Zand eten tijdens hengstigheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Zand eten tijdens hengstigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 21:35

Mijn merrie eet de laatste tijd regelmatig zand. Ze graaft een gat en pakt dan het donkere zand.

Opvallend is dat ze dit elke 3 weken voor een dag of 5/6 doet. En daarna weer een tijd niet.
Nou is mijn merrie niet overduidelijk hengstig (ze staat niet te pissen enz) maar ik kan de klok er op gelijk zetten dat ze elke 3 weken weer begind met zand eten.

Ze krijgt naast aan balancer, Luzerne bij, heltie horse sellicium en heltie horse mineralen. Daarnaast krijgt ze onbeperkt droog hooi.

Vandaag viel het mij op dat haar tandvlees vrij bleek is. Mogelijk dat dat er ook verband mee heeft.
4 maanden terug was haar bloed nog oke. Zand eten is begonnen vanaf begin november 2021. DA heeft nu ook even geen idee.

Iemand die dit herkend of een idee heeft wat ik er aan kan doen?

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Zand eten tijdens hengstigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 18:43

Niemand een idee?
Of zit ik soms in de verkeerde groep, zo ja mag het verplaatst worden.

Tandvlees heeft vandaag weer wat meer kleur.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:11

Mijn merrie heeft ook een tijdje zand gegeten. Ik heb ook zoals jij verschillende dingen bijgegeven zoals zeewier en silicium maar dit hielp niet. Bij een bloedcontrole bleek ze te weinig rode bloedcellen hebben en daarbovenop was het vitamine E aan de lage kant. Ik moest toen Hemachol en vloeibare vitamine E bijgeven. Met het bijgeven van Hemachol is het zandeten gelukkig gestopt.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 20:09

Bravie schreef:
Mijn merrie heeft ook een tijdje zand gegeten. Ik heb ook zoals jij verschillende dingen bijgegeven zoals zeewier en silicium maar dit hielp niet. Bij een bloedcontrole bleek ze te weinig rode bloedcellen hebben en daarbovenop was het vitamine E aan de lage kant. Ik moest toen Hemachol en vloeibare vitamine E bijgeven. Met het bijgeven van Hemachol is het zandeten gelukkig gestopt.


Bedankt voor je reactie. Te weinig rode bloedcellen (bloedarmoede) geeft ook bleke slijmvliezen. Had die van jou ook bleek tandvlees toevallig?

En at die van jou willekeurig zand of zat er net als bij mij ook een bepaalde regelmaat in?

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Re: Zand eten tijdens hengstigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:32

Haar slijmvliezen heb ik eerlijk gezegd nooit echt op gelet. Dit is ook aan het licht gekomen bij een bloedonderzoek tijdens een osteopathisch onderzoek. Ik heb er niet echt patronen in kunnen vinden maar net zoals bij jou groef zij in de piste regelmatig naar het zwarte zand waardoor ik iedere keer putten vond.