[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:57

Ja hoor. Maar als je rechts bovenin mijn post op 'geplaatst' klikt, zie je alleen mijn berichten. Dat scheelt al een paar pagina's.
In mijn geval is het dus schadebeperking door zoveel mogelijk aan te passen wat kan, zonder dat er tekorten zijn en zijn gewicht al teveel toeneemt. Dat is zonder beweging (want blessure) een enorme uitdaging, gezien hij normaal heel snel moddervet is.
Dus ja, dan ben ik blij met deze schadebeperking waarbij er zeker sprake is van overgewicht, maar binnen de mogelijkheden acceptabel.

Edit: marley, hij glimt je tegemoet *D
Ik zou vooral doorgaan met wat je doet. Het heeft effect. Wel langzaam, maar langzaam afvallen is goed.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:22

Daihyo schreef:
Ja hoor. Maar als je rechts bovenin mijn post op 'geplaatst' klikt, zie je alleen mijn berichten. Dat scheelt al een paar pagina's.

Fijne tip.
Wist ik na al die jaren niet.

Daihyo schreef:
In mijn geval is het dus schadebeperking door zoveel mogelijk aan te passen wat kan, zonder dat er tekorten zijn en zijn gewicht al teveel toeneemt. Dat is zonder beweging (want blessure) een enorme uitdaging, gezien hij normaal heel snel moddervet is.
Dus ja, dan ben ik blij met deze schadebeperking waarbij er zeker sprake is van overgewicht, maar binnen de mogelijkheden acceptabel.

Begrijp ik.
Vorig jaar stond hij inderdaad nog erg goed.
Maar wat voor blessure heeft hij dan ?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:31

Hij heeft een klap op zijn spronggewricht gehad en het bot is beschadigd. Hij heeft een infuus met tildren gehad en moest vanaf december 9 maanden op rust. Daar zitten we nu dus middenin. Hij mag wel buiten in de kudde, maar ik mag alleen maar aan de hand stappen met hem. En dat zet geen zoden aan de dijk :+

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:34

Daihyo schreef:
Hij heeft een klap op zijn spronggewricht gehad en het bot is beschadigd. Hij heeft een infuus met tildren gehad en moest vanaf december 9 maanden op rust. Daar zitten we nu dus middenin. Hij mag wel buiten in de kudde, maar ik mag alleen maar aan de hand stappen met hem. En dat zet geen zoden aan de dijk :+


Dat klinkt echt niet fijn.
Misschien een beetje off-topic, maar kan het dan geen kwaad als hij in kudde loopt/draaft/galoppeert? Of doet hij dat niet zo veel? Onder het zadel stapritjes maken zal vast te veel belasting zijn?
Ik begrijp dat het lastig is hoor, zo zonder beweging. En eigelijk wil je dan ook constant eten voorzien in de groep zodat die niet gaan klieren, maar dat werkt ook niet mee natuurlijk. Hopelijk is hij gauw weer hersteld!

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:41

Poekkie schreef:
marley93 schreef:
Ik vind het heel moeilijk om te zien of er verbetering in zit... ook omdat hij nu het meeste van zijn wintervacht kwijt is, dus dat vertekent ook naar mijn idee. Hebben jullie feedback?
Op dit moment krijgt hij ongeveer 5kg hooi per nacht. Overdag staat hij nu het grootste gedeelte van de dag op de wei met een graasmasker. Hij krijgt 150g vitalbix Daily balancer, plus twee maatschepjes lijnzaad vlokken.
Extra beweging kan ik hem op het moment niet bieden vanwege mijn eigen gezondheid, maar dat gaat stapje voor stapje wel steeds beter en dus ook de goede kant op.
Ik kan zijn ribben wel weer gemakkelijker voelen, daar ben ik heel blij mee!

