Welke voeding bij stijfheid ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Welke voeding bij stijfheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 16:02

Hoi,

Onze 20 jarige merrie loopt de laatste tijd erg stijf.

Ik het begin als je aandraaft voel je dit en vorige les ook op het einde bij het springen.

Ze krijgt:
Quattro van mijten ( halve schep per dag)
Continu weidegang
Voordroog hooi

Ik kocht eergisteren ook een grote pot glucosamine.


Nu zegt de dierenarts vandaag dat ze waarschijnlijk verzuurd is in de spieren ( hij voelde aan de nek/manen en beneden aan de benen voelde hij duidelijk een ader )

Volgens hem zou glucosamine haar kapot maken dus moet ik het onmiddellijk stoppen. Hij raadt hoefregulator van horse products ( met biotine ) aan. Ik mag geen korrels meer geven en moet ze drie dagen weinig laten eten. Ze mag niet meer in de weide en moet lijnzaadolie krijgen.

Ik las nochtans dat appelazijn ook werkt ?

En klopt het dat glucosamine bevangenheid in de hand werkt ?

Helemaal geen korrels geven vind ik ook drastisch. Mag ze niks hebben zoals fiber force ? Of brokjes van pavo vital?

Natasjaa

Berichten: 2762
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Re: Welke voeding bij stijfheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:06

Hier heb ik bij stijfheid altijd erg veel aan magnesium gehad. Blijkt ook goed te zijn bij bevangenheid.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 22:02

Natasjaa schreef:
Hier heb ik bij stijfheid altijd erg veel aan magnesium gehad. Blijkt ook goed te zijn bij bevangenheid.


Maar klopt het dat die glucosamine net meer schade berokkent dan geen gebruiken? Ik wist niet dat dit zo schadelijk kon zijn.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke voeding bij stijfheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:08

Ik ben zelf geen expert op het gebied van paardenvoeding, maar qua honden en katten is glucosamine/chondroitine een gebruikelijk uitgangspunt. Ik ben heel benieuwd waarom jouw dierenarts aangeeft dat glucosamine meer schade zou doen.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:25

Stijf harde nek duidelijk een ader bij het been ..... suikers omlaag zou ik zeggen.. "slaat" de spier ook terug als je er tegen slaat? Je verhaal zo als je nu schrijft...en wat je da zegt zou ik ik zeggen of richting hoefbevangen.. of spierbevangen/ maandag ziekte

Maar ik ben geen da..


Maar ben je nu anders gaan voeren als in je vorige topic over stijfheid of gewrichten.. of is dit een andere 20 jarige...

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 00:51

woemp schreef:
Natasjaa schreef:
Hier heb ik bij stijfheid altijd erg veel aan magnesium gehad. Blijkt ook goed te zijn bij bevangenheid.


Maar klopt het dat die glucosamine net meer schade berokkent dan geen gebruiken? Ik wist niet dat dit zo schadelijk kon zijn.


Lijkt me niet. Bij mensen met diabetes moet je aan de start van glucosamine gebruiken wel extra de glucose waardes in de gaten houden.

Maar in een “5 voor 12” fase van een bevangenheid zou ik de glucosamine nu wel even stoppen inclusief inderdaad alle korrels/krachtvoer. Later kun je de glucosamine wel weer starten.

Heeft je paard ook overgewicht? Getest op
PPID?

Het riekt sowieso naar overbelasting als je paard gaandeweg slechter gaat lopen. Zorgen dus dat je minder intensief traint en niet meer springt.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 06:45

Hannanas schreef:
woemp schreef:

Maar klopt het dat die glucosamine net meer schade berokkent dan geen gebruiken? Ik wist niet dat dit zo schadelijk kon zijn.


Lijkt me niet. Bij mensen met diabetes moet je aan de start van glucosamine gebruiken wel extra de glucose waardes in de gaten houden.

Maar in een “5 voor 12” fase van een bevangenheid zou ik de glucosamine nu wel even stoppen inclusief inderdaad alle korrels/krachtvoer. Later kun je de glucosamine wel weer starten.

