[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:33

He! Misschien dat ik hier ook tips kan vinden. Mijn paard is ook te dik, volgens mij osteopaat wel 50 kilo. Ze was heel schraal toen ik haar kocht vorig jaar, maar mijn stalbaas houdt van veel voeren dus sinds het weide seizoen is ze flink gegroeid. Tijd om daar iets aan te doen.
Overdag staan ze op de paddock met onbeperkt hooi, ze staan met zijn tweeën, dus daar kan ik niet heel veel aan veranderen. Ze krijgen wel arm hooi (voordroog) op de weide.

In de stal wil ik een slowfeeder hangen, zodat ze wat langer met haar hooi doet. Ik weet niet hoeveel hooi ze nu krijgt, maar dat is wel redelijk veel. ze heeft altijd wat hooi over. De paarden staan ongeveer vanaf 7 's avonds uur tot half 9 's ochtends op stal. Rond 7u/8u krijgen ze ook hooi, ze krijgen in principe dus voldoende voor die uren die ze op stal staan. Ik wil dat wel iets minderen, maar wil beperken dat mijn paard langere tijd zonder hooi staat door het in een slowfeeder te geven. Hoeveel kilo hooi moet ik dan aan denken om te geven in de avond?

Verder krijgt ze een twee keer een halve schep basisbrok. En een handje slobber voor haar magnesium, die eet ze anders niet.
Gaat het nog veel verschil maken als ik een ander soort brok geef? Zo ja, welke zou ik dan kunnen geven?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:49

Ik mis de hoeveelheid beweging in je verhaal. Wat doe je aan training?
Verder zou ik de basisbrok schrappen en vervangen voor een vitaminebrok met minimaal suikers. Slobber kun je prima blijven doen, maar dan bijvoorbeeld de Alpengrun mash van Agrobs. Daar zit weinig in en is wel heel smakelijk.

Ik zou je hooi nog niet minderen. Een slowfeeder is al een goede start. Kijk eerst maar hoe ze het doet met de huidige hoeveelheid hooi. Eventueel wat minderen en mengen met stro. Maar mocht ze veel over houden, kun je dat altijd nog minderen.

Dankzij de lange ritten die we doen is het overtollige vet nu echt helemaal verdwenen. Nu uitkijken dat hij niet gaat interen op spieren. Daarom voer ik nu toch iets meer eiwitten bij, zodat hij dat wel kan blijven opbouwen.

Als je kijkt waar wij een paar jaar geleden stonden en het vooral ook zo schommelde, ben ik hier wel een beetje trots op. Nooit gedacht dat mijn altijd te dikke pony nog eens zo mooi in conditie zou komen :j
Afbeelding

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:23

Ik heb nog een flinke voeremmer (half vol) met slobber, die wil ik dan wel eerst opmaken. Maar ze krijgt echt maar een handje. Dan kan ik daarna met die andere slobber starten. Even kijken of ik dat ergens in de buurt kan vinden.
Welke vitaminebrok vinden de meeste paarden lekker? En is met weinig suiker?

Qua beweging rijd ik gemiddeld 4 keer per week en dan longeer ik 1 of 2 keer nog of grondwerken (Emiel Voest idee, dus los in de paddock). Ik ben wel van plan om mijn trainingen wat intensiever te maken, het is nu vooral allemaal een beetje matig, komt ook door het warme weer denk ik. We trainen op B niveau, maar pakken af en toe wel wat schouder binnen en wijken mee.


Momenteel ben ik nog aan het wachten op mijn nieuwe zadel (hopelijk ergens in een van de komende weken komt ie binnen), dus tot die tijd is het vooral longeren en af en toe met een Barebackpad rijden, maar dan is het voor mij zelf ook wel wat afzien dus dan is het ook niet zo intensief.
Mijn osteopaat gaf aan om intervaltraining te gaan doen, dus bijvoorbeeld 10 rondjes flink doordraven of galopperen en daarna weer terug naar basis draf, en dan weer opbouwen met 10 rondjes flink draven of galopperen. En dan de ene training gewoon basis te houden en de andere training interval toe te passen.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:34

Ziet er goed uit hoor Amanda!

Ik denk idd dat wat Amanda zegt goede eerste stappen zijn, Rena100!