[ [url=m/sFQiJa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit toch! Op die laatste foto lijkt die helemaal prima en top in zijn vel!
Als je dat ook zo voelt, zou ik zou ik zeggen: houden zo :)
Mooi paard trouwens! Wat een verschil tussen winter en zomervacht


Thanks! Ik zie hem liever nog een klein beetje schraler, maar gevoelsmatig is het zeker beter dan van de winter.
En er zit inderdaad mega veel verschil tussen zijn zomer- en wintervacht. Verbaas me er ieder jaar weer over. :))

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:32

Poekkie schreef:
Daihyo schreef:
Hij heeft een klap op zijn spronggewricht gehad en het bot is beschadigd. Hij heeft een infuus met tildren gehad en moest vanaf december 9 maanden op rust. Daar zitten we nu dus middenin. Hij mag wel buiten in de kudde, maar ik mag alleen maar aan de hand stappen met hem. En dat zet geen zoden aan de dijk :+


Dat klinkt echt niet fijn.
Misschien een beetje off-topic, maar kan het dan geen kwaad als hij in kudde loopt/draaft/galoppeert? Of doet hij dat niet zo veel? Onder het zadel stapritjes maken zal vast te veel belasting zijn?
Ik begrijp dat het lastig is hoor, zo zonder beweging. En eigelijk wil je dan ook constant eten voorzien in de groep zodat die niet gaan klieren, maar dat werkt ook niet mee natuurlijk. Hopelijk is hij gauw weer hersteld!

Nee vrije belasting kan geen kwaad. Hij is niet zo'n renner gelukkig. Hij draaft en galoppeert wel en dat gaat goed. Bij een snelle draai is hij nog wel eens onregelmatig. En steigeren zie ik hem ook niet doen, maar dat kan natuurlijk als ik er niet bij ben wel. Dat weet ik niet.
Onder het zadel mag niet. En afhankelijk van de foto's in september wordt het of definitief pensioen of mogelijk nog stapritjes of wat basis rijden. Het hangt er helemaal van af hoe het bot herstelt.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:39

Ik kom met jullie meelezen. Onze Welsh a is bevangen geweest en moet dus op dieet. De rest moet maar een beetje solidair mee doen want daar mag ook wel wat af.
Ik had besloten nu hooi te gaan weken, maar daar zoek ik nog een praktische tip voor. Ik ga ongeveer 28 kg per dag voeren, das best veel :+

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:18

Zijn er hier mensen met ervaring met electrolyten voeren? Vroeg me vandaag ineens af. Met grasmasker kan ze niet van d'r liksteen sabbelen. Maar ze is wel een giga zweter. Elke training top tot teen op het moment. Maar vroeg me af zijn er dan do's en don't voor dat spul bij dikkertjes?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:25

Voer je nog iets van een vitaminebrokje bij? Dan kun je daar ook wat keukenzout over doen. Dat vult ook prima aan bij veel zweten.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:54

Daihyo schreef:
Hij heeft een klap op zijn spronggewricht gehad en het bot is beschadigd. Hij heeft een infuus met tildren gehad en moest vanaf december 9 maanden op rust. Daar zitten we nu dus middenin. Hij mag wel buiten in de kudde, maar ik mag alleen maar aan de hand stappen met hem. En dat zet geen zoden aan de dijk :+

Zwemmen zou ideaal zijn.
Maar als je de prijzen ziet...

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:57

BigBen schreef:
Daihyo schreef:
Hij heeft een klap op zijn spronggewricht gehad en het bot is beschadigd. Hij heeft een infuus met tildren gehad en moest vanaf december 9 maanden op rust. Daar zitten we nu dus middenin. Hij mag wel buiten in de kudde, maar ik mag alleen maar aan de hand stappen met hem. En dat zet geen zoden aan de dijk :+

Zwemmen zou ideaal zijn.
Maar als je de prijzen ziet...


Met het stormweer van vandaag anders volledig gratis een paar uurtjes te doen in de wei vanavond :D

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:07

Vandaag het thinline masker ontvangen en gepast.

Pony was er niet blij mee :+
Graven, likken aan zand, moeite met grazen. Af en toe kreeg ze een hapje te pakken. Maar ging vooral gepaard met veel ja geknik.

Hoop dat ze er gauw aan kan wennen. Gat is 3,5cm.

Afbeelding

Dat afpassen is 10 min werk zeggen ze. Nou. Ik vind het maar ingewikkeld. :=

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:11

Hoe kijken jullie naar een obese Tinker met een veulen aan de voet in combinatie met een graasmasker?

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:25

Daihyo schreef:
Voer je nog iets van een vitaminebrokje bij? Dan kun je daar ook wat keukenzout over doen. Dat vult ook prima aan bij veel zweten.


Hoeveel houd je dan ongeveer aan? Een snufje, of meer?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:33

Zout is maar één van de vele electrolyten. Je kunt beter een volledig electrolyten supplement geven, met natrium, kalium, chloride, calcium, magnesium, fosfaat en bicarbonaat. Paarden hebben alleen extra electrolyten nodig als ze écht hard gewerkt worden, en veel zweten. Dan gaan de electrolyten namelijk met het zweet verloren. Als je paard zonder hard werk overmatig zweet is het natuurlijk nuttig om electrolyten bij te voeren, maar mss is het wel verstandig om eens uit te zoeken waar dat overmatig zweten vandaan komt. Het kan toeval zijn, maar het kan ook om een onderliggende medische oorzaak gaan.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:02

BigBen schreef:
Zout is maar één van de vele electrolyten. Je kunt beter een volledig electrolyten supplement geven, met natrium, kalium, chloride, calcium, magnesium, fosfaat en bicarbonaat. Paarden hebben alleen extra electrolyten nodig als ze écht hard gewerkt worden, en veel zweten. Dan gaan de electrolyten namelijk met het zweet verloren. Als je paard zonder hard werk overmatig zweet is het natuurlijk nuttig om electrolyten bij te voeren, maar mss is het wel verstandig om eens uit te zoeken waar dat overmatig zweten vandaan komt. Het kan toeval zijn, maar het kan ook om een onderliggende medische oorzaak gaan.

Eens. Maar als je een goede vitaminebrok voert, is aanvulling ook bij zweten niet nodig. Maar het meeste voer bevat geen of weinig zout, dus met veel zweten is het wel aan te raden dat aan te vullen. De rest zou niet nodig moeten zijn.

Hier staan ze overigens op een dag als vandaag gewoon al zwetend op de wei. Het is zo knetterbenauwd (letterlijk, want ik hoor het rommelen in de verte).

1 theelepel is voldoende als er een zoutblok beschikbaar is. Anders kun je er 2 geven. En voldoende water natuurlijk.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:51

BigBen schreef:
Zout is maar één van de vele electrolyten. Je kunt beter een volledig electrolyten supplement geven, met natrium, kalium, chloride, calcium, magnesium, fosfaat en bicarbonaat. Paarden hebben alleen extra electrolyten nodig als ze écht hard gewerkt worden, en veel zweten. Dan gaan de electrolyten namelijk met het zweet verloren. Als je paard zonder hard werk overmatig zweet is het natuurlijk nuttig om electrolyten bij te voeren, maar mss is het wel verstandig om eens uit te zoeken waar dat overmatig zweten vandaan komt. Het kan toeval zijn, maar het kan ook om een onderliggende medische oorzaak gaan.


Thanks, is er iets bijzonders waar ik op moet letten wat er inzit? Ik heb er een paar bekeken, in sommige zit suiker. Dat lijkt me in iedergeval geen goed idee.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:44

Die van Horseflex of Pharmahorse zijn zonder toegevoegde suikers. Beide prima merken vind ik zelf

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:19

Saaams schreef:
Vandaag het thinline masker ontvangen en gepast.

Pony was er niet blij mee :+
Graven, likken aan zand, moeite met grazen. Af en toe kreeg ze een hapje te pakken. Maar ging vooral gepaard met veel ja geknik.

Hoop dat ze er gauw aan kan wennen. Gat is 3,5cm.

[ [url=m/JLybGi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat afpassen is 10 min werk zeggen ze. Nou. Ik vind het maar ingewikkeld. :=


Die van mij was de 1e dag ook heel boos. Die stond steeds verwoed te graven. Maar inmiddels weet hij al niet anders meer.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:41

Pally schreef:
Saaams schreef:
Vandaag het thinline masker ontvangen en gepast.

