Wat voeren jullie je PRE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Wat voeren jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 17:23

Mocht dit topic al bestaan dan mag hij gesloten worden (ik kon alleen een topic uit 2015 vinden).

Wat voeren jullie je PRE?

Ik ben al eventjes op zoek naar het juiste voer voor mijn PRE. Ik heb tot nu toe nog niet iets kunnen vinden waar ik 100% tevreden over ben en zie momenteel door de bomen het bos niet meer.

I.v.m. een peesblessure heeft hij een tijdje op de rust en herstel gestaan van Voermeesters maar ik heb niet het idee dat dat het helemaal is, hij groeit namelijk dicht.

Mijn knappe man komt in principe aan van lucht, ik moet er goed op letten wat hij allemaal eet.
Momenteel krijgt hij onbeperkt hooi (langstengelig hooi waar niks in zit (pavo scan)) en staat hij een aantal uur op het land waar we langer gras hebben waar ook niet veel in zit. Verder krijgt hij 2x een handje rust en herstel van voermeesters.

Ik ben benieuwd wat jullie voeren.

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:54

Geen PRE maar een lusitano hier, denk dat ze qua voermanagement wel redelijk bij elkaar in de buurt komen. Ik heb een poos vitalbix daily complete gecombineerd met breed and grow gevoerd (jonge merrie) en sinds kort voer ik oerbalans. Op beide doet ze het prima, ook die van mij komt aan van lucht. Ik voer het niet voor energie oid puur voor de vitaminen. En je hoeft er niet veel van te voeren wat ik dan weer fijn vind.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:04

Hier een Spaanse schone die ook heel snel dik kan worden - en dunner worden gaat veeeel langzamer.

- Haar basis voer is stro.
- Op de wei met graasmasker plus arbeid valt ze af, zij het langzaam.
- Klein beetje hooi (of, schrik niet: kuil. Voor sommigen is kuil 'not done', voor Knollie maakt het geen fluit uit.)
- Een muizehapje pavo vital (75 gram per dag, verdeeld over drie voerbeurten).
- Een fikse hoeveelheid kruiden, ivm afvallen/ ik wil geen harde manekam: verse blaadjes paardebloem, verse braamblaadjes, in het seizoen daslook en als gedroogd kruid herderstasje. (En distels, brandnetels, twijgje berk, twijgje hazelaar en nog het een en ander.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-08-22 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:06

Mijn Lipizzaner word al dik van onbeperkt arm hooi en met gras moet ik dan ook helemaal oppassen. Ik denk niet dat je paard dichtgroeid van een paar handjes brok maar van het gras. Ik zou een graasmasker overwegen icm een vitaminebrok en verder niets. Evt het hooi mengen met stro als hij echt te dik is. Mèèr voeren gaat in ieder geval niet helpen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Wat voeren jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:12

Hier 2 pre's en een cruzado en ik maak geen onderscheid tussen hun en onze kwpn paarden. Wij voeren simpel, nooit anders gedaan. Gewoon sportbrok , wat muesli, hooi en gras . Voor lekkers appels en peren, en in de winter wortels

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:18

Geen PRE maar een Spaans casa,jardin y cocina (htk) paard die krijgt het volgende:

24/7 gras, indien nodig met graasmasker op
60 gram Marstall Force
Hand Vitalbix Fibermix
200 Equifyt green power zonder luzerne
Hand fibrenuggets
En een snufje zout

In de winter krijgt ze overigens bewust geen onbeperkt hooi, dan wordt ze te dik..
Ze krijgt zo een 14 kilo voordroog of hooi per dag, aangevuld met 600 gram Fibermix, vitaminekorrel en muesli als het huidige rantsoen, en twee handjes basisbrok.
Ze staat dan wel op stro en overdag op de winterwei dus niet helemaal zonder iets te knabbelen.

We rijden 4 a 5 keer per week, in de bak of buiten maar in ieder geval minimaal 1 buitenrit van 20 tot 25 kilometer.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat voeren jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:23

De mijne krijgt wat sober te eten.

Volle granen, kentucky E-lite
Gastro +
handje Daily plus

Droog hooi, geen voerdroog. Dit is te vol voor die van mij. Hij staat er in sport conditie bij terwijl hij ziek is geweest

Anoniem

Re: Wat voeren jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:27

Mijn dames krijgen onbeperkt onverpakt goed hooi en 70 gram Marstall force per training. Daarbij krijgt mijn 19 jarige speedibeet, in de winter behoorlijk, in de zomer een beetje voor de smaak.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:34

Mijn volle PRE-merrie, 19 maanden oud, 24/7 op het gras (voor zo ver je het momenteel gras kunt noemen). Hiernaast krijgt ze veel hooi van eigen land, ong 400 gr Marstall Condición en een handje Marstall Force per dag.

Captain

Berichten: 21372
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat voeren jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:55

Mijne staat overdag op gras, 's nachts in de paddock met onbeperkt hooi en krijgt 's morgens en 's avonds een schep biks met gerst. Van mij krijgt hij nog slobber met magnesium en wat olie. Wordt sneller dun dan te dik.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat voeren jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:27

Ik heb twee Lusitanos. De een voer ik sober en de ander juist veel eiwitten en vetten. Ik denk dat je gewoon echt naar het paard moet kijken en niet zo zeer het ras.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Wat voeren jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:21

Ik blijf het opvallend vinden dat veel PRE's in NL zo sterk reageren op luzerne. Hier (Spanje) is het eigenlijk altijd deel van het dieet. Maar dan wel alfalfa in balen, geen brokjes.
Misschien valt het anders omdat de rest van het ruwvoer misschien meer sober is? Of omdat de alfalfa echt in balen is en niet verwerkt?

Mijn mannen blijven makkelijk op gewicht, maar staan in een paddock paradise zonder gras. Ik voer onbeperkt arm hooi/stro, en tweemaal daags een aantal plakken alfalfa in slow feeders.

Daarnaast krijgt de een (die het hardst werkt) twee keer een schep brok, en de ander 1 schep plus wat vitamines.

Captain

Berichten: 21372
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat voeren jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:30

Dat komt volgens mij omdat de kwaliteit hooi hier beter is en ze dus sneller een overschot aan eiwitten krijgen met luzerne er bij. :j

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:37

Mijn spaans speklapje gaat hier gewoon voor het grootste deel mee met het dieet van de oude merrie met PPID.
Hippalgo Zero, beperkt hooi, beperkt gras en een mineralentoevoeging. En nog wordt hij eigenlijk te vet :+
Geen probleem hier met luzerne. Niet uit balen en ook niet de brokken.
Verder hebben ze een verwilderd stukje bos met bramen, meidoorn, brandnetels en distels als kruidentoevoeging :')

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:44

Luzerne is voor mijn paard niet echt een probleem maar ze vindt het minder lekker dan de fibermix van Vitalbix.

Ruwvoer is in Nederland inderdaad rijker waardoor luzerne bij voeren inderdaad too much kan zijn.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Wat voeren jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:51

Hier geen gras, en het hooi vul ik aan met vitalbix daily complete (de luzerne vrije omdat de pony het dan ook kan eten :+ ) en een handje Florian ruwvoermix zodat ze wat langzamer eten.
De ene is echt goed in conditie, de ander is mag net wat meer aanzetten, maar die staat niet in training dus daar zit ook geen spier op nu

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:05

Ik voer de mijne:

0,5 kg havens draversbrok
125 gram vitamine brok van JPGEF
300 gram bietenpulp
500 gram lucerne digest

Daarnaast en mix van onverpakt hooi met voordroog. Paard ziet er werkelijk fantastisch uit en is in zeer goede conditie. Wel aanleg om wat te royaal te worden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:08

Ik heb een snel dik wordende lusitano…

Die krijgt pure feed balance aangevuld met een beetje ruwvoermix van pure feed.
Daarnaast de nodige supplementen voor zijn PSSM (lijnzaad, eiwitten, aminozuren, vit E, magnesium, zout).
Hij krijgt arm hooi dat ik ook nog week en afweeg en hij staat de middag op de wei met een grasmaaier op.