Veulenvoer ... Havens vs Pavo

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Haf_Woezel

Veulenvoer ... Havens vs Pavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-23 12:02

Hoewel ik zelf vrij bekend ben met voeding ben ik nu toch serieus aan het twijfelen..

Volgende week komt mijn Haflingerveulen aan en moet ik dus een brok/mengeling voorzien.

Betreft een groot haflingerveulen van 6 maand, die nu al aan flinke maat zit
niet dat dit gaat uitmaken maar dan heeft het topic toch een plaatje.

Afbeelding

Bij de moeder heeft hij gewoon moedermelk gehad en pikte wat pavo condition brokken mee van moeders voerbak, daarnaast heel de dag weidegang en toegang tot hooi.

Ik was dus altijd van mening "ik zet hem op pavo podo grow" net als het advies van Pavo zelf.
Vandaag was ik in de veevoederzaak en uiteraard heb je 101 keuzes.

Maar de uiteindelijke keuze voor mij was:
1) Pavo podo grow:
€ 21.75 / 20 kg
van 8 maand - 3 jaar
ietsje grotere korrel dan de Havens.

OF

2) Havens Opti grow:
€ 18.20/ 25 kg
van 6 maand tot 18 maand
kleinere korrel

Ik ben op de eerste plaats op zoek naar GOED voer, maar natuurlijk ook in een aantrekkelijke prijs.
Ik ben namelijk niet van zin om het "merk" mee te betalen zonder dat het zich uit in het voer.

Nadat ik een tijdje heb zitten vergelijken viel me op dat er veel klanten met Havens vertrokken en geen enkel met Pavo (de winkel zelf heeft ook maar recent pavo).

Mijn volwassen haflinger krijgt momenteel Agrobs alpengrun museli gemixt met basic plus van Pavo (puur voor wat extra knabbeligheid)

Maar de prijs/hoeveelheid vergelijking gaf me wel de voorstander aan Havens.

Ik ben uiteindelijk zonder voeding de winkel uitgegaan om hier wat ervaringen op te ronselen aangezien ik géén ervaring heb met Havens.

Mensen die specifiek veulenbrok voeren van 1 van deze twee merken?

Afbeelding

Daihyo

Re: Veulenvoer ... Havens vs Pavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:43

Heb je ook nog andere opties? 35 (pavo) en 40% (havens) zetmeel + suikers, voornamelijk uit granen, is niet per sé het beste voer.
Mijn jonge paard heeft van veulen af aan Vitalbix Breed & Grow gehad, in combinatie met een balancer (Agrobs Naturmineral, Marstall Force of Pavo Vital). Uiteraard met onbeperkt ruwvoer.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Veilig kruiden en planten plukken voor je paard: Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:12

Met een sober ras zou ik meer kijken naar een vitamine brokje dan een bult calorien + vitamines, die afhankelijk zijn van hoeveel kg's je voert qua inderdaad genoeg binnen krijgen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:30

Ze moeten wel genoeg krijgen om te kunnen groeien, dus ik zou niet alleen een vitamine brokje voeren.

Vitalbix heeft hele fijne producten en zelf ook fijne ervaringen mee, lijkt op het eerste oog heel duur maar je hoeft er niet veel van te voeren.
https://vitalbix.com/webshop/complete-v ... I5EALw_wcB

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:53

Wij gaven (en geven) onze nu twee jarige vanaf dat we haar hebben (7 maand) jaarling/merrie brok van horsefood. Wij zaten ook op pavo maar vond dat veel te duur en ben op onderzoek uitgegaan.
Deze brok bevalt heel goed, ze ziet er goed uit, ze glimt en groeit prachtig. Uiteraard ook hele dag beschikbaarheid tot onverpakt hooi.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:07

Wij geven de havens aan onze veulens.
Wij hebben echter wel warmbloeden en ben ik het met bovenstaande bokkers eens of dit wel het juiste voer is voor een koudbloed.

Mijn veulens doen het allemaal uitstekend op de havens opti grow dus ik zie geen reden om over te stappen op een ander merk voer.
Ze krijgen hier trouwens ook allemaal hun dagelijks benodigde hoeveelheid pavo vital bij.

Ik zou inderdaad wel bij een koudbloed gaan kijken naar voer wat misschien wat minder suikers/zetmeel etc bevat.

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:16

voor zo'n sober ras zou ik persoonlijk echt gaan voor de vitalbix breed and grow. die andere voeders hebben echt veel suiker en zetmeel!

Loving life Xx

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:26

Persoonlijk ben ik van zowel Pavo als Havens geen fan vanwege het suiker/zetmeel gehalte.

Mijn veulen is in het buitenland opgegroeid, hier kreeg ze swinters bietenpulp met Metazoa brokjes. Toen ze met 2,5 jaar naar huis kwam heb ik haar op de VitalBix Breed en Grow gezet (geschikt voor veulens/opgroeiende paarden/merries met veulen).
Dit vond ik een erg fijn voer met voldoende voedingsstoffen.

Ik zou dus persoonlijk eerder kijken naar een gezonder merk zoals VitalBix, Metazoa of Agrobs.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:30

Mijn veulen wilde destijds Vitalbix Breed&Grow niet eten :+ Stond ik daar met mijn goede intenties :')

Mijn merrie deed het heel goed op het veulenvoer van Cavalor. Toen ze drie werd overgestapt naar Vitalbix. Nu staat ze naar volle tevredenheid op Florian.

Niet de merken die je noemt dus, maar zeker gezien het suikergehalte van Pavo is het wellicht we aan te raden om toch verder te kijken?

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-23 21:36

Bedankt voor jullie bijdrage.
De merken die ik in deze winkel kan halen:
Mijten
Lannoo
Havens
Pavo
Cavalor
Equifyt
Hartog (luzernes en grasmix)

Dat is mijn keuze.
Vitalbix zou ik ook bij EJ kunnen krijgen maar welke varianten weet ik niet.

Zal eens inlezen

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:04

Je kunt eventueel ook online bestellen. Een balancer bijvoorbeeld voer je in een kleine hoeveelheid, dus zo vaak hoef je niet te bestellen. Of je koopt in een keer wat groter in, dan vallen de verzendkosten in verhouding wel mee.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:12

Vitalbix kun je ook heel makkelijk online bestellen.

Ik heb mijn jonge paard vanaf begin Vitalbix B&G gegeven. Nu is ze twee en voer ik Equilin Grow balancer met wat Equifyt muesli. Dit omdat makkelijker is met mijn volwassen paard. Die krijgt hetzelfde enkel een andere balancer :+

Over beide heel tevreden. Wel vind ik dat je van de Vitalbix veel moet geven voor voldoende vitamines en mineralen. Dat is met een balancer makkelijker.

"As is a tale, so is life: not how long it is, but how good it is, is what matters."

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:13

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:23

Berdien schreef:
Mijn veulen wilde destijds Vitalbix Breed&Grow niet eten :+ Stond ik daar met mijn goede intenties :')

Mijn merrie deed het heel goed op het veulenvoer van Cavalor. Toen ze drie werd overgestapt naar Vitalbix. Nu staat ze naar volle tevredenheid op Florian.

Niet de merken die je noemt dus, maar zeker gezien het suikergehalte van Pavo is het wellicht we aan te raden om toch verder te kijken?

Als ze al een ander voer gewend was dan is de vitalbix wellicht wat flauw . Maar ben zelf erg tevreden ervan voor onze paarden

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 02:01

Ik heb goede ervaring met de Equilin grow balancer met een Fjord jaarling. Makkelijk online bestellen en je hoeft maar weinig ervan te voeren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 02:30

Ik begon ooit met havens maar kreeg een pony met slokdarmverstopping door de kleine korrels.
Toen pavo podo grow gedaan maar vanwege de prijs voer ik dat ook niet meer.

Heb ze nu op action quality staan en bevalt wel goed moet ik zeggen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:43

Mijne staan tot nu toe op de pavo podo start en daarna de grow. Ze doen het er erg goed op. Maar ik voer niet de hoeveelheid die aanbevolen wordt. Mijn jaarling krijgt al lange tijd 1kg per dag. Volgens voorschrift zou dit veel meer moeten zijn. Maar op de foto's ziet ie er goed uit, dus lijkt vooralsnog niet dat ie tekorten heeft opgedaan daardoor.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-23 15:36

Nou hij heeft zelf wel gekozen.
Hij weigerde iets te eten, tot ik de havens gaf, die at hij wel. Maar hij krijgt maar 0.5 kg per dag en daar dan de balancer korrels voor veulens bij.
Voor de rest onbeperkt hooi en weidegang. Hij doet prima

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie