Supplement voor vit e tekort en zonnebloemolie als diktemake

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Supplement voor vit e tekort en zonnebloemolie als diktemake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-21 16:50

Hallo

Zojuist is de zadelpasser geweest en hij vind dat mijn paard iets te mager staat. Hij raadde aan om haar zonnebloemolie bij te geven. Nu heb ik daar wat opzoek werk rond gedaan en ik kwam tegen dat je dan vitamine e moet bijvoeren omdat olie veel omega 3 vetzuren bevat.

Ik ben nu aan het twijfelen om dit te geven aangezien mijn paard zelf de vit e niet goed opneemt en hier een supplement voor krijgt.

Iemand hier ervaring mee?
Wat geven jullie aan paarden die wat bij mogen komen?

Alvast bedankt!


BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Supplement voor vit e tekort en zonnebloemolie als diktemake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 16:52

Wat krijgt hij verder te eten op een dag?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 16:54

Advies;
Rijstolie. Gewoon van jumbo.

Staleigenaresse geeft dat aan een mager paard. Zet mooi en en bron van vitamine E

Laerkens Beauty

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Supplement voor vit e tekort en zonnebloemolie als diktemake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 16:59

Las laatst ergens dat zonnebloemolie eerder ongezond is voor paarden dan gezond.
Als je olie wilt bijvoeren - ga dan voor lijnzaadolie. Of Arachideolie, maar dat is erg duur geloof ik.

Verder staan er hier op bokt veel topics over te magere paarden. Doorgaans komt het neer op meer voer erin. Ik kreeg mijn oude slanke er deze nazomer er weer knap bij door meer kg's te voeren en ook Pavo Fibrebeet te geven.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Supplement voor vit e tekort en zonnebloemolie als diktemake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:06

Ik zou gewoon een zak Subli Omega 369 halen. Veel makkelijker en meteen klaar.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Supplement voor vit e tekort en zonnebloemolie als diktemake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:08


Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:12

Hoe weet je dat je paard vit e niet goed opneemt? Want als dat door een DA bevestigd is zou ik niet naar zonnebloemolie kijken maar met de dierenarts overleggen. Olie onttrekt vit e. Ik zou eerst kijken of het paard meer ruwvoer kan krijgen. Als dat niet kan kijken of ze spieren of massa te kort komt. Als het spieren zijn zou ik eerder richting eiwitten gaan dan richting olie. Olie met vit e zoals rijstolie kan prima maar als je paard al een vit e probleem heeft zou ik eerst met de DA overleggen.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-21 17:16

Sas_Mon schreef:
Hoe weet je dat je paard vit e niet goed opneemt? Want als dat door een DA bevestigd is zou ik niet naar zonnebloemolie kijken maar met de dierenarts overleggen. Olie onttrekt vit e. Ik zou eerst kijken of het paard meer ruwvoer kan krijgen. Als dat niet kan kijken of ze spieren of massa te kort komt. Als het spieren zijn zou ik eerder richting eiwitten gaan dan richting olie. Olie met vit e zoals rijstolie kan prima maar als je paard al een vit e probleem heeft zou ik eerst met de DA overleggen.


Dit is door een dierenarts onderzocht. Misschien dat ik inderdaad het best met de dierenarts overleg. Bedankt!

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-21 10:12

bigone schreef:
Wat krijgt hij verder te eten op een dag?


Ze krijgt s'ochtends en s'avonds 1 en halve schep krachtvoer, samen met een goede portie hooi. Verder staat ze in de ochtend tot wanneer het donker wordt in de wei, waar ze ook nog hooi krijgt ivm het weinige gras dat er momenteel opstaat.
Ze staat op stro in haar stal dus daar kan ze ook aan smullen wanneer ze wilt.

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-21 10:13

Dees schreef:
Las laatst ergens dat zonnebloemolie eerder ongezond is voor paarden dan gezond.
Als je olie wilt bijvoeren - ga dan voor lijnzaadolie. Of Arachideolie, maar dat is erg duur geloof ik.

Verder staan er hier op bokt veel topics over te magere paarden. Doorgaans komt het neer op meer voer erin. Ik kreeg mijn oude slanke er deze nazomer er weer knap bij door meer kg's te voeren en ook Pavo Fibrebeet te geven.


Helpt lijnzaadolie ook voor ze dikker te krijgen?

Elisa2

Berichten: 37045
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Supplement voor vit e tekort en zonnebloemolie als diktemake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:17

Er zit juist vitamine E in zonnebloemolie...

Olie is een goede dikmaker, maar dat is geweekte bietenpulp ook in combinatie met olie en goed, onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit. Dat is nog het allerbeste.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:19

ik zou eigenlijk helemaal niet voor olie kiezen als dikmaker?

wat voor krachtvoer geef je en kan zomaar zijn dat je hooi misschien te arm is ?
en wat is een goede portie hooi, eet ze onbeperkt,is er altijd hooi over?


welk supplement geef je voor de vitamine E?

JeaDH

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:21


melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-21 10:22

Elisa2 schreef:
Er zit juist vitamine E in zonnebloemolie...

Olie is een goede dikmaker, maar dat is geweekte bietenpulp ook in combinatie met olie en goed, onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit. Dat is nog het allerbeste.