Mijn paard staat eventjes stil.. na de enorme hoeveelheid regen kwam ze stokkreupel van het zachte af. ;(
Dierenarts laten komen op zaterdagavond, conclusie hoefzweer. Nouja hoef weken, zondag nog erger. Weer dierenarts gebeld want ik vertrouwde het niet. Alle 4 hoeven waren warm en ze liep op eieren dus ze dachten aan hb want ze had ook 38.1.. dus medicatie. Maar ze zei laat de smid nog wel even kijken.

Mijn eigen smid was tot overmaat van ramp op vakantie dus de smid van mijn instructrice laten komen. Die zei ze is niet hb, dat kon hij zien aan de aanspanning van spieren. Zijn conclusie was te hoge steunsels icm de regen (paard staat dus apart maar kon niet droog staan, wisten we op voorhand niet dus ze stond toen ook in een plas water). Hij had er een hele theorie over die imo heel aannemelijk klonk, ik zal t hier niet plaatsen want dat is nogal offtopic, maar als je interesse hebt mag je pb'en :) Na het bekappen liep ze wel al wat beter maar wel voorzichtig. In de avond liep ze wel al vrolijker rond in haar paddock en ze was wat fitter, en i.o.m. smid de medicatie gehalveerd en vandaag gestopt.

Ze is vandaag wel blijer en ze wordt weer meer zichzelf maar loopt nog voorzichtig op het harde.. op het zachte gaat het goed. Misschien wennen.. ik hoop het zo! Hb zou zo'n ellende zijn!

Inmiddels zijn we om het afvalproces te ondersteunen begonnen met het hooi mengen met stro. Gelukkig eet ze dat!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:04

Overigens, mengen met stro wordt lastig, want we hebben geen stro op stal. Wel kan ik kiezen voor het arme hooi ipv rijke hooi in de avond. Maar laat ik eerst maar eens met de slowfeeder beginnen en vitaminekorrel. En wat intensiever trainen.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:42

@Rena100 Mijn haflinger kruising vind de pavo vital erg lekker. Is een vitaminebrok van Pavo!

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:04

Amanda schreef:
Ik mis de hoeveelheid beweging in je verhaal. Wat doe je aan training?
Verder zou ik de basisbrok schrappen en vervangen voor een vitaminebrok met minimaal suikers. Slobber kun je prima blijven doen, maar dan bijvoorbeeld de Alpengrun mash van Agrobs. Daar zit weinig in en is wel heel smakelijk.

Ik zou je hooi nog niet minderen. Een slowfeeder is al een goede start. Kijk eerst maar hoe ze het doet met de huidige hoeveelheid hooi. Eventueel wat minderen en mengen met stro. Maar mocht ze veel over houden, kun je dat altijd nog minderen.

Dankzij de lange ritten die we doen is het overtollige vet nu echt helemaal verdwenen. Nu uitkijken dat hij niet gaat interen op spieren. Daarom voer ik nu toch iets meer eiwitten bij, zodat hij dat wel kan blijven opbouwen.

Als je kijkt waar wij een paar jaar geleden stonden en het vooral ook zo schommelde, ben ik hier wel een beetje trots op. Nooit gedacht dat mijn altijd te dikke pony nog eens zo mooi in conditie zou komen :j
[ [url=m/81JvaG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw, wees er maar trots op ook! <3 :j

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:53

Amanda schreef:
Ik mis de hoeveelheid beweging in je verhaal. Wat doe je aan training?
Verder zou ik de basisbrok schrappen en vervangen voor een vitaminebrok met minimaal suikers. Slobber kun je prima blijven doen, maar dan bijvoorbeeld de Alpengrun mash van Agrobs. Daar zit weinig in en is wel heel smakelijk.

Ik zou je hooi nog niet minderen. Een slowfeeder is al een goede start. Kijk eerst maar hoe ze het doet met de huidige hoeveelheid hooi. Eventueel wat minderen en mengen met stro. Maar mocht ze veel over houden, kun je dat altijd nog minderen.

Dankzij de lange ritten die we doen is het overtollige vet nu echt helemaal verdwenen. Nu uitkijken dat hij niet gaat interen op spieren. Daarom voer ik nu toch iets meer eiwitten bij, zodat hij dat wel kan blijven opbouwen.

Als je kijkt waar wij een paar jaar geleden stonden en het vooral ook zo schommelde, ben ik hier wel een beetje trots op. Nooit gedacht dat mijn altijd te dikke pony nog eens zo mooi in conditie zou komen :j
[ [url=m/81JvaG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe ziet jouw trainingschema er dan uit? Hij ziet er heel goed uit ;)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:15

Thanx!
Momenteel 3 dagen een flinke rit in het bos. Veel heuvels, minimaal 15km per rit. Maar vaak zitten ze rond de 20km. De andere dagen een korter ritje of wat bakwerk.

Lange ritten, veel stappen of galopperen werkt voor hem het beste. En vooral de heuvels :j
Ik heb dat wel opgebouwd overigens. Heuvels zijn zwaar. Dus ik ben een half jaar geleden begonnen met 5km stappen per rit. En dat rustig opgebouwd.


Vitaminebrokken zijn heel persoonlijk. Zo vond de mijne Metazoa, Vitalbix en Vital complete heerlijk. Maar op Metazoa werd hij rillerig en van de andere 2 ging hij zand likken. Hij staat nu op Marstall Force. Vindt hij niet zo lekker, maar door muesli eet hij het goed. En hij doet het er super op.
Verder krijgt hij veel ruwvoer (hit actief) en voer ik hem na het rijden een mengsel van 2 handjes zwarte haver, handje geweekte agrobs fetura, lijnzaadbrokje, vitaminebrokje, agrobs alpengrun muesli om te mengen en magnesium. En een appel voor het lekker :))

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:48

Ik heb een kleine emmer metazoa besteld. Kan ik dat even uitproberen. Als die van jou rillerig ervan werd hoop ik dat die van mij dat niet doet, want dat is ze al een beetje van zichzelf.

Net wordtvandaag opgehangen in de stal. Zal morgen eens een foto maken dan kan ik over een aantal weken een vergelijking doen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:54

Het is heel wisselend per paard. Ik ken er ook die het super op Metazoa of Vitalbix doen. Of juist slecht op Marstall Force. Is echt kwestie van een paar weken proberen. Met een maand weet je wel of het werkt of niet.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:06

Amanda schreef:
Thanx!
Momenteel 3 dagen een flinke rit in het bos. Veel heuvels, minimaal 15km per rit. Maar vaak zitten ze rond de 20km. De andere dagen een korter ritje of wat bakwerk.

Lange ritten, veel stappen of galopperen werkt voor hem het beste. En vooral de heuvels :j
Ik heb dat wel opgebouwd overigens. Heuvels zijn zwaar. Dus ik ben een half jaar geleden begonnen met 5km stappen per rit. En dat rustig opgebouwd.


Vitaminebrokken zijn heel persoonlijk. Zo vond de mijne Metazoa, Vitalbix en Vital complete heerlijk. Maar op Metazoa werd hij rillerig en van de andere 2 ging hij zand likken. Hij staat nu op Marstall Force. Vindt hij niet zo lekker, maar door muesli eet hij het goed. En hij doet het er super op.
Verder krijgt hij veel ruwvoer (hit actief) en voer ik hem na het rijden een mengsel van 2 handjes zwarte haver, handje geweekte agrobs fetura, lijnzaadbrokje, vitaminebrokje, agrobs alpengrun muesli om te mengen en magnesium. En een appel voor het lekker :))


Thanks voor het delen van je schema. Ik moet mijn kortere ritten wat uitbouwen. Zit nu aan de 12 á 13 km en de langere rit tegen de 20km maar soms over de 20 km. Die van mij die doet het er goed op Metazoa met glucobalans en magnesium. Zeker veel ruwvoer.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:12

Ik kan hier helaas niet echt lange ritten maken (ja veel over de weg) en daarbij durf ik niet alleen naar buiten, dus moet er altijd iemand mee. Dat maakt het lastig. Dus wordt dan voornamelijk bakwerk waarmee ik mijn paard aan het werk moet zetten.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:42

Gaat beetje bij beetje de goede kant op! Heel erg blij mee. Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:11

Hoe zouden jullie het doen wanneer je twee paarden hebt waarvan 1 te dik en 1 te dun?
Ze staan 24/7 buiten. En uiteraard heb ik ze graag bij elkaar. Ik heb de mogelijkheid om ze apart te zetten in een (schraal) weitje.
Zou een aantal uurtjes samen grazen en de rest apart? Zijn er nog andere ideeen waar ik niet op kom?

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:01

_Zeppelin schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik ben op zoek naar een muesli/brok wat als aanvulling gegeven kan worden op ruwvoer.

Betreffende paard krijgt dan geen krachtvoer en wordt snel dik. Zou graag iets voeren met extra magnesium en vit. E, daarnaast iets van luzerne (cavalor fibreforce bijvoorbeeld) voor wat extra maagvulling :P .

