[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:12

LinSa schreef:
Mijn pony's worden ook te dik van hooi. Ze waren het beste op gewicht toen ik hun hooi afwoog en zeker niet onbeperkt voerde. Nu voer ik onbeperkt omdat dat momenteel veel praktischer is, maar ze zijn dus allebei dikker geworden.
Dus wellicht eens gaan wegen wat je aan hooi voert en daar eens kritisch naar kijken


Omdat ik ze in een paddock heb staan en ze naast het ruwvoer gewoonweg niks krijgen laat ik ze liever toch niet verhongeren.. Minder is oké maar mijn paard heeft aan weinig niet genoeg. Hij is gewoon groot en hij gaat echt rare dingen doen als hij te weinig krijgt(dan sloopt ie de boel). Onbeperkt is dus wel bijna een must. Weet jij hoeveel een paard gemiddeld als je 2x per dag 1 zak voert(voor de shets 1 zak en 1 zak voor mijn paard) nodig heeft? Want ik heb geen flauw idee... Wellicht heb je een site die meer informatie geeft?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:21

Ik heb het ook niet over laten verhongeren hé, jammer dat je het zo leest. Mijn pony's stoppen simpelweg niet met eten en eten makkelijk het dubbele van wat ze normaal zouden mogen.
Hier kan je zien wat een paard ongeveer aan kg's binnen moet krijgen per dag: https://natuurlijkpaarden.nl/hoeveel-ru ... dag-nodig/

Als je dat verdeeld over meerdere porties per dag en eventueel stro erbij geeft, zou dat mogelijk verschil kunnen maken.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:58

LinSa: Ik heb even gekeken en voor mijn paard zou dat uitkomen op 2x per dag 8,75 kilo. Ik heb het idee dat dat niet voldoende is voor hem. Maar dat moet ik dan maar eens gaan wegen en kijken. 3,75 kilo 2x per dag voor de shets lijkt me eigenlijk wel voldoende. Vooral omdat ze nog hooi hebben hangen als ik 's ochtends aankom(en dan heb ik om half 7/7 uur gevoerd de vorige avond) Mijn paard heeft helemaal geen hooi meer hangen 's ochtends. En is toch aardig vervelend als ik dan aankom(hij heeft echt honger).

Stro erbij geven daar zie ik bij deze gelijk vanaf. Dat eten ze niet en daar mesten ze alleen in, die heb ik al eens geprobeerd.

Ik vind het overigens wel super dat je met me mee denkt!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:24

Je zou ook nog kunnen kiezen voor bijvoorbeeld zo'n hayplay bal voor je grote paard. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar daar schijnen ze ook wel even mee bezig te zijn.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:24

LinSa schreef:
Je zou ook nog kunnen kiezen voor bijvoorbeeld zo'n hayplay bal voor je grote paard. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar daar schijnen ze ook wel even mee bezig te zijn.


Daar heb ik al eens over nagedacht inderdaad. Maar hij is een beste sloper en zo'n bal is echt wel 30+ euro..

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:41

OneAndOnlyx schreef:
LinSa schreef:
Je zou ook nog kunnen kiezen voor bijvoorbeeld zo'n hayplay bal voor je grote paard. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar daar schijnen ze ook wel even mee bezig te zijn.


Daar heb ik al eens over nagedacht inderdaad. Maar hij is een beste sloper en zo'n bal is echt wel 30+ euro..

De buurman van mijn paard heeft ook zo'n bal. Die dingen kunnen echt wel wat hebben als ik zo af en toe eens door de stal zie gaan _O-
Ik heb alleen niet het idee dat ze er langzamer door gaan eten, gaten zijn best groot. Bal is, als ze zich even kwaad maken, binnen een halfuur echt wel leeg.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:26

Diertjec schreef:
Je zou ook nog kunnen kiezen voor bijvoorbeeld zo'n hayplay bal voor je grote paard. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar daar schijnen ze ook wel even mee bezig te zijn.