Over de zonnebloemolie lees ik tegenstrijdige dingen. De ene zegt dat het goed is, de andere zegt van niet. Dus durf het precies niet meer te proberen

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-21 10:25

ellepel schreef:
ik zou eigenlijk helemaal niet voor olie kiezen als dikmaker?

wat voor krachtvoer geef je en kan zomaar zijn dat je hooi misschien te arm is ?
en wat is een goede portie hooi, eet ze onbeperkt,is er altijd hooi over?


welk supplement geef je voor de vitamine E?


Mag ik ook vragen waarom je niet voor olie zou kiezen? ze krijgt een hele schep piannisimo (van cavalor) en een halve schep gewone onderhoudsmengeling. Misschien een domme vraag, maar hoe kan je dan zien dat het hooi te arm is?
Ik had er al aan gedacht om haar wat meer hooi bij te geven, maar ze laat soms al wat hooi liggen dus dat vind ik dan precies niet echt een optie?

Elisa2

Berichten: 37045
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:28

melissa57 schreef:
Elisa2 schreef:
Er zit juist vitamine E in zonnebloemolie...

Olie is een goede dikmaker, maar dat is geweekte bietenpulp ook in combinatie met olie en goed, onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit. Dat is nog het allerbeste.


Over de zonnebloemolie lees ik tegenstrijdige dingen. De ene zegt dat het goed is, de andere zegt van niet. Dus durf het precies niet meer te proberen


Alles met mate ;)

Ik geef ze juist wat zonnebloemolie als ik wat meer vit E wil voeren, maar nooit continu achter elkaar en ook altijd maar een periode.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

JeaDH

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:40

Ik meng al jaren zonnebloem olie met lijnzaad olie(half om half), onze paarden doen het er prima op!

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Supplement voor vit e tekort en zonnebloemolie als diktemake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:41

Je hooi testen bij bijvoorbeeld pavo. Hooi is het belangrijkste van het rantsoen wanneer je geen flauw idee hebt wat je voert weet je dus ook niet of het geschikt is voor je paard.

koend
Berichten: 1242
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:55

Met uitzondering van een heel klein beetje lijnzaadolie voor de gezondheid zou ik geen olie bij voederen.
Het is wel in de mode nu, maar het staat te ver van de natuur af. Krachtvoer ook maar dat is tenminste al evenwichtig samengesteld.


1 hooi a volonte, goed voordroog kan ook.
2 winterweidegras is niets waard.
3 2 x 1 kg geweekte pulp per dag of nog liever gewoon een biet
4 je mag best nog meer krachtvoer geven als je paard te mager is.
5 bij het krachtvoer geef ik nog telkens een schep geplette gist, gewoon natuur.

Je ziet, ik ben nogal voor "voederen zoals vroeger".

Verder,
Je geeft pianissimo. Heeft je paard last van stress? Als je dat stressniveau naar omlaag kunt halen, zal je paard waarschijnlijk ook verdikken.
Ik krijg ook de kriebels als ik op sommige zakken krachtvoer lees dat hij weinig energie bevat. Waarom geef je het dan?

hagelslag
Berichten: 8993
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:57

Eatshay schreef:
Ik zou gewoon een zak Subli Omega 369 halen. Veel makkelijker en meteen klaar.



Dit is idd een goede, een kennis voert haar paard dit ook

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 11:05

Ik ben zelf niet zo'n fan van zonnebloemolie geven. Door de scheve verhouding kan het ontstekingsbevorderend werken. Zeker omdat de omega 6 ook al in brokken verwerkt zit.
Wil je graag olie bijvoeren dan zou ik zelf kiezen voor lijnzaadolie.

Vitamine E tekort, in hoeverre?
Er zijn soorten muesli die een hogere dosering vitamine E hebben, en anders gewoon met een supplement aanvullen.

Goed en voldoende ruwvoer moet ten alle tijden de basis zijn van het rantsoen. Twijfel je over het hooi, dan kan je deze eenvoudig bij Pavo laten testen.
Bietenpulp kan je bijgeven om wat aan te zetten of de Subli omega 369

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 11:39

melissa57 schreef:
ellepel schreef:
ik zou eigenlijk helemaal niet voor olie kiezen als dikmaker?

wat voor krachtvoer geef je en kan zomaar zijn dat je hooi misschien te arm is ?
en wat is een goede portie hooi, eet ze onbeperkt,is er altijd hooi over?


welk supplement geef je voor de vitamine E?


Mag ik ook vragen waarom je niet voor olie zou kiezen? ze krijgt een hele schep piannisimo (van cavalor) en een halve schep gewone onderhoudsmengeling. Misschien een domme vraag, maar hoe kan je dan zien dat het hooi te arm is?
Ik had er al aan gedacht om haar wat meer hooi bij te geven, maar ze laat soms al wat hooi liggen dus dat vind ik dan precies niet echt een optie?



kijk even of je met je krachtvoer wat je nu geeft wel toekomt aan de benodigde vitamines per dag.
en voor de olie zijn er al antwoorden gegeven waarom het beter is van niet.

je zou kunnen kijken of bodybuilder van Mijten wat voor jouw paard is als supplement?
zit extra vitamine E in en is op basis van rijstzemelen en paarden zetten er wel mooi van aan.
hier staat info.
https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-bo ... 20295%2015

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:01

melissa57 schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe kan je dan zien dat het hooi te arm is?


Meestal is dat vrij simpel - je paard valt af en dan moet je opeens veel meer krachtvoer gaan geven voor conditiebehoud.

Je kunt ook je ruwvoer laten onderzoeken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gambler99, henshem, Leen_Evers en 47 bezoekers