Afvallen met een peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Haflingerbo
Berichten: 84
Geregistreerd: 27-10-22

Afvallen met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 14:58

Ik zit écht met m'n handen in het haar. Mijn paard wordt dik van 'lucht'.

Ik heb een paard met een peesblessure die niet te veel mag bewegen en 's nachts op stal staat.

Ik heb het hooi getest, ze krijgt alleen supplementen op uitslag van bloedonderzoek en een balancer. Verder geen extra's. Ze krijgt 12kg hooi per dag ongeveer

Heeft iemand tips, ik weet ook niet of ik in Gluco balance moet geloven. Anders hadden ze ook wel zoiets uit gevonden voor mensen toch?


Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Afvallen met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:00

Glucobalance is voor de bloedsuikerspiegel stabiel te houden bij insulineresistentie.

Wat ik zou doen is graszaadhooi gaan voeren en een slowfeeder gebruiken en kijken of je een beetje het stappen mag oppakken/ uitbreiden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Haflingerbo
Berichten: 84
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 15:09

Elisa2 schreef:
Glucobalance is voor de bloedsuikerspiegel stabiel te houden bij insulineresistentie.

Wat ik zou doen is graszaadhooi gaan voeren en een slowfeeder gebruiken en kijken of je een beetje het stappen mag oppakken/ uitbreiden.



Enig idee waar ze graszaadhooi leveren aan eilanden of waar het te bestelling is in kleine verpakkingen?

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Afvallen met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:15

Dat zou ik even rondvragen bij Fouragehandelaren bij jou in de buurt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Afvallen met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:24

Graszaadhooi idd. Daar heb ik m'n bevangen pony mee laten afvallen. Wel mengen met gewoon hooi. Het prikt meer dus ze moeten er wel aan wennen en er zit qua voeding weinig in. Dus als volledig hooi zou ik het niet gebruiken.

Heb je een aanhanger? Ik denk dat het makkelijker en goedkoper is om zelf wat balen te halen. Al kom ik graszaadhooi vooral in grote balen tegen.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Afvallen met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 18:27

Hooi in een slowfeeder doen en een deel vervangen door graszaadhooi of gerstestro. Bijvoorbeeld 8 kg hooi en 4kg gerstestro. Of 6kg hooi en 6kg graszaadhooi.
Dan ga je omlaag in de calorieën, maar krijg je geen lege maag.

Verder wel oppassen of je genoeg eiwitten voert, want die hebben de spieren wel nodig. En eiwitten geven een verzadigd gevoel, waardoor ze minder eten.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Afvallen met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 18:32

Wat ik altijd doe is dat ik aan zo paard de oude restjes hooi geef die de andere paarden laten liggen. Daar zit doorgaans ook minder energie in + een blije stal eigenaar. 12kg klinkt best veel, volgens mij geef ik die van mij een stuk minder.
Wat je ook kunt doen is het hooi weken in water. Dan gaan er ook voeding stoffen uit.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Afvallen met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:19

Ik verplaats deze van VSW naar VS omdat het daar beter past.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Afvallen met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:26

Het hooi is getest, welke waardes had je qua uitslag?

En hoe groot en zwaar is het paard.

Om af te vallen geef je 1.5 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht.
Dus paard die 500 moet wegen, 7.5 kg droge stof. Als je hooi hebt met 90%ds dus 8,25 kg per dag.
Voeren in meerdere porties per dag in een slow feeder.

12 is dus heel veel als ze moeten afvallen, of je moet een shire of zo hebben.
Zelfs als onderhoud. Dan moet je op 2% max zitten als ze niet onbeperkt staan.

Life is short....SMILE while you still have teeth!


Janneke2

Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:31

Steek je licht eens op op facebook: meld je aan bij 'equi biome'.

Zoek op de pagina naar 'good doers', want zo te lezen is jouw Haf er zo eentje ; en kijk ook naar EMS (equine metabool syndroom, verwant aan IR, insuline resistentie, 'harde manekam' /crest, en wat je echt niet wil: hoefbevangenheid / laminitis).

Een deel van de uitgebreide informatie gaat over (wilde) planten (bomen, struiken, grassen) en kruiden die paarden kunnen helpen.
Het is nog net niet 'voer je paard slank', maar mijn Knollie (van een sober ras en dus snel kogelrond) blijft met de geplukte planten en wat kruiden van de drogist toch beter in model.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hieperdi, Piekosjj en 13 bezoekers