Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 22:37

Hoi,

Ik heb een paard die in deze tijd van het jaar wat schraal word, niet heel heftig maar ik wil dat toch graag tegen gaan. Ze wordt zo'n 4 keer per week gereden en na het rijden voer ik haar fibrebeet. Verder krijgt ze 2 keer per dag de dieetmix omdat ze slecht tegen suikers/zetmeel kan, prima voer maar dit zet natuurlijk niet aan.

Nu merk ik ondanks dat ik 4 keer per week fibrebeet voer ze toch wat slanker word. De redenen dat zit dit niet elke dag krijgt is omdat ik het voeren van iets wat nauwkeurig geweekt moet worden niet uit handen wil geven en ik daar ook geen andere mensen mee wil opzadelen. Ze krijgt een kleine halve schep (ongeweekte) fibrebeet, meer wil ze er ook niet van eten dan is het 'klaar'. Ik zat nu te denken om de fibrebeet misschien te mengen met fibrenuggets, zou dit zinvol kunnen zijn? Zou het dan toch wat meer aanzetten?

Edit: ze krijgt onbeperkt ruwvoer.

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:40

Bij mijn paard kon ik die nuggets absoluut niet ongeweekt voeren, is niet aan te raden. Je kunt grasmix geven, dat zet wel lekker aan als je daar een paar emmers van geeft. Je hebt van hartog ook senior ruwvoer dat is net zoiets als grasmix, dat werkt ook goed. Er zijn ook grasbrokken die je ongeweekt kunt voeren, daar kun je ook naar kijken.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:00

Met dit weer durf ik rustig meer dan 24 van te voren bietenpulp te weken / klaar zetten in koud water voor volgende dag zorg wel dat je emmertje op tijd uitborsteld/ schoon maakt

(Week eigenlijk de hele zomer voor een dag alleen met 27 graden plus niet... nooit zuur spul gehad) staat wel in de schuur in de schaduw maar anders voer hoger in vet zoeken of olie bij voeren

En tanden en zand ontworming allen oké..?

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:07

Ik voer ook FibreBeet, maar ik zet het de dag tevoren klaar, in 2 porties.

Ik heb het de eerste keren gemengd met brok en de favo muesli, nu niet meer nodig.

Maar je kunt het gerust vlak voor je het voert even mengen met een kg muesli of brok en dan eten ze het prima. Dan afbouwen met hoeveel je er doorheen gooit. Maar ze moeten het leren eten.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 03:47

Of evt een lijnzaadbrokje bijvoeren op de andere dagen?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:13

Als je echt droog wilt voeren, de Hartog grasbrok kun je gewoon droog voeren, maar ook weken als je wilt.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 08:17

Hoe komen jullie erbij dat ik ongeweekt wil voeren? :+ De fibrebeet mag je niet eens ongeweekt voeren en ik vroeg mij dus af of het een oplossing is om de fibrenuggets te mengen met de fibrebeet. Aangemaakt met water als een slobber dus.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:57

Ik zou iets zoeken dat je elke dag kan geven. 4x per week een half schepje zet geen zoden aan de dijk. Dan moet je echt wel gaan naar dagelijks 2 scheppen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:00

Petrichor schreef:
Hoi,

Ik heb een paard die in deze tijd van het jaar wat schraal word, niet heel heftig maar ik wil dat toch graag tegen gaan. Ze wordt zo'n 4 keer per week gereden en na het rijden voer ik haar fibrebeet. Verder krijgt ze 2 keer per dag de dieetmix omdat ze slecht tegen suikers/zetmeel kan, prima voer maar dit zet natuurlijk niet aan.

Nu merk ik ondanks dat ik 4 keer per week fibrebeet voer ze toch wat slanker word. De redenen dat zit dit niet elke dag krijgt is omdat ik het voeren van iets wat nauwkeurig geweekt moet worden niet uit handen wil geven en ik daar ook geen andere mensen mee wil opzadelen. Ze krijgt een kleine halve schep (ongeweekte) fibrebeet, meer wil ze er ook niet van eten dan is het 'klaar'. Ik zat nu te denken om de fibrebeet misschien te mengen met fibrenuggets, zou dit zinvol kunnen zijn? Zou het dan toch wat meer aanzetten?

Edit: ze krijgt onbeperkt ruwvoer.


Kan je niet een emmer klaarzetten de dag ervoor om de dag erop te geven? In een uurtje is fibrebeet genoeg geweekt om veilig te kunnen voeren, dus zelfs als ze het te vroeg geven is het dan niet zo dramatisch
Ik zou telkens de dag dat je gaat zelf de geweekte portie geven en een nieuwe portie in water plaatsen voor de dag erop (desnoods in een emmertje met een label van de dag erop dat het moet gegeven worden).
Zelf neem je een emmertje met brok mee dat je dan terug weekt als jij zelf weer gaat.


Hoeveel fibrebeet geef je nu?

Een optie om een dosis olie bij haar gewoon voer te geven? Ik had ook goede resultaten met lijnzaadschroot, kan je zo droog bij het gewoon voer geven, kost iets van een euro per kilo (300 gram per dag voor 500 kilo paard is voldoende) en is vooral eiwit dus zet aan als een tierelier :)

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:43

Ik heb dat vorige winter een tijdje gemengd gegeven toen de speedibeet op was bij onze voerhandel (in de verhouding 1 zak fibrebeet gemengd met 1 zak fibrenuggets). Normaal voerde ik 1/3 speedibeet, 1/3 fibrenuggets en 1/3 esparcettekorrel of luzernekorrel of myo proteïn flakes (de derde component wisselde ik af). Maw kan je mijns inziens prima mengen.

Maar ik denk dat je vooral meer moet geven. 4x per week een kleine halve schep fibrebeet is goed als je voor de leuk een extraatje wil geven na het rijden maar dat is veel te weinig om mee aan te komen.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:22

Ja hoor kun je gewoon samen mengen en geven.
Ik zou er zelf ook nog wat smakelijke door mengen omdat je paard het slecht eet.

En ik zou het ook klaar zetten om te laten voeren door de stalhouder. 4 keer per week een half schepje is voor de lekker maar niet om van aan te komen.

Celebi
Berichten: 3646
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:40

Voor aankomen mag je best meer ervan voeren, maar dan moet je paard het wel opeten. Misschien inderdaad een klein beetje van iets smakelijks er doorheen? Zelf voer ik de 18 plus muesli en de vital door de fibrebeet (plus nog een hoop andere supplementen zoals sojaschroot en lijnzaadolie). Eigenlijk lost alles er wel in op, zeker met warm water, dus je kunt er doorheen gooien wat je wilt en kijken wat het beste werkt. Misschien kun je al beginnen met elke dag de hoeveelheid te voeren die je nu voert ipv alleen op de dagen dat je rijdt. En dan langzaam de hoeveelheid fibrebeet opvoeren of extra dingen eraan toevoegen?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:21

Oh verkeerd gelezen…
Als je het weekt kun je toch alles mengen?
Onze Arabofries voer ik ook extra bij en dan meng ik grasbrok, bietenpulp en vitalbix bix slobber allemaal door elkaar en dat gaat prima.

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Fibrebeet mengen met fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:42

Iets anders: mijn pony kwam heel goed aan van Merriebrok. Werkte beter dan al dat andere eigenlijk. Geen idee hoe hoog die in suiker of zetmeel is.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:44

Ja hoor, mijn oudje van 30 krijgt elke dag slobber van fibrebeet, fibrenuggets en 18+. De nuggets moeten wel iets langer weken voor ze helemaal uit elkaar gevallen zijn dan de fibrebeet.