Glutenvrij voer voor “fussy eater”

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

biancaaaa

Glutenvrij voer voor “fussy eater”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 13:53

Hi allemaal,

Heeft iemand nog een creatief idee om mijn moeilijke eter aan het eten te houden? Hij is maag/darm patiënt en we voeren hem glutenvrij en laag in suiker (zetmeel).

Zijn diet:
    Onbeperkt hooi
    8-10 uur toegang tot gras
    3x KG fibrebeet met lijnzaadolie en Marstall Bergwiesen
    Pavo Vital
    Winterpeen

Helaas eet hij heel wisselend en niet perse enthousiast. We zoeken dus iets waar hij weer enthousiast van gaat eten. Wat er wel altijd in gaat zijn wortels en gras. Winterkruiden en kamille eet hij ook graag (over het voer).

Wat we al geprobeerd hebben:
    Myoproteine flakes
    Agrobs Alpengrun mash
    Rijstzemelen
    Vitalbix mash
    (?Marstall) zero muesli

Helaas valt met suikerarm en glutenvrij veel af en door zijn aandoening eet hij over het algemeen met minder smaak. Ook stukjes luzerne in het voer is geen optie.

Idealiter voegen we extra calorieën en eiwit toe, maar dat het goed smaakt is het belangrijkste.

Wie heeft er nog een creatief idee?

davinci2412

Re: Glutenvrij voer voor “fussy eater”

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:56

Misschien voer van Action of Voermeester?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:44

is het persé nodig dan dat er meer of ander voer in moet?
je kunt niet volstaan met ruwvoer of gras met een balancer?

heb je al haver geprobeerd? er is wel glutenvrije.
of Equifyt Pre Active, is dacht ik ook glutenvrij.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:54

Slueslimix van VITALstyle is ook glutenvrij, dat vinden paarden over het algemeen erg lekker.
Dit zou je kunnen proberen om het wat smakelijker te maken?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 16:02

ellepel schreef:

Paard is chronisch ziek en staat al een poos op de corticosteroïden hiervoor. Hij neemt circa 50% op (malabsorption) en is heel lastig op gewicht te krijgen en te houden. Dat hij dan ook slecht eet is niet handig. Zeker niet straks als de voedingswaarde van het gras afneemt. Daarom eiwit en calorierijk eten naast onbeperkt ruwvoer wel nodig.

Vinden paarden haver over het algemeen lekker? Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Vitalstyle ga ik ook eens proberen.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:04

biancaaaa schreef:
ellepel schreef:

Paard is chronisch ziek en staat al een poos op de corticosteroïden hiervoor. Hij neemt circa 50% op (malabsorption) en is heel lastig op gewicht te krijgen en te houden. Dat hij dan ook slecht eet is niet handig. Zeker niet straks als de voedingswaarde van het gras afneemt. Daarom eiwit en calorierijk eten naast onbeperkt ruwvoer wel nodig.

Mijn paard heeft hetzelfde en is ook een moeilijke eter. Ik voer nu de cavalor wholegain in combi met de hartog gras mix en dat gaat goed. Pest is alleen dat de wholegain gewoon enorm duur is, maar ik heb het er graag voor over als hij het er goed op doet en aankomt. Het bekijken waard!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:06

Is luzerne wel een optie in brokvorm? Dan zou je daar nog aan kunnen denken. Esparcette is er ook in brokvorm van Metazoa. Kun je zo geven, maar ook weken als slobber. Wordt hier met smaak gegeten en zit boordevol eiwit.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 16:11

xDarkness schreef:
biancaaaa schreef:

Mijn paard heeft hetzelfde en is ook een moeilijke eter. Ik voer nu de cavalor wholegain in combi met de hartog gras mix en dat gaat goed. Pest is alleen dat de wholegain gewoon enorm duur is, maar ik heb het er graag voor over als hij het er goed op doet en aankomt. Het bekijken waard!

Bedankt! Ik heb het meteen even opgezocht maar het is helaas niet glutenvrij. De grasmix lijkt wel glutenvrij? Die ga ik ook eens proberen.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 16:13

Daihyo schreef:
Is luzerne wel een optie in brokvorm? Dan zou je daar nog aan kunnen denken. Esparcette is er ook in brokvorm van Metazoa. Kun je zo geven, maar ook weken als slobber. Wordt hier met smaak gegeten en zit boordevol eiwit.

Oh die kan ook nog op het lijstje. Die eet hij ook niet of nauwelijks (luzernebrok). Het zit ook in de fibrebeet die ik voer. Maar die eet hij inmiddels ook matig.

Esparcette ga ik ook eens opzoeken. Bedankt.

Zouden er iets als appel of wortel brokjes bestaan? Voor de smaak?

Heb ook sojaschroot besteld om te zien of hij dat lust. Cavelor Vitamino heeft hij een periode wel goed gegeten (maar gluten).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:21

En de Alpengrün muesli?
Fibrebeet eten ze hier overigens ook met lange tanden. Maar de Hartog luzernebrok ging er met smaak in. De esparcettebrok heb ik nooit geprobeerd zelf. Mijten Bodybuilder zet ook goed aan, maar ben bang dat je daar weer met de gluten zit :\

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:26

biancaaaa schreef:
Zouden er iets als appel of wortel brokjes bestaan? Voor de smaak?

Heb ook sojaschroot besteld om te zien of hij dat lust. Cavelor Vitamino heeft hij een periode wel goed gegeten (maar gluten).

Bij de baroen (baroen.nl) kan je gedroogde blokjes appel en sinaasappelschil kopen, en van nog meer vruchten, dat kan je dan zelf toevoegen

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:28

Ik zou de esparcettebrok goed weken met heet/warm water. Mijn merrie heeft een paar weken op deze brokjes gestaan, maar kreeg hier een koliekaanval door (brokjes bleken niet goed te weken, ook na een uur nog niet. Ze zijn echt knoerthard). Je hebt wel strootjes ervan van Metazoa, maar dat is weer aardig stoffig

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 17:46

Alpengrün mash is bijna hetzelfde als de muesli maar daar is hij ook niet weg van. En daar zitten weer stukjes luzerne in en dat is te hard voor zijn maag. Luzerne los was hij ook niet dol op.

Ik heb inderdaad appelpellets besteld en esparcette om te proberen (5kg) en dan sojaschroot. Hopelijk zit er iets tussen wat hij lust. Alles wordt sowieso geweekt in de slobber.

Het is een lastig verhaal, maar we proberen hem zo lang mogelijk comfortabel te houden. Iedere kilo extra helpt daarbij.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:21

Je zou evt wat thee kunnen gebruiken als water om de fibrebeet in te weken. Appel of vruchten smaak ( kruiden thee ). Of wat suikervrij appelsap?

https://suusequus.nl

Holistisch ( massage) therapeut voor ieder paard
Sportmassage, lymfedrainage, myofasciale release, acupressuur, reiki….

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 19:33

Bij purehorse hebben ze trouwens ook een ruwvoermix die bestaat uit de haverplant zeg maar, die is heel zacht en bevat wat meer energie dan luzerne en fibremix, als paard wel wat extra's mag hebben is dat natuurlijk geen probleem, ruwvoermix doen ze dan wel weer langer over en moet je vrij veel volume van geven om een beetje aan gewicht te komen.

Ik kijk zelf voor mijn oudere merrie naar de vitalbix breed en grow om dr van de winter weer op gewicht te houden, maar weet niet of dat glutenvrij is, en of dat smakelijk genoeg is, vindt t wel fijn om niet te hoeven weken en laag suiker en zetmeel itt andere merriebrok of dikmakers.

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie