Pony kan niet tegen brokken. En nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:48

Metazoa moet je geweekt voeren, die zwellen enorm op als ze nat zijn. Vele malen meer dan Vitalbix.

Wat krijg hij voor hooi? Echt hooi of voordroog? Is dat geanalyseerd? Vaak zitten daar veel meer suikers in dan in een vitamine brokje.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:50

Inderdaad heb je enige idee hoeveel suiker er in je hooi zit?

Vaak zelfs meer dan in deze brokken

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 21:11

Mando: Dank je wel! Ga ik daar ook even naar kijken. Zit er verder geen suikers in die grasmix?
Hier zal Asfaloth nu ook wel wat meer getraind worden (ook vanwege de kilo's). Dus ben benieuwd hoe die het dan gaat doen zonder brok.

Ladygiroc: Oei, dat wist ik helemaal niet van de Metazoa Brokken! Heb wel goed de beschrijving gelezen voor ik het kocht. Nergens gezien dat ze geweekt moesten worden. Geld dat voor alle metazoa brokken?
Maar dan gaan de metazoa brokken er gewoon uit en schaf ik wat anders voor ze aan wat wel gewoon zo gevoerd mag worden aan Frodo, Arwen en Maria.
Frodo en Arwen hebben wel nu al een paar dagen een mini mini handje metazoa brokken gehad. Is dat heel erg?
Hij krijgt echt hooi. Is van de zomer van het land gehaald. Was lang, lang, lang gras. Dus dan zou je denken dat alle suikers er wel bijna uit zijn? Hooi is onverpakt. Heb daar ook verder geen inspraak op. Daar gaat zijn fokker dan weer over (ik ga over de brokken etc. van mijn pony en ook over het voer van de kudde. De fokker van mijn pony gaat over het hooi).
En echt heel veel van het hooi krijgen ze ook niet.

Charaz: Nee, echt geen idee hoeveel suiker er in het hooi zit. Ze krijgen met zijn vieren een plakje. 'S ochtends een plak en 's avonds een plak. Daar doen ze het met de hele kudde goed op. Vandaag toevallig alleen 's ochtends omdat ze eind van de dag nog genoeg over hadden. Meer is ook niet nodig. Anders hebben we ze zo weer te dik.

Wat vinden jullie eigenlijk van deze? Bedacht mij nog dat Fibra ook een aantal producten had. Dit zal dan met name voor Frodo, Arwen en Maria zijn. Die 1.6 suiker zal voor Asfaloth weer te veel zijn. Voor hem ga ik dan tussen al jullie suggesties snuffelen! Zullen hooguit een mini handje er van krijgen in de winter:
https://fibra-paardenvoeders.nl/product ... ardenvoer/

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:33

Je mag (kort door de bocht) suikers bij zetmelen optellen, dan zit je bijna op 20% bij deze. Dat is wel echt flink.

Ik zou met de klachten die je omschrijft eens je hooi laten analyseren, het is zonde om je zo in je brok te verdiepen (mineralen zijn wel aan te raden) en geen idee te hebben van het suikergehalte in je hooi. Bij pavo kan je een quickscan laten doen, dat kost €20,- maar de betere Fourrage handelaren laten hun hooi zelf ook testen. Zou zeker onder de 8% blijven.
Is je hooi verpakt of onverpakt?

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 21:42

Hooi is onverpakt, maar daar heb ik verder ook echt geen inspraak op. Hooi is van eigen land van de fokker van mijn pony (waar mijn pony ook staat), maar misschien dat dat inderdad in combi hooi/brokken/gras dan net wat te werd. Want dan is het samen wel erg veel.

Dan sla ik Fibra idd wel gewoon echt over. Wat is jullie ervaring met Agrobs? Die tip kreeg ik van een vriendin nog door.

En welke mineralen zou je evt aan kunnen raden Mallow?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:50

Wat is een NES Mihealth scan? Heb ik echt nog nooit van gehoord.
Doet een dierenarts dit? Anders zou ik die raadplegen.
Ze hebben nu nog genoeg aan gras? Daar zitten nu nauwelijks voedingsstoffen in.
Als het heeft gevroren zit het gras in de ( zonnige) ochtend vol suiker.
Waarom denk je dat suiker de boosdoener is?
Mijn paard mag geen suiker. Ze krijgt wel vitalbix en arm hooi. Ze staat nooit op gras. Juist vanwege de suiker.
Leek het op spierbevangen of hoefbevangen?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:50

TS: Goed :j
Ik voer zelf nu de Naturmineral. Maar ik heb ook de Alpengrün muesli en mash gevoerd. Fijn voer en zeker interessant voor jou.

Goed bezig hoor! Er is zoveel op de markt.
Maar ik zou ook zeker die hoefbevangenheid, insulineresistentie en pssm niet uitsluiten.
Ik ken ze wel jonger dan 8 die klachten hebben. Ppid begint vaak op latere leeftijd, misschien dat je daarmee in de war bent?

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:53

Onverpakt is juist heel fijn! :) dus dat is prima!
Ik snap dat je geen invloed hebt op wat de fokker voert maar misschien is het wel fijn dat je dan in ieder geval weet waar een oorzaak zou kunnen liggen (of dat stukje juist uit te sluiten).

Je zou de balancer van okapi (puur P of puur G als je liever een granulaat voert) kunnen bekijken. Ook de balancer van equilin vind ik over het algemeen een fijne :j

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:00

ONze zeer snel hoefbevangen pony deed het goed op seniores priores en ponybrok van Subli. Ze kreeg het een of het ander en altijd weinig.

Wat ze helemaal niet verdroeg (en ik heb begrepen dat dat vaker voorkomt) was luzerne, en ik had de luzerne ZONDER melasse. Maar luzerne zelf schijnt toch vaak ontstekings- en stijfheidsklachten te veroorzaken.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 22:16

justkid: Wil een DA sowieso nog raadplegen wat betreft dit probleem, maar zo'n mihealth scan scant je hele paard en dan komt er op de laptop/computer een schat aan informatie uit. Bij hem was alles spot on inclusief nieuwe verklaarbare informatie. Wat de persoon doet is het toelichten. Geeft je advies in welke stappen je kan ondernemen zoals inderdaad een DA raadplegen of andere professionals die je er bij kunt halen wanneer dat nodig is. Ze geeft je zeg maar handvaten voor de vervolgstappen. Het is niet zo dat ze behandeld, maar simpelweg advies geven op basis van wat ze tegen komt/opvalt aan de informatie die naar boven is gekomen.
Deze is van beroep osteopaat die bij hem is geweest, maar wel met alle kennis in huis die hiervoor nodig is, maar weet zo niet of er ook dierenartsen mee werken (maar wellicht wel).
Ze hebben op het moment nog wel gras in de wei, maar heel veel ook niet meer.
Suiker omdat hij bij Luzerne en Timothee klachten kreeg en het idd ook echt wel op hoefbevangen leek in november vorig jaar, maar nadat ik stopte met het voeren van de brokken de klachten ook vrij snel weer verdwenen en alleen nog hulp nodig had met herstel door o.a. bekappen, osteopaat er bij (andere dan die van vandaag. Voor zijn osteopathie behandeling heb ik een vaste osteopaat die hij kent en vertrouwt, maar zij heeft geen mihealh scan dus liet ik deze komen).
Nadat de osteopaat er bij was geweest begin december was alle stijfheid met een paar dagen ook echt weg. Liep hij ook weer echt als een zonnetje. Nog steeds trouwens. Was hij echt hoefbevangen geweest dan is dat niet met een osteopathie behandeling op te lossen. Vermoed ik? Al blijf ik HB in gedachten houden.

Daihyo: Dan ga ik zeker echt even naar agrob kijken! Zou de Alpengrün muesli een aanradern zijn voor Shets? Behalve dan evt. hem, maar als de rest van de kudde het er goed op doet durf ik het bij hem wellicht ook te proberen.
Ah ja, daar ben ik dan idd mee in de war! Al die medische namen ook! Sluit het zeker niet uit allemaal. En houd het ook echt in gedachten. Zeker de PSSM. Wellicht niet verkeerd om hem daar een keer op te laten testen.

Mallow: Dat is fijn! En het hooi heeft ook wel echt goed en lang gedroogd. Of ja, hoe zeg je dat? Het is nu mooi droog hooi zeg maar. Zeker vanaf juni. Zijn pas begonnen met voeren rond november/december. Het weiland heeft het heel lang echt goed gedaan. Hadden wat dat betreft een top jaar. Kwamen toen ook iets van rond de 300 balen vanaf.
Daar heb je zeker gelijk in. Dus wellicht ook zo'n test er uit sturen op een bepaald moment :j .

Hevonen: Subli durf ik juist niet te voeren omdat het suiker gehalte daar zo hoog is. Of ze moeten een pony brok hebben voor sobere rassen?
Wat interessant! Hier kreeg hij echter de stijfheidsklachten met Timothee bij de metazoa.. Zit daar dan ook wel wat luzerne in? Bij de timothee?

Nogmaals. Vind het echt geweldig hoe jullie mee denken en tips geven! Mijn dank is onwijs groot <3 .

