[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:45

MarliesV schreef:
Precies mijn gedachte. Als die Havens geen compleet voer is en die Silhouette wel dan zou ik voor die laatste gaan of daar een goedkopere vervanger van zoeken.

Ik voer Marstal Force, willen niet alle paarden eten helaas. Maar 2x30 gram per dag voor een pony van 400-420 kg. Daarnaast eiwitpoeders en dus een grote hand Optiform. Naast 7 kg ruwvoer.
Die van mij viel hier eerst mee af maar blijft nu mooi op gewicht.
In de middag voer ik vaak nog een halve kg hooi extra omdat ze er dan door is en er niet van aankomt. Dus ruwvoer tussen de 7 en 8 kg.


Marstal Force heb ik ook gevoerd, ging prima zolang ik het ergens mee deed mengen. Maar ik ben een beetje klaar met 6 soorten voer moeten bestellen voor 1 pony als ik het ook "kant-en-klaar" kan kopen :o Mijn pony moet namelijk zo veel mogelijk eten, met voldoende energie, maar zo min mogelijk dikmakers :P Dus ik moest altijd mengen met iets anders zodat we wel wat te kauwen had...

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:46

Veulen84 schreef:
Overigens zou ik geen van beide blijven voeren. Beide voeders bevatten tarwe (zemelen), soja en aardappel(eiwit). Voor die eerste 2 zijn vrij veel paarden overgevoelig. Dus ik zou eerst kijken of ik een voer kan vinden zonder die 2 (of 3) producten.


Kun je hier dan voorbeelden van geven? Is wellicht het proberen waard :j

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:19

linda2008 schreef:
Veulen84 schreef:
Overigens zou ik geen van beide blijven voeren. Beide voeders bevatten tarwe (zemelen), soja en aardappel(eiwit). Voor die eerste 2 zijn vrij veel paarden overgevoelig. Dus ik zou eerst kijken of ik een voer kan vinden zonder die 2 (of 3) producten.


Kun je hier dan voorbeelden van geven? Is wellicht het proberen waard :j


Agrobs alpengrun, equifyt green balance, vitalbix daily cimplete timothy, pure feed easy. Zo even uit mijn hoofd. Die zijn ook vrij van luzerne als ik het goed heb.

Soja is uberhaupt iets wat grote merken toevoegen om de prijs te drukken. Dus bij kleinere merken heb je dat al minder.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:19

Ik snap niet zo goed waar de hype vandaan komt dat soja zo slecht zou zijn... Kan daar echt geen enkele (betrouwbare) bron van vinden.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:09

Ik las op de vorige pagina over Mühldorfer 'Low Glycaemic Prebiotic'. Dat lijkt me mooi voer en ik vond het een hele goede optie voor onze twee pony's met overgewicht, totdat ik zag hoeveel je er van moet voeren. Holy moly..

Voor mijn Appaloosa minimaal 0.8 kg en voor mijn Tinker 1.3 kg.

Dat is echt geen optie, want dat zou betekenen dat ik met een zak net 7 dagen zou doen. Dat wordt wel héél erg kostbaar dan.

Wel heel erg jammer, dus ik moet verder zoeken..

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:48

Rainer schreef:
Ik snap niet zo goed waar de hype vandaan komt dat soja zo slecht zou zijn... Kan daar echt geen enkele (betrouwbare) bron van vinden.


Soja an zich is niet slecht. Maar er zijn paarden die er allergisch voor zijn.
Daarnaast heeft soja een slechte naam ivm de genetische modificaties. Dus dat is een extra dingetje om op letten.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 00:07

Veulen84 schreef:
Rainer schreef:
Ik snap niet zo goed waar de hype vandaan komt dat soja zo slecht zou zijn... Kan daar echt geen enkele (betrouwbare) bron van vinden.


Soja an zich is niet slecht. Maar er zijn paarden die er allergisch voor zijn.
Daarnaast heeft soja een slechte naam ivm de genetische modificaties. Dus dat is een extra dingetje om op letten.

Als je paard allergisch is is dat natuurlijk niet goed om te voeren. Maar heel eerlijk ben ik ze in de praktijk nog niet tegen gekomen dus om daarvoor maar al het voer met soja te vermijden… GMO is ook omstreden, is nergens beschreven dat het daadwerkelijk slecht is, het is meer een soort angst voor alles waar mensen aan gezeten hebben ofzo? Maar goed, veel grote merken gebruiken al GMO vrije soja. Mijn paard eet in ieder geval wel gewoon GMO soja en is er onwijs van opgeknapt :)

MarjanB

Berichten: 16443
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 05:48

Soja is idd niet per definitie slecht. Daarbij worden alleen de schillen van de bonen vaak voor veevoer gebruikt en gaat de daadwerkelijke soja naar humane consumptie. Ieder dier (ook mensen) hebben gewoon eiwitten nodig om te bestaan. Bij een paard kom je dan vaak uit bij luzerne of soja.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:31

Geen paard is het zelfde en ik ben zeker de eerste om te erkennen dat eiwitten goed zijn. Maar wie terug leest ziet dat het paard van linda een allergie heeft. Ze weet niet zeker waar het vandaan komt. Bij dit soort dingen is het een kwestie van wegstrepen. Ze dacht dat het luzerne was maar in de voeders die ze voerde zaten 3 producten die overeenkwamen. Tarwe, soja en aardappel... Dan is het logisch om die weg te strepen.

Ik heb een paard dat niet tegen graan kan. Vroeger was dan de oplossing om ze geen krachtvoer te geven maar alleen hooi. Gelukkig is er vooruitgang en hebben we nu keus om voeders te proberen met verschillende bronnen van energie of eiwitten.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:14

NienkeV1994 schreef:
Ik zou ze om te beginnen juist van het krachtvoer afhalen en een andere balancer proberen zonder luzerne (Metazoa, Okapi bijv). Hier hoef je ze in volume minder van te geven (fijn bij overgewicht) maar voorzie je wel in de mineralenbehoefte. Krijgen ze van de Condition wel de aanbevolen hoeveelheid? Anders kunnen ze tekorten ontwikkelen waar ze ook sloom van kunnen worden. Energie haalt een gezond paard uit ruwvoer, met krachtvoer belemmer je deze opname juist.

Pavo Condition bestaat ook voor een groot deel uit luzerne, dus als je pony's daar niet goed op reageren zou ik dat ook niet geven. Kentucky Lite E zit 43% zetmeel in en is geen gezond voer, zoveel zetmeel kan een paard niet verwerken. Voor de eiwitten kun je bijvoorbeeld wat esparcettebrok bij geven, dat is voor paarden ook een gunstiger aminoprofiel dan luzerne. Is het hooi ook laag in energie? Anders kunnen ze er alsnog van aankomen


Bedankt voor jullie uitleg. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ze krijgen minder gevoerd dan aangegeven. Dus dat is wel een goede tip. Ik had daar niet aan gedacht. Ze krijgen best goed ruwvoer, de brokken waren alleen ter aanvulling omdat ze de laatste maanden meer moeten doen.
Wat zouden jullie qua voer aanraden. Het gaat vooral om energie, vitamine/minerale en voor de spieropbouw. Metazo ga ik eens naar kijken. Als ze meer energie hebben, dan kunnen ze het werk ook beter aan en vallen ze weer af

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:46

Ik zat te overwegen om mijn te dikke haflinger voor de winter iets verder uit te scheren dan alleen haar borst. Ik scheer altijd de borst uit om de ergste warme kwijt te kunnen, we rijden niet heel intensief normaal dus langer uitstappen is geen probleem.
Maar nu dacht ik, ze staat op onbeperkt ruwvoer dus ze mag wellicht nog wel wat kaler. Iets harder verbranden om warm te blijven mag best. Tot hoever zouden jullie uitscheren zonder dat het 'zielig' wordt?
foto van vorig jaar maar nu heb ik het vast zo geschoren, dit had ze vorig jaar de hele winter.
Afbeelding
Het jaar ervoor had ik dit, maar stond ze wel met deken. En ging ze overdag nog op de paddock en einde middag weer op stal.
Afbeelding

Ze staat in een groep, beperken in ruwvoer lukt dus niet. Ze heeft net 6 maanden met graasmasker op gestaan en wil haar nu graag zonder. Vorig jaar is ze iets dikker geworden, maar hebben we de halve winter weinig kunnen doen door een paar kwakkelblessures. Nu staat ze weer volop in het werk en is ze tijdens de weideperiode gewoon weer netjes wat afgevallen. Ze kan zelf kiezen of ze binnen of buiten staat maar ze staat graag buiten. Ligt ook het liefst in het zand ipv in stal. Ze staat bovenaan de rangorde dus ik hoef niet bang te zijn dat ze niet naar binnen mag of iets.

Lang verhaal, vraag is eigenlijk alleen wat zouden jullie scheren en dan toch zonder deken te zetten?

MarliesV

Berichten: 15194
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:52

Ik scheer elk jaar de onderste en heb nooit een deken er op. Die van mij heeft het nog nooit koud gehad op die manier.

Heb hier 2 smaken, de onderste van jou en dus zonder deken. Of kaal en dan met deken.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:56

Ik heb vorig jaar voor het eerst geschoren en dat had ik zo:
Afbeelding

Hij stond zonder deken in een groepsstal waar hij binnen of buiten konden staan maar altijd luw (afijn, je weet waar hij stond :)) )
Alleen met de erge vorst had ik hem onder een 100 gram gezet omdat ze toen ook amper liepen om warm te blijven.
Ik heb geen enkele keer afgelopen winter het idee gehad dat hij het koud had.

Dit jaar wil ik niet scheren in principe.. eerste jaar in de PP en ik wil liever eerst aankijken hoe dat gaat in de winter.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:16

@Marlies, ja optie 2 heb ik ook weer overwogen maar dan scheer ik onder de buik dus ook het deel van de singel kaal. Dat lijkt me dan weer zo koud als ze op het zand ligt? Of ben ik dan heel truttig? haha

@Leo, ja die stalling lijkt een beetje onze situatie. Extra brede borst uitscheren ziet eruit als een tussenoptie als mijn vorige scheeropties. Dit lijkt me wel wat! Meer eraf kan altijd nog.
En wat een berenvacht heeft hij hier ook he!

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:39

Zeker een dikke vacht maar hij heeft dan weer een hele fijne vacht met weinig huidvet. Ik vond de vacht van mijn haflinger altijd heel anders :))

Buik scheren vond ik ook niks met oog op liggen in het zand. Vandaar dit patroon. En dat ging prima :j

MarliesV

Berichten: 15194
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:52

Lenexa schreef:
@Marlies, ja optie 2 heb ik ook weer overwogen maar dan scheer ik onder de buik dus ook het deel van de singel kaal. Dat lijkt me dan weer zo koud als ze op het zand ligt? Of ben ik dan heel truttig? haha

@Leo, ja die stalling lijkt een beetje onze situatie. Extra brede borst uitscheren ziet eruit als een tussenoptie als mijn vorige scheeropties. Dit lijkt me wel wat! Meer eraf kan altijd nog.
En wat een berenvacht heeft hij hier ook he!


Afbeelding

Ik scheer ook tot achter de singel, anders is ze bijna niet te singelen met die teddyvacht.

Zo staat die van mij dus wel buiten, ook met kou, vorst, sneeuw enz. Staat wel de nachten op stal overigens, dus liggen doet ze eigenlijk altijd binnen. Misschien maakt dat nog verschil.

Eerst tussenoplossing nemen is toch prima, wat meer er af is makkelijker dan wat er bij aan he.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:09

Afbeelding

Augustus^

En nu

Afbeelding

Ben heel tevreden. Komt langzaam aan weer een wat mooier figuur tevoorschijn


Hoe is het bij de rest nu we de zomer en vaak weideperiode door zijn?

