen hopelijk niet weer afvallen. Met al het bijvoeren zag ze er beter uit.

Door medicatie,corticosteroïden mag ze nu alleen ruwvoer. Wat ze dus te weinig eet.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:26

Zou het kunnen dat ze maagpijn heeft en daarom te weinig eet?
Maagzweer bijvoorbeeld?

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:54

ellepel schreef:
Zou het kunnen dat ze maagpijn heeft en daarom te weinig eet?
Maagzweer bijvoorbeeld?

Wisselingen in de groep denk ik. Ze staat vrij laag in de rang in een hit actief

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:45

Mijn merrie eet weer iets beter, vindt het hooi zelfs weer eetbaar. Melkpoeder heeft het eten wel smakelijker voor haar gemaakt :) Dus is al iets.
Nogmaals bedankt voor alle tips <3

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 02:16

Onze merrie at ook te weinig ruwvoer en bleef maar afvallen terwijl als ze biks hoort of ziet wel komt kijken.

We geven haar nu (naast onbeperkt goed hooi!) gras/luzernebrok met hooibrok (diegene die je niet hoeft te weken) en vitalbix, binnen no-time kwam ze aan :)

ze krijgt het verdeeld over 3 voerbeurten per dag en alles gaat op, hiervoor gekozen omdat ze van gewone biks gaat stuiteren er er een hoop troep in zit, we wilden ook geen granen meer voor haar

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:53

Ik ga eens kijken hoe ze het gaat doen als ik wat meer fibra ga voeren

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:55

Hoii even vraagje over de seniores priores weten jullie hoelang dat maximaal mag weken? staat minimaal 4 uur... maar is er bekent of het erg is als je het bv voor een aantal dagen klaar maakt...en dat je het dan geeft. of zou het dan te lang staan en vies worden?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:25

In de winter kan je het rekken naar 36 uur, maar eigenlijk is 24 uur laten staan het maximum. Wij houden zelf 12 uur aan, 's ochtends voor 's avonds en 's avonds voor 's ochtends. Mocht het 4 uur weken (3 blijkt al voldoende te zijn met koud water) niet mogelijk te zijn, dan doet kokend water wonderen. Dan is het in een uur echt klaar (en weer voldoende afgekoeld).

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:26

Ik zou niet langer dan 24 uur doen.
Daarna word het als het,warmer is snel zuur en wat ranzig.
Vinden de,paarden het ook niet meer lekker.

Ik heb ander voer wat moet weken,maar heb net de emmers voor morgen klaar gemaakt.
En als ikmdie voer maak ik die voor de volgende dag vast klaar.

Mizora,mag ik jou wat vragen?
Ik heb nu voor mijn merrie grasbrok.esparcette,bietenpulp en sojaschroot.

Ik zit een beetje met de verhoudingen hoe te geven.
Ik maak nu 3/4 voerschep grasbrok
1/4 schep esparcette
1/4 schep bietenpulp..en dat dan aanlengen met water, en doe er 200 gram sojaschroot bij.
Maar ik heb geen idee of dat allemaal zo bij elkaar kan.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:24

had even gemaild dit kreeg ik terug idd..

De slobber moet inderdaad minimaal 4 uur weken, ivm met het uitzetten van de pulp die in de Seniores verwerkt is. In de winterperiode kunt u het gerust de avond ervoor klaarmaken, het koel wegzetten en het de volgende dag opvoeren. Langer dan 24 uur van te voren klaar maken is niet aan te bevelen, omdat het dan inderdaad snel ranzig of muf kan worden, ook gaat dan de kwaliteit van de vitaminen, mineralen etc achteruit. In de zomermaanden kan het heel erg snel zuur worden, dan is het aan te raden om het meteen te voeren als het 4 uur geweekt heeft, tenzij u een heel grote koelkast of koude kelder heeft waar u het weg kan zetten. Maar ook dan geldt dat u het beter niet langer dan 24 uur moet bewaren.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:44

Ik val hier ook even binnen.

Onze paardjes stonden tot voor kort op een kleiner stukje weiland (amper gras) met paddock en schuilstal. Onbeperkt hooi in netten van 4.5 cm.

Mijn pre is een vrij slank en rank type, 4.5 jaar, maar zwiebert nog alle kanten op, ze heeft ook nog geen bespiering (ze is nog niet gereden, enkel sporadisch grondwerk, vooral in stap en zijgangen).
Maar is dus vrij smalletjes, maar had een giga buik, soms lijkt ze wel zwanger.£

Nooit veel aandacht aan besteed, want is een gras/hooibuik.
Verder was ze net goed op gewicht, neigt een beetje naar de schralere kant, maar komt wel goed met bespiering.

Ze zijn nu verhuisd naar een winterplek, ook 24/7 buiten met schuilstal, maar op 3 ha grasland (samen met 2 D ponys en twee rijpaard jaarlingen/twenters).
Ze hebben dus onbeperkt toegang tot het gras (waar er nog redelijk op staat), en krijgen smorgens elk een plak hooi en vitaminebrok.
Wat opvalt is dat haar dikke buik eigenlijk echt volledig weg is (na drie dagen al). Ze is verder niet magerder geworden, valt ook niet in achter de ribben, gewoon de buik is weg. Dit terwijl ze in principe wel 24/7 kunnen knabbelen en een portie hooi bijkrijgen (sinds eergisteren geven we nu savonds ook een portie extra).

Iemand een idee in welke mate we effectief moeten kijken naar die buik, of maakt dat op zich niet zoveel verschil uit? google zegt tegenstrijdige dingen (door gras, door goede vulling, door water (maar indien het door water is, hoe komt het dan dat ze dat wel had op onbeperkt hooi en niet op nat gras?).
Nemen we dus de buikdikte mee in de beoordeling of ze genoeg binnenkrijgen, of kijken we echt eerder naar de ribben of deze goed gevuld blijven?

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:11

Ik wil graag mijn probleem hier ook even voorleggen.

Ik heb een 12 jarige welsh merrie die vorig jaar een veulen heeft gehad. Ze is altijd al eentje geweest die ik echt moest volproppen om goed te hebben. Tijdens haar vorige drachtigheid 3 jaar terug kreeg ze pavo podo lac omdat ze die van cavalor niet echt moest en ging selecteren. Om haar goed te hebben kreeg ze toen 2x per dag 2 grote scheppen. Echt veel voor een pony.

Nu kreeg ze terug deze van cavalor omdat de podo lac maar niet geleverd kwam. Hier merkte ik dat ze erg snel begon te vermageren. Dus zodra de zakken podo lac er waren een grote hoeveelheid ingeslagen en terug deze gegeven.

Uiteindelijk hebben we haar veulen op 4,5 maand moeten spenen omdat ze echt veel te mager kwam. Gelukkig kwam haar veulen niets tekort en kon hij het goed aan (was ook een erg groot veulen)

Nu krijgt ze sindsdien 2x daags 1 volle schep (gok +-750gr) tradition van cavalor, 3 van deze scheppen bietenpulp en een grote hand lucerne en ik krijg haar maar niet dikker.
Als je haar etensbak ziet is dat wel een grote hoeveelheid, wil haar nu ook niet gaan overvoeren.

We hebben hier voor de andere dieren wel nog maïs van het veld liggen. Zou ik dit aan haar kunnen/mogen geven om bij te komen?

Ohja en hooi heeft ze altijd onbeperkt beschikbaar.