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:18

De alpengrün muesli is zeker geschikt voor shets. Maar ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel je er van moet voeren om aan de vitamines en mineralen te komen.
Dan de is de naturmineral beter. Dat is een balancer op basis van grassen en kruiden. Mijn haflinger krijgt er maar een handje van, dat is voldoende.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 22:29

Bedoel je deze Daihyo?:
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/naturmineral.html

En waar bestel jij die altijd? Kan ze zo snel niet vinden op bijvoorbeeld agradi. Als een handje goed genoeg is is dat helemaal ideaal!

De metazoa brokken gaan vanavond in ieder geval nog de prullenbak in.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:38

xYaartje schreef:
Bedoel je deze Daihyo?:
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/naturmineral.html

En waar bestel jij die altijd? Kan ze zo snel niet vinden op bijvoorbeeld agradi. Als een handje goed genoeg is is dat helemaal ideaal!

De metazoa brokken gaan vanavond in ieder geval nog de prullenbak in.

Ja die!
En ik bestel ‘m daar. Zij zijn tot nu toe het goedkoopst :D

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:52


xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 23:04

Daihyo: Super! Ga ik die zeker in gedachten houden voor komende herfst. Nu aanschaffen heeft niet heel veel zin meer. Over 1.5 maand (minder misschien) zou ik sowieso al stoppen met bijvoeren ivm dan het gras ook weer zo goed als gaat groeien of al groeit en dan stop ik vaak al. Dan is het zonde om nu nog iets aan te schaffen wat daarna weg staat te rotten.
Ervaring leert dat ze het in de lente/zomer prima zonder kunnen en dan neem ik sowieso al weinig risico qua bijvoeren. Vond het met voedselbeloning alleen al spannend om ze dat te geven tijdens de trainingen.

Janouk: Welke geef jij daarvan? Want ik zie er zoveel op de site staan. Maar ga zelf zeker ook even rustig rond snuffelen op de website!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:28

Mijn pony krijgt de balancer en comfort. Ik heb mijn hooi laten testen en op basis daarvan met Equilin het beste voor mijn pony gekozen.
Je kan ze om hulp vragen. Wat voor mijn pony het beste past, hoeft natuurlijk niet bij jouw pony te passen, en afhankelijk van de kwaliteit van jullie hooi.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:04

Metazoa superfit brox moet helemaal niet geweekt, zijn gewoon vitaminekorrels.
Waar je ook heel weinig van voert, iemand zei dat ze daar veel van moesten.

Het is juist voor een paard wat gevoelig is wel belangrijk dat ze hun vitamines krijgen, bij hoefbevangen gevoelige paarden is vitamine E ook erg belangrijk.
Het kan gewoon echt niet dat je paard meer last heeft van suikers uit suikerarm graanvrije brokjes dan uit hooi en gras.
Ik denk dat het belangrijk is dat je gaat uitzoeken hoeveel voedingswaarde er in je hooi zit en je de fructaan index in de gaten gaat houden om te kunnen inschatten wanneer er veel suiker in het gras zit.
Als je geen ander hooi kan geven dan kun je beter een gedeelte hooi vervangen door stro en takken, zodat er wel wat te knabbelen is waar niet veel voedingswaarde in zit.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 00:22

Janouk: Daar heb je helemaal gelijk in. Dan ga ik inderdaad ook eens kijken voor een voeradvies bij hun!

MirandaMalik: Ah kijk. Ik vond het al zo vreemd dat het geweekt moest worden. Ook omdat ik daar niks over kan vinden. Op de verpakking stond toen 50gr tegenover 100kg of zo iets. Achteraf gezien denk ik dat ik met de 100gr te veel heb gegeven.
Lastige in het hele verhaal is dus dat de problemen wel direct tijdens/na het voeren zijn ontstaan. Voor het voeren niks aan de hand en na het voeren van de metazoa brokken al die klachten. Dus vermoedelijk is het dan waarschijnlijk een combinatie van alles geweest. Dat kan natuurlijk dan weer wel.
Echter is het wel zo dat zodra ik stopte met het voeren van de brokken hij echt direct met de dag opknapte. Je zag hem vooruit gaan. Vervolgens laten bekappen diezelfde week nog in november toen de problemen begonnen en osteopaat begin december laten komen en alle stijfheid was gelijk weg na de behandeling en sindsdien loopt hij de sterren van de hemel/als een zonnetje. Dat is het hele vreemde van het verhaal.
Osteopaat kwam 2 weken nadat de klachten begonnen. Hij wilde voor haar komst wel alweer draven etc. maar zat nog flink vast in zijn lichaam waardoor het wat moeizaam ging. Toen hij eenmaal behandeld was ging het weer super.
Daarom dat ik het ook wel echt grotendeels in de brokken durf te zoeken.

Aanschaf stro ga ik helaas ook niet over. Wilgentakken kan ik wel eens kijken of mijn ouders van het weekend wat kwijt kunnen. Die hebben een hele hoop wilgenbomen bij hun vakantieboerderij staan. Die waren goed voor paarden dacht ik?

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:28

@miranda
Ja ik vind dat ze Metazoa en vitalbix veel moeten.
Voor een paard rond 500 kilo uit mijn hoofd zo'n 250 gram.
Ja ik vind dat veel.
Marstall 80 gram. (ook ff uit mijn hoofd)

Geweekt hoeft het idd niet.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:31

Dit zal echt niet aan het suiker in de brokken liggen hoor :n In hooi zit al veel meer:

'Suikergehalte in paardenvoer

De grootste hoeveelheid suiker die paarden op een dag binnenkrijgen komt via het gras of het hooi. Een te hoog suikergehalte kan leiden tot overgewicht, hoefbevangenheid en insulineresistentie. Het is dan ook terecht dat er veel aandacht is voor suiker in de voeding van probleempaarden. Let daarbij niet alleen op gehaltes (en hoeveelheden) in het krachtvoer, maar juist ook op de gehaltes in het gras, kuil en hooi dat je voert. Hier krijgen ze namelijk veel meer kilo’s van binnen per dag.

Tussen het suikergehalte van hooi, gras en kuil zitten verschillen. Gemiddeld zit er in hooi en voordroogkuil 100 gram suiker per kilo droge stof. Oftewel 10 procent van de droge stof in hooi of kuil is suiker. Als een paard 10 kg droge stof hooi eet (dat is ongeveer 11,5 kilo hooi), eet hij een kilo suiker. Zet het paard volop in het gras en hij krijgt minstens 2kg suiker per dag binnen!

Het suikergehalte in het hooi of kuil kan ook sterk verschillen. Als gras ‘s ochtends gemaaid is, dan is het suikergehalte beduidend lager dan wanneer het aan het eind van de middag gemaaid is. Het suikergehalte in ruwvoer zou optimaal normaal tussen de 40 en 100 gram per kilo droge stof moeten komen te liggen. Komt het suikergehalte boven de 140 gram, dan is dat te hoog.'

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:36

DuoPenotti schreef:
@miranda
Ja ik vind dat ze Metazoa en vitalbix veel moeten.
Voor een paard rond 500 kilo uit mijn hoofd zo'n 250 gram.
Ja ik vind dat veel.
Marstall 80 gram. (ook ff uit mijn hoofd)

Geweekt hoeft het idd niet.


Ik vind 300 gram voor 600 kilo voor mijn paard wel meevallen aan vitalbix brokjes (zo wel de junior als de daily complete). Van Cavalor fibre force en de juniorix die hij eerst kreeg had hij een kilo nodig! Werd hij ook helemaal gek van.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:43

In vergelijk met andere is dat weer weinig, maar in vergelijk met marstall weer veel.
Daarom voer ik het dus niet. Elk hapje is er weer 1.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:43

Trainingsschema vroeg je op de vorige pagina ( het gaat snel hier :D ).
Zoek niet naar een specifiek schema. Gewoon low intensity, high frequency in gedachte houden.
Lange stukken stappen is prima voor conditie opbouw. Opbouwen naar lange stukken rustig draven.
Hooi en gras beperken helpt ook.

Hier doen ze het prima op de balancer(s) van Dodson&Horrell, beperkt hooi en beperkt gras.
Zijn 2 ouwetjes met cushing ( en ééntje ex hb ) en een exoot die snel te vet wordt.
Ik geef niks meer onbeperkt.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:51

En vloeibare mineralen voeren? Bijvoorbeeld van heltie horse? Dan heb je helemaal geen brok. De pony staat nog op het gras en krijgt via daar ook nog wel vitamines binnen.

fransje23

Berichten: 15352
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:07

In zowel Vitalbix als Metazoa zit ongeveer 6 a 7% koolhydraten.
Bij een gift van 100 gram per dag geef je 6 a 7 gram suiker en zetmeel.

In hooi zit rondde 10 % en soms zelfs veel meer. In kort afgegraasd gras met een winterzon erop zit heel veel suiker!

Suiker kan best het probleem zijn maar dat komt hoofdzakelijk niet uit die brokjes.

Marstall force zijn kleinere brokjes en je hoeft er minder van te voeren dus dat zou een optie kunnen zijn.

Verder die te dikke pony van het korte gras af, afgewogen portie hooi en meer beweging.