Heeft je paard ook overgewicht? Getest op
PPID?

Het riekt sowieso naar overbelasting als je paard gaandeweg slechter gaat lopen. Zorgen dus dat je minder intensief traint en niet meer springt.


Ja ze heeft bij de vorige eigenaar jumpings gedaan dus ik vermoed dat het dat is. Bij ons thuis rijden we wel gewoon in een stuk van de wei die afgefreesd is en ik vind het vrij hard maar de dierenarts zegt dat dit beter is dan een zware bak en niet echt kwaad kan dus.

Indien het overbelasting is, is het dan tijdelijk minder en dan opbouwen opnieuw of is het voor haar voor goed gedaan ?

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 06:48

Euridicey schreef:
Ik ben zelf geen expert op het gebied van paardenvoeding, maar qua honden en katten is glucosamine/chondroitine een gebruikelijk uitgangspunt. Ik ben heel benieuwd waarom jouw dierenarts aangeeft dat glucosamine meer schade zou doen.


Je hij zegt dat glucosamine suiker is en ze dat nu net niet mag hebben. Hij wil hoefregulator geven van het merk horse products omdat dit de afvalstoffen beter zou helpen afvoeren maar op de site en op het etiket van de pot die hij aan mij verkocht heeft zie ik geen analyse.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:34

woemp schreef:
Ja ze heeft bij de vorige eigenaar jumpings gedaan dus ik vermoed dat het dat is. Bij ons thuis rijden we wel gewoon in een stuk van de wei die afgefreesd is en ik vind het vrij hard maar de dierenarts zegt dat dit beter is dan een zware bak en niet echt kwaad kan dus.

Indien het overbelasting is, is het dan tijdelijk minder en dan opbouwen opnieuw of is het voor haar voor goed gedaan ?


Ik begrijp niet wat je bedoeld met bovenstaande. Wat vermoed je door de springwedstrijden bij de vorige eigenaar? Pees-letsel? Artrose? Als dat zo is dan is springen nu sowieso niet eerlijk. Eerst te weten komen wat je paard mankeert.

Bij overbelasting is het rustige onbelaste beweging geven, rust, maar allereerst ook weten wat er overbelast is. Voordat je kunt revalideren.

Heeft je paard overgewicht? Is er getest op insulineresistentis? Is er getest op PPID? Is er überhaupt bloed getrokken? Is er een kreupelheidsonderzoek gedaan? Hoe zien de hoeven er uit?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke voeding bij stijfheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:55

zou een andere da bellen en vragen naar hun advies.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:19

Hier nog 1: vind dit advies van jouw DA op zijn minst erg merkwaardig.

Ik ben geen DA, maar een DA die stelt dat Glucosamine absoluut niet gegeven mag worden en daar moet je onmiddelijk mee stoppen... dat is wel vrij stellig en ik ken geen enkele goede DA die dat zo zou communiceren. Nog afgezien van dat Glucosamine een supplement is voor gewrichten en dus helemaal niet gerelateerd is aan spierfunctie dan wel suikerziekte.
En natuurlijk heeft zo'n DA wel een potje dat wel zou helpen he? Heel toevallig allemaal. En raar.

Als ik kijk naar wat jij schrijft dan lees ik:
20 jarig paard dat nog actief bereden wordt. Voelt wat stijf bij de opstart.
Ik lees ook dat ze 'het' moet doen op een halve schep krachtvoer per dag en verder wat hooi en gras.
Die DA voelt een ader bij de pezen (goed zo! dat hoort zo), dus ze heeft geen vochtophoping in de onderbenen.
Je beschrijft niets over haar fysieke conditie, maar ik stel me zo voor dat deze merrie eerder te schraal is dan te vet. Je beschrijft ook niet wat de stijfheid precies is - is het een stijfheid waarmee ze haar benen niet lekker vlot buigt, of is het meer een stijfheid alsin dat ze zich strak maakt onder het zadel omdat haar rug niet soepel is? Dat maakt verschil.

Ik denk dat de oplossing gaat zitten in het voer. Ze krijgt imo echt te weinig krachtvoer - of eigenlijk, te weinig vitamines en mineralen.
Kan goed zijn dat zo'n 20 jarige wat slijtage in de gewrichten heeft. Dan is glucosamine heel niet zo'n raar supplement.

MyWishMax

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:29

Die overbelasting heeft niet meer te maken met vorige eigenaar maar juist met jullie. In vorige topic werd dat ook al genoemd, als ze tijdens het rijden slechter wordt op het einde is het dus te veel. Het was tijdens de springlessen, dus die zijn blijkbaar te zwaar op dit moment. Je kan ook trainingschema onder de loep nemen, wat doen jullie in een week, hoeveel voer en welk voer, hoeveel rust en wat houdt rust in. Krijgt ze continu hetzelfde voer op elke dag, wat zegt het bloed enzovoorts.

Wat heeft de da precies gezegd? Alleen verzuring? Spierbevangen? Heeft hij gekeken naar hoe ze loopt dmv buigproeven oid? Want die stijfheid in het begin is wat anders als op het einde, klinkt eerder als bijvoorbeeld atrose. Dat zeiden de mensen in vorige topic ook, twee losse problemen dus moet je een aanpak vinden die voor allebei positief is.

Bij maandagziekte /spierbevangenheid ken ik het stoppen van brok voeren en even totaal op rust om te zorgen dat de spieren niet kapot gaan. Wel in combinatie met supplementen voor de spieren en bloedonderzoeken. Maar dat is weer een andere bevangenheid als hoefbevangenheid.

Als je die glucosamine nog maar zo kort hebt komen die problemen niet daarvandaan, die waren er daarvoor al. Ik snap alleen het voordeel van het supplement wat de da aanraadt niet. Voor welk probleem is dat bedoeld? Zolang je niks aanpast aan de belasting en verdwre management zal je aan die overbelasting blijven komen.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 12:25

Dees schreef:
Hier nog 1: vind dit advies van jouw DA op zijn minst erg merkwaardig.

Ik ben geen DA, maar een DA die stelt dat Glucosamine absoluut niet gegeven mag worden en daar moet je onmiddelijk mee stoppen... dat is wel vrij stellig en ik ken geen enkele goede DA die dat zo zou communiceren. Nog afgezien van dat Glucosamine een supplement is voor gewrichten en dus helemaal niet gerelateerd is aan spierfunctie dan wel suikerziekte.
En natuurlijk heeft zo'n DA wel een potje dat wel zou helpen he? Heel toevallig allemaal. En raar.

Als ik kijk naar wat jij schrijft dan lees ik:
20 jarig paard dat nog actief bereden wordt. Voelt wat stijf bij de opstart.
Ik lees ook dat ze 'het' moet doen op een halve schep krachtvoer per dag en verder wat hooi en gras.
Die DA voelt een ader bij de pezen (goed zo! dat hoort zo), dus ze heeft geen vochtophoping in de onderbenen.
Je beschrijft niets over haar fysieke conditie, maar ik stel me zo voor dat deze merrie eerder te schraal is dan te vet. Je beschrijft ook niet wat de stijfheid precies is - is het een stijfheid waarmee ze haar benen niet lekker vlot buigt, of is het meer een stijfheid alsin dat ze zich strak maakt onder het zadel omdat haar rug niet soepel is? Dat maakt verschil.

Ik denk dat de oplossing gaat zitten in het voer. Ze krijgt imo echt te weinig krachtvoer - of eigenlijk, te weinig vitamines en mineralen.
Kan goed zijn dat zo'n 20 jarige wat slijtage in de gewrichten heeft. Dan is glucosamine heel niet zo'n raar supplement.


Te schraal kunnen we haar zeker niet noemen. Ze was volgens hem veel te dik. Hij sprak over drie dagen weinig eten geven zodat het poeder snel zijn werk kan doen, geen voordroog meer en enkel nog hooi en dat mengen met stro. Ik mag geen krachtvoer geven de eerste dagen en wel een beetje lijnzaadolie. Maar zelf vind ik dit allemaal nogal vreemd want dit voelt verkeerd aan.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke voeding bij stijfheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:39

Kan je beter kijken wat voor krachtvoer je geeft. Als hij te dik, kun je beter kijken naar balancers ipv helemaal stoppen met krachtvoer. Weet je wat er in je hooi zit? Als je heel suikerrijk hooi geeft heb je er ook weinig aan. Wat is dit voor dierenarts :')

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke voeding bij stijfheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:51

Ik zet in op seleniumtekort. Bloedonderzoek laten doen (specifiek ook naar selenium) ipv in het wilde weg supplementen gaan geven.

Ik weet niet wat de aanbevolen voer hoeveelheid is, maar een halve kg voor een muesli zonder vitaminekorrel lijkt mij bijster weinig om aan alle benodigde vitamines en mineralen te komen.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 13:12

MyWishMax schreef:
Die overbelasting heeft niet meer te maken met vorige eigenaar maar juist met jullie. In vorige topic werd dat ook al genoemd, als ze tijdens het rijden slechter wordt op het einde is het dus te veel. Het was tijdens de springlessen, dus die zijn blijkbaar te zwaar op dit moment. Je kan ook trainingschema onder de loep nemen, wat doen jullie in een week, hoeveel voer en welk voer, hoeveel rust en wat houdt rust in. Krijgt ze continu hetzelfde voer op elke dag, wat zegt het bloed enzovoorts.

Wat heeft de da precies gezegd? Alleen verzuring? Spierbevangen? Heeft hij gekeken naar hoe ze loopt dmv buigproeven oid? Want die stijfheid in het begin is wat anders als op het einde, klinkt eerder als bijvoorbeeld atrose. Dat zeiden de mensen in vorige topic ook, twee losse problemen dus moet je een aanpak vinden die voor allebei positief is.

Bij maandagziekte /spierbevangenheid ken ik het stoppen van brok voeren en even totaal op rust om te zorgen dat de spieren niet kapot gaan. Wel in combinatie met supplementen voor de spieren en bloedonderzoeken. Maar dat is weer een andere bevangenheid als hoefbevangenheid.

Als je die glucosamine nog maar zo kort hebt komen die problemen niet daarvandaan, die waren er daarvoor al. Ik snap alleen het voordeel van het supplement wat de da aanraadt niet. Voor welk probleem is dat bedoeld? Zolang je niks aanpast aan de belasting en verdwre management zal je aan die overbelasting blijven komen.


De dierenarts sprak over verzuring met risico op bevangen raken als dit zo blijft doorgaan.
Het vreemde is dat ik ze hier nu al drie jaar heb staan en vooral de laatste tijd ze zo stijf is. Ik geef ( maar dat heb ik altijd gedaan) een halve schep krachtvoer per dag ( zowel de dagen dat ze werkt als de dagen waarop ze niet moet werken) ze komt alle dagen in de zomer non stop in de weide en ik de winter is het een aantal uren per dag ( om het gras te kunnen behouden voor de zomer )

In de berichten die ik hier lees , geef ik sowieso best meteen al een vitaminekorrel ( ik dacht aan vitalbix Daily care)

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:15

Jouw DA heeft het volgens mij over tying up (maandagziekte), spierbevangenheid. Als dat zo is dan zou ik zeker zijn advies opvolgen.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... dagziekte/

Is er bloedonderzoek gedaan?

Is ze getest op Cushing/ PPID? Want dit kan een onderliggende oorzaak zijn en vooral in het najaar zijn de waardes het hoogst.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:20

Als ze te vet is dan sowieso laten afvallen .. heb je een foto? En dan is het voer advies van je dierenarts goed. Alleen hooi en geen voordroog meer, geen krachtvoeder meer maar wel een balancer.

MyWishMax

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:37

Elisa2 schreef:
Jouw DA heeft het volgens mij over tying up (maandagziekte), spierbevangenheid. Als dat zo is dan zou ik zeker zijn advies opvolgen.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... dagziekte/

Is er bloedonderzoek gedaan?

Is ze getest op Cushing/ PPID? Want dit kan een onderliggende oorzaak zijn en vooral in het najaar zijn de waardes het hoogst.


Precies en dan is even een paar dagen helemaal geen krachtvoer wel vaker het advies. Gewoon echt alleen hooi. Het gaat over een paar dagen en als je je daar niet aan houdt kan het zomaar zijn dat de schade vele malen erger wordt. Ik heb ooit ook een paard gehad die spierbevangen raakte, zelfs stappen mocht toen niet, dus ook niet op het land oid.

Daarom geef ik aan ts dat spierbevangenheid of maandagziekte iets compleet anders is. Dat heet zo omdat vroeger de werkpaarden op zondag niet hoefden te werken maar welnprecies hetzelfde te eten kregen en dan op maandag niet meer konden lopen.

Dus ga alsjeblieft niet ineens allerlei adviezen aan nemen over voer veranderen. Die 3 dagen zonder krachtvoer, dus ook balancer, kan absoluut geen kwaad. Door blijven voeren kan dat juist wel. Maar is er geen bloed afgenomen? Laat de da dan maandag weer komen, want je wilt ook weten of er schade is en daarnaast of er tekorten zijn.

Er moet dus het een en ander veranderen aan jouw management en belasting.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 16:33

MyWishMax schreef:
Elisa2 schreef:
Jouw DA heeft het volgens mij over tying up (maandagziekte), spierbevangenheid. Als dat zo is dan zou ik zeker zijn advies opvolgen.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... dagziekte/

Is er bloedonderzoek gedaan?

Is ze getest op Cushing/ PPID? Want dit kan een onderliggende oorzaak zijn en vooral in het najaar zijn de waardes het hoogst.


Precies en dan is even een paar dagen helemaal geen krachtvoer wel vaker het advies. Gewoon echt alleen hooi. Het gaat over een paar dagen en als je je daar niet aan houdt kan het zomaar zijn dat de schade vele malen erger wordt. Ik heb ooit ook een paard gehad die spierbevangen raakte, zelfs stappen mocht toen niet, dus ook niet op het land oid.

Daarom geef ik aan ts dat spierbevangenheid of maandagziekte iets compleet anders is. Dat heet zo omdat vroeger de werkpaarden op zondag niet hoefden te werken maar welnprecies hetzelfde te eten kregen en dan op maandag niet meer konden lopen.

Dus ga alsjeblieft niet ineens allerlei adviezen aan nemen over voer veranderen. Die 3 dagen zonder krachtvoer, dus ook balancer, kan absoluut geen kwaad. Door blijven voeren kan dat juist wel. Maar is er geen bloed afgenomen? Laat de da dan maandag weer komen, want je wilt ook weten of er schade is en daarnaast of er tekorten zijn.

Er moet dus het een en ander veranderen aan jouw management en belasting.


Ik ga maandag zeker opnieuw bellen, maar komen zal dan pas dinsdag of woensdag zijn vrees ik. Ze hebben het nogal druk.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:34

Mijn paard met grote aanleg tot dik worden, krijgt Vitalbix Daily Complete vitaminebrokjes (balancer) met een handje luzerne en verder hooi en gras bij weidegang. Maar wel genoeg Vitalbix, afgemeten aan het gewicht, zodat hij zeker weten wel voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt.

Bij Tying Up (maandagsziekte) is zo'n dier echt niet meer in staat om een uurtje les te lopen. Dat beschrijf je dan ook niet meer als "in het begin wat stijf". Geloof me - echte spierbevangenheid voelt heel anders (hele paard blokkeert en kan niet meer lopen) en dat valt echt meteen op als specifiek dat en niets anders.

Als de DA spierbevangenheid als een mogelijk risico/uitkomst beschrijft, dan heeft de stijfheid waar je het over hebt dus te maken met stijfheid in de spieren. Glucosamine heeft daarvoor weinig zin, want dat is een supplement voor de botten.
Net zomin als het supplement Hoef-Regulator iets zal doen aan de verzuring, dat is gewoon een supplement voor sterkere hoeven.

Paarden met overgewicht kunnen het beste afvallen door het maken van lange ritten in stap en een beetje draf. Liefst rechtdoor, niet in de bak. Maar dat kun je pas gaan doen nadat de verzuring die nu een risico vormt, eerst uit het lijf is.
Voorlopig dus rust.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke voeding bij stijfheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:39

Spierbevangen op een halve kilo muesli, waarvan het voeradvies bij lichte arbeid een halve kilo per 100 gram levend gewicht is. Daar geloof ik niet in.

Ik zou echt zsm bloedonderzoek laten doen, ook op vitamine e en selenium, dit is een apart onderzoek. Ik begrijp niet, dat de dierenarts dit niet direct gedaan heeft.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 21:46

Dees schreef:
Mijn paard met grote aanleg tot dik worden, krijgt Vitalbix Daily Complete vitaminebrokjes (balancer) met een handje luzerne en verder hooi en gras bij weidegang. Maar wel genoeg Vitalbix, afgemeten aan het gewicht, zodat hij zeker weten wel voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt.

Bij Tying Up (maandagsziekte) is zo'n dier echt niet meer in staat om een uurtje les te lopen. Dat beschrijf je dan ook niet meer als "in het begin wat stijf". Geloof me - echte spierbevangenheid voelt heel anders (hele paard blokkeert en kan niet meer lopen) en dat valt echt meteen op als specifiek dat en niets anders.

Als de DA spierbevangenheid als een mogelijk risico/uitkomst beschrijft, dan heeft de stijfheid waar je het over hebt dus te maken met stijfheid in de spieren. Glucosamine heeft daarvoor weinig zin, want dat is een supplement voor de botten.
Net zomin als het supplement Hoef-Regulator iets zal doen aan de verzuring, dat is gewoon een supplement voor sterkere hoeven.

Paarden met overgewicht kunnen het beste afvallen door het maken van lange ritten in stap en een beetje draf. Liefst rechtdoor, niet in de bak. Maar dat kun je pas gaan doen nadat de verzuring die nu een risico vormt, eerst uit het lijf is.
Voorlopig dus rust.


Ja voorlopig heeft ze rust. Ik hoop dat het haar deugd zal doen. In de winter werkt ze sowieso veel minder ( vorig jaar op woensdag en een dag in het weekend). Nu laat ik ze zeker al twee weken stilstaan en dat van dat wandelen zouden we hier gemakkelijk kunnen doen ( streek met allemaal appelbomen )

De foto is vandaag van haar getrokken. Zou ik er effectief meer schade mee gedaan hebben door haar glucosamine te geven? Ik vind wel dat er in haar vacht zo van die rare strepen zijn. Persoonlijk vind ik haar niet te dik ( zeker niet als je zag hoe dik ze hier de eerste winter was toen ik onbeperkt hooi gaf)



Afbeelding



Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke voeding bij stijfheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:45

Ik denk dat dat een vraag is die alleen de dierenarts goed kan beantwoorden. Ze ziet er wel goed uit op die foto's.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Welke voeding bij stijfheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:14

Hoe vaak word dit paard gereden of krijgt het beweging in de vorm van training?

En chlucosamine kan geen kwaad. Zeker niet bij een paard dat al aardig op leeftijd is. Snap niet dat een DA zegt dat dit schadelijk is.

Houd er rekening mee je paard al 20 is. Ze worden er dan niet soepeler op. Zou ook als het wat kouder word zoals nu vooral snachts een deken op doen als ze zo stijf is