Daar heb ik al eens over nagedacht inderdaad. Maar hij is een beste sloper en zo'n bal is echt wel 30+ euro..[/quote]
De buurman van mijn paard heeft ook zo'n bal. Die dingen kunnen echt wel wat hebben als ik zo af en toe eens door de stal zie gaan _O-
Ik heb alleen niet het idee dat ze er langzamer door gaan eten, gaten zijn best groot. Bal is, als ze zich even kwaad maken, binnen een halfuur echt wel leeg.[/quote]

Ja maar dat is waarschijnlijk ook per bal verschillend :') . Een half uur, dan zit het bij mijn paard zeker binnen een kwartier in zijn holle kies. Hij is écht heel slim.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:46

Hoihoi, hier even een update! Ik heb de afgelopen dagen mijn hooi gewogen en kwam elke keer op 4 kilo uit voor de shets en 4,5 voor mijn paard. Wat ik merk is dat mijn shets dit niet allemaal opmaken of nét aan wel, en mijn paard heeft dit wel zo op.. In principe geef ik ze om een uur of 7 dit hooi en sta ik half 8 de volgende ochtend weer naast ze voor de volgende voerbeurt. Het delen naar meerdere voerbeurten per dag gaat helaas niet, ik werk 4,5 dag in de week en ben elke dag rond 6'en thuis. Ze staan aan huis, en mijn beide ouders werken ook erg veel en sowieso om die ervoor te laten opdraaien vind ik gewoon niet eerlijk.

Fleur_BB

Berichten: 28
Geregistreerd: 31-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 02:18

Hoihoi ik heb mijn shet sinds een tijdje op de hele weide staan omdat het gras nu minder voedzaam is (en we hebben speciaal paardengras) en hij staat samen met 4 schapen, hij is alsnog wel wat kilo’s aangekomen (wat ik wel verwacht had hoor) maar nu vraag ik me af of als het weiland in de winter kaal is hij dan ook nog weer afvalt of bijna niet? Want vorig jaar ging het ook ongeveer zo en toen was hij na de winter weer op gewicht.

De eerste foto is van vanavond en de tweede van 3 weken geleden ongeveer (toen vond ik hem al iets aan de dikke kant)

Afbeelding


Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 07:48

Minder voedingsstoffen ja, maar niet minder suiker! Ik zou hem er weer vanaf halen, hij is behoorlijk wat aangekomen in 3 weken tijd...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:23

Mijn dikkie na de rit vandaag:

Afbeelding

Zijn conditie wordt nu snel beter, we bouwen de afstanden en snelheid in stapjes op.

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:31

Hoi!

Sinds de zomer kamp ik al met het probleem dat mijn merrie te dik is. Eerst dacht ik dat het van het gras kwam en dat ze tegen de tijd dat ze naar binnen ging wel weer mee zou vallen. Echter valt ze maar niet af terwijl ik mijn inziens toch wel alles er aan doe...
Even een situatieschets:

Merrie, negen jaar, afstamming van Levantos x Ukland. Ik rijd met haar Z1 dressuur, L springen en B cross. Ik rijd ongeveer 5/6 keer per week. Een vrije dag is echt helemaal vrij, voor de rest komt ze in de paddock en in de stapmolen. Bijna ieder weekend wedstrijd, ik rijd ongeveer een uur (inclusief in en uitstappen). Ik heb haar eerst qua krachtvoer teruggezet, toen maar toen merkte ik ook dat ze weinig energie had. Heb haar daarna weer opgeschroefd in het voer, paard had gelijk meer energie maar is nu dus weer ontzettend dik aan het worden...

Ze krijgt zo goed als onbeperkt hooi (EDIT: in hooinet), geen snoepjes en ander lekkers en voor de rest krijgt ze in de ochtend (06.30), middag (12.00) en avond (22.00) halfje muesli en een halfje biks. Van mij krijgt ze dan nog een handje muesli met elektrolyten erdoorheen en wortels. Af en toe slobber, dit zijn dan drie handjes.
Ik weet niet zo goed hoe ik mijn paard weer dunner krijg, zonder energieverlies... Iemand tips?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:04

Ik zou de biks, muesli en slobber vervangen door een goede vitaminekorrel en het dan even de tijd geven. Eventueel aanvullen met magnesium en/of een eiwitsupplement voor het spierherstel.

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:47

Wijslander schreef:
Ik zou de biks, muesli en slobber vervangen door een goede vitaminekorrel en het dan even de tijd geven. Eventueel aanvullen met magnesium en/of een eiwitsupplement voor het spierherstel.


Maar krijgt ze dan alleen een vitaminekorrel/magnesium/eiwitsupplement? Paard kan daar toch niet op leven als ze op niveau moet meedraaien in de sport? Of Is het niet helemaal vervangen? Maar gewoon deels?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:25

Saaaash schreef:
Wijslander schreef:
Ik zou de biks, muesli en slobber vervangen door een goede vitaminekorrel en het dan even de tijd geven. Eventueel aanvullen met magnesium en/of een eiwitsupplement voor het spierherstel.


Maar krijgt ze dan alleen een vitaminekorrel/magnesium/eiwitsupplement? Paard kan daar toch niet op leven als ze op niveau moet meedraaien in de sport? Of Is het niet helemaal vervangen? Maar gewoon deels?


Wat zit er in de biks/muesli/slobber waarvan je verwacht dat ze niet zonder kan?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:53

Ik heb al eerder een berichtje geplaatst hier over mijn haf, deze had namelijk toen ik haar kocht redelijk wat overgewicht. Maar het afvallen ging eigenlijk best soepel, snel en geleidelijk. Sinds mijn laatste post zijn we dan ook gewoon door gegaan met de trainingen en nu ben ik wel benieuwd wat jullie te zeggen hebben over haar gewicht nu. Er mist nog wel wat bespiering naar mijn idee vooral in de bovenlijn maar daar zijn we aan aan het werken.

Afbeelding
niet heel duidelijk

Afbeelding

zo was ze toen ik haar kocht:
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:56

Afbeelding deze is misschien wat duidelijker

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 06:31

Op die laatste foto is het verschil goed te zien zeg! En wat je zelf ook al zegt, bespiering zal haar ook niet gaan misstaan.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:35

Wijslander schreef:
Op die laatste foto is het verschil goed te zien zeg! En wat je zelf ook al zegt, bespiering zal haar ook niet gaan misstaan.

Jaa het verschil is er zeker!! Gelukkig _/-\o_
Maar vind jij dat ze zo qua gewicht goed is of moet er nog meer af?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:51

Faitherr schreef:
Wijslander schreef:
Op die laatste foto is het verschil goed te zien zeg! En wat je zelf ook al zegt, bespiering zal haar ook niet gaan misstaan.

Jaa het verschil is er zeker!! Gelukkig _/-\o_
Maar vind jij dat ze zo qua gewicht goed is of moet er nog meer af?


Ik denk dat ze zo qua gewicht heel netjes is en dat ik me nu zou gaan concentreren op spierontwikkeling. Dan wordt de buik nog een stuk minder bol en komt ze mooi in verhouding. :j

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:02

Dit is trouwens mijn pony die tot afgelopen zomer echt te dik was. Wij zijn nu een paar maanden bezig met spieropbouw:


Afbeelding

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:03

Wijslander schreef:
Dit is trouwens mijn pony die tot afgelopen zomer echt te dik was. Wij zijn nu een paar maanden bezig met spieropbouw:


[ [url=m/PItakP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Netjes!

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:06

Wauw wat zien jullie paardjes er goed uit. Mijn pony moet ook dringend vermageren, hij heeft ernstige verbening van het hoefkraakbeen en zijn overgewicht helpt hem daar niet bij. Ik vind het vreselijk moeilijk want hij mag ook niet intensief nodig, ik heb magische tips nodig. -O-

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:17

Mijn belangrijkste tip voor het afvallen zou zijn: dagelijks bewegen. Elke dag een half uur is beter dan om de dag een uur. En dan in een tempo dat matige inspanning vraagt. Dus stevig doorwandelen of een rustig drafje als dat kan.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:53

Wijslander schreef:
Dit is trouwens mijn pony die tot afgelopen zomer echt te dik was. Wij zijn nu een paar maanden bezig met spieropbouw:


[ [url=m/PItakP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je hem met een regendeken staan of gevoerde deken? Anders onderwerp... maar just curious...