Ik lees veel over equilin, metazoa, vitabiks en marstall, maar is dit echt een brok wat je voert of meer een aanvulling op je krachtvoer?

Edit: het gaat om een paard wat licht/gemiddeld werkt.


Even een update: ik heb uiteindelijk gekozen voor de dieetmix van Subli, ik voer dit nu 5 weken en mijn paard is al best wel wat afgevallen. Hij werkt 5 tot 6 dagen in de week, gemiddeld werk, van longeren, buitenrijden en werk in de bak. Wellicht interessant voor anderen die een muesli zoeken, ik ben er in ieder geval heel tevreden over!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:05

Gaat langzaamaan heel goed xLiez. Maar langzaam is veel beter dan snel :j


SunnyHorse schreef:
Hoe zouden jullie het doen wanneer je twee paarden hebt waarvan 1 te dik en 1 te dun?
Ze staan 24/7 buiten. En uiteraard heb ik ze graag bij elkaar. Ik heb de mogelijkheid om ze apart te zetten in een (schraal) weitje.
Zou een aantal uurtjes samen grazen en de rest apart? Zijn er nog andere ideeen waar ik niet op kom?

Zou ik zeker doen :j
En dan de schrale eventueel extra hooi op de wei bijvoeren zodat hij/zij onbeperkt voer tot de beschikking heeft.
De ander overigens ook hooi, maar dan in afgemeten hoeveelheid.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:27

Dank Amanda!
De schrale kan in een mooie weide met voldoende gras. Zou je daar dan ook nog hooi bijvoeren?
En ik heb onze lieve Tinker nu op een weitje met minder gras en gaan over op strookbegrazing. Voer haar nog wel wat Luzerne en Marstall force bij voor vezels en vitamine. Dit voer ik het schrale paard overigens ook, maar dan grotere hoeveelheden.
Overdag een paar uurtjes samen, en dan gaan ze weer apart, in weitjes naast elkaar.

Wanneer mag je eigenlijk verschil gaan zien als een paard “op dieet” is?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:47

Als het een volle wei is, is hooi denk ik niet nodig. Er zit niet veel meer in het gras nu, dus ik zou het wel even in de gaten houden of het echt voldoende is.
De luzerne voor je tinker zou ik schrappen. Dat is echt een dikmaker, ook in kleine hoeveelheden. Voor vezels, maar geen dikmaker zou je naar de Alpengrün muesli van Agrobs kunnen kijken. Dat is heel arm, maar wel vezelrijk. Is gebaseerd op grassen en kruiden. En heel smakelijk, dus prima om te mengen met je vitaminebrok :j
Is in emmers van 4kg te krijgen. Dan kun je het proberen zonder meteen een hele zak te hoeven kopen.
Hoeveel beweegt de tinker? Dat is ook essentieel voor afvallen.
Die combinatie zorgt dat je na een maandje al wel verschil ziet. Maar zorg dat het niet té snel gaat. Beter langzaam en goed afvallen, dan is dat ook makkelijker vol te houden.

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:03

Hoi iedereen.
Ik hoop hier misschien enkele kenners om tips te kunnen vragen.
Sinds kort heb ik mijn vroeger bijrijdpaardje bij mijn paarden op stal (eigen stal). Super leuk natuurlijk... Alleen is ze echt enorm dik op dit mopent. Ze heeft altijd de aanleg gehad om 'rond en gezond' te staan. Maar nu is het niet meer gezond, helaas. Er zou 100 tot misschien zelfs 200kilo af mogen.
Werken lijkt een super oplossing natuurlijk, maar na een kwartiertje rijden, heeft ze last van haar ene poot, want op die plaatst ze steeds op rust.
Wanneer het zelfs 'intensief' was naar haar doen, staat ze zelfs paar dagen mank (waarschijnlijk door stijf te zijn). Medisch is ze in orde, is op de foto's geweest enkele weken geleden. Maar veearts zegt ook dat het helaas echt komt van haar zwaar overgewicht.
Dus bij deze.. Enkele kenners aanwezig met goede tips?
Wat ik nu onderneem is een kale weide waar ze echt veel moet bewegen om naar de stroken gras te gaan, handje brok (puur omdat ze de andere paarden hoort/ziet eten), voldoende hooi maar niet in overmaat.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:12

Mss aan de hand dagelijks stappen en zo rustig opbouwen.
Weet niet wat je doet tijdens het rijden? Maar zou er voorlopig alleen stapwerk gaan doen.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:38

Handje brok vervangen voor een vit./min. brok laag in suiker en zetmeel met eventueel extra luzerne doorheen zodat het meer lijkt. En beginnen met eerste alleen op hoog actief tempo stappen. En toch van de wei af en op paddock met hooi dat gespoeld is een keer.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:54

Aco schreef:
Hoi iedereen.
Ik hoop hier misschien enkele kenners om tips te kunnen vragen.
Sinds kort heb ik mijn vroeger bijrijdpaardje bij mijn paarden op stal (eigen stal). Super leuk natuurlijk... Alleen is ze echt enorm dik op dit mopent. Ze heeft altijd de aanleg gehad om 'rond en gezond' te staan. Maar nu is het niet meer gezond, helaas. Er zou 100 tot misschien zelfs 200kilo af mogen.
Werken lijkt een super oplossing natuurlijk, maar na een kwartiertje rijden, heeft ze last van haar ene poot, want op die plaatst ze steeds op rust.
Wanneer het zelfs 'intensief' was naar haar doen, staat ze zelfs paar dagen mank (waarschijnlijk door stijf te zijn). Medisch is ze in orde, is op de foto's geweest enkele weken geleden. Maar veearts zegt ook dat het helaas echt komt van haar zwaar overgewicht.
Dus bij deze.. Enkele kenners aanwezig met goede tips?
Wat ik nu onderneem is een kale weide waar ze echt veel moet bewegen om naar de stroken gras te gaan, handje brok (puur omdat ze de andere paarden hoort/ziet eten), voldoende hooi maar niet in overmaat.


Aco herkenbaar dit. Sinds paar weken geven wij MSM (ondersteuning pezen ) en devil relief (voor als er artrose zou zijn ). Ik heb een paard dat net zo dik nog is, nog steeds rust op pootje maar hartstikke graag ad hand revalideert. Zit muziek in. Ze is zo veranderd doordat ze geen pijn meer heeft. Die van ons heeft een blockade gehad vanwege smak op de wei.

Paard staat nooit op rust altijd of loopt slecht vanwege te dik zijn. Wel helpt afvallen het paard, vanwege minder gewicht mee torsen. Wij doen het dus zo in overleg met osteopaat die dierenarts is.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:19

Vanaf wanneer laten jullie het graasmasker af?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:14

Aco, wat lastig... :n Je kan altijd proberen wat aan de hand te gaan wandelen en vooral veel te stappen. Zou je hem eventueel als handpaard mee kunnen nemen op een van jouw paarden? Dat heeft mijn merrie die (ook revaliderende) destijds erg geholpen, zo vrij bewegen zonder belasting. Ik wens je superveel succes!

Even extra - Ik ben zo fan van dit topic <3 Zo'n goede tips hier!

Ik zit met een soort conundrum - Haflinger met vastgestelde vierdegraads zweren tegen de darm aan waar ze nu bijna twee weken voor op medicatie staat (8 weken in totaal). Door de zweren was ze superschraal en zag ze er erg zielig uit, maar nu gaat het duidelijk al een stuk beter, en... haar darmen zijn terug werkende. Duidelijk. :')
Van dit schrale geval -
Afbeelding
Naar dit, met énorm veel voer (darmen waren op vakantie vanwege de zweer)
Afbeelding
Naar nu...
Afbeelding

Ze krijgt een handje Optiform van Mijten om haar medicatie 's avonds mee te mengen, samen met 100gr goudsbloem en 100gr Pavo Vital. Ze staat 24/7 buiten op een echt erg kale weide die gedubt wordt als paddock met 24/7 hooi in slowfeeders, geen voordroog.

Ik mis persoonlijk nog wat energie (ze is nog niet uit haar dipje en is duidelijk ook ongelukkig op de weide waar ze nu is, duchtig op zoek naar elders) maar ben voorzichtig met muesli's en dergelijke vanwege de zweren :=

Ze mag sinds vorige week terug werken, en ik heb met haar twee korte, rustige koetsritjes gedaan in het weekend, samen met wat pauzes halverwege. Ze had gisteren volledige rust en vandaag mag ze zich wat gaan uitleven onder het zadel in het bos een steenworp van de stal vandaan.

Edit: Toen die van mij op lang gras met graasmasker stond heb ik het afgedaan zodra ze echt meer werkte, en dan ging het terug in korte intervallen op :)