Pony was er niet blij mee :+
Graven, likken aan zand, moeite met grazen. Af en toe kreeg ze een hapje te pakken. Maar ging vooral gepaard met veel ja geknik.

Hoop dat ze er gauw aan kan wennen. Gat is 3,5cm.

[ [url=m/JLybGi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat afpassen is 10 min werk zeggen ze. Nou. Ik vind het maar ingewikkeld. :=


Die van mij was de 1e dag ook heel boos. Die stond steeds verwoed te graven. Maar inmiddels weet hij al niet anders meer.


Dit geeft hoop. :+
Dat graven deed ze ook. En stampen haha.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:50

Veulen84 schreef:
BigBen schreef:
Zout is maar één van de vele electrolyten. Je kunt beter een volledig electrolyten supplement geven, met natrium, kalium, chloride, calcium, magnesium, fosfaat en bicarbonaat. Paarden hebben alleen extra electrolyten nodig als ze écht hard gewerkt worden, en veel zweten. Dan gaan de electrolyten namelijk met het zweet verloren. Als je paard zonder hard werk overmatig zweet is het natuurlijk nuttig om electrolyten bij te voeren, maar mss is het wel verstandig om eens uit te zoeken waar dat overmatig zweten vandaan komt. Het kan toeval zijn, maar het kan ook om een onderliggende medische oorzaak gaan.


Thanks, is er iets bijzonders waar ik op moet letten wat er inzit? Ik heb er een paar bekeken, in sommige zit suiker. Dat lijkt me in iedergeval geen goed idee.

Bij mensen verbetert en versnelt glucose de opname van natrium. Het is niet duidelijk of datzelfde mechanisme ook bij paarden bestaat.

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:25

Met Mattie heb ik het graasmasker geoefend van tevoren. Masker om, halster om, en op het terrein laten uitvogelen dat hij nog kon eten. Hij vond het ook heel frustrerend, maar toen het muntje eenmaal gevallen was, was het prima. Nu staat hij ermee op het land en gaat het prima. Ik weet alleen niet of hij genoeg drinkt... ik heb dat ook met hem geoefend, ik heb het hem zien doen, maar als hij savonds op stal komt, loopt hij nu eerst direct door naar zijn waterbak. Dat deed hij eerst nooit.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:32

marley93 schreef:
Met Mattie heb ik het graasmasker geoefend van tevoren. Masker om, halster om, en op het terrein laten uitvogelen dat hij nog kon eten. Hij vond het ook heel frustrerend, maar toen het muntje eenmaal gevallen was, was het prima. Nu staat hij ermee op het land en gaat het prima. Ik weet alleen niet of hij genoeg drinkt... ik heb dat ook met hem geoefend, ik heb het hem zien doen, maar als hij savonds op stal komt, loopt hij nu eerst direct door naar zijn waterbak. Dat deed hij eerst nooit.


Die van ons krijgen water uit grote speciebakken en dat gaat prima.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:34

Ik heb toch maar de greenguard besteld en net binnen gekregen.
Vraag me af hoe ze überhaupt met zo’n ding kan eten en of haar tanden dan niet heel raar slijten.
Ze zal ook wel heeeeel boos worden maja het is niet anders

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:02

Maartje_M schreef:
Ik kom met jullie meelezen. Onze Welsh a is bevangen geweest en moet dus op dieet. De rest moet maar een beetje solidair mee doen want daar mag ook wel wat af.
Ik had besloten nu hooi te gaan weken, maar daar zoek ik nog een praktische tip voor. Ik ga ongeveer 28 kg per dag voeren, das best veel :+


Grooooooote speciekuipen maar dan is het nog zwaar werk.

Ideaal zou zijn als je een badkuip oid kan neerzetten met bv twee stoppen er in. Hooi er in, water er bij, na het weken de stoppen er uit en dan uit de kuip laten eten. Heb je meteen mooi een modder poeltje voor de voeten.