Hier zijn ze wel weer v weide gewisseld trouwens, dus ze heeft nu direct weer wat meer een buikje… hou ik toch volgens mij :+

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:14

Felien_Kyra schreef:
[ [url=m/GHRHKA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Augustus^

En nu

[ [url=m/aYr2GB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben heel tevreden. Komt langzaam aan weer een wat mooier figuur tevoorschijn


Hoe is het bij de rest nu we de zomer en vaak weideperiode door zijn?

Hier zijn ze wel weer v weide gewisseld trouwens, dus ze heeft nu direct weer wat meer een buikje… hou ik toch volgens mij :+

Mooi resultaat!!

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 08:15

En toen was ze ineens heel kieskeurig en wilde ze haar vitalbix brokjes niet meer :+ :+ :+

Andere brokken en lucerne wil ze wel. Ik ben altijd al zo dat ze hier een bodempje v krijgt voor de lekker… en nu vreet ze die er zowat tussenuit :')
Heb t de afgelopen dagen opgelost door wat meer llucerne en water toe te voegen aan de brokjes en dit te mengen. Dan eet ze het met lange tanden….

Iemand enig idee hoe dit ineens kan. Voer dit nu al maanden volgens mij.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 09:16

Mijn pony is ook heel kieskeurig en heeft ook echt afwisseling nodig, anders laat hij het staan. Ik wissel nu een beetje af met Nutrimash (heel klein beetje) waar ik de supplementen in meng en over dat papje gaat de vitalbix. Dat was laatst ook lange tanden dus nu eet hij het met een klein handje Active+ (kan ook bijv. Agrobs Alpengrun zijn). Voor de poeders voeg ik een heel klein beetje water toe, en dan goed door elkaar roeren.
En dan nog een lucerne-troef achter de hand, als ik daarvan een klein beetje erdoor meng wil het ook wel eens op gaan. Maar echt alles in kleine beetjes dus. :=

Nu krijgt hij een paar weken de muesli er door en begint hij weer traag te eten. Ik ga vandaag maar weer eens een beetje Nutrimash proberen.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:50

Ik moet hier ook afwisselen.
Ik doe de Supplementen de ene dag door de nutrimash en de andere dag door slueslimix.
En vitalbix wissel ik af met metazoa of oerbalans

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:39

Dank jullie wel!!
Ga ik me in verdiepen :)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 02:29

Ik kan er al 2 dagen niet van slapen. Baal zo enorm. Ze was zo super mooi op gewicht, maanden goed vol gehouden. 4 weken geleden op vakantie gegaan. 2 weken geleden terug gekomen. Vond d'r al wat dikker geworden. Maar goed dat kan. Maar de afgelopen 2 weken leek ze ook steeds dikker te worden. Dacht dat het kwam omdat ze misschien hooi stalen van de koeien. Tot ik er gisterenavond achter kwam dat weidehouder s avonds in het donker nog een dag portie voor ze neerlegd. Ze krijgen nu dus iets van 2 keer wat ze mogen hebben. Samen met de kalveren heeft ze ze de afgelopen 4 weken zo'n 60 kg per dag gevoerd. Ipv de 30/35 die ze normaal krijgen... Gisteren boos aangesproken, vanmorgen op stal komen en weer veel te veel liggen. Heb d'r nu maar d'r graasmasker opgezet. Echt kan wel janken.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 08:58

Wat super vervelend dat ze weer aankomt en meer krijgen dan afgesproken:( maar stiekem moest ik er ook een beetje om lachen... een weide-/pensionhouder die meer voert dan afgesproken... dat is echt zeldzaam :')

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 20:22

Ik vind het niet grappig. Vandaag meetlint gepakt en die is in 2 maanden 30 kg verschoven. Ben er zeker van dat dat de laatste weken is gebeurd. En weidehouders moeten zich aan de afspraken houden.

En dan mij ook nog charge voor het